Hlavní navigace

MF Dnes: Z T-Mobilu unikla osobní data 1,5 mil. zákazníků. Prodával je zaměstnanec (oživeno)

13. 6. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Jeden ze zaměstnanců T-Mobilu ukradl a dál prodával osobní údaje 1,5 milionu zákazníků operátora. Na případ upozornila pondělní list MF Dnes, kterému následně únik potvrdila mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle deníku případ vyšetřuje ÚOOZ.

Finanční výsledky T-Mobilu (Q3 2015)

Počet zasažených zákazníků ale nespecifikovala. „Je to předmětem šetření policie, údaj nemůžeme potvrdit,“ dodala Kemrová. Stejně tak nesdělila, ke kterým údajům se zaměstnanec dostal. T-Mobile u paušálních zákazníků eviduje kromě telefonních čísel i jména, fyzické a e-mailové adresy plus čísla účtů.

Mluvčí dále ujišťuje, že „data jsou zpět v majetku naší společnosti“. To nejspíš opravdu nejsou. Digitální data lze zkopírovat, zálohovat a hlavně, pokud už jednou byla prodána, budou internetem kolovat napořád.

 

Aktualizováno (12:45): T-Mobile nám zaslal oficiální prohlášení, zde jej uvádíme bez redakčních úprav.

Bohužel musíme potvrdit, že jeden z našich zaměstnanců se pokusil zcizit a následně prodat zákaznická data. Šlo o člena malého týmu, který se zákaznickými daty běžně pracoval. Ihned se zjištěním podezření na trestnou činnost jsme podnikli všechny nutné kroky a součinnost Policií České republiky. Zaměstnanci byl bez prodlení zrušen pracovní poměr a bylo zahájeno vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Právě v souvislosti s ním bohužel nejsme oprávněni poskytovat žádné konkrétní informace.

Jde tedy o případ selhání jednotlivce, nikoli o systémovou, či procesní chybu. Díky důkladným bezpečnostním mechanismům jsme byli schopni okamžitě zareagovat a databázi zajistit. Charakter odcizené databáze byl čistě marketingový, nešlo o data lokalizační či provozní, ani o citlivé údaje typu hesel. Jediné nebezpečí, které by hypoteticky mohlo našim zákazníkům hrozit, je případně oslovení nevyžádanými marketingovými nabídkami.

Také bychom rádi vyvrátili spekulace o tom, že únik dat byl spojen s výpadkem signálu 19. 4. Tyto dva incidenty spolu nikterak nesouvisí, z technologického pohledu je taková spojitost naprosto vyloučena.  

WT100

„Chci zákazníky ujistit, že reálně k úniku dat nedošlo a že data našich zákazníků jsou v bezpečí,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile a dodává: „Důvěra zákazníků a jejich bezpečnost jsou pro nás naprostou prioritou. Přestože jsme při důkladné kontrole celého systém neshledali systémové pochybení, znovu systém přezkoumáme a zvážíme případné zavedení dalších preventivních opatření.“

Zdroj: iDnes