Hlavní navigace

Microsoft během půl roku prodal 100 milionů licencí Windows 8

7. 5. 2013

Sdílet

 Autor: Redakce

Pohodlně se usaďte. Microsoft nás dlouho napínal a čísla prodejů Windows 8 úspěšně tajil. To skoro nikdy nevěstí moc dobrého. S prodejním trhákem je ostatně třeba se chlubit co možná nejvíce. Znovuzrozený Microsoft, který se ubírá jinými směry než jeho předchozí verze, si rovněž prosazuje jinou filosofii. K té patří také mlčenlivost. Jistě každý pochopí, proč je dobré neoznamovat produktové novinky zbytečně dlouho dopředu. Co se letos stane s Windows Phone? Prostě se necháme překvapit.

Prodejní čísla nicméně znamenají v podstatě úplně všechno. Jednoznačně určují, zda produkt propadl, nebo se firma blýskla s dobrým nápadem. Microsoft v lednu na akci CES 2013 oznámil, že se mu povedlo udat 60 milionů licencí Windows 8. Neprozradil, kolik z toho činí upgrady, případně zda jsou v čísle vůbec započítány. Potvrzení jsme se nedočkali, proto máme k dispozici pouze dobré teorie. Ty ale nelze presentovat jako fakta.

Tip: Windows 8 se stala třetím nejoblíbenějším systémem u hráčů se Steamem

Vydechněte, Tami Reller, šéfka financí a marketingu divize Windows, se vytasila s tím, že Windows 8 prodala již 100 milionů licencí. Tedy, abychom tvrzení upřesnili, ono zřejmě opět půjde pouze o celkový počet licencí, které Microsoft dodal výrobcům počítačů. Uvedené číslo tudíž zahrnuje také stroje, které ještě reálně prodány nebyly. Kupříkladu se povalují v regálech obchodů a supermarketů. Tentokrát jsme se však dozvěděli něco, co nám minule společnost zatajila.

100 milionů licencí Windows 8

Tami Reller otevřeně prozradila, že oněch 100 milionů zahrnuje nejen licence přibalené k novým počítačům, ovšem i upgrady, které se prodávaly především do konce ledna, do kdy platila akční cena. Upgrade vás vyšel na necelých osm stovek a mohli jste jej pořídit prakticky k libovolnému staršímu počítači s Windows. Takhle levně jste stávající operační systém od Microsoftu ještě nikdy povýšit nemohli. Současné ceny ale od upgradu opět spíše odrazují.

 

Od ledna do začátku května firma prodala 40 milionů licencí. O úplný propadák se nejedná, neboť vývoj prodejů zhruba kopíruje prodeje Windows 7. Také Sedmičky zvládly udat 100 milionů licencí během prvních šesti měsíců. Od Osmiček se proto očekávalo více, ale o důvodech, proč vlastně ani nemohla z hlediska prodejů uspět o tolik lépe, jsme si již povídali. Klasické počítače se prodávají stále méně. Není to přitom vina (pouze) operačního systému.

Zákazníci stále častěji žádají smartphony a tablety. V tomto sektoru Osmičky zatím nemohou výrazněji bodovat, neboť se ještě nestihly prosadit. Spokojení zákazníci Applu, případně produktů od jiných firem, vcelku nemají důvod hledat změnu. Microsoft začal na zelené louce a zkouší se prosadit v prostředí, kde slaví úspěchy jiní. Ve výsledku ani příliš nezáleží na tom, jestli má v ruce dobrý produkt, nebo nikoli.

Revoluce konzervativní publikum netáhne

Jeho produkt je navíc revoluční a konzervativní zákazník je k němu nedůvěřivý. Nadšený zákazník pak stále naráží na nedostatek aplikací. Není jich mnoho, protože mladý ekosystém se nestihl pevně postavit na nohy. Tablety s Windows 8 proto aktuálně představují relativně nezajímavý artikl. Jinak tomu může být za rok. Majitelé osobních počítačů navíc pro změnu nezřídka odmítají mísení dotekového prostředí s tím klasickým, co léta ovládali a nadále ovládají myší.

Sedmičky se prodávaly s novým hardwarem. Osmičky naopak spíše z nezanedbatelné části obsadily hardware, který již lidé mají doma.

Ani firmy prodeje Osmiček nepozvednou, neboť ty jsou k novotám typu Metro ještě nedůvěřivější než běžní spotřebitelé a budou se držet toho, co znají. Navíc velká část z nich dlouhodobě plánovala přejít na Windows 7, neboť dříve odmítla přejít na Windows Vista. Dosud často používala Windows XP. Že firmy obecně některé verze produktů přeskakují, je opět logické. A Sedmičky z jejich pohledu představovaly skutečně dobrý produkt, kterým konečně mohly nahradit Ikspéčka.§

Tip: Navzdory krizi PC měl Microsoft dobré výsledky hlavně díky Windows

Osmičky by prostor nedostaly, ani kdyby neobsahovaly Metro. Pokud jim ovšem něco výrazně pomohlo prosadit se, byly to právě levné upgrady. Operační systém prodal zhruba tolik licencí, co za stejné období zvládla Windows 7. Jenže o generaci starší produkt stávajícím majitelům počítačů nebyl k dipozici tak levně. Sedmičky se prodávaly s novým hardwarem. Osmičky naopak spíše z nezanedbatelné části obsadily hardware, který již lidé mají doma.

Vývojářské nástroje v Internet Exploreru 11
Nové vývojářské nástroje v Internet Exploreru 11| Foto: McAkins Online

O Windows Blue až jindy

Více o prodejích a situaci na trhu se dočtete v článku Prodeje počítačů se propadly. Opravdu můžeme vinu svalit na Windows 8?. V kontextu v něm uvedených informací vám dojde, že si Windows 8 nevedou tak špatně. Do budoucna ovšem pro Microsoft bude vysoce důležité, aby prodeje rostly. Ostatně, cílí na větší potenciální trh než Windows 7. Ke běžným počítačům přibyly tablety a hybridní stroje. Přitom nelze říct, že by světu scházela certifikovaná zařízení.

Microsoft posvětil než 2 400 zařízení, na nichž lze v pořádku provozovat Windows 8 nebo Windows RT. Trh přesto oživen výrazněji nebyl. Různé konvertibilní a hybridní notebooky obvykle trápí vyšší cena. Nehledě na to, že je jich obecně stále málo. Dotekové obrazovky tedy navyšují cenu, lidé přitom nevidí velký užitek v tom, že mohou počítač kromě myši ovládat prstem. Právě to v kombinaci s výše uvedenými důvody způsobuje, že trh žádné velké oživení nezažívá.

Rellerová zdůraznila, že vývojový tým bude klást důraz na poslouchání zpětné odezvy uživatelů.

V neposlední řadě Rellerová zmínila Windows Blue. Neřekla vůbec nic nového, což bychom před konferencí Build 2013 ostatně ani nečekali. Dosud o Blue z úst zástupců společnosti Microsoft slyšeli jen velmi málo. Opět bylo přinejmenším potvrzeno, že velká aktualizace pro Windows 8, označovaná jako Windows 8.1, spatří světlo světa ještě v tomto roce. Rellerová zdůraznila, že vývojový tým bude klást důraz na poslouchání zpětné odezvy uživatelů.

„Uživatelům budeme naslouchat“

Ještě při vývoji Windows 8 si Microsoft nenechal do práce mluvit. Volnější režim zřejmě souvisí s odchodem Stevena Sinofskyho. Ten měl otěže pevně v rukou a podle drbů ze zákulisí s ním příliš nehnul ani samotný Ballmer. Mezi vývojovými týmy navíc vládla nevraživost. Lidé, kteří pracovali na Windows, žili v úplně jiném světě než například tým stojící za Office.

Odchod vizionáře se na Windows projevuje ústupky, které ještě za jeho vlády jednoduše nebyly proveditelné. V současnosti přitom hrozí, že Windows 8.1 budou obsahovat nejen možnost spustit počítač do režimu pracovní plochy, ale i tlačítko Start. Negativní vnímání Osmiček by právě tyto ústupky mohly zlepšit. Microsoft to s nasloucháním uživatelů myslí vážně.

Microsoft má v názvech zřejmě jasno
Microsoft má v názvech zřejmě jasno| Foto: @windows4live

Pozitivní číslíčka

Že si nicméně společnost dosud nevede tak špatně, chce dokázat ještě jinými čísly. Velikost katalogu Windows Store od říjnového spuštění dosáhla šestinásobku. Rellerová srovnává s obchodem pro iOS, který za stejnou dobu dosáhl menšího objemu. Za půl roku existence zaznamenal Windows Store přes 250 milionů stažení aplikací. Rostly také cloudové služby. Úložiště SkyDrive překonalo hranici 250 milionů uživatelů.

Při té příležitosti společnost vyrobila pěknou infografiku, viz níže. Přesto SkyDrive reprezentuje pouze jednu ze služeb. Všechny ale zastřešuje jednotný účet, který se nazývá prostě Microsoft Account, česky též účet Microsoft. Počet aktivních účtů dokonce přesahuje 700 milionů. Číslo zřejmě poroste s tím, jak budou lidé více využívat Windows 8 a Windows RT, eventuálně Windows Phone.

K nejpopulárnějším cloudovým doplňkům od Microsoftu se řadí rovněž e-mail Outlook.com, jenž nedávno v plném rozsahu nahradil stávající Hotmail. Ten čítá na 400 milionů aktivních účtů. Microsoft aktuálně pracuje na tom, aby v něm fungoval Skype. Pilotní provoz bohužel v Česku není dostupný.

WT100

250 milionů uživatelů SkyDrive

Zdroj: Blogging Windows | Inside SkyDrive