Ano, nemusí být otevřené. Že je to tvrdě požadováno, jsem netvrdil, jenom že je to tlak na to, aby to výrobce dělal. Protože ten uzavřený modul není na Linuxu zdaleka bezproblémový a zdaleka to nefunguje tak snadno jako na Windows (což je právě můj problém s tím modelem). Když máte binární GPU ovladač (teda typicky Nvidia), tak máte problém s aktualizacemi jádra, kdy se někdy stane, že to přestane fungovat. Nebo jste zaseklí na konkrétní verzi Xorg a když ji distro chce aktualizovat, tak nemůžete. A/nebo chcete instalovat binární ovladač na nové distro, jenže to má novější Xorg a binárka ho ještě neumí. V přípaě, že GPU dostane konec supportu, tak už ani umět nebude. Oproti tomu na Windows vám kvůli tomu celkem stabilnímu rozhraní funguje i dost starý ovladač s novějším systémem. Třeba Sandy Bridge pod W10 a podobně. (Nemusí se to taky vždyck instalovat ručně, hodně věcí ho má ve Windows update, plus zase starší ovladače mívaly ovladač na instalačním disku/instalaci Windows a taky se instalovaly automaticky). Každopádně i když dojde na ruční instalaci, tak považuju za výhodu, když stačí najít a doinstalovat ovladač, než podobná situace v Linuxu, kdy mám novou periférii a nefunguje out of the box a řešení je novější jádro. Což je vždy větší zásah do systému.
V Androidu/ARM Linuxu je typicky problém, že buď máte binárky, nebo vás vendor "podporuje" forkem/patchesetem jádra. Ty ovladače nejsou ve vanilla jádře, takže update OS dostáváte se zpožděním, podle toho, jak to vendor zvládá, a často je to jen pár nových verzí (rok-dva podpory max), než se na to firma vykašle. To je to, čemu se říká "ARM džungle"... Teoreticky máte kód a můžete se ho pokusit dostat do upstreamu sami - pokud jste dost schopný programátor. Jenže to jsme zase tam u toho "dobrá zpráva u open source, že když něco nefunguje, můžeš si to opravit sám; špatná zpráva je, že když něco nefunguje, musíš si to opravit sám". Jinak také to začleňování ovladačů do upstream jádra může být bariéra zpomalující jejich vývoj/přidávání funkcí, což u takových kolosů jako GPU ovladače může být významný faktor. Rozdělení velkých systémů na oddělené komponenty je ostatně Unixová filozofie, žejo, a tady by myslím zrovna ten princip hodně dával smysl.
TL;DR
Jako všechno ani Linux/open source nebo v tomhle případě ten zvolený režim ovladačů přece nemůže být ideální a nejlepší ve všem a nemít svoje úskalí/chyby, no... na tom snad není nic divného nebo výbušného. Kromě toho jsem taky napsal, že je to můj názor/preference, ne nějaké objektivní akademické/profesionální/vědecké hodnocení architektur operačních systémů :). Já to neříkám jako autoritativní věc, jenom říkám, že se mi to moc nelíbí a považuju za šikovnější tu politiku ve Windows.