Microsoft má plán, jak na mobilním Windows mít ještě méně aplikací než teď

Sdílet

 Autor: Redakce

Minulý týden se spekulovalo o dalším restartu mobilní verze Windows. Už známe další podrobnosti. Gustave M. zveřejnil screenshot z neveřejného sestavení Windows 10 Mobile, který potvrzuje, že zmizí podpora aplikací psaných v Silverlightu. Není jisté, jestli tato změna postihne všechna současná zařízení až přejdou na Redstone 3 (Fall Creators Update), nebo se dotkne jen případné nové generace zařízení, na nichž Microsoft pracuje.

V praxi by to každopádně znamenalo, že Windows Store by u těchto zařízení byl ještě chudší než dnes. V Silverlightu je napsaných hodně starších her. Doteď v němu funguje například WhatsApp. Nebo u nás třeba aplikace České televize (a ty už nikdo aktualizovat nebude).

Aplikace v Silverlightu se ve Windows 10 Mobilu nespustí Aplikace v Silverlightu se ve Windows 10 Mobilu nespustí

Vývoj aplikací pro Windows (PC, Phone, Mobile) byl trochu divočina, ale Microsoft si za to může sám. Existují totiž tři prostředí/API, které se na různých verzích Windows používaly.

ICTS24

  • Windows Phone Silverlight: Funguje jen na mobilech, tedy WP7, WP8, WP8.1 a W10M.
  • WinRT (Windows Runtime): První prostředí sloužící univerzálně pro mobily i počítače. Funguje ve W8, W8.1, W10,  WP8.1 a W10M.
  • UWP: Nadstavba WinRT přinášející nové API. Funguje ve W10 a W10M.

Microsoft dnes vývojáře popostrkuje, aby se věnovali jen UWP. Aplikace psané pro WinRT je možné do UWP relativně snadno převést. Převod ze Silverlightu je také možný, ale náročný. Proto staré aplikace chátrají a nikdo je neportuje do nového prostředí.

Pokud Microsoft opravdu Silverlight odstřihne, bude to logický krok a snad i správný. Dává tím i najevo, že UWP není mrtvá platforma a že pro půl miliardy zařízení s Windows 10 se vyplatí vyvíjet nativní aplikace. Jenže na druhou stranu umožňuje na počítačích Windows Store plnit běžnými programy typu Win32, které nemají s UWP nic společného a které pochopitelně jinde než na počítačích nepoběží. A pro vývojáře je jednodušší do Storu publikovat Win32 než dělat UWP.