Microsoft má snímač pohybu ruky a prstů, lze s ním sahat na virtuální realitu

9. 10. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Poté co, Microsoft příjemně překvapil pohybovým senzorem Kinect, přichází od softwarového gigantu další zajímavý počin na poli přímého ovládání počítačů a elektroniky. Je jím prototyp Digits, který dokáže věrně nasnímat polohu a pohyb vaší ruky, včetně jednotlivých prstů. V budoucnu byste jím mohli ovládat počítače či jiná zařízení; v 3D hrách byste k ovládání mohli přímo použít vlastní ruce. Zatímco dříve jste k něčemu podobnému potřebovali nešikovné rukavice, nová technologie si vystačí s náramkem na zápěstí.

Princip zařízení je jednoduchý. Na zápěstí si připnete náramek s malou infračervenou kamerou, která směrem do vaší dlaně snímá pohyb vašich prstů v prostoru. Měření vzdálenosti umožňuje osvícení infračerveným laserem. Vedle toho je náramek vybaven akcelerometry. Naměřené pohyby zápěstí a prstů tak dokáže spojit s údaji o „globální“ poloze a pohybu celého předloktí. Výsledkem je celistvý údaj o tom, co rukou děláte. Princip snímače je tak vlastně velmi podobný Kinectu. Zatímco ale Kinect stojí někde v místnosti, Digits máte stále na ruce, a můžete se s ním tedy volně pohybovat.

Snímač ruky Digits

Snímač je zatím ve stádiu pokusného prototypu. Když jsem použil slovo náramek, bylo to s určitou licencí, neboť zařízení je zkonstruováno spíše kutilsky. V současnosti není ani malé, ani elegantní; s trochou snahy by se ale nejspíše dalo patřičně miniaturizovat. Ne všechno, co v Microsoft Research vymyslí, se dostane do výroby. V případě Digits by to ale asi stálo za to. Vzhledem k účasti Microsoftu na konzolovém byznysu bychom se snad někdy v budoucnu mohli dočkat.

 

Běžné ovládání dotykem či myší je poměrně intuitivní, pokud se pohybujete pouze na dvourozměrné pracovní ploše. Selhává ale, pokud potřebujete manipulovat předměty ve virtuálním trojrozměrném prostoru. Právě pro tento účel je Digits jako dělané, neboť váš pohyb bude přesně snímán v reálném prostoru. Ovládání tak bude snadné a nebude vyžadovat žádnou duševní námahu. Jak již bylo řečeno, „ruční“ ovládání by mohlo vdechnout nový realismus počítačovým hrám.

Snímač ruky Digits

Vedle úloh tohoto typu by se však dalo podobný snímač použít k obecnému ovládání počítačů a další elektroniky. Jeho výhodou před klasickými polohovacími zařízeními by byla bezkontaktnost a s ní spojené fungování na dálku. Gestem byste tak mohli ovládat nejen počítač, ale i televizi, rádio, světlo nebo třeba topení.

Pravda, neohrabaný prototyp Digits by asi nikdo celý den nosit nechtěl. Pokud by se jej však podařilo zmenšit a integrovat například do hodinek, dal by se používat prakticky stále. Vhod by to přišlo zejména, pokud byste třeba po městě chodili s brýlemi Google Glass či podobným "vylepšovadlem" realného světa. Pohyb ruky totiž představuje přirozenou cestu, jak v rozšířené realitě interagovat s virtuálními elementy.

ICTS24

" frameborder="0" height="360" width="640">

Zdroje: Microsoft Research, The Verge