Microsoft Office 2010 se v porovnání s předchozí verzí soustředí spíše na drobná vylepšení vzhledu a ovládání. Nejvíce nových funkcí najdete zřejmě v PowerPointu, a to ve spojitosti s úpravou vloženého videa a exportu prezentace. Všechny aplikace mají pás karet Ribbon, teď tedy už včetně Outlooku. A jednou z novinek je také režim Backstage.
Předchozí Microsoft Office 2007 přinesl radikální změnu v ovládání většiny aplikací. Zmizela programová nabídka i nástrojové lišty, nahradil je pás karet, v anglických verzích nazývaný jako Ribbon. Jeho součástí bylo také kulaté tlačítko Office, které ukrývalo nabídku s výběrem funkcí podobnou té, která byla dříve nazvána jako Soubor. Nalezli jste zde funkce pro vytvoření nového dokumentu, pro jeho uložení, pro tisk, pro nastavení programu atd.
V Microsoft Office 2010 je tlačítko Office hranaté a lépe zapadá do pásu karet. Jeho barva respektuje tradiční barvy aplikací. Ve Wordu je tedy tmavě modré, v Excelu zelené, v PowerPointu okrové atd. Po jeho stisknutí se však již žádná nabídka nezobrazuje a celý program se přepne do speciálního režimu nazývaného Backstage. V něm zmizí náhled na upravovaný dokument (tabulku, graf, prezentaci, e-mail...) a skryjí se také ovládací prvky v pásu karet.
K čemu slouží Backstage?
Backstage vás tedy přenese do jiného režimu, kde najdete pohromadě funkce pro vytváření nového dokumentu, pro použití šablon, pro ukládání, tisk, sdílení nebo pro nastavení programu. Na zmizelou pracovní plochu programu jsem si musel chvíli zvykat a předpokládám, že se najde dostatek kritiků, kteří budou mít stejný problém. Na druhou stranu mi po nějaké době práce v nových Office připadá, že je Backstage užitečný.
Tento režim totiž eliminuje různé dialogy a je tak vlastně dotažením filozofie, která stála za pásem karet Ribbon. Tedy nastavit co nejvíce vlastností dané funkce bez otevírání dalších oken, nabídek a dialogů. V Backstage se totiž veškeré dění odehrává na postupně se měnících panelech, aniž by bylo otevíráno nové okno - snad jen s výjimkou nastavení programů.
Všechny aplikace mají v Backstage společnou sadu funkcí pro ukládání souboru, pro otevření dokumentu a pro jeho zavření. Když klepnete na položku Info, zobrazíte si jakýsi souhrn informací o dokumentu. Ekvivalentem byla dřívější funkce Vlastnosti. V kostce - okamžitě vidíte stav zabezpečení dokumentu a případně jej změníte, můžete jej připravit pro další sdílení a můžete spravovat různé verze daného dokumentu. Nechybí náhled a různé další informace, jako je například délka úpravy.
Následuje seznam naposledy otevřených souborů a po něm už funkce pro vytváření nového obsahu, tisk, sdílení a nastavení. Ty se u jednotlivých aplikací mírně liší.
Backstage ve Wordu
Pod položkou pro vytvoření nového obsahu najdete ve Wordu 2010 seznam různých skupin šablon, možnost vytvoření nového prázdného dokumentu nebo příspěvku na blog. Tato nabídka je v Backstage bezesporu přehlednější, než byla v dříve samostatně zobrazovaném okně.
Co je však zcela předěláno, je nastavení tisku. Zatímco dříve jste se museli proklikávat přes nabídku a následně nastavení tisku, případně si ještě samostatně zobrazit náhled, nyní najdete vše v jednom. Pohodlně si vyberete tiskárnu, prohlédnete si její nastavení a rovnou uvidíte náhled výsledné podoby dokumentu. To vše v jediném okně.
Co se týče sdílení, tak Word nabízí odeslání dokumentu e-mailem, a to buď jako přílohu zprávy, jako odkaz na dokument, jako přílohu ve formátu PDF nebo jako přílohu ve formátu XPS. Nechybí zde možnost faxování. V nabídce pro sdílení také vybíráte formát dokumentu, ve kterém bude uložen. Vedle Microsoftích je hned na třetím místě dobře viditelný OpenDocument vlastní aplikaci OpenOffice.org (a nejenom jí).
Backstage v Excelu
Nabídka funkcí v Backstage Excelu 2010 je podobná jako u Wordu, rozdílná je samozřejmě nabídka šablon a možnost publikace. Zatímco dokument z Wordu je možné odeslat na blog, pro sešity z Excelu Microsoft připravil podporu Excel Services.
Backstage v PowerPointu
Také v prezentačním programu PowerPoint 2010 je od ostatních nejvíce odlišná sekce pro sdílení a publikaci dokumentu. Právě zde najdete nabídku s možností exportu prezentace do videosouboru, převod slajdů do dokumentu ve Wordu, ukládání na SharePoint a případně vytvoření balíčku pro umístění prezentace na CD.
Backstage v Outlooku
Režim Backstage se v Outlooku mírně liší podle toho, s jakou částí tohoto programu pracujete. Kromě hlavního okna tak Backstage najdete u vytváření nové e-mailové zprávy, u záznamu pro kalendář, u vytváření kontaktů nebo u úkolů. V podstatě je zde vždycky jen otevírání, ukládání, tisk a nastavení aplikace, mírně se liší možnosti tisku jednotlivých položek.
Režim Backstage bude bezesporu nejdiskutovanější částí nových Microsoft Office 2010. Jakmile si na něj zvyknete, uvidíte, že práce s ním je pohodlná a minimalizace otevírání nových oken práci s aplikací zrychluje.