Microsoft a Machinima poslaly serveru Ars Technica společné vyjádření, v němž zdůrazňují, že pravidla akce vyžadovala utajení konkrétních ustanovení (tedy to, co je vyžadováno po tvůrcích videí, nebo výši odměn), ale nikoliv kampaně samotné. Zjevně ale nebylo výjimkou, že si autoři videí podmínky vyložili jinak a fakticky tak produkovali skrytou reklamu, protože Microsoft je vyzval k doplnění této informace do videí a zároveň se distancoval od individuálních dohod tvůrců s Machinimou. Takže jestli jste doposud tápali, jaká byla úloha Machinimy v celé promoční akci, byl to bílý kůň, na kterého lze v případě potíží svalit vinu.
[původní článek]
Útočná kampaň Scroogled!, kterou Microsoft vedl proti Googlu, byla podle našeho názoru už za hranicí vkusu. Nejnovější marketingová kampaň na podporu Xboxu One ve spolupráci se serverem Machinima ale překročila i hranice zákona. Microsoft nabízel finanční odměnu tvůrcům videí na YouTube, kteří v pozitivním (nebo alespoň neutrálním) smyslu zmíní jeho herní konzoli. A to za podmínek, které odporují pravidlům americké Federální obchodní komise (FTC) i zákonům České republiky.
Ale vezměme to pěkně od začátku. Tento tweet se objevil (a následně byl smazán) na účtu PR manažera Machinimy pro Spojené království. Následující výzva pro „influencery“ pak visela na serveru Poptent, který slouží k organizování takovýchto „guerrilových“ kampaní. Podle uvedených instrukcí stačilo slovně zmínit, že představovaná hra běží na Xboxu One, a tvůrce se mohl hlásit o odměnu tří dolarů za každých tisíc shlédnutí.
Když vám někdo zaplatí, abyste o něm hezky mluvili, není na tom samozřejmě nic špatného ani nelegálního, pokud tuto skutečnost přiznáte. Jenže podrobná pravidla kampaně, která později kdosi zveřejnil na Pastebinu, účastníkům vysloveně zakazují se o její existenci zmiňovat. Našli byste tam i taková ustanovení, že nesmíte říct křivého slova proti Machinimě, Xboxu One ani jeho hrám – což je docela zásadní problém, prezentujete-li se jako herní recenzent a nikoliv jako najatá štětka.
Takovému jednání se říká skrytá reklama a česká legislativa, konkrétně zákon o regulaci reklamy (40/1995 Sb.) tuto formu propagace zakazuje. Nejinak tomu pravděpodobně bude i v řadě dalších zemích včetně těch, na něž byla kampaň na Xbox One primárně zacílena. Microsoft ani Machinima ale nejspíš žádnou pokutu platit nebudou, za spoluviníky lze totiž považovat i autory videí a na nich si orgány nic nevezmou. Kdyby ale FTC přece jen klepla Microsoft přes prsty, Redmondští by asi kampaně hodně litovali. Rozpočet byl totiž pouhých $3750 a peníze byly tvůrcům videí rozdány už dva dny po jejím zahájení.
Zdroj: Ars Technica