Microsoft sváže uvedení DirectX 12 s Windows 10, budou součástí nového OS

5. 10. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Když Microsoft na jaře oznámil novou verzi svého API pro herní grafiku, DirectX 12, nebyla firma příliš sdílná o tom, v jaké formě, kdy a pro které své operační systémy tuto novinku vydá. Příchod DirectX 12 byl nicméně zhruba stanoven na druhou polovinu roku 2015, což naznačovalo, že by mohly přijít zároveň s příští novou verzí Windows. Tu Microsoft představil minulý týden, a nyní pro ní potvrdil i přítomnost nových DirectX 12.

DirectX 12 se sveze zároveň s oficiálním vydáním Windows 10 (pro ty, kdo o tom ještě neslyšeli: Windows 9 Microsoft přeskočí). Bude tedy přímo součástí čisté instalace samotného operačního systému. Ovšem zatím tomu tak není. Microsoft v dotyčném oznámení na DirectX Developer Blogu mluví o tom, že nové API bude mít integrována „finální verze“ Windows 10. Minimálně v nyní dostupné zkušební verzi Technical Preview tedy DirectX 12 nenaleznete.

Herní vývojáři si už ale budou moci začít nové API osahávat skrze program Early Access. Kromě samotné Preview verze Windows 10 jim totiž Microsoft v rámci tohoto programu zpřístupní runtime DirectX 12, hlavičkové soubory, ovladače, dokumentaci a další nástroje. Tím pádem už budou moci započít s vývojem her založených na nové verzi API.

DirectX 12 ve Windows 10

Microsoft také ve svém blogpostu oznámil, že podpora API DirectX 12 je už reálně dostupná v Unreal Engine 4, respektive v jeho verzi 4.4. K dispozici je dokonce otevřený kód pro tuto verzi (plod spolupráce firmy Epic a Microsoftu). Engine by měl být už rovněž dostupný k testování, kromě přístupu do Microsoftího programu Early Access zde ovšem budete také potřebovat „předplatné“ k samotnému Unreal Engine.

Se svou troškou do mlýna přispěl k ranému rozvoji ekosystému DirectX 12 také Intel. I tato společnost otevře svůj kód, v tomto případě technologické demo Asteroids odhalené na Siggraphu. Zdrojové kódy tohoto dema Intel s Microsoftem zpřístupní členům programu Early Access coby pomůcku či příklad pro programování nového API.

Demo Landscape Mountains: DirectX 12 v praxi s Unreal Enginem 4.4. Snímek je vykreslen grafikou procesoru Haswell
Demo Landscape Mountains: DirectX 12 v praxi s Unreal Enginem 4.4.
Snímek je vykreslen grafikou procesoru Haswell

 

Osud starších Windows zůstává nejistý

Co bohužel stále zůstává nejasné, je otázka podpory starších OS. Pro jaká další Windows bude DirectX 12 zpřístupněno formou dodatečného updatu, si totiž Microsoft zatím nechává pro sebe. Windows XP a Windows Vista již nejsou podporovány (Vista je na rozšířené podpoře), takže nejspíš update očekávat nemohou. Celkem reálné (byť ne stoprocentně jisté) je asi, že DirectX 12 dostanou „čerstvá“ Windows 8, ovšem velký otazník visí nad velmi populárními Windows 7.

 

ICTS24

Tato verze totiž 13. ledna (januára) příštího roku opustí hlavní fázi technické podpory, a po tomto datu už by tedy měla dostávat jen bezpečnostní aktualizace. Obávám se proto, že šanci na DirectX 12 mají její uživatelé jen velmi malou. Doufejme ale, že Microsoft nezopakuje nepopulární krok z doby Visty (která měla exkluzivitu na DirectX 10) a když už ne sedmičky, bude podporovat alespoň ty Windows 8.

Zdroj: Microsoft