Minulý týden spadla z nebe informace, že Microsoft v budoucnu hodlá přinést do API DirectX podobný nízkoúrovňový přístup k harwaru, jako poskytuje herním grafickým enginům API Mantle, nedávno vyvinuté ve spolupráci AMD a studia DICE. Tato inovace má zřejmě přijít dřív, než jste možná čekali. Mezitím už totiž Microsoft upřesnil své téma pro přicházející konferenci GDC: řeč nebude o ničem jiném, než o DirectX 12, zcela nové verzi této platformy pro herní grafiku.
Na GDC 2014, kde bude prezentovat 20. března/marca, tedy zřejmě Microsoft nové DirectX 12 poprvé představí a odhalí. Doposud o budoucnosti tohoto API firma mlčela a pokud probíhal jeho vývoj, bylo to v skrytu. DirectX tvoří přitom páteř grafického provedení valné většiny současných her (pokud tedy mluvíme o mainstreamových titulech s moderní grafikou). Nízkoúrovňový přístup k hardwaru, od něhož si lze slibovat zlepšení výkonu, odstranění různých omezení a snížení nároků na CPU, měl být rovněž jedním z témat. Je tedy pravděpodobné, že Microsoft tyto novinky přinese (nebo začne přinášet) už v této příští verzi DirectX. Co dalšího novinka přinese, ale můžeme jen hádat, víc informací totiž zatím není.
Pozvánka Microsoftu na GDC 2014
Nová generace DirectX 12 pochopitelně tento měsíc nebude uvedena se vším všudy, na to si zřejmě ještě počkáme dlouhou dobu. Změna hlavního čísla verze obvykle znamená i příchod nových GPU. Zda bude plnohodnotné DirectX 12 opět vyžadovat i nový hardware zatím není známo, netušíme ani, zda výrobci GPU nějaký takový chystají. Nová verze zároveň může být spjata i s novou verzí Windows, podobně jako Microsoft spojil DirectX 10 s Windows Vista.
Samotná pozvánka Microsoftu na GDC toho říká skutečně pramálo. Povšimněte si ale log spolupracujících firem. DirectX 12 bude podporovat jak Intel a Nvidia, tak AMD (pokud by náhodou někdo čekal, že se bude na vlastní pěst snažit protlačovat Mantle na úkor majoritního DirectX). Nejzajímavější je ale přítomnost loga společnosti Qualcomm, dodávající pouze mobilní čipy ARM. I Qualcomm zřejmě tedy bude podporovat DirectX 12 na grafických jádrech Adreno. Zároveň to ale naznačuje, že Microsoft neplánuje opuštění Windows RT (či snad Windows Phone) pro čipy architektury ARM, a DirectX 12 bude zároveň uvedeno i na této platformě. Teoreticky by tak mohlo přinášet i jistá zlepšení zaměřená na spotřebu při vykreslování grafiky, užitečná pro tablety a telefony.
Poslední velká verze DirectX se objevila již před docela dlouhou dobou: stávající generace 11 přišla již v roce 2009. Lze tedy říct, že pro nové DirectX 12 je již docela na čase, pokud nechce Microsoft zůstat pozadu.
Zdroj: Microsoft