Za měsíc nastane doba, kdy se budou dát koupit herní VR brýle (alespoň ty od HTC a Facebookem vlastněné firmy Oculus). Zároveň to ale bude i čas další „technologie budoucnosti“, headsetu HoloLens od Microsoftu, který pracuje naopak na principu rozšířené reality (AR, od „augmented reality“) a vkládá virtuální objekty do vašeho reálného zorného pole. Microsoft nyní poodhalil hardware těchto „brýlí“ a oznámil, že již tento měsíc si vyvolení budou moci pořídit první vývojářskou verzi tohoto přístroje.
Microsoft již má za sebou řadu demonstrací HoloLens (prototyp mimo jiné dostali k užívání astronauti na ISS). Tento měsíc se ale toto zařízení dostane napůl už i do rukou veřejnosti. Microsoft totiž včera začal posílat pozvánky do zkušebního programu registrovaným softwarovým vývojářům, kteří si budou moci objednat první zkušební verzi (Develpment Edition) HoloLens. Zájemcům začne posílat prototypy 30. března. Vývojářská edice bude docela drahou záležitostí – cena je 3000 dolarů (90 000 Kč) – ovšem ke stejnému datu bude zpřístupněn také emulátor a vývojářské nástroje, takže do určité míry bude možné začít s programováním aplikací pro tuto technologii i bez fyzického přístupu k zařízení.
Microsoft HoloLens Development Edition
HoloLens je postaven na operačním systému Windows 10 a používat bude univerzální aplikace. Na rozdíl od VR brýlí nejde o displej, ale o kompletní autonomní počítač se vším všudy, nepotřebujete s ním tedy žádné kabely, žádné PC, žádný telefon a ani externí senzory, krabice s hardwarem nebo jiné příslušenství. Z toho vyplývá, že kvůli váze a omezených možnostech chlazení a napájení z baterie bude muset být použit úsporný hardware, nesrovnatelný s highendovým herním PC, jakým jsou živeny VR brýle.
Již před časem pronikla informace o tom, že prototypy HoloLens jsou možná založené na SoC Intel Cherry Trail, tedy tabletovém čipu. Zřejmě na této zvěsti něco bylo, Microsoft nyní potvrdil, že je použita „32bitová architektura Intel“ (pravděpodobně Atom, ale mohl by to být také Quark, i když ty zatím nemají grafická rozhraní a nejsou připravené na moderní OS ani po stránce instrukční sady). Každopádně asi nepůjde o výkonný SoC a nebude odvádět hlavní výpočetní práci, ta bude svěřena specializovaným akcelerátorům HPU (Holographic Processing Unit).
HPU budou čipy navržené speciálně pro HoloLens a jejich úkolem bude zpracovávání obrazu z kamer, kterými HoloLens snímá okolí, rozpoznávání objektů, gest a směru pohledu uživatele a zřejmě všechny operace požadující vysoký výkon včetně generování zobrazených objektů. HPU bude pro ně patrně používat na míru navržené DSP bloky, případně by mohla být použita i FPGA. Touto cestou by mělo být možné dostat vysoký výkon s nižší spotřebou, než by si vyžádala výkonná GPU nebo CPU.
Optická část brýlí je složena z průhledných čoček s blíže nespecifikovaným „pokročilým promítacím systémem“, který umožňuje do zorného pole vložit barevné trojrozměrné holografické objekty. Zobrazovací část je doplněna kromě dalších senzorů také kamerami snímajícími „pozadí“. Díky těm systém ví, do čeho umělý obraz vkládá, ale také je lze využít k nahrávání výsledného uživatelem viděného zorného pole, takže se uživatel bud emoci o zážitek podělit (a jak to už dnes chodí, nahrát ho internet a tak podobně).
HoloLens bude jak již bylo řečeno rozpoznávat gesta, pohyby očí, polohu, ale také hlas; Microsoft slibuje, že ovládání bude co nejpřirozenější. Pamatováno je také na prostorový zvuk a brýle budou pomocí technologie Bluetooth 4.1 umět komunikovat s externím příslušenstvím nebo ovladači.
Pokud máte o pořízení vývojářského HoloLens také zájem, můžete se přihlásit na webu Microsoftu, ovšem jak již bylo řečeno, cena první verze zařízení je značná. Jaké jsou plány s komerčním nasazením a jak dlouho bude trvat, než se po vývojářské verzi objeví také komerční spotřebitelská, Microsoft zatím neprozradil.
Astronaut Scott Kelly s brýlemi HoloLens na Mezinárodní vesmírné stanici