Xbox Series S odhalen. Výkon až pro 1440p a 120 FPS za 299 $, obě konzole vyjdou 10.11.

9. 9. 2020

Sdílet

 Autor: Microsoft
Levnější varianta next-gen konzole Microsoftu, o níž se mluvilo jako o „Lockhartu“, je tady. Microsoft odhalil design, cenu, datum vydání i nějaký ten náznak výkonu.

Už nějakou dobu se ozývaly zvěsti, že Microsoft kromě Xboxu Series X bude v next-gen generaci konzolí nabízet i jakousi levnější alternativu, o níž se mluvilo pod kódovým označením Lockhart. Zatímco velký model Series X má podat špičkový výkon a umožňovat hraní ve rozlišení 4K, Lockart měl být určený pro hraní v nižších rozlišeních a díky tomu být o dost levnější.

Trošku překvapivě Microsoft tuto levnou verzi konzole už teď oficiálně potvrdil a i oznámil její vypuštění. Lockhart přijde na trh pod označením XboX Series S a už pro něj byla sdělená i cena.

Xbox Series S „Lockhart“ oficiálně venku

Xbox Series S má přinášet „next-gen výkon“ (ovšem jak už víme, výrazně nižší než Series X) v kompaktním provedení skoro o 60 % menším než bude Series X. Dokonce to prý podle MS má být nejmenší konzole Xbox, jakou dosud firma vyrobila.

Specifikace ještě nepotvrdila, ale uvádí, že doporučená cena zařízení bude 299 $, což by u nás s DPH teď bylo asi 8150 Kč. Více informací bude následovat. Pro srovnání – dle tentokrát již neoficiálních nepotvrzených zpráv by plnotučný Xbox Series X měl stát 499 $ (13 600 Kč).

Konzole vyjde v listopadu 2020. Microsoft již na stejný měsíc potvrdil i výkonnější verzi X. Přesný termín by měl být 10. listopadu, tedy už za dva měsíce, a podle Windows Central ten den prý vyjdou obě konzole.

Rozlišení až 1440p, upscaling na 4K, NVMe SSD

Xbox Series S částečně sdílí designové prvky se „Series X“, ale je bílý a již nemá tvar sloupku/hranolu, ale řekněme vertikálně postavené tlustší „knihy“. Pod obrázku se zdá, že chlazení by mohlo mít jeden velký ventilátor za černou kruhovou perforací. Ten by teoreticky mohl současně nasávat vzduch zvenku a foukat přímo na pasiv použitého procesoru/GPU/APU. Nebo by teoreticky mohlo být proudění obráceně a tento větrák by vzduch z konzole vysával ven. Spotřeba použitého APU bude asi pod zátěží o dost nižší a celá konzole tak asi bude jednodušší.

Series S nebude mít optickou mechaniku (distribuce her bude čistě digitální). Microsoft slibuje rychlé časy nahrávání, bude opět použitá „Velocity Architecture“ s NVMe SSD, jako ve výkonnější verzi. Kapacita ale bude nižších 512 GB. Údajně také hry mají běžet až s frekvencí 120 snímků za sekundu a s rozlišením až 2560 × 1440, ale samozřejmě nevíme, při jaké kvalitě. Je zmíněna také možnost přehrávání 4K videa a upscalování her na 4K rozlišení.

Architektura GPU by měla mít stejné schopnosti jako ve velkém Xboxu Series X, protože MS uvádí podporu pro DirectX Ray Tracing a Variable Rate Shading (také má být podporováno adaptivní obnovování monitoru/televize).

Tip: Microsoft odhalil detaily GPU Xboxu Series X a akcelerace ray tracingu v AMD RDNA 2

Uniklé specifikace

Podrobnější specifikace si zatím Microsoft nechal pro sebe, takže už můžeme sloužit jen tím, co prosáklo neoficiálně (a zatím to tedy musíte brát s rezervou). Podle těchto úniků má mít Xbox Series S stejně silné CPU jako Series X, tedy osm jader Zen 2 na taktu 3,6–3,8 GHz. Hry budou moci využít 7,5 GB paměti (celkově by systém asi mohl mít 10 GB, ale nevíme to jistě).

bitcoin_skoleni

Hlavní odlišnost asi bude ve výpočetní síle GPU. Verze Xbox Series poskytuje 12 TFLOPS a 3328 shaderů (52 CU architektury RDNA 2). Naproti tomu tato levná verze Series S má prý k ruce jenom 20 CU (1280 shaderů, polovina čipu Navi 10/Radeonu RX 5700 XT) a výkon má prý být okolo 4 TFLOPS.

Galerie: Microsoft Xbox Series S: odhalení, funkce, design a cena

Zdroje: VideoCardz, Windows Central, Microsoft