Nejprodávanější hra v lepší grafice. Minecraft nabídne ray tracing

19. 8. 2019

Sdílet

Minecraft dostane „fotorealistickou“ grafiku, pokud vůbec něco takového můžeme říct o hře se sestávající z kostičkových objektů. Fakticky jde o to, že studio Mojang spolupracuje s Nvidií na implementaci DirectX Raytracingu. Do hry se tak dostane nový model globálního osvětlování, který simuluje skutečnou fyziku.

Láva nebo bloky, které mají ve hře svítit, tak budou skutečně oslňovat a scénu kromě světla ovlivní i barevným podáním. V exteriérech pak budou mraky nebo mlha dynamicky rozptylovat světelný tok ze slunce. Veškeré objekty vrhají stíny, které se postupně změkčují. Sklo i voda budou lesklé a světlo odrazí a zalomí stejně jako v reálu. Nesvítící bloky nebo předměty pak díky odrazivým povrchům budou šířit sekundární světla.

Novinka do hry dorazí nejdříve příští rok a před ostrým nasazením si ji budou moci vyzkoušet betatesteři. Dostupná bude jen v edicích Bedrock, nikoliv Java. Jde o součást většího plánu, Minecraft Bedrock totiž přejde na nový engine nazvaný Render Dragon, který by sám o sobě měl přidat několik výkonnostních upgradů i funkcí souvisejících s osvětlením. Díky tomu by se grafika měla zlepšit i na platformách, kde DXR nebude – tj. na většině z nich.

DXR se logicky objeví v Bedrock edici na Windows 10 a budou také součástí nové generace Xboxu označené jako Scarlett. Ač tedy ray tracing zamíří nejdříve k hráčům s kartami GeForce RTX, v budoucnu by mohl fungovat i na AMD.

Minecraft s lepší grafikou

Minecraft vypadá na všech platformách stejně. Šedivě a ploše. Má to své výhody, jedna hra může běžet na počítači, konzoli i mobilu. Je to ale zároveň hra se zřejmě nejaktivnější modderskou komunitou na světě, takže PC verzi postavenou na Javě lze změnit k nepoznání.

Klíčem je stažení modu OptiFine, který přidá spousty grafických nastavení a sám o sobě doplní i dynamická světla. To pak pochodeň v ruce nebo předměty spadlé na zemi mohou také osvětlovat okolí, což standardní hra neumožňuje. Skrz OptiFine lze do hry přidat i tucty různých shader packů, které přidají nové textury a věrnou vodu, pohyblivou trávu, lesklé povrchy i relativně věrná světla a stíny výměnou za skokově zvýšené hardwarové nároky.

Je to jen grafické pozlátko pro ty, kteří se už původní hry přejedli. Žádné nové hratelnostní prvky shadery nemají. Snad jen s výjimkou toho, že můžou hru ztížit. V podzemí bude větší tma, takže útoky monster budou překvapivější. S shadery se ale může také hůře stavět, protože odlišné bloky schované ve stínu budou vypadat velmi podobně.

Shadery jsou v omezené podobě dostupné i pro Bedrock edici ve Windows 10. Sám Mojang dokonce před dvěma lety oznámil, že tzv. Super Duper Graphics Pack, který měl přidat textury ve vyšší rozlišení i shaderové vychytávky, ale před nedávnem oznámil, že své snahy vzdal. Zřejmě za tím stojí právě přechod na nový engine a implementace ray tracingu, díky němuž budou světla a stíny přirozenější.

Mimochodem: Na podpoře ray tracingu už pracují i moddeři javovské verze. Vypadá to skvěle.

ICTS24

Minecraft se letos stal nejprodávanější hrou historie. Na desáté výročí od vydání první verze firma oznámila, že prodala již 176 milionů kopií hry (na všech platformách dohromady), čímž o pár milionů překonala i Tetris. Studio vlastněné Microsoftem chystá i první oficiální spin-offy. Na mobily a tablety zamíří Minecraft Earth fungující v rozšířené realitě. Na počítačích letos vyjde Minecraft: Dungeons zaměřený na podzemní hledání pokladů a dobývání pevností.

Zdroj: Nvidia, Mojang