Ministr Mládek už zase tvrdí, že dražší je vlastně levnější [komentář]

17. 2. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Začátkem měsíce ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek řekl, že díky vyšším velkoobchodním cenám v roamingu bychom si udrželi levnější domácí ceny. Po deseti dnech aplikoval podobnou logiku při obhajobě návrhu zákona o elektronických komunikacích. Ten jsme si podrobně rozebrali včera.

Konec podpultovek je podpásovka

Návrh je z velké části užitečný. Posiluje pravomoci ČTÚ, zlepšuje postavení zákazníka ve vztahu s operátorem, ale zároveň zavádí nesmyslný zákaz operátorům poskytovat výhodnější individuální ceny. Znamenalo by to konec podpultových nabídek nebo retencí v případě, že pohrozíte odchodem.

Také by to znamenalo, že pokud už takovou nabídku máte, tak v případě, až vám vyprší úvazek, už na ni nebudete mít nárok. Operátor vás odkáže na drahý veřejný ceník. Bod kritizuje ČTÚ, ministr spravedlnosti Robert Pelikán i právník spotřebitelského časopisu dTest Miloš Borovička. Více najdete v článku na Euru.

Spotřebitel není firma, pane ministře

V návrhu se konkrétně píše: „Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací a poskytovatel univerzální služby nesmí při prodeji služeb spotřebitele diskriminovat; zejména nesmí spotřebitelům poskytovat služby za jiné ceny, než jaké byly uveřejněny podle odstavce 1.“ (Odstavec 1 definuje, že operátor musí ceník a podmínky služeb vystavit veřejně, včetně vzdáleného/elektronického přístupu.)

Návrh hovoří o spotřebitelích. Spotřebitele zmiňuje i tisková zpráva MPO. „Novela obsahuje taktéž zakotvení zákazu poskytování služeb spotřebitelům za jiné než zveřejněné ceny, přičemž se to bude týkat také osob – spotřebitelů, jimž firmy přeprodávají SIM karty za nižší ceny než ceny tržní.

Skutečný problém leží jinde. Vážnou diskriminací jsou ceny, které operátoři nabízí firmám a státní správě ve srovnání s tím, na co dosáhnou spotřebitelé. Mládek ale tvrdí, že jeho návrh zamezuje individuálním cenám i pro firmy, viz Novinky.cz. V návrhu se ale píše jen o spotřebitelích.

Spotřebitelem je nepodnikající osoba. Takto to definuje i občanský zákoník. „Spotřebitelem je každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná (pro vlastní soukromou potřebu).

Mládek skáče, jak O2 píská

Když Mládek na evropské úrovni obhajoval vyšší velkoobchodní ceny, které si mezi sebou platí operátoři, jejichž zahraniční klienti k nim přistupují, stál na straně velkých nadnárodních operátorů. Ti si přejí co nejvyšší poplatky, ti na tom nejvíce vydělají. Pro menší operátory a hlavně virtuály je pro udržení konkurenceschopnosti podstatná co nejnižší cena.

Návrh, který má ovlivnit české spotřebitele, je zase z pera ředitele O2 Tomáše Budníka. Ten dlouhodobě kritizuje „šedé operátory“, kteří přeprodávají levné firemní tarify spotřebitelům. A požaduje, aby na ně dohlíželo ČTÚ.

Jenže odstranění šedých operátorů by se nemělo řešit na straně zákona nebo regulátora. To je především starost pro samotného operátora. Jak je možné, že firmě o desítkách zaměstnanců nabídne tisíce SIM karet s levnými tarify, které se logicky dostanou mezi lidi, kteří nejsou zaměstnanci ani jejich rodinní příslušníci?

bitcoin školení listopad 24

Podpultové ceny, retence nebo šedí operátoři nechť zůstanou. To je na dohodách mezi operátory a spotřebiteli (nebo podnikateli). Konkurenčnímu prostředí by ale pomohlo snížení velkoboochodních cen pro alternativní/virtuální operátory.

O2 virtuálům prodává megabajt dat za 0,43 Kč (už po něm kvůli tomu jde ČTÚ), tj. 430 Kč za 1 GB. V běžných tarifech pro spotřebitele 1,5 GB za 299 Kč. (A i to je oproti zahraničí příliš.) Stejný operátor loni uzavřel smlouvu (viz registr) s Centrem sociální a ošetřovatelské pomoci v Praze 10, kde 1,5 GB stojí 50 Kč. Nebo nabízí 20 GB za 170 Kč či neomezené volání/SMS v celé ČR za 70 Kč. Je cosi shnilého ve státě českém.