Hlavní navigace

Monitory s G-Sync trpí blikáním obrazu. Na vině je použití panelů TN

11. 12. 2014

Sdílet

Zdroj: Redakce

Příchod technologie G-Sync byl asi nejzajímavější novinkou, která se loni přihodila v oblasti monitorů. Zobrazování s proměnnou snímkovou frekvencí by se snad do budoucna mohlo stát normou dík standardu Adaptive-Sync od konsorcia VESA. První generace monitorů vybavených G-Sync nicméně podle ohlasů uživatelů trpí určitými problémy. V některých situacích se u nich údajně projevuje poblikávání obrazu, pozorovatelné pouhým okem. Web PC Perspective tato pozorování potvrdil měřením a zřejmě přišel i na důvod tohoto jevu. Naštěstí se zdá, že nejde o nijak kritický problém, který by se neměl projevovat při normálním hraní.

Toto poblikávání je specifické v tom, že se neprojevuje v dynamických scénách při běžné herní akci. Uživatelé je pozorují ve scénách, kdy vykreslování „zamrzne“, například když hra začne načítat data a běh se pozastaví. Podobné poblikávání lze ale pozorovat i na obrazovkách při nabíhání hry a natahování levelů. Na obrázku níže můžete vidět graf naměřeného jasu, který na takové statické obrazovce naměřil web PC Perspective. Mělo by jít o situaci ze hry Eve Online, která na chvilku „zamrzá,“ pokud použijete funkci uložení snímku obrazovky. Jak můžete vidět na grafu, při tomto přerušení začne jas oscilovat s delší periodou a také výrazně větší amplitudou, než co panel vykazuje při normálním provozu. To pak vede k okem pozorovatelnému blikání.

Poblikávání monitoru s G-Sync. Při zamrznutí obrazu se projeví oscilace jasu s frekvencí 30 Hz (Meření webu PC Perspective)
Blikání monitoru s G-Sync. Při zamrznutí obrazu se ukáže oscilace jasu s frekvencí 30 Hz (Meření webu PC Perspective)

Podle webu PC Perspective má tento jev prosté vysvětlení, spočívající v tom, jak panely technologie TN pracují. Jejich pixely nedrží konstantní intenzitu a postupně se otevírají, čímž jejich jas stoupá. Monitor toto zesvětlování koriguje při každém obnovení (tedy obvykle na 60 Hz, případně i rychleji), kdy se jas vrátí na předepsanou hodnotu a cyklus se opakuje.

 

Prvotní příčina je v technologii TN

Při použití G-Sync ale k tomuto pravidelnému obnovení nedochází, panel místo toho překresluje vždy tehdy, kdy má GPU k dispozici nový snímek. Jenže v momentě, kdy je vykreslování zamrzlé, monitor žádné signály k obnovení nedostává a pixely by tedy po určité době zesvětlely na maximální jas. Podle webu PC Perspective se tomu LCD s technologií G-Sync brání tím, že v této situaci (kdy GPU přestane produkovat snímky) sama vynutí obnovení, a to nejpozději po 33 ms. Při zamrznutí tedy monitor sám interně provádí obnovení frekvencí odpovídající 30 Hz, což je ale dost pomalé na to, aby byla frekvence blikání a změna intenzity pozorovatelná. To, co uživatelé vidí, je ale vlastně výsledek snahy tento neduh použitých panelů potlačit, ne přímo chyba samotná.

 

Tento problém s obnovením se analogicky vyskytuje i v situacích, kdy GPU sice vykresluje, ale příliš pomalu, takže se délka jednoho snímku dostane přes oněch 33 ms. Původně prý elektronika i v této situaci interně přistupovala k nucenému obnovení, to ale prý bylo znatelné na plynulosti, pokud hodnota snímků za vteřinu byla v pásmu těsně pod 30. Chování bylo proto upraveno, aby monitor tato nucená obnovení vkládal v intervalu, který je celým násobkem aktuální periody (délky zobrazení) snímků, jež GPU produkuje. Při běžném hraní se ale každopádně viditelné blikání nemá projevovat.


Asus ROG Swift PG278Q

Vzhledem k tomu, že se blikání ukazuje jen při zatuhnutí hry či během úvodních obrazovek a podobných situacích, není asi důvod nějak bít na poplach nebo G-Sync bojkotovat. Redaktoři PC Perspective problém pozorovali a měřili na monitoru Asus ROG Swift PG278Q, nemá být ale „výsadou“ jen tohoto modelu. V tu méně, tu více výrazné podobně se údajně projevuje u všech dnešních LCD s G-Sync.

MMF24

Tato příhoda asi svědčí o tom, že realizace monitorů s proměnnou snímkovou frekvencí (potažmo jejich podpora v grafických adaptérech) není vůbec triviální záležitostí. Naopak se zdá, že výrobci si budou muset dávat pozor na řadu předtím neexistujících problémů. A podobné výzvy stojí i před recenzenty, kteří tyto nové neduhy budou muset hlídat.

Zdroj: PC Perspective