Software za 7,8mil pro 24 institucí... to je nějaké až podezřele levné :)
"podobné funkce" nejsou stejné funkce. ten kdo potřebuje kooperovat s různými firmami, tak MS Office je defakto standard. Taky jsme se pokoušeli nasadit různé Libre office, open office apod... protože naše pracovní stanice jedou převážně na Linuxu, ale dlouhodobě je to řešení dobré akorát k tomu, aby vás z toho rozbolela hlava.
Pro kooperaci s různými firmami není kancelářský balík MS Office potřeba. Pokud jedou vaše pracovní stanice převážně na linuxu, bude tam LibreOffice ve výchozí instalaci a nebude potřeba ho "nasazovat". S 10 let mrtvými OpenOffice.org jste si hráli prosím kdy přesně? :) Řešení k bolení hlavy je používat balík MS Office a jeho 365 variaci, které se ovládají a chovají jinak, a to s každou další verzí.
To, že ONI jedou "převážně na linuxu", neznamená, že firmy, se kterými kooperuji, to mají stejně, tj. že také jedou na Linuxu. Protože ve většině případů NEJEDOU. Problémů je spousta i v těch základních věcech. Co například udělá Google editor s korektorními poznámkami z Wordu, to je něco neskutečného. Defacto to můžete všechno vyhodit a začít znova.
OpenOffice nejsou 10 let mrtve, staci se podivat na https://www.openoffice.org/.
OpenOffice.org jsou díky absenci vývojářů mrtvé už dlouhé roky a ve firmě by je v dnešní době zkoušel nasazovat jen blázen. Kdokoliv, kdo se alespoň trochu zajímá, to moc dobře ví. Půjčím si pár poznámek z Wikipedie:
- "The most recent significant feature release was version 4.1, which was made available in 2014"
- "Difficulties maintaining a sufficient number of contributors to keep the project viable have persisted for several years. In January 2015 the project reported a lack of active developers and code contributions."
- "There have been continual problems providing timely fixes to security vulnerabilities since 2015."
- "In September 2016, OpenOffice's project management committee chair Dennis Hamilton began a discussion of possibly discontinuing the project, after the Apache board had put them on monthly reporting due to the project's ongoing problems handling security issues."
Každý, kdo se dnes zmíní o nasazeni OpenOffice.org ve firmě, jasně ukazuje svoji nekompetentnost.
Ať si každá firma jede „převážně na linuxu“ nebo ne. Nic to nemění na tom, že rozumná firma své vstupy a výstupy navrhuje tak, aby nebyla závislá na konkrétních verzích (navíc ještě proprietárního) kancelářského balíku. Také bych dnes už nesouhlasil s "Problémů je spousta i v těch základních věcech.", to dnes již není pravda.
Hlavním problémem MS Office jsou výchozí formáty ukládaných dokumentů a neznalost uživatelů jakým způsobem formát dokumentu ovlivňuje interoperabilitu. Kolik uživatelů dnes ví, co znamená "Transitional" a "Strict"? Proč MS setrvává u "Transitional" varianty OOXML jako výchozího formátu? Odpovím si sám, je to pro MS výhodné, protože tím díky síťovému efektu vytváří vendor lock-in. Až bude MS upřednostňovat standardizované formáty s budoucností (což Transitional verze OOXML není), výrazně se tím omezí překážky v interoperabilitě a uživatele si budou moci svobodněji vybrat, který kancelářský balík použijí.
Tady je to nedorozumění, pptx totiž není formát, ale je to jen přípona souborů, které mohou obsahovat celou řadu i navzájem nekompatibilních formátů. Pravděpodobně používáte OOXML Transitional, který se mění s každou novou verzí MS Office a pak dochází k chybám v zobrazení nebo dokonce ke ztrátě dat.
V lepším případě vám zákazník pošle OOXML Strict, které je mnohem lépe specifikováno a práci s tímto formátem zvládá řada dalších programů třetích stran.