Předevčírem byla oznámena dosud největší letošní událost v IT světě: Google chce pohltit Motorolu Mobility. Ač se obchod zpočátku jevil jako výhodný pro Google (a Android), těžit z něj mohou obě strany, vlastně celý průmysl. Klidně to označme jako win-win-win. Google totiž konkurence napadá, protože prý Android porušuje jejich patenty. Partnerské výrobce konkurenti napadají, protože používají Android. A Motorola je napadána konkurencí, protože ostatní nabízí lepší kombinaci produktů a marketingu (čti jsou úspěšnější). Přitom jeden takový obchod může vše nakopnout správným směrem.
Android v ohrožení
Situaci kolem patentů Androidu jsme detailně rozebrali už minulý týden, proto si přečtěte původní článek. Zde jen v bodech, oč jde:
- Oracle jde tvrdě proti Androidu, protože prý zneužívá Javu.
- Microsoft a Apple zase napadají androidové výrobce, protože Google svůj systém dostatečně nechrání.
- Google prohrál dvě důležité přestřelky o tisíce patentů Novellu a Nortelu, ty naopak získaly skupiny v čele s Microsoftem a Applem.
- Google koupil 1030 patentů od IBM. Není známo které, ale mohla by to být páka na Microsoft, Apple i Oracle současně.
- Očekává se bitva o portfolio firmy InterDigital (8800 patentů).
- V tuto chvíli má Google 2000 patentů, Apple asi 10 000 a Microsoft 20 000. Ne všechny se ale týkají mobilní sféry.
Mobily a PC
Odkup patentů Novellu, Nortelu a teď i Motoroly není podle mě vrcholem. Pouze začátkem. Klidně bych se vsadil, že podobných spojení se letos dočkáme ještě více. Klidně to může být Nokia, mobilní divize LG, Sony Ericsson a hlavně výrobci polovodičů. Ještě pořád je čas strhnout pozornost na jednu ze stran. Pamatujete, když ještě na začátku 80. let válel Apple mezi osobními počítači? Tahle válka už je dávno prohraná, neboť IBM, Microsoft a pak další výrobci smazali veškerou konkurenci díky „písíčkům“. Tyto společnosti žily z úspěchu 30 let. Ze zvyku.
Teď se očekává podobná mela u smartphonů, tabletů a jiných chytrých zařízení. Zatím je vše v počátcích, dalo by se říct – plichta. Každý má ještě šanci dostat se na špici. Trh stále není nasycen a morální životnost těchto zařízení je mnohem nižší než u současných PC. Ještě v dobách Windows XP byla každá nová generace počítačů radost. Dnes už je výkon „good enough“ (dostačující) pro téměř všechna použití v domácnostech i firmách. Počítače vydrží déle, výrobci méně vydělají, protože cyklus obnovy počítačů se prodlužuje.
Teď se pomalu dostáváme do stavu, kdy výkon mobilních zařízení je dostatečný. Resp. Už v tom bodu jsme. Ale stále se dá co zlepšovat. Kdykoliv přijdou rychlejší mobilní sítě, větší paměti a hlavně delší výdrž. To se bavíme pouze o hardwaru. Software a ekosystém své rezervy také zdaleka nevyčerpaly (hlasové ovládání, cloud computing, elektronické peněženky…). Stále budou důvody, proč za rok či dva koupit nový model.
Kdo zastane roli Windows mezi mobily?
Do pěti deseti let by tyto starosti také mohly odpadnout. Výkon i služby budou „good enough“, evropské, americké a už i asijské trhy budou naplněny a prodeje začnou stagnovat jako u PC (nepočítáme-li loňský nárůst, kdy už byla ukončena životnost starších PC a prodeje stouply o 20 % – opět z toho mimochodem těžil hlavně Microsoft). Takže je ta nejvyšší doba strhnout veškerou pozornost, prodávat ve velkém a nepochybit, aby také v této oblasti mohly firmy v klidu žít desítky let „ze zvyku“. To je ten optimističtější scénář (z pohledu výrobců).
Jako pesimista vidím rozdíl mezi počítači a dnes chytrými zařízeními. Windows PC si získaly monopol jednak díky ceně, jednak díky aplikacím. U mobilů není cena podstatná, protože se drží určitých norem. Ale vývojáři aplikací a služeb více než kdy jindy dbají na to, aby jejich produkty byly multiplatformní. Buď vyvíjejí pro více systémů současně, nebo (a tento trend bude narůstat) vytvoří jednu univerzální aplikaci pro web.
Pokud stále platí, že důležitější je obsah než forma, výrobci se budou muset prát i v budoucnu. Uživatel se bude primárně rozhodovat, jestli telefon/platforma nabízí jeho oblíbenou aplikaci, umí se připojit XXX, dokáže streamovat katalog YYY. Až pak se rozhodne, jestli je pro něj vhodnější 3,5" displej s ostrými hranami telefonu, tenký „plasťák“ se skvělým Super AMOLED Plus nebo dobře vybavený telefon s QWERTY klávesnicí, jehož foťák ale neobsahuje autofocus.
Pravda a budoucnost asi bude někde uprostřed. I když bude většina produktů multiplatformní, stejně budou jednotliví výrobci a platformy lákat něčím, co jinde není. Ale vraťme se k ohlášenenému obchodu.
Motorola v námluvách
Motorola v námluvách
Na začátku srpna se na webu UnwiredView objevil článek, že Androidové spory by mohla rozseknout Motorola tím, že by ji Google koupil. Nikdo se tomuto tématu takřka nevěnoval, ale teď už vše dává smysl. Motorola je sice vděčným výrobcem Googlu, ale zároveň si nechce nechat ujít zisky, které teď sbírají ostatní výrobci. Přitom má dost patentů na to, aby je mohl použít proti ostatním velikánům (Samsung, LG, Sony Ericsson a HTC). Zároveň se objevily spekulace, že by Motorola mohla naskočit na jednu loď s Microsoftem a začít podporovat Windows Phone.
Možná to bylo jen divadýlko pro veřejnost, všechno už bylo dávno dohodnuto a Google s Motorolou by si tak i tak plácli. Pokud ne, Motorola si zaslouží potlesk za skvělé načasování. Americká firma je v mobilním světě klíčový hráč. Tím, že sama budovala počátky bezdrátových sítí a přenosných telefonů, drží řadu nezbytných patentů, které poskytuje ostatním výrobců. Ať už se to týká 2G nebo 3G sítí, jen poplatky činí jednotky nebo desítky procent z ceny zařízení.
Jenže každý z hlavních výrobců drží několik takových patentů a nazvájem si je křižně propůjčují bez finančních nákladů. Motorola celkově drží okolo 17 000 patentů a dalších 7500 čeká na registraci. Nemáme přesné informace o tom, čeho všeho se týkají, ale je jich tolik, že s nimi může ubít Microsoft, Apple a další. Ale nečiní tak, nebo zkrátka mají patentové dohody a vzájemně se drží v patu.
A lze říci, že celá sbírka patentů je pro Google to hlavní, po čem šel. Motorola byla velkým inovátorem, teď je ovšem jen slabým výrobcem.
Motopříběh
Firma jako taková vznikla v roce 1928. Tehdy se zabývala rádiovou technikou, později televizní a až v 80. letech vydala první přenosný mobilní telefon Motorola DynaTac. Jako první zprostředkovala datové sítě GPRS. Vlastně všechny pokroky v oblasti telekomunikací mají na svědomí Nokia, Siemens, Ericsson, Bellovy laboratoře (dnes už Alcatel Lucent) nebo právě Motorola.
Motorola Razr, poslední americký úspěch, foto: HledejCeny
Vše bylo na dobré cestě, v roce 1996 přišlo na trh první „véčko“, její historicky nejúspěšnější telefon, Motorola StarTac, jehož se prodalo na 60 milionů kusů. Na úspěch pak v roce 2004 navázala slavná řada Razr. Populární žiletky ukázaly, že telefon nemusí být tlustý jako cihla. Stylové Razry (několik řad) si pak koupilo 120 milionů lidí. Ale od té doby už Motorola neměla co nabídnout.
V podnikové sféře vyklidila pozice před RIMem, ve spotřebitelské ji nahradily značky LG a Samsung a pak přišel iPhone. Ne, že by se Motorola nesnažila, v roce 2003 uvedla třeba první smartphone s linuxovým jádrem, dvě sezóny nato telefon Rokr E1, který byl prvním, jež byl kompatibilní s Apple iTunes (iPhone ještě zdaleka nebyl na trhu). Jenže firma pomalu ztrácela pozice nejen doma, ale také v Evropě a Asii. Jako svou hlavní smartphonou platformu si Motorola vybrala Android, na podzim 2009 jsme se dočkali prvního Droidu. Ač i nástupci nebyly špatné telefony, na asijskou produkci to nestačilo.
Královské dělení
Mobilní divize táhla celou firmu dolů, proto se letos celá společnost rozdělila vedví. Motorola Solutions zastupuje průmyslovou sféru, zatímco Motorola Mobility se věnuje spotřebitelské oblasti. A nejsou to pouze telefony a tablety, do této oblasti patří i set-top-boxy, síťová zařízení nebo vysílačky.
Z posledních finančních zpráv jsem vyzobal informace týkající se mobilní techniky. Prodeje prakticky stagnují, firma je kvůli tomu ve ztrátě. Za jedno čtvrtletí dodala přes 4 miliony smartphonů celkem. To je sakra málo. Vždyť high-endový Samsung Galaxy S II se za pár dní ztratil v kapsách pěti milionu lidí. A Apple za čtvrtletí prodá 20 milionů iPhonů. Ani tablet Xoom není kdovíjak úspěšný. S Galaxy Taby, nedejbože iPadem se dosavadních 800 000 kusů nedá srovnat.
A co je hlavní, Motorola dodala, nikoliv prodala. Firma už dlouho uvádí pouze shipments, nikoliv sells. Takže čísla v tabulce znamenají, kolik Motorola dodala zařízení přes distributory, ale nikoliv kolik skončilo v nákupních košících. Klidně může být 20 % z těchto počtů ještě někde na skladě.
Období | Dodaných telefonů [ks] |
Dodaných smartphonů [ks] |
Dodaných tabletů [ks] | Obrat [USD] | Zisk/Ztráta [USD] |
Q4 2010 | 11 300 000 | 4 900 000 | – | 2 400 000 000 | 72 000 000 |
Q1 2011 | 9 300 000 | 4 100 000 | 250 000 | 2 100 000 000 | –89 000 000 |
Q2 2011 | 11 000 000 | 4 400 000 | 440 000 | 2 400 000 000 | –85 000 000 |
Za celý loňský rok Motorola dodala 37,3 milionu telefonů, z toho 13,7 milionu smartphonů. Celkový obrat činil 7,8 miliardy, ale mobily skončily ve ztrátě 76 milionů. V roce 2009 Motorola dodala jen dva miliony smartphonů a ztráta byla 1,2 miliardy.
Zkrátka Motorola je teď jako výrobce mobilní techniky hodně zoufalý. Potvrzují to i celosvětové prodeje, jež firmu v počtu prodaných telefonů řadí až na 8. příčku. A to jej už brzy přeskočí čínský Huawei. Bohužel ani nic nenasvědčuje tomu, že by se situace měla obrátit. Musela přijít radikální změna.
Pět důvodů, proč Google kupuje Motorolu
Pět důvodů, proč měl Google zájem
Akvizice je pro internetového velikána důležitá na více frontách.
- Ochrana Androidu – se 17 000 patenty v zásobě má dobrou pozici pro vyjednávání a soudní spory. Ač se technologie nemusí týkat konkrétně operačních systémů a hardwarových implementací, má jich dost pro případně cross-licence dohody.
- Ochrana výrobců – LG, Samsung, Sony Ericsson, HTC, ZTE, Huawei a další dostanou naději, že uspějí ve sporech s Applem, Microsoftem a jinými patentovými trolly. Ale také před Motorolou.
- Google TV – už jsem říkal, že Motorola Mobility je největším výrobcem set-top-boxů na světě? Rovnat se s ním může pouze Cisco. Televizní platforma Googlu postavená na Androidu, YouTube a dalších službách je na papíře zajímavá, ale v praxi těžce neúspěšná. Teď si může Google vyrábět vlastní krabičky, zákazníky už má.
- Motonexus – možná odpadnou starosti, kdo bude vyrábět telefony Nexus. Doteď dal Google příležitost HTC (neúspěšný Nexus One) a Samsungu (Nexus S). O chystaném Nexusu pro Android Ice Cream Sandwich se zatím neví. Za zásluhy by si výrobu zasloužili oba předchozí výrobci, na řadě by ale měl být podle prodejů LG. Každopádně další referenční telefony si může Google vyrábět sám. Klidně nemusí chrlit tolik modelů jako stávající Motorola, Apple také prodává jen jeden iPhone. A úspěšně. Pokud někomu nebude sedět design nebo výbava, vybere technologicky pokročilejší varianty jiných výrobců.
- Rychlost – Google musel koupit Motorolu dříve, než by to udělal někdo jiný. Třeba Microsoft.
Když se teď kupují obrovské balíky patentů a Google byl stále mimo, Motorola byla perfektní volba. Navíc ani ta cena není úplně přemrštěná. Šest tisíc patentů Nortelu stálo 4,5 miliardy, navíc si balíček rozdělilo šest firem (Apple, Microsoft, Oracle, Sony, Ericsson, EMC). Motorola má přibližně trojnásobek patentů (a další tisíce čekají na schválení), což se jeví výhodněji. Navíc bude mít Google v rukou i hmatatelné technologie, produkty a lidi (takřka zdvojnásobí počet zaměstnanců), nejen intelektuální vlastnictví. A když uvážíme, že okolo osmi miliard dolarů zaplatil Intel za McAfee nebo Microsoft za Skype, můžou si v Googlu gratulovat.
A vlastně i v Motorole Mobility. Firma přestala vydělávat, hodnota padala a tak akcionářům přijde 63% bonus vhod. Nový majitel se jistě pokusí o reorganizaci, aby firma znovu končila v černých číslech.
Akcie Motoroly Mobility od rozdělení firmy stále padaly, zdroj: Google Finance
Co je zajímavé: Google má prý s Motorolou dohodu, že pokud akvizice nevyjde, dostane Motorola 2,5 miliardy dolarů jako všimné. Což je relativně nejvíce peněz, které tak kdy byly v případě selhání dohodnuty. Třeba letos chtěl operátor AT&T koupit T-Mobile USA od Deutche Telekom za 39 miliardy, ale poplatek byl „jen“ 3 miliardy. Ono všimné činí 20 % obchodu, přitom od začátku roku se nejčastěji domlouvá okolo 4,2 %. Jak si to vysvětlit? Zoufale na tom byly obě firmy, ale ve vyjednávací pozici byla spíš Motorola. Ta možná ani nevěří, že by obchod mohl projít přes regulační úřady, proto si alespoň pojistila nejvyšší možnou finanční injekci. Hodila by se pro pozdější potenciální partnerství s Microsoftem.
Ještě jeden důležitý bod. Jestliže obchod nakonec vyjde, Google možná vyřeší problémy Androidu, ale přibudou mu problémy Motoroly. Ta je rovněž v křížku s Microsoftem, Applem nebo RIMem.
Co bude s ostatními výrobci
Co bude ostatními výrobci?
Ač se Google, Motorola i další partneři tváří, že by spojení prospělo celému odvětví (o čemž nepochybuji), otázka je, jak Google zahová stejnou příležitost pro všechny. Android zůstane open source, Google bude podporovat ostatní výrobce, ale pokud převezme Motorolu, stane se hlavním konkurentem svých dosavadních partnerů.
Motorola určitě zůstane jako samostatná entita a název firmy bude zachován. Ale Google určitě neutratí přes 12 miliard jen kvůli patentům. To by musel ukončit výrobu chytrých zařízení i set-top-boxů.
V opačném případě bude třeba udělat z prodeje zařízení ziskový byznys. Google/Motorola bude mít nejlepší představu, jak má vypadat správný androidový telefon. Bude mít okamžitý přístup k novým technologiím, zřejmě stále aktuální systém, několik různých modelů. To jsou výhody, které ostatní mít nemohou.
Na druhou stranu je to možná přinutí k inovacím, aby firmy vyráběly konstrukčně lepší zařízení, za příjemnější ceny a rychlejšími aktualizacemi systémů. A nemluvíme pouze o telefonech a tabletech, třeba set-top-boxy s Androidem se stanou konkurencí dnešních Google TV (televize a přehrávače Sony, STB Logitech Revue).
V optimálním případě Google donutí své partnery inovovat. V tom druhém je odradí a přejdou pod jinou střechu. Samsung se může kdykoliv osamostatnit, protože budu vlastní platformu Bada. LG koketuje s MeeGo. HTC má jako zadní vrátka Windows Phone. Pokud by Android náhodou kolaboval, je Microsoft největší kandidátem, který podá pomocnou ruku. Tam by mohl skončit Sony Ericsson, ale také čínští výrobci se vyjádřili, že by pro ně nebyl problém přejít na Windows Phone, byť za jiných okolností (pokud by musely platit licenční poplatky za Android).
Vidíte, jak takový obchod není vůbec jednoduchý. Vyvolal spoustu otázek, může Androidu/Googlu pomoci i uškodit. Zatím můžeme pouze teoreticky sesumírovat možné scénáře. Celý děj ale budeme znát až tak za rok. Pokud bude obchod povolen, samozřejmě.
Mimochodem, někde uprostřed jsem zmiňoval hlavní telekomunikační firmy, které formovaly oblast mobilní techniky. Co se s nimi stalo?
- 2001 – mobilní divize Ericssonu se slučuje s japonskou Sony
- 2004 – mobilní divizi Alcatelu převzal čínský TCL
- 2006 – mobilní divizi Siemens kupuje tchajwanský BenQ
- 2010 – Palm odkoupen HP
- 2011 – Motorola se rozpadá a mobilní divizi kupuje Google
Dříve úspěšné firmy pohlcují buď Asiaté, nebo americké firmy, pro něž nebyl prodej mobilů hlavním byznysem. A hádejte, kdo je na ráně teď? Nokia (podle MDB má 2655 patentů k mobilním technologiím) a RIM (3314 patentů). O prvním se mluví, že jednou stejně skončí v rukou Microsoftu. RIM by klidně spolkl Apple (kvůli patentům), vize firmy se ale asi nejvíce slučuje s HP nebo Dellem. A příležitost cítí i Wall Street. Akcie RIMu stouply o 12 %, u Nokie dokonce o 20 %.
Microsoft a Apple proti sobě nejspíš nepůjdou, na to jsou jejich vztahy až příliš těsné, i když jsou úhlavními nepřáteli. Ale jak už jsem někde psal v dřívějším článku, vůbec bych se nedivil, kdyby Nokii koupil právě Apple. Získal by patenty, poškodil čistým způsobem Windows Phone a ještě by se zbavil placení licenčních poplatků.
Kdo další skončí v nákupním košíku?
Ale není to pouze Nokia nebo RIM. Jak jsem zmínil v úvodu, letos se může s podobnými akvizicemi roztrhnout pytel. Nakupovat může nejen Google, Microsoft a Apple, ale zlepšit pozici na mobilním trhu si budou chtít HP, Dell, Acer nebo Asus.
A když už budou výrobci mobilů rozebráni, vhod přijdou výrobci polovodičů. Jen namátkou několik firem a jejich tržní hodnoty.
- AMD (4,5 miliardy USD)
- ARM (11,5 miliardy)
- Nvidia (8 miliard)
- Broadcom (18,5 miliardy)
- STMicroelectronics (6 miliardy)
- Atmel (4,5 miliardy)
- Texas Instruments (31 miliard)
- Infineon (9,5 miliardy)
- Micron (6 miliard)
To jsou všechno firmy, které si giganti typu Apple, Microsoft nebo Google mohou dovolit.
Zcela jistě bude podle mě prodán Kodak. Vlastní důležité technologie ve fotografickém byznysu, přitom tržní hodnota je něco přes půl miliardy. Kodak je dnes rozhádaný snad se všemi výrobci mobilů. Stačí ho jen koupit. Však už také Bloomberg počítá, že patentové portfolio 131 let staré firmy má hodnota asi 3 miliardy amerických dolarů.
Zdroj: BGR, Motorola (finanční výsledky 1, 2, 3)
[pagebreak title=Komentáře Googlu, Motoroly, Samsungu, LG, HTC a Sony Ericssonu]
Vyjádření zainteresovaných společností
Následující text už není dílem redakce, pouze jsme posbírali vyjádření zástupců zainteresovaných firem, jak se k obchodu Google-Motorola staví. Zvlášť prohlášení partnerů Googlu jsou jako přes kopírák, což?
Larry Page, CEO společnosti Google: „Společnost Motorola Mobility je velkým fanouškem Androidu a obě společnosti jsou díky tomu úzce propojeny. Společně chceme vytvořit nové zajímavé možnosti pro uživatele. Celý ekosystém Androidu se zároveň výrazně zdokonalí. Budou z toho těžit uživatelé, partneři i vývojáři. Těším se na to, že Motorolu přivítáme v rodině Google.”
Sanjay Jha, CEO společnosti Motorola Mobility: „Tato transakce má pro akcionáře Motorola Mobility zásadní význam a přinese nové, nečekané možnosti našim zaměstnancům, zákazníkům a partnerům po celém světě. S Googlem nás spojuje velmi produktivní spolupráce, v jejímž rámci jsme rozvíjeli platformu Android. Nyní se budeme moci zaměřit na vývoj ještě inovativnějších a lepších mobilních řešení – ať už mobilních zařízení či portfolia pro užití v domácnosti (home business).”
Andy Rubin, Senior Vice President mobilní divize Googlu: „Očekáváme, že díky tomuto spojení budeme moci významně zdokonalit ekosystém Androidu. Naše vize a význam Androidu se však nemění. Android nadále zůstává otevřenou platformou s živou open source komunitou. Budeme i nadále pokračovat ve spolupráci s našimi partnery, abychom i v budoucnu vyvíjeli a distribuovali inovativní přístroje s řešení založená na platformě Android.”
J. K. Shin, prezident Samsung Mobile Communications: „Vítáme dnešní novinku, která ukazuje, jak je Google hluboce zavázán ochraňovat Android, své partnery a celý ekosystém.“
Bert Nordberg, CEO společnosti Sony Ericsson: „Vítám závazek Googlu ochraňovat Android a partnery.“
Peter Chou, CEO společnosti HTC: „Vítáme dnešní novinku v podobě akvizice, která ukazuje, jak je Google hluboce zavázán ochraňovat Android, své partnery a celý ekosystém.“
Jong-Seok Park, prezident a CEO společnosti LG: „Vítáme závazek Googlu ochraňovat Android a partnery.“