Nezisková organizace loni dala podnět k vytvoření nového designu značky Mozilla. Je to proces trvající řadu měsíců, jehož cílem je značku omladit. Což je myslím rozumný krok, protože Mozilla i její Firefox tu už nějakou dobu s námi existují – a minimálně Firefox krizi identity má. Je potřeba si připomenout, co je cílem neziskové organizace, znovu se ozvat a navázat vztahy s mladšími ročníky.
Omlazující kůra značky
Organizace si rozvrhla proces do čtyř fází. V rámci první se vymýšlely nápady, druhou fází byla konceptualizace. Dále proběhlo vyhodnocení konceptů a čtvrtým krokem bylo vytvoření finálních designových pravidel a stylů a finalizace kampaně, která se pokusí znovu oslovit svět. Do tohoto procesu byla zapojena i komunita, a to formou připomínek.
Mozilla by chtěla světu připomenout, co je její misí. Jako nezisková organizace se stará o dobro webu, bez vlastních postranních zájmů a úmyslů. Chce svobodný internet, který se bude vyvíjet bez (umělých) limitů. Také nechce, aby jej ovládala skupinka silných, nýbrž aby se o něj raději starala široká skupina lidí. K dalším cílům Mozilly patří respektování identity a zabezpečení.
Stará Mozilla, nový design
Nové logo jste si již prohlédli na obrázku výše. Od pohledu je zřejmé, co chce sdělit. Mozilla je firma technologická a její doménou je internet. Pro tento logotyp bylo vytvořeno písmo Zilla, jenž má na svědomí Typotheque z Nizozemska. Jedná se o písmo zdarma dostupné a otevřené. Má působit novinářským dojmem, tedy napovídat, že se Mozilla chce účastnit diskuze a nestát jen mlčky stranou, co se směřování internetu týče.
Patrně jste si všimli, že samotný nápis Mozilla je zasazený v obdélníku s černou výplní. Ten má připomínat různé prvky jako nástrojové lišty v programech, skrze které si vybíráme, co dál dělat. Mozilla o černém obdélníku uvažuje jako o základním stavebním bloku pro různá použití a variace. Podívejte se ostatně na obrázky.
Pozornost věnujte obrazovým materiálům, kde právě samotné logo tvoří jen část obrázku. Doprovodný grafický materiál vtipně reaguje na slavné momenty internetovém kultury. Odráží ovšem i její diverzitu. Tyto obrazové výtvory se budou objevovat mj. na webu mozilla.org. Zváni jsou umělci a umělkyně různého druhu, aby se podíleli na dalších nových materiálech. Mozilla nechce být statická a ustrnulá, ale měnit se a vyvíjet se s trendy.
Nový design na webech nebo v produktech Mozilly nebude nasazen ze dne na den, ale půjde o delší proces. Za sebe říkám, že se nová identita a designový jazyk jednoznačně povedly a hravost a svěžest uvedených grafických materiálů mě v dobrém překvapila. Jaký máte názor vy?