Nezisková organizace Mozilla a příjmy z reklamy? Tato kombinace by vám neměla znít tak podezřele, neboť reklama tvoří hlavní část příjmů na vývoj prohlížeče. Google si jako tradičně v roce 2011 pojistil pozici výchozího vyhledávače nejméně na tři roky, za což zaplatil nemalou částku. Např. v roce 2010 se Google na příjmech Mozilly podílel z 84 %. Navzdory tomu se Mozilla rozhodla ve svém prohlížeči blokovat cookies, které umožňují zadavatelům reklamy sledovat uživatele a reklamy cílit.
K provedení plánu zatím nedošlo, ale neziskovka se určitě angažuje v tom, aby ochránila soukromí uživatele. Podílela se rovněž na vývoji technologie Do Not Track. Zní proto trochu podivně zpráva o tom, že Mozilla plánuje prodávat reklamní plochy ve Firefoxu. Nový panel obsahuje nejméně devět miniatur umožňujících snadný přístup k nejčastěji navštěvovaným webům. Proč by jedna z nich nemohla posloužit jako reklamní plocha, že?
Výhodou takového přístupu je, že reklama zbytečně nevyčnívá. Ani by takový čtverec nepřekážel, na rozdíl od pruhu, jenž před mnoha lety hyzdil hlavní ovládací panel v Opeře, kde tím pádem byl stále na očích. V rámci možností se bavíme o zřejmě nejlepší možnosti, jakou lze vymyslet. Nakonec nemusí jít o nic tak hrozného, jako když takovou myšlenku vyslovíte nahlas.
Opera má také v Rychlém přístupu ve výchozí konfiguraci přidané určité stránky. Miniatura v důsledku může být i odepínatelná, resp. nahraditelná. Pouze bude po instalaci na daném místě přednastavena konkrétní stránka. A za tuto pozici si mohou platit mezinárodní podniky, případně i ty místní. Jak zástupce Mozilly podotýká, po instalaci v novém panelu beztak narazíte na prázdná políčka. Plán počítá pouze s novými uživateli.
Ti by aspoň hned po instalaci mohli navštěvovat populární stránky, které by si do prohlížeče navíc v mnoha případech sami přidali. Kdyby byl v české mutaci třeba Seznam, asi by to většinu jedině uživatelů potěšilo. Mozilla navíc z uzavřených dohod profituje, takže jsou spokojení všichni. Jak to bude, bude upřesněno. Smlouva s Googlem letos skončí a Mozilla potřebuje vymyslet případné alternativní cesty k financím.
Zdroj: Advancing Content via TechSpot