MSI Cyclone: tichá GeForce GTX 460 (minirecenze)

23. 9. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Velmi tichá cyklóna

MSI N460GTX Cyclone OC recenze

Rozepisovat se o GeForce GTX 460 a jádru GF104 by bylo asi už trošku nošením dříví do lesa. Ale kromě odkazu na snad dostatečně komplexní recenzi referenčního modelu, dvou karet Gainward a jedné od Zotacu včetně porovnání výkonu 768MB a 1024MB varianty, ještě do spodní části kapitoly přikládám alespoň rychlý parametrový přehled a shrnující výsledky ze 17 herních testů.

MSI sice nechala takt pamětí u Cyclone na 3600 MHz efektivně, frekvenci jádra a stream procesorů navýšila na 728, resp. 1455 MHz. V ideálním případě, kdy bude záviset výkon jen na těchto částech grafické karty, může být tedy až o necelých 8 % rychlejší.

Micro-Star u karty jako obyčejně láká na součástky "military class". Krom moderních a maličkých hi-c caps jsou použity pevné kodenzátory a solid state cívky (SSC), které mají jádro ze železa a zaručeně nemají pískat. V centru pozornosti je však samozřejmě chladič.

Cyclone používá 9cm ventilátor s PWM regulací, dvě masivní heatpipe rozvádějící teplo do vějířovitého pasivu a má základnu z poniklované mědi. Design chladiče má díky chlazení velké plochy karty celkově pomoci její životnosti. Jestliže refereční provedení GeForce GTX 460 překvapilo tichým chodem, pak si MSI troufá překonat i tento etalon. Jestliže hlučnost referenční karty je relativních 100 %, pak Cyclone má být ještě o 15,7 % tišší. No, uvidíme.

























Výkon a pozicování GeForce GTX 460-768

GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce GeForce
GTS 250 GTS 450 GTX 460 GTX 460 GTX 470 GTX 480
Jádro G92 GF106 GF104 GF104 GF100 GF100
Výrobní proces 55 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Velikost jádra 231 mm2 240 mm2 320 mm2 320 mm2 526 mm2 526 mm2
Tranzistorů 754 mil. 1,17 mld. 1,95 mld. 1,95 mld. 3,2 mld. 3,2 mld.
Stream procesorů 128 192 336 336 448 480
Takt jádra 738 MHz 783 MHz 675 MHz 675 MHz 607 MHz 700 MHz
Takt SP 1836 MHz 1566 MHz 1350 MHz 1350 MHz 1215 MHz 1401 MHz
ROP/RBE 16 16 24 32 40 48
Texturovacích jedn. 64 32 56 56 56 60
Paměť 1 GB GDDR3 1 GB GDDR5 768 MB GDDR5 1 GB GDDR5 1280 MB GDDR5 1536 MB GDDR5
Takt pamětí 2200 MHz 3608 MHz 3600 MHz 3600 MHz 3348 MHz 3696 MHz
Šířka sběrnice 256-bit 128-bit 192-bit 256-bit 320-bit 384-bit
Propustnost pamětí 70,4 GB/s 57,7 GB/s 86,4 GB/s 115,2 GB/s 133,9 GB/s 177,4 GB/s
Fillrate (pixely) 11,8 Gpx/s 12,5 Gpx/s 16,2 Gpx/s 21,6 Gpx/s 24,3 Gpx/s 33,6 Gpx/s
Fillrate (textury) 47,2 Gtx/s 25,1 Gtx/s 37,8 Gtx/s 37,8 Gtx/s 34 Gtx/s 42 Gtx/s
FLOPS 470 GFLOPS 601 GFLOPS 907 GFLOPS 907 GFLOPS  1089 GFLOPS 1345 GFLOPS
Max. spotřeba 156 W 106 W 150 W 160 W 215 W 250 W
Délka karty 23 cm 21 cm 21 cm 21 cm 24 cm 27 cm
Shader model 4.0 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0
Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon Radeon
HD 4850 HD 5750 HD 5770 HD 5830 HD 5850 HD 5870
Jádro RV770 Juniper Juniper Cypress Cypress Cypress
Výrobní proces 55 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm 40 nm
Velikost jádra 263 mm2 181 mm2 181 mm2 330 mm2 330 mm2 330 mm2
Tranzistorů 956 mil. 1,04 mld. 1,04 mld. 2,15 mld. 2,15 mld. 2,15 mld.
Stream procesorů 160 (800) 144 (720) 160 (800) 224 (1120) 288 (1440) 320 (1600)
Takt jádra 625 MHz 700 MHz 850 MHz 800 MHz 725 MHz 850 MHz
Takt SP 625 MHz 700 MHz 850 MHz 800 MHz 725 MHz 850 MHz
ROP/RBE 16 16 16 16 32 32
Texturovacích jedn. 40 36 40 56 72 80
Paměť 512 MB GDDR3 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5 1 GB GDDR5
Takt pamětí 1986 MHz 4600 MHz 4800 MHz 4000 MHz 4000 MHz 4800 MHz
Šířka sběrnice 256-bit 128-bit 128-bit 256-bit 256-bit 256-bit
Propustnost pamětí 63,5 GB/s 73,6 GB/s 76,8 GB/s 128 GB/s 128 GB/s 153,6 GB/s
Fillrate (pixely) 10 Gpx/s 11,2 Gpx/s 13,6 Gpx/s 12,8 Gpx/s 23,2 Gpx/s 27,2 Gpx/s
Fillrate (textury) 25 Gtx/s 25,2 Gtx/s 34,3 Gtx/s 44,8 Gtx/s 52,2 Gtx/s 68 Gtx/s
FLOPS 1 TFLOPS 1 TFLOPS 1,36 TFLOPS 1,79 TFLOPS 2,09 TFLOPS 2,4 TFLOPS
Max. spotřeba 110 W 86 W 108 W 175 W 170 W 188 W
Délka karty 23 cm 19 cm 22 cm 24 cm 24 cm 28 cm
Shader model 4.1 5.0 5.0 5.0 5.0 5.0

 

Testovací sestava

Testovací konfigurace

Hardware

  • monitor: HP LP3065 (30", 2560 × 1600 px, S-IPS)
  • procesor: Intel Core i7-920 (20× 200 MHz = 4,00 GHz, Turbo
    Boost a HyperThreading vypnuty)
  • základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS
    F3)
  • paměti: 6 GB Kingston DDR3-1866 (1200 MHz, 7-7-7-20-2T, 1,66 V)
  • pevný disk: Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS)
  • optická mechanika: Lite-On DH-4O1S (Blu-ray, DVD-ROM)
  • zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
  • skříň: Cooler Master Centurion 534
  • chladič CPU: Scythe Mugen 2 (1300 rpm) + Noctua NT-H1
  • systémové větráky: Arctic Fan12 PWM + Cooler Master 12 cm @
    1000
    rpm

Pouze pro testy hlučnosti je použit jiný počítač
(a noční klid):

  • hlučnost okolí: 36,5 až 37,5 dBA (měřeno cca
    20 cm od grafické karty, odejmutá bočnice skříně)
  • pevné disky:
    WD7500AAKS a WD20EADS v boxech Acutake Dark Disc 2
  • zdroj:
    Enermax Modu82+, 625 W
  • skříň: Cooler Master Centurion 5
  • chladič CPU: Noctua NH-U12P
  • systémový větrák: Noctua
    NF-S12

Operační systém, nastavení a ovladače

  • Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
  • vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
    všech jednotkách
  • DirectX redist February 2010
  • Intel INF
    9.1.1.1
  • ATI Catalyst 10.3 pro Radeon HD 5770/5830/5850/5870/5970
  • Nvidia
    GeForce 197.25 pro GeForce GTX 285/295
  • Nvidia GeForce 197.17
    pro GeForce GTX 470/480
  • Nvidia GeForce 257.15 pro GeForce GTX 465, 258.96 pro GTX 460, 260.52 pro GTS 450

Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065

Za poskytnutí procesoru Intel Core i7-920 děkujeme společnosti Intel

Za poskytnutí testovacích pamětí DDR3 děkuji společnosti Kingston

Kingston

Za
poskytnutí základní desky GA-X58A-UD5 a zdroje Odin GT děkujeme
společnosti
Gigabyte

Mugen 2 v bedně

Za zaslání Blu-ray mechaniky děkuji společnosti Lite-On
IT

Za poskytnutí desítek balení teplovodivé pasty Noctua NT-H1
děkujeme
společnosti RASCOM
Computerdistribution

Za

poskytnutí her Battlefield Bad Company 2 a Dragon Age: Origins děkujeme
společnosti
Electronic Arts Czech Republic.

EA logo

Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.

CD Projekt

Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.

Hlučnost

Hlučnost

Hlukoměr

Měření hlukoměrem jsou prováděna ze vzdálenosti 20 cm od větráčku karty a současně tak, aby na hlukoměr nesměřoval proud vzduchu z nějakého ventilátoru. Bočnice počítačové skříně je při testech hlučnosti odejmuta. Hlučnost okolí (ambient), resp. spíše sestavy používané pro testy hlučnost (jediným zdrojem hluku je disk WD7500AAKS v antivibračním kitu a zdroj Enermax Modu82+, oba od hlukoměru vzdáleny dále než karta), činí asi 36,5–37,5 dB(A). Kvůli MSI Cyclone, která evidentně narážela na spodní limit daný hlukem okolí, jsem při zachování většiny podmínek zkusil odclonit také hluk disku a vyzkoušet lépe změřit hlučnost této v idle velmi tiché karty.

Naměřené decibely nejsou úplně vše, takže se pusťme ještě do subjektivního hodnocení:

  • MSI GeForce GTX 460 Cyclone – ačkoli se otáčky v idle pohybují kolem 1200 za minutu, je zvukový projev 9cm ventilátoru přijemným překvapením. Slyšíte jej opravdu jen velmi zblízka, motůrek pak neslyšíte prakticky vůbec. Chlazení je i na GF104 navíc velmo účinné, takže teptvr v hůže větrané skříni můžete pomocí extrémní zátěže typu FurMark vyhnat otáčky i nad už přeci jen ne zrovna tichých 2500 za minutu. S lepším větráním okolí zvládne Cyclone GTX 460 i ve Furmarku na nějakých 2250 rpm, což ústí v pořád ještě nadprůměrně tichou kartu. Škoda snad jen toho, že pod 40 % (oněch 1200 rpm) nejde ventilátor v Afterburneru softwarově regulovat. Podařilo se mi totiž zajistit nižší ambientní hluk a mohl bych pak naměřit hodnotu bliží 30 dBA (pod touto hranicí už měří použitý hlukoměr bůhvíjak).
  • Asus GeForce GTS 450 – v klidu bohužel ne úplně tichá (na úrovni neregulované GTX 260/280), v zátěži už se naopak otáčky příliš nezvedají a patří pak mezi tišší aktivně chlazené grafiky. Těch 1700 ot./min ve 2D je ale škoda, karta zůstává chladná a klidně to mohlo být při velikosti ventilátoru neslyšných méně než 1000 rpm. Zas tak neslyšných ne, neboť kromě aerodynamického hluku jsem z ventilátoru na menší vzdálenost slyšel i zřetelné vrčení motůrku.
  • Gainward GeForce GTX 460 768 MB – v idle větrák mírně vrčí, zregulovat pod 40 % nejde ani v Afterburneru, ani v dodávaném Expertool. Nad 75 stupňů Celsia je nastaveno 60 % otáček a hluk začne být už hodně zřetelný. V zátěži jsem bezdotykovým teploměrem naměřil 55 stupňů u VRM a 66 stupňů Celsia na kondenzátorech.
  • Nvidia GeForce GTX 460 1024 MB – ventilátor také nejde regulovat pod 40 %, ale v tomto případě to moc nevadí. Uslyší jej snad jen majitelé nejtišších PC a to ještě postavených vedle sebe. V zátěži už je kartu slyšet, ale spíše aerodynamický hluk většího průvanu, ložiska jsou opravdu tichá.
  • Zotac GeForce GTX 460 1024 MB – ventilátor vydává takový lehce jakoby rozbitý zvuk, pořád stejné hučení jak při startu, tak potom v klidu v desktopu Windows. Podobné jako GTX 260/280, jenže tam jde větrák zregulovat ze 40 na 25 % a motůrek nevrčí.
  • Gigabyte Radeon HD 5830 UDV – minimálně testovaná karta i s BIOSem F4 (v době recenze poslední) bohužel nedokázala regulovat otáčky větráku automaticky (ani manuálně, softwareovou cestou). 2600 ot./min na ne až tak velké větráky sice není moc, ve 2D (desktopu) to ale bude i v průměrně tichém počítači znatelný rušivý element. V zátěži naopak je stejné kombo větráků na stejné hladině otáček poměrně tiché (jinými slovy stejně hlučné jako ve 2D). Slovo poměrně značí vztah mé formulace k dalším podobně výkonným kartám, zlepšovat by co samozřejmě bylo.
  • Nvidia GeForce GTX 465/470 – ačkoli kartu někteří co se hlučnosti týče srovnávají s referenčními GeForce GTX 260/275/280/285, je na tom karta takřka ve všech režimech hůře. V idle se sice v základním nastavením velmi podobný větrák jako u GTX 2xx točí zhruba na stejné otáčky (relativních 40 %), pokusy o regulaci směrem dolů (na 25 %) na rozdíl od zmíněné předchozí generace nejsou možné (posuvník se v Afterburneru i nejnovějším EVGA Precision vrací hned zpět). V zátěži se vinou vyšší spotřeby a vyššího zahřívání pak ventilátor dostává rovněž do vyšší otáček a karta je přeci jen ještě o poznání hlučnější než třeba zatížená GeForce GTX 285.
  • Nvidia GeForce GTX 480 – v idle (lépe řečeno v desktopu Windows) běží karta s asi 1600 otáčkami za minutu a zřejmě kvalitní ventilátor není nijak zvlášť hlučný. Potěší neroztočení na vysoké otáčky po startu PC, nepotěší zatím nemožností softwarové regulace směrem dolů. Pár set otáček dolů by karty při sledování filmu asi ještě snesla. Při hraní se postupně zvyšují otáčky a delší vysoká zátěž znamená naprosté rozzuření větráku. Ač to možná dBA úplně neodrážejí, proud vzduchu tlačený skrze pasiv karty a zadní mřížku dělá pořádnou aerodynamickou paseku. Jestli hrajete se sluchátky a nikdo další s vámi v jedné místnosti nebývá, budete v klidu, pro kohokoli jiného připadá v úvahu asi jen hledání, jak kartu zchladit tišeji. Možná by stačilo pořádně ofukovat do plastové kapoty karty vyhřezlý kovový pasiv, ale spíše stojí za to pořídit vodní chlazení.
  • ATI Radeon HD 5970 – jako u mnoha karet s referenčním chladičem, jež jsem testoval, i tento HD 5970 měl špatná (silně vrčící) ložiska větráku. Mám pocit, že na čtyři až pět karet s ref. chladičem (od HD 4870 a možná už HD 2900 XT se červená turbínka pořád opakuje) připadá vždy jedna s hlučným motůrkem. Každopádně počítejte s tím, že v případě dobrého kusu by byl hluk HD 5970 nižší než mnou naměřený.
  • Sapphire Radeon HD 5870 – v desktopu je na tom lépe než GTX 285, ale zase už si tolik nepomůžete softwarovou regulací. Nižší spotřeba v 3D znamená také nižší otáčky než vrcholná GT200 a zpravidla také nižší hluk. Referenční chladič se drží
    na 21 % otáček v idle (což znamená asi 1200 rpm) a dá se s klidem nazvat
    tichým (po manuální regulace je ref. chladič GTX 260/275/280/285 o něco
    tišším, bez ní však nikoli). V zátěži je regulace plynulá a karta začne
    postupně mírně a hluboce funět, 33 % otáček potřebných pro uchlazení ve
    FurMarku ale stále není žádným velkým hlukem
  • Sapphire Radeon HD 5850 – přestože hlukoměr zaznamenal mírně nižší
    hlučnost než u Radeonu HD 5870, mé dojmy byly spíše opačné: motorek
    větráčku mírně vrčel a vrčení jsem vnímal silněji se zvyšujícími se
    otáčkami (dobře tak bylo možno pozorovat, jak každé dva stupně nárůstu
    teploty na GPU odmění regulace vyšším rychlostním stupněm) než už byl
    hluk vzduchu tlačeného přes mřížku silnější než vrkot. V dobře
    odhlučněné skříni však tento zvuk pravděpodobně zanikne, navíc se
    nejspíš jednalo o nedokonalost kusu. Větrák je totiž jinak stejný jako u
    ref. HD 5870.
  • MSI GeForce GTX 295 – v idle jsou otáčky
    nastaveny na 40 % a zatímco je jádrům skoro zima, vy větrák trochu
    uslyšíte. Po regulaci (RivaTuner, Precision, ...) se dostanete na
    hodnoty, jež by se daly nazvat tichým chodem. Regulace v zátěži je
    plynulá a zvuk stále kultivovaný, dlouhé trápení ve FurMarku samozřejmě
    zaviní silné foukání. Při normálním hraní se však karta (a také teploty)
    drží při zemi.
  • Nvidia GeForce GTX 285 – referenční chladič běží v desktopu na 40 % a není úplně tichý. Regulace na 25 % otáček mu hodně pomůže a teploty jsou stále v pořádku. V delší zátěži je aerodynamický hluk velkého proudu vzduchu dost citelné
  • Asus Radeon HD 5770 CuCore - asi se divíte, proč je po regulaci otáček ještě hlučnější. Důvodem byla zřejmě špatná ložiska či jinak vadný motorek, který při pomalých otáček vydával ještě děsivější periodický zvuk. Určitě to není karta do tichých počítačů.
  • MSI Radeon HD 5770 Hawk - jedna z nejtišších karet vůbec, chladič trošku připomíná taktéž velmi tichý Coolink GFXchilla (anebo starší Titan TwinTurbo, který ale tichý nebyl). Ani v zátěži nebude většina z vás o kartě vůbec vědět.
  • Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X - až v delší zátěži se větrák projevuje hlubším tónem většího průtoku vzuduchu, kluzné ložisko je zcela tiché (a snad mu to chvíli vydrží).
  • MSI GeForce GT 240 – karta bohužel nepodporuje nastavení pod 35 % otáček a i když termoregulace pracuje, je průběh otáček v normálních podmínkách plochý: jednoduše teprve při zahřátí, které kartě nehrozí, se otáčky zvyšují. Problém je, že oněch 35 % otáček je docela hlučných a v tichých PC budete hledat možnosti ztišení.
  • Sapphire Radeon HD 5770 – zvukový projev HD 5770 s referenčním chladičem se velice podobná tomu u Radeonu HD 5850. Vrčení rychle sílí se zátěží a přestože hlukoměr mluví spíše o nižší hlučnost, ve skříni, která nezachytí tóny vrčení, bude karta svým zvukovým projevem přinejlepším průměrná.
  • Sapphire Radeon HD 5750 – nízkoprofilový větrák má příjemný projev a nepotrápí vás nijak zvlášť ani po startu, kdy většina ventilátorů grafik zkouší, co umí. V idle budete díky nízkým teplotám schopni otáčky (třeba pomocí AfterBurneru, posuvník v CCC mi asi vinou absence PWM na kartě nefungoval) ještě snížit a HD 5750 se zařadí mezi nejtišší aktivně chlazené karty (byť zregulovaný HD 4850 Vapor-X anebo XFX GTX 260 Black Edition jsou ještě o něco tišší).
  • PowerColor Radeon HD 4730 – Accelero L2 bohužel nemá úplně tichý ventilátor, ani při vcelku nízkých otáčkách nebudou ozdobou silentPC. V základním nastavení je karta opravdu dost hlučná, pomocí manuální regulace (třeba v RivaTuneru) lze otáčky shodit ze 47 na 21 % a dostat ji alespoň na uspokojivou úroveň hluku. Teploty se pak v testovací skříni držely do 78 stupňů Celsia v idle. Naopak v zátěži už s otáčkami hlučnost tak dramaticky nestoupá a HD 4730 s Accelerem L2 z řady referenčních chladičů na dalších Radeonech HD 4700 a 4800 nijak zvlášť nevybočuje.
  • Asus GeForce GTS 250 Dark Knight – vysoké otáčky při implicitních hodnotách pro idle (30 %) dělají z Dark Knighta velmi hlučnou kartu, alespoň že zrychlování větráku v zátěžu už nepřináší velké nárůsty hlučnosti. Bohužel ani po uživatelsky nepřátelské softwarové regulaci větráku na 21 % to s hlukem není o tolik lepší, navíc začíná být dobře slyšet motůrek (předtím přehlušen prouděním rychle hnaného vzduchu) i jeho jakési ošklivé periodické zvuky.
  • Sapphire Radeon HD 4770 – při základním nastavení (32 %) je větrák pro většinu uživatelů zřejmě dost tichý, u hodně perforovaných skříní uslyšíte trochu vrčení motůrku. Po regulaci na 20 % se sice teplota GPU rychle vyšplhá až někam na 80 stupňům Celsia, odměnou vám je ale opravdové ticho (na hranici měřitelnosti v mých podmínkách, ale i zcela zblízka při poslechu). V zátěži už větrák uslyšíte dobře, nejedná se však o nijak hrozný hluk. Ve Furmarku se ventilátor roztočil na 41 %, v Bioshocku pak na 39 %. Nepříjemné je jen občasné roztočení (asi na vteřinu) na vyšší otáčky, děje se tak naštěstí jen v 3D zátěži, nikoli v idle jako to dělaly první Radeony HD 4870 a lekaly vás tak při sledování filmů či surfování. Po startu PC o sobě dá na pár vteřin větrák dost vědět, ale není to taková síla jako třeba u GeForce 8800 GT.
  • Nvidia GeForce 8800 GT – až na děsivý start povětšinou tichá karta, resp. tichá pro všechny, kdo nemají opradu silentPC pro noční práci či sledování filmů. Nevysoké otáčky malého větráku jsou vykoupeny vyššími teplotami, takže nižšího hluku už dosáhnete jen výměnou. Pozdější GeForce 8800 GT nebo 9600 GT měly podobný chladič, ale s větrákem většího průměru. S ním klesly jak teploty, tak hluk (hlavně ten při startu).
  • Gigabyte Radeon HD 4870 – v idle pro většinu hráčů určitě dostatečně tichá karta, ani v zátěži není hluk nesnesititelné. Spíše se jedná o hluboké šumění a bručení ventilátoru, který se typicky pohybuje na 1900–2100 rpm. Manuální regulací nedosáhnete tak nízkých otáček, jaké nastaví automatika, proto je hlučnost naopak o něco vyšší.
  • Gigabyte GeForce GTX 260 OC – v idle do tichého počítače zdánlivě nevhodná, ale díky nízkému zahřívání stačí v RivaTuneru či Precision nastavit 25 namísto 40 % otáček a rázem máte velice tichou kartu. V zátěži se umí větrák roztočit a foukat pořádně, jedná se ale o snesitelný hukot podobný projevu Radeonu HD 4870 v zátěži. Ve hrách se větrák točí většinou kolem 1700 rpm, ve FurMarku jde až na 2100 rpm.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 Silent-Pipe IV – pasivní chladič opravdu žádný zvuk nevydává
  • eVGA GeForce GTS 250 SuperClocked – referenční chladič nepříjemně překvapil. Zatímco stejně vypadající Cooler Master na 8800 GTS-512 se dal považovat za slušně tichý, ten na GTS 250 se projevoval hlubším vrčivým zvukem. Možná nebyl úplně v pořádku a jiný vzorek karty by byl lepší. Nefungovala bohužel ani manuální regulace, 35 % otáček v idle se drželo, ať jsem zkoušel hýbat s čímkoli. Teplotní regulace ale funguje a v zátěži už je chladič celkem hlučný.
  • Gigabyte Radeon HD 4850 – referenční chladič vypadající ten na Radeonu HD 3850 (jen s jinými lopatkami větráku) bohužel není tichý ani u druhého zkoušeného kusu. V idle to ještě jde, kvalitnější skříň zřetelné vrčení motůrku snad ještě odhluční. V zátěži už je vrčení dost zřetelné.

Spotřeba, teplotní testy

Spotřeba

Je měřena spotřeba celého PC (bez monitoru, viz kapitola Testovací sestava) pomocí zásuvkového wattmetru FK Technics. Nastavení jednotlivých her pro pro měření spotřeby a teploty je popsáno v následující kapitole.

Teplota

Přetaktování a verdikt

Přetaktování MSI N460GTX Cyclone 768D5/OC

Přetaktování je sice vždy o štěstí na konkrétní kus, ale když se zkusí ve více recenzích, nějakou vypovídací hodnotu pak má. Kolega W1zzard na TechPowerUp se se stejnou kartou dostal na 848/1695/4420 MHz (jádro/stream procesory/paměti efektivně), což při startovních frekvencích GTX 460 (675/1350/3600 MHz) zní jako slibný nárůst.

Začal jsem tedy odvážným nastavením 850 MHz pro jádro a 1700 MHz pro stream procesory, ale české zastoupení MSI pro mě prémiový kus nevybralo. V Crysis Warhead nebylo nastavení stabiln, takže jsem musel nakonec snížit až na 820/1640 MHz. Z původních 25,2 jsem se dostal na 27,1 fps (1920 × 1200 px, ambush, enthusiast, bez MSAA).

U pamětí se při 4400 MHz efektivně ukazovaly v zátěži artefakty, takže jsem nakonec ponechal jen 4200 MHz efektivně. Na frekvenci 820/1640/4200 MHz jsem proti základním 728/1455/3600 MHz naměřil pár rozdílů:

GeForce GTX 460 (MSI
Cyclone), 768 MB
675/1350/3600 MHz 728/1455/3600 MHz 820/1640/4200 MHz
Crysis Warhead 1920 × 1200, enthusiast 24,0 25,2 27,1
Far Cry 2 1920 × 1200, 4× AA 67,0 70,7 76,5
S.T.A.L.K.E.R.: Call of
Pripyat
1920 × 1200, 4× AA, DX11, teselace, HDAO, průměr 21,0 24,5
1920 × 1200, 4× AA, DX11, teselace, HDAO, day 23,0 26,0
1920 × 1200, 4× AA, DX11, teselace, HDAO, night 21,0 26,0
1920 × 1200, 4× AA, DX11, teselace, HDAO, rain 24,0 28,0
1920 × 1200, 4× AA, DX11, teselace, HDAO, sunshafts 16,0 18,0
Spotřeba PC (wattmetr) v desktopu Windows 7 (Aero zapnuto) 156 155
v Crysis Warhead 318 312 322
ve Far Cry 2 317 307 326
v MSI Kombustor 340 336 357
Teplota GPU v desktopu Windows 7 (Aero zapnuto) 31 30
v Crysis Warhead 74 62 64
ve Far Cry 2 73 60
v MSI Kombustor 80 73 76
Otáčky ventilátoru v desktopu Windows 7 (Aero zapnuto) 40 40 64
procenta v Crysis Warhead 54 62
ve Far Cry 2 52 61
v MSI Kombustor 71 73 76
Otáčky ventilátoru v desktopu Windows 7 (Aero zapnuto) 1200
rpm v Crysis Warhead 2400 2460
ve Far Cry 2 2310
v MSI Kombustor 2850 3000

 

Nakonec jsem zkusil i zvýšení napětí jádra, což jde snadno táhlem v Afterburneru. Zatímco v idle má GF104 (při taktech 51/101/270 MHz napětí GPU jen 0,875 V, při přehrávání HD videa (DXVA) jde takt pamětí na dvojnásobek a jádra dokonce na osminásobek. Napětí se změní na 0,92 V a konečně v 3D zátěži a plných taktech to je
1,0275 V.

Afterburner umožňuje nastavit 1,087 V, s čímž se bylo možné dostat na 860 MHz pro jádro a 1720 MHz pro stream CUDA procesory.  Snímková frekvence v MSI Kombustor se zvedla na 25 fps, ale spotřeba se už utrhla z řetězu a naměřil jsem 404 W. Teplota jádra nešla přes 84 stupňů Celsia, za což se zasloužilo už dost hlučných 3300 ot./min na Cyclone (85 % maxima).

Verdikt

Pravidelní čtenáři ExtraHardware si už asi všimli, že trochu trpím na grafické karty s výbornými provozními vlastnostmi. N460GTX Cyclone mi na tuto citlivou strunu zahrála velmi líbivou melodii a já ji za to odměním oceněním Smart Buy. Ale nejen za tichý chod.

MSI Cyclone

Velmi hezké jsou i nízké teploty, můžete si tak dovolit nastavit třeba 800 MHz pro jádro ve 3D na stálo a mít pořád obstojně tichou kartu. Popravdě jsem nečekal, že by nějaký chladič GTX 460 byl lepší než ten referenční (co se týče poměru výkonu chlazení k hlučnosti), ale Cyclone mě vyvedl z omylu. Možná se na nižší spotřebě a teplotách podepsaly i inzerované "military class" komponenty, v každém případě se příplatek pár stovek oproti nejlevnější GTX 460 vyplatí.

bitcoin_skoleni

Mírně mě zamrzela velká krabice obsahující kromě karty jen redukce a CD s Afterburnerem (který si v aktuální verzi beztak stáhnete z webu), vzpomínám na časy, kdy MSI u karet mělo balík patnácti cédéček a v nich až čtyři plné hry. Ve většině obchodů je také dost velký rozdíl cen mezi 768MB a 1024MB GTX 460 Cyclone, a proto už nemůžu tak jistě říci, že bude lepší připlatit za větší paměť. Už v 1920 × 1200 px s 4× MSAA není problém narazit na tituly, pro něž je i 1024 MB málo, se 768MB pamětí je potřeba (byť zatím výjimečně) občas zapřemýšlet nad nastavením.

MSI N460GTX Cyclone 768D5/OC

+ příplatek za lepší chlazení, součástky a mírné přetaktování je adekvátní
+ nejtišší dosud testovaná aktivně chlazená karta

+ velice nízké teploty
+ rezerva pro přetaktování
± klady a zápory 768MB GeForce GTX 460
- spartánské příslušenství