Ve svém posledním článku na ExtraHardware se dnes zaměřím na MSI GT72S 6QF. Tento špičkový herní notebook od MSI jsme už testovali, proto bude dnešní recenze zkrácená a zaměřená na test grafické karty a pole SSD. Obojí je v této konfiguraci jiné – a to dotažené doslova do extrému.
Pro kompletní recenzi MSI GT72S vás odkážu na dřívější článek:
Ilustrační obrázky jsou dnes použity z testu předchozího modelu, až na jedno písmenko na nálepce jsou přístroje identické.
MSI GT72S 6QF Dominator Pro G SE
Změny uvnitř jsou tu celkem čtyři:
- Místo GeForce GTX 980M je tu GeForce GTX 980
- RAID pole SSD obsahuje celkem dva 256GB moduly zapojené v M.2 v protokolu NVMe
- operační paměti je rovnou 32 GB
- procesor je v v módu Sport automaticky přetaktován na 3,7 GHz
Grafickou kartu budeme mít v grafech už třikrát. Jednou z měření stolní sestavy (označeno oranžově), jednou z Eurocomu X9 a jednou ze dneška. Nvidia před pár měsíci vypustila GeForce GTX 980 do notebooků coby parametrově přesnou kopii stolní karty stejného označení. Výkon opravdu sedí, jak jsme se měli už možnost přesvědčit, přesto jsem ale vše přetestoval a přidal ještě tři nové hry: Tom Clancy's: The Division, Rise of the Tomb Raider a War Thunder.
Pro připomenutí: GeForce GTX 980 používá plně aktivované jádro GM204 se všemi 2048 CUDA jádry (=shadery). Jádro pracuje na 1064 MHz. Pamětí je tu 8 GB typu GDDR5 na 256bitové sběrnici. Efektivní takt VRAM činí 7 GHz, což dává dohromady datovou propustnost 224 GB/s. Karta má TDP kolem 150 W.
Co se provozních vlastností týče, ukázalo se, že chlazení MSI GT72S si hravě poradí i se 150W grafikou. Hluk v zátěži je mírně vyšší než se 100W GeForce GTX 980M, nejde ale stále o nijak hrozné hodnoty. V klidu grafika zpomaluje takty a výsledkem je poměrně tichý chod a tomu odpovídající výdrž – 3:19 h, tj. konzistentní číslo s měřeními na GT72S 6QE.
Specifikace si ještě přehledně zahrneme do tabulky a pak se podíváme na výsledky testů:
Specifikace
MSI GT72S 6QF-021CZ Dominator Pro G SE | |
displej | 17,3" Full HD (1920 × 1080 px), matný IPS, 127 ppi |
procesor | Intel Core i7-6820HK na 3,7 GHz (OC), Skylake, 4/8 jader, TDP 45 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 980 8 GB GDDR5 |
RAM | 32 GB DDR4 2133 MHz |
úložiště | RAID: 2×256GB SSD, 1TB pevný disk |
optická mechanika | BD-RE |
akumulátor | 86,5 Wh |
rozměry a hmotnost | 428 × 294 × 48 mm, 3,8 kg |
OS | Windows 10 64-bit |
Rozhraní | |
sítě | Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0 |
USB | 6× USB 3.0, 1× USB 3.1 typ C/Thunderbolt 3 |
čtečka pam. karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI, mini-DisplayPort, USB C/Thunderbolt 3 |
další | webkamera, 3× 3,5mm jack, 1× 3,5mm S/PDIF, RJ-45 |
Cena a záruka | |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | Nvidia ČR |
cena | 96 990 Kč vč. DPH (CZC.cz) |
Testy procesoru
Poznámka: Procesory a grafické karty nebyly měřeny na přesně srovnatelných konfiguracích.
x264 FHD benchmark v1.0.1 64-bit
FHD benchmark také používá bezplatný x264, počítá už s 64bitovými systémy a má příjemnější rozhraní. Benchmark si můžete v připraveném vlákně v našem diskuzním fóru.
Zoner Photo Studio 18 64-bit (integrovaný benchmark)
V aktuální verzi ZPS používáme vestavěný benchmark.
Cinebench R15 64-bit
WinRAR 4.20 64-bit
Používám zabudovaný benchmark (ALT + B) se zapnutou volbou multithreading.
Testy úložiště
AS SSD Benchmark měří jednak sekvenční i náhodné rychlosti, dále hodnotí úložiště i bodově. Používáme jej pouze pro SSD. Má také subtest Copy benchmark, který se zaměřuje na kopírování vzorku souborů – tento test používáme vždy.
CrystalDiskMark měří výkon úložiště. Zaznamenává jak sekvenční rychlost, tak náhodné čtení různě velkých bloků.
HD Tune měří sekvenční rychlost a přístupovou dobu.
PCMark 7, PCMark 8
PCMark 7 je celkem spolehlivý ukazatel praktické rychlosti celého počítače. Do výsledku hodně zasahuje rychlost úložiště – stejně jako v reálném použití.
PCMark 8 je nový nástroj, který nám Futuremark dal k dispozici ještě před jeho uvedením na trh. Funguje trochu jinak – najdete v něm několik sad testů zaměřených na různé využití PC. Sady si můžete i nastavovat podle vlastních představ.
Vždy pouštíme akcelerovanou verzi benchmarku.
Test Storage bych bral s rezervou – benchmark v něm zřejmě zohledňuje, zda má notebook samostatné SSD. Například modely s SSHD drtivě prohrávají proti hybridním zapojením, která jsou na úrovni velikých SSD – realita je ovšem poněkud jiná.
3DMark 11, 3DMark
3DMark 11
Ještě před nedávnem nejnovějším testem grafiky od Futuremarku byl 3DMark 11. Ten už používá DirectX 11 (Shader Model 5.0) a žádnou fyziku pouze pro jednu značku. Nyní Futuremark vydal nový 3DMark (bez číselného označení verze) a my začínáme sbírat výsledky z něj.
Opět používám referenční nastavení a profil Performance (skóre je ve tvaru Pxxxx), 1280 × 720 px.
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
3DMark: Fire Strike
Nejnovějším benchmarkem od Futuremarku je letošní 3DMark, tentokrát bez označení verze. Jeho velkou novinkou je přítomnost hned tří sad testů, z nichž výsledky té nejnižší jsou srovnatelné i s výsledky 3DMarku pro Android a iOS. Ačkoli výsledky vypadají značně divoce a zatím máme k dispozici jen značně omezený počet výsledků, pro informaci sem dávám grafy. Jakmile bude možné sehnat k testu i nějaký top-model konkurence, začnu ze skóre vyvozovat závěry, zatím ale 3DMark v průměrných výsledcích započítán není.
Testuji vždy s referenčním nastavením, pokud používám benchmark Fire Strike, tak s připojeným displejem alespoň s rozlišením Full HD.
Skutečným nástupcem 3DMarku 11 je Fire Strike, nabitý nejnovějšími technologiemi a skutečně pekelně náročný.
Aliens vs. Predator, Batman: Arkham Origins
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Batman: Arkham Origins
Trochu kontroverzní titul používající knihovny Nvidia GameWorks je jediným zástupcem už notně obaleného a v neuvěřitelném množství her použitého Unreal 3 engine. Grafické karty srovnáváme bez HW PhysX.
Battlefield 3, Bioshock Infinite
Battlefield 3
Oblíbený Battlefield 3 (DirectX 11) se testuje docela obtížně, FPS jsem měřil Frapsem a testovací běh provedl ručně. Stejně jako Adam Vágner na ExtraHardware jsem měřil první misi (nepočítám tutorial v metru). Benchmark zapínám při prvním slovu v transportéru, po vystoupení počkám, až se objeví za vojáky nápis Follow a jdu rovně po ulici až k vojákovi šacujícímu civilistu. U něj se otočím o 90 ° doprava, jdu k briefingu s poručíkem, obejdu stůl s mapou, zadívám se zpět na ulici, ze které jsem přišel a počkám, než briefing skončí, potom benchmark vypínám. To vše trvá téměř přesně 119-120 s.
Nastavení jako vždy - Ultra, rozlišení 1920 × 1080 px, 4× MSAA.
Bioshock Infinite
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Crysis 2, Crysis 3
Crysis 2
CryEngine 3 s DirectX 11 je občas kritizován za přehnanou teselaci, jde ale o relativně populární a náročnou hru, která očividně nijak moc nediskriminuje ani jednu značku, alespoň, co se grafiky týče. Používal jsem Adrenaline Benchmark.
Jako vždy, testoval jsem v 1920 × 1080 px, 4× MSAA a maximálních detailech (Ultra a jednotlivě nastavená maxima), testovací sekvenci Central Park a průměr ze dvou průchodů.
Crysis 3
V Crysis 3 používám FRAPS a měřím sekvenci na začátku hry (kromě tutorialu). Benchmark zapínám, když začínám běžet za Psychem a vypínám, jakmile vyběhneme po schodech nahoru do první místnosti. Měřím tři průchody a zaznamenávám průměr.
Rozlišení 1920 × 1080 px, rozlišení textur i specifikace systému velmi vysoké. Antialiasing SMAA střední.
Metro: Last Light, Sleeping Dogs
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, Tomb Raider
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Tomb Raider (2013)
S loňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Tom Clancy's The Division, Rise of the Tomb Raider, War Thunder
The Division
The Division jsme měřili jednak v přednastaveném profilu Ultra, dále jsme vyzkoušeli nastavit všechny detaily ručně na maximum. To zahrnovalo například stíny Nvidia HFTS, které jsou jakousi kombinací známých PCSS a ray-tracingu nebo vyhlazování SMAA Ultra.
- 1920 × 1080 px, Ultra: 69,3 fps
- 1920 × 1080 px, max.: 50,9 fps
Rise of the Tomb Raider
Pro otestování výkonu v RoTR používám integrovaný benchmark (projde tři lokace – sněhovou bouři v horách jako je na začátku hry, Sýrii a údolí s geotermálními prameny). Testoval jsem jednak v přednastaveném profilu very high s vyhlazováním SMAA, dále jsem zkoušel nastavit jednotlivé detaily na maximum a zapnout vyhlazování SSAA. Maximální detaily na výkon nemají velký dopad, vyšší instance SSAA se ale na snímové frekvenci dovedou podepsat výrazně (a vcelku zbytečně, vystačíte si s SMAA).
Zajímá-li vás vliv přepnutí na z API DX11 na DX12, projděte si článek DirectX 12 vs. DirectX 11 v Rise of the Tomb Raider .
- 1920 × 1080 px, very high, SMAA: 77,33 fps
- 1920 × 1080 px, max., SMAA: 70,33 fps
- 1920 × 1080 px, max., SSAA 2×: 49,64 fps
- 1920 × 1080 px, max., SSAA 4×: 35,72 fps
War Thunder 1.57
Populární War Thunder jsem měřil v integrovaném benchmarku v režimu Tank Battle. Detaily byly nastaveny na maximum, jak se můžete podívat na screenshotu.
- 1920 × 1080 px, max.: 119,4 fps
Závěr, plusy a mínusy
Verdikt
MSI GT72S 6QF v naší konfiguraci je jedním z nejlepších herních notebooků, jaké můžete koupit. S tím se samozřejmě pojí opravdu vysoká cena. Za téměř sto tisíc dostanete silné čtyřjádro Skylake, které lze přetaktovat pouhou změnou výkonnostního profilu, obří RAM, nejvýkonnější grafiku na trhu a dvě velmi rychlá SSD v poli RAID0. Obraz, zvuk, klávesnice – to vše se MSI také povedlo. Příjemně mě potěšil zejména nepříliš hlasitý chod v klidu a slušná výdrž i v případě, že máte zapnutou velkou grafiku.
MSI GT72S 6QF Dominator Pro G SE
Co se grafické karty týče, je GeForce GTX 980 opravdu suverénně nejvýkonnější kartou, co na trhu momentálně najdete, předčí ji jen dvojice GTX 980M v SLI. Pro hraní ve Full HD tak stačí s přehledem, a to i u nejnovějších titulů. Displej s podporou G-Syncu zaručí, že budete hrát plynule a bez trhanců v zobrazení i potom, co třeba v budoucnu snímková vrekvence spadne kolem 40 fps. Nvidia předvádí, že i 150W grafika z desktopu jde uchladit v notebooku, aniž by to vyžadovalo příliš kompromisů.
Druhou stranou mince je doba, kdy notebook testujeme. Nové grafiky architektury Pascal na 16nm procesu s FinFET tranzistory tu budou poměrně zanedlouho. Podle všeho u nich můžeme čekat hlavně výrazně lepší poměr výkon/watt. To by mohlo znamenat, že za půl roku bude v obchodě levnější notebook se 100W grafikou, který výkonnostně GTX 980 rozdrtí, nebo třeba vyšší střední třída s běžnou 70–80W kartou, co se současné špičce téměř vyrovná.
Tak, jak je MSI GT72S 6QF momentálně na trhu, jde i za danou cenu o výborný notebook. Výkon je zcela bezkonkurenční. Nemůžu se ovšem ubránit dojmu, že podstatně levnější verze GT72S 6QE by stačila a ušetřené peníze byste mohli investovat do upgradu, až budou na trhu notebooky třeba s procesory Kaby Lake a grafikami Pascal.
herní výkonnostní špička | |
neskutečně rychlé pole SSD | |
odemčený procesor + snadné přetaktování | |
slušná klávesnice | |
dobrý obraz i zvuk | |
Nvidia G-Sync | |
nízký hluk v klidu | |
široká konektorová výbava | |
extrémní cena | |
horší touchpad | |
GTX 980 nebude špičkou moc dlouho | |
Cena | 96 990 Kč vč. DPH |
Specifikace
MSI GT72S 6QF-021CZ Dominator Pro G SE | |
displej | 17,3" Full HD (1920 × 1080 px), matný IPS, 127 ppi |
procesor | Intel Core i7-6820HK na 3,7 GHz (OC), Skylake, 4/8 jader, TDP 45 W |
grafický čip | Nvidia GeForce GTX 980 8 GB GDDR5 |
RAM | 32 GB DDR4 2133 MHz |
úložiště | RAID: 2×256GB SSD, 1TB pevný disk |
optická mechanika | BD-RE |
akumulátor | 86,5 Wh |
rozměry a hmotnost | 428 × 294 × 48 mm, 3,8 kg |
OS | Windows 10 64-bit |
Rozhraní | |
sítě | Wi-Fi 802.11ac, Bluetooth 4.0 |
USB | 6× USB 3.0, 1× USB 3.1 typ C/Thunderbolt 3 |
čtečka pam. karet | SD |
výstupy na monitory | HDMI, mini-DisplayPort, USB C/Thunderbolt 3 |
další | webkamera, 3× 3,5mm jack, 1× 3,5mm S/PDIF, RJ-45 |
Cena a záruka | |
záruka | 2 roky |
zapůjčil | Nvidia ČR |
cena | 96 990 Kč vč. DPH (CZC.cz) |
Galerie fotografií, screenshoty