MSI N560GTX-Ti se představuje
Modelová řada Hawk je jeden krůček pod špičkovými Lightningy. Ne návrhem nebo výbavou karty, ta je na špičkové úrovni, ale využívá čipy vyšší střední třídy. Obdobně jako v případě Lightningů jsou tyto modely to nejlepší, co MSI v dané kategorii nabízí.
Jde o další model GTX 560 Ti osazený firemním chladičem MSI Twin Frozr. Jednu GTX 560 Ti s chlazením Twin Frozr II jsem už testoval, šlo ale o jednodušší a niže taktovaný model MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC s Twin Frozrem z předchozí generace.
MSI N560GTX-Ti zdědil takty jádra i pamětí z nejvýkonnějšího modelu SOC ze starší modelové řady, jádro je přetaktované už od výrobce na vysokých 950 MHz a paměti běží na 4200 MHz.
Chladič Twin Frozr III už z našich recenzí také důvěrně znáte, takže jen stručně. V případě GTX 560 jde o menší variantu, která se objevila už na Radeonu HD 6870 Hawk. U Lightningů je chladič podstatně větší (i když se to z fotografií možná nezdá, protože chladiče mají obdobné proporce, viz duel Radeonu HD 6970 a GeForce GTX 580). Na N560GTX-Ti Hawk je to, že je použitá menší varianta, bohužel znát. Ale o tom dále až v kapitole provozních vlastností.
Od běžných chladičů se Twin Frozr III liší především použitými 80mm ventilátory. Místo klasických velkých listů do oblouku mají více malých lopatek s rovnou náběžnou hranou.
Podle výrobce tak tomu narostl průtok vzduchu asi o 20 % a ventilátor díky menší směrovosti ofukuje větší plochu. Výrobce uvádí, že s tímto chladičem jsou teploty jádra oproti referenčnímu chladiči o 17 °C nižší.
Čím se ještě výrobce na krabici a v příbalovém letáku chlubí?
originál | originál | originál | originál
vysoké rozlišení:
originál | originál | originál | originál
Co znamená označení „Military Class II“ omíláme stále dokola, takže je stručně – kvalitní komponenty splňující „armádní standardy“, jako tantalové kondenzátory, cívky SFC (Super Ferrite Choke) či kondenzátory s pevným dielektrikem.
Tištěný spoj je o malinko delší (asi o centimetr) než u referenční karty, po zapojení karty ale vychází délka zhruba nastejno.
vysoké rozlišení: originál | originál | originál | originál
Hawk má totiž napájecí konektory vyvedené do strany, zatímco referenční model je má orientované směrem dozadu. I přes větší počet napájecích fází se karta napájí přes dvojici šestipinových konektorů, což je u GTX 560 Ti standard.
N560GTX-Ti Hawk v detailech
Předchozí model N560GTX-Ti s Twin Frozr II měl jen 6+1, referenční má dokonce jen 4+1 fázi. Výhodu pocítíte nejspíš až při extrémním přetaktování, oproti předchozímu modelu s Twin Frozrem, co jsem testoval, se dosažené maximum při přetaktování významně neliší (nebo přesněji u jádra je to dokonce o malinko horší, paměti běžely naopak rychleji).
Tištěný spoj je čistě v režii výrobce. Oproti standardní GeForce GTX 560 má hned dvojnásobný počet napájecích fází pro jádro, celkově tedy 8+1. Po instalaci utility APS (Actrive Phase Switching) se v nečinnosti vypínají, ušetří se tím asi čtyři watty.
U vrcholných modelů MSI už je samozřejmostí i možnost kontroly napájecího napětí jádra, pamětí a PLL na měřících bodech V-check point. Konektory V-check jsou tentokrát umístěny celkem nešťastně, jsou až u samotné základní desky v rohu na zadní hraně tištěného spoje, takže v případě, že je karta osazená ve skříni, je k nim špatný přístup. U volně položené desky to ale vadit nebude.
Pomocí multimetrů můžete snadno ověřit, zda nastavení napájecího napětí u jádra, pamětí a obvodů PLL funguje.
Karta je vybavená i přepínačem biosů P/S. Tentokrát už není ze spodní strany tištěného spoje, ale je zašitý mezi tištěný spoj a chladič vedle konektoru SLI. S ním můžete přepínat mezi tichým režimem (Silent), ve kterém drží BIOS otáčky níže, a výkonným profilem (Performance), se kterým po většinu času běží v případě této karty otáčky naplno. U GTX 560 Ti je dokonce i třetí poloha přepínače označená jen jako reserved, karta na ní ale (alespoň se 30" monitorem zapojeným přes dual-link DVI) nenabíhala.
Standardní jsou i výstupy, pro jistotu připomínám, že přestože jsou tři (dva dual-link DVI-I a jeden HDMI), najednou fungují vždy jen dva a na zapojení tří monitorů potřebujete buď dvojici karet ve SLI, nebo speciální modely s přídavnými čipy.
Na vnější dlouhé hraně je karta vyztužená pevnou oporou.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Karty AMD jsou testované na hotfix verzi ovladačů AMD Catalyst 11.1a, Radeon HD 6970 a HD 6950 je testovaný na Catalyst 11.4. GeForce GTX 580 jsem testoval na teď již předposlední WHQL verzi ovladačů 270.61.
GTX 560 Ti na referenčních taktech i přetaktovaný Hawk je otestovaný na poslední WHQL verzi ovladačů 275.33.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Anno 1404 (DX10), Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
nastavená úroveň vyhlazování. I na průměrné moderní grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10), Unigine Heaven 2.1 (DX11)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Unigine Heaven 2.1
V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.
Spotřeba, teploty, hlučnost
Ke hlučnosti bez zátěže snad ani není co dodávat. I v režimu performance, při kterém se otáčky drží kolem 1400 ot./min patří karta k nejtišším, o režimu Silent s nějakými 1100 ot./min nemluvě.
Průšvih je to v zátěži, kde se po chvíli roztáčí na plných 4500 otáček a tak je stejné chlazení, které se na R6870 Hawk v zátěži mohlo hlučností měřit s některými chladiči bez zátěže, jedno z nejhlučnějších.
Zvukový projev je ale díky jiným lopatkám odlišný jak od temně hučících radiálních chladičů, tak od klasických axiálních ventilátorů. Není znát výrazný aerodynamický hluk velkého proudu vzduchu tlačeného přes žebra, ale spíše je slyšet vyšší tón svištících malých lopatek. Skříň tento zvuk tlumí lépe než hučení proudícího vzduchu.
Teploty bez zátěže možná vypadají vysoké, ale v tomhle ohledu není výrobci opravdu co zazlívat, vyšší hodnoty dosahuje jen díky tomu, že ventilátory běží na prakticky neslyšných otáčkách, a to je určitě lepší, než mít jádro na třiceti stupních a poslouchat hučící ventilátory i bez zátěže.
A tady je důvod, proč je hlučnost tak vysoká – teplota jádra se pohybuje kolem 91-93 °C. To je mimochodem podstatně víc, než dosahuje Hawk v zahraničních recenzích. Ještě je možné, že na kartě nějak hůř sedí chladič nebo je pod základnou zbytečně velká vrstva pasty, zkusím jej ještě rozebrat a dám vědět, jak to dopadlo.
Nedivil bych se ale ani tomu, kdyby se přepastováním chladiče nic nezměnilo. Stačí se totiž podívat o kousek dál na spotřebu v zátěži.
Bez zátěže je spotřeba stejná jako u referenční karty, s dalším několikawattovým nárůstem musíte počítat, pokud nenainstalujete utilitu na vypínání fází.
V zátěži už je podstatně větší rozdíl, a to je možná jádro pudla. Oproti Hawku R6870 postaveném na jádru Barts je spotřeba celé sestavy v zátěži o více než 100 W vyšší, což je nejspíš ten pravý důvod, proč chladič balancuje kousek pod hranicí svých možností. A kvůli tomu je také nejspíš teplota i hlučnost i přes výkonnější chladič podstatně vyšší, než u referenční karty.
Spotřebou dokonce předbíhá GeForce GTX 570. Horší provozní vlastnosti má na svědomí nejspíš samotný čip, obdobně na tom totiž byla i předprodukční gigahertzová GeForce GTX 560 Ti SuperOC a podobné to asi bude i u ostatních karet s jádrem GF114 navržených na frekvence jádra lehce pod 1 GHz.
Ale i při podtaktování na referenční takty je spotřeba karty o poznání vyšší než u referenční GTX 560 Ti, sestava si v zátěži řekne o 345 W.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každého testu v celkovém hodnocení pro každé řešení spočítáme, kolika procent z maximálního naměřeného výsledku od všech testovaných karet dosahuje. U každé hry pak spočítáme průměrný výsledek ze všech testovaných nastavení, v celkovém výsledku je tedy každá hra započtena jednou se stejnou vahou.
Sta procent by dosáhlo řešení, které by bylo ve všech testech nejvýkonnější. V současnosti je strop ve většině dílčích testů tvořen trojicí GTX 580 ve 3-way SLI.
Jak vidíte, karta jen minimálně zaostává za referenční GeForce GTX 570 a v testovaných titulech dokonce lehce předbíhá o nějakou pětistovku dražší Radeon HD 6950.
Ceny uváděných karet nemusí přesně odpovídat kartám uvedeným v testu. Platí to zejména pro levnější modely karet, u kterých výrobci používají nereferenční chladiče. V některých případech může jít i o o výše taktované modely (jsou–li podstatně levnější než karty s referenčními takty či v případě, že obdobně drahé karty s referenčními takty nejsou na skladech).
Některé (staré) karty oproti minulým týdnům a měsícům výrazně utrpěly, neb levnější modely již beznadějně zmizely ze skladů – týká se to zejména Radeonů HD 5870. Něco prapodivného se děje i s Radeony HD 6970, které se v cenících vyskytují jen v minimálním množství a na skladech největších obchodů zůstává jen pár kousků. A něco podobného nejspíš postihlo i oba výkonnější Lightningy od MSI – 1,5 GB varianta GTX 580 už totiž zmizela z ceníků (cenu jsem tedy střelil od boku) a vyskytuje se tam jen 3GB model.
Radeon HD 6950 ve 2GB variantě se vám možná někde povede objevit i o pár stovek levněji, dostupnost nejlevnějších modelů je ale obecně horší.
Výborný je poměr cena výkon, obdobně výkonným kartám (HD 6950 a GTX 570) slušně utíká. Oproti GTX 560 Ti na referenčních taktech je na tom ale přece jen o malinko hůř.
V případě srovnání s HD 6950 můžete jinak o něco pomalejšímu Radeonu přičíst k dobru větší rezervu pro přetaktování, díky které může náskok stáhnout.
Přetaktování, závěrečné hodnocení
Přetaktování
Přestože je karta taktovaná dost vysoko, frekvenci není problém zvednout ještě o něco výš. Jádro se mi podařilo dostat na nějakých 995 MHz a paměti na 4760 MHz bez zvýšení napájecího napětí. Se zvednutým napájecím napětím karta prošla několika testy s jádrem na 1010 MHz (+0,060 V) a taktem pamětí zvýšeným na 4800 MHz (+0,080 V).
Na vyšších frekvencích jádra i přes další zvedání napětí (1025,+0,080 V, 1036, +0,12 V) nevydržela zátěž déle než několik minut. Zvedání napětí na PLL nebylo na stabilitě znát.
Výsledky přetaktování tedy neohromí, ale jinak nejsou špatné (zejména pokud jde o takty pamětí).
Celkové hodnocení
Bez zátěže je hlučnost tradičně pro Twin Frozry perfektní. Pokud kartě odpustíte vyšší hlučnost v zátěži, nabídne vám ve své kategorii vynikající poměr cena/výkon a výkon srovnatelný s nižšími modely highendových karet.
Vynikající je i výbava karty a možnosti, které jinak nabízí. Je opravdová škoda, že MSI nesáhlo k nějakému většímu chladiči, který by vyšší spotřebu vysoce taktovaného čipu lépe zvládal.
MSI N560GTX Hawk
+ výrazné přetaktování v základu
+ jen o málo pomalejší než GTX 570
+ dva BIOSy
+ zvýšení napětí jádra, pamětí a VDDCI
+ bez zátěže velmi tichá
+ zůstává ještě malá rezerva pro přetaktování
- vyšší hlučnost v zátěži, ventilátory běží na plno
- vyšší spotřeba