GeForce GTX 960 byla uvedena začátkem tohoto roku a zejména její 128bitová paměťová sběrnice způsobila mezi hardwarovými fanoušky dost velké rozčarování. V cenách v přepočtu okolo 6000 Kč jsme na něco takového už přece jen nebyli zvyklí. Čas ukázal, že to od Nvidie nebylo hloupé rozhodnutí a ani velká výkonnostní i cenová díra mezi GTX 970 a 960 nedělá Kaliforňanům i společnostem prodávající grafické karty s jejich GPU vrásky. MSI se dokonce netají tím, že GeForce GTX 970 je její nejprodávanější grafika. A to se bavíme o kartě za 10 000 Kč. Můžete hádat, která je asi tak druhá. Ano, GTX 960.
Na EHW jste zatím v testech mohli vidět vždy jen 2GB variantu GTX 960. Ta se momentálně dá koupit za něco málo nad pět tisíc korun, různé přetaktované verze s lepším chlazením pak stojí více. AMD ale v tomto segmentu bojuje s těžším kalibrem v podobě Radeonů R9 380 a 380X (GPU Antigua alias přeznačená Tonga). Poslední recenze R9 380X ukázala, že zatímco v rozlišení Full HD (1920 × 1080 px) není výkonnostní rozdíl mezi R9 380 a GTX 960 tak velký, aby se vyplatilo obětovat výrazně lepší provozní vlastnosti GM206, ve 1440p (2560 × 1440 px) už Radeony hodně odskakují.
Otázka, jestli něco změní osazení GTX 960 dvojnásobnou velikostí pamětí – tedy 4 GB, visela ve vzduchu. Uvedení her jako Watch Dogs, Assassin's Creed: Unity či nejnověji GTA V, nutí uživatele o nedostatečnosti 2 GB grafické paměti přemýšlet už i v kombinaci s monitorem zvládajícím nejvýše 1080p. Aktuálně jsou kupříkladu v první desítce nejvyhledávanějších karet na Heureka.cz hned tři GTX 960 se 4 GB paměti. Navzdory tomuto faktu nastal menší problém se sehnáním karty pro test – při uvedení GTX 960 všichni výrobci měli jen 2GB variantu a vzorky mimo uvedení GPU na trh už typicky nikdo nedostává.
Naštěstí jsme měli nedávno test šesti herních PC a někteří výrobci právě na 4GB GTX 960 vsadili. Rozkuchal jsem tedy počítač HAL3000 MČR Pro 2016 a potřebnou čtyřgigovou 960 začal trápit v naší testovací sestavě v tradiční sadě testů. Přicházíte tím o šanci vidět originální příslušenství karty, nebudu ale asi daleko od pravdy, když řeknu, že si s dražší GTX 970 Gaming 4G nikterak nezadá.
GTX 960 Gaming 4G používá také stejné chlazení jako dříve testovaná GTX 970 Gaming. Masivní Twin Frozr V se dvěma nízkoprofilovými větráky umí tzv. hybridní chod. Dokud nezatížíte GPU tak, aby jeho teplota překročila 60 stupňů Celsia, zůstanou větráky zcela v klidu. Od zmíněné hodnoty se roztočí (nejdříve ten obklopený červeným plastem) na zprvu hodně nízké otáčky a dle potřeby jsou regulovány dále.
GTX 960 v provedení Gaming není zdaleka takový prcek jako Gigabyte GTX 960 ITX (17 cm) a PCB pod Twin Frozrem V má podobné rozměry jako právě GTX 970. Menší potřebný příkon indikuje jediný osmipinový konektor pro externí napájení PCI Express 2.0 (150 W). GTX 970 Gaming má navíc ještě přídavný šestipin PCIe 1.0 (75 W). Napájení je tak navrženo hodně robustně a určitě nebude limitem pro nějaké hrátky s přetaktováním.
Detekce GPU a schopností videoprocesoru
Můžete srovnat s videoprocesorem v Radeonech R9 380/380X (Antigua):
Parametry referenčních řešení
GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | GeForce | |
GT 740 | GTX 750 | GTX 750 Ti | GTX 660 | GTX 950 | GTX 760 | GTX 960 | GTX 970 | |
Jádro | GK107 | GM107 | GM107 | GK106 | GM206 | GK104 | GM206 | GM204 |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 118 mm² | 148 mm² | 148 mm² | 221 mm² | 228 mm² | 294 mm² | 228 mm² | 398 mm² |
Tranzistorů | 1,3 mld. | 1,87 mld. | 1,87 mld. | 2,54 mld. | 2,94 mld. | 3,54 mld. | 2,94 mld. | 5,2 mld. |
Stream procesorů | 384 | 512 | 640 | 960 | 768 | 1152 | 1024 | 1664 |
Takt jádra | 993 MHz | 1020 MHz | 1020 MHz | 980 MHz | 1024 MHz | 980 MHz | 1126 MHz | 1050 MHz |
Takt Boost | – | 1085 MHz | 1085 MHz | 1033 MHz | 1188 MHz | 1033 MHz | 1178 MHz | 1178 MHz |
ROP/RBE | 16 | 16 | 16 | 24 | 32 | 32 | 32 | 64 |
Texturovacích jedn. | 32 | 32 | 40 | 80 | 48 | 96 | 64 | 104 |
Paměť | 1 GB GDDR5 | 1 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 5 GHz | 5012 MHz | 5400 MHz | 6008 MHz | 6600 MHz | 6008 MHz | 7010 MHz | 7000 MHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 128 b | 128 b | 192 b | 128 b | 256 b | 128 b | 256 b |
Propustnost pamětí | 80 GB/s | 80,2 GB/s | 86,4 GB/s | 144,2 GB/s | 105,6 GB/s | 192,26 GB/s | 112,16 GB/s | 224 GB/s |
Fillrate (pixely) | 15,9 Gpx/s | 16,3 Gpx/s | 16,3 Gpx/s | 23,5 Gpx/s | Gpx/s | 31,36 Gpx/s | 36,05 Gpx/s | 67,2 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 31,8 Gtx/s | 32,6 Gtx/s | 40,8 Gtx/s | 78,4 Gtx/s | 49,2 Gtx/s | 94,1 Gtx/s | 72,1 Gtx/s | 109,2 Gtx/s |
FLOPS | 763 GFLOPS | 1,044 TFLOPS | 1,23 TFLOPS | 1,89 TFLOPS | TFLOPS | 2,26 TFLOPS | 2,3 TFLOPS | 3,63 TFLOPS |
TDP | 64 W | 55 W | 60 W | 140 W | 90 W | 170 W | 120 W | 145 W |
Délka karty | 15 cm | 15 cm | 15 cm | 23 cm | cm | 24,5 cm | 24,5 cm | 25,5 cm |
DirectX | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 11.0 | 12 | 11.0 | 12 | 12 |
Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | Radeon | |
R7 360 | R7 370 | R9 280 | R9 285 | R9 380 | R9 380X | R9 280X | R9 290 | |
Jádro | Tobago | Trinidad | Tahiti | Tonga | Antigua | Antigua | Tahiti | Hawaii |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 160 mm² | 212 mm² | 365 mm² | 366 mm² | 366 mm² | 366 mm² | 352 mm² | 438 mm² |
Tranzistorů | 2,08 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. | 5 mld. | 5 mld. | 5 mld. | 4,31 mld. | 6,2 mld. |
Stream procesorů | 768 | 1024 | 1792 | 1792 | 1792 | 2048 | 2048 | 2560 |
Takt jádra | 1050 MHz | 925 MHz | 827 MHz | 918 MHz | 970 MHz | 970 MHz | 1000 MHz | 947 MHz |
Takt Boost | – | 975 MHz | 933 MHz | – | – | – | – | – |
ROP/RBE | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 64 |
Texturovacích jedn. | 48 | 64 | 112 | 112 | 112 | 128 | 128 | 160 |
Paměť | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 2 GB GDDR5 | 2/4 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 4 GB GDDR5 |
Takt pamětí | 6 GHz | 5,6 GHz | 5 GHz | 5,5 GHz | 5,5 GHz | 5,7 GHz | 6 GHz | 5 GHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 256 b | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b | 512 b |
Propustnost pamětí | 96 GB/s | 179,2 GB/s | 240 GB/s | 176 GB/s | 176 GB/s | 182,4 GB/s | 288 GB/s | 320 GB/s |
Fillrate (pixely) | 16,8 Gpx/s | 29,6 GPx/s | 26,5 Gpx/s | 29,8 Gpx/s | 31 Gpx/s | 31 Gpx/s | 32 Gpx/s | 60,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 50,4 Gtx/s | 59,2 | 92,6 Gtx/s | 102,8 Gtx/s | 109 Gtx/s | 124,2 Gtx/s | 109 Gtx/s | 151,5 Gtx/s |
FLOPS | 1613 GFLOPS | 1,894 TFLOPS | 2,87 TFLOPS | 3,29 TFLOPS | 3,476 TFLOPS | 3,97 TFLOPS | 4,1 TFLOPS | 4,9 TFLOPS |
TDP | >100 W | >110 W | > 250 W | >190 W | >190 W | >190 W | >250 W | >250 W |
Délka karty | 17 cm | 21 cm | 27,5 cm | 24,5 cm | 22 cm | 22 cm | 27,5 cm | 27,5 cm |
DirectX | 12 | 12 | 11.2 | 12 | 12 | 12 | 11.2 | 11.2 |
GM206 – parametrový outsider
Další grafické karty ve srovnání a jejich parametry
Přehledová tabulka testovaných modelů
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Šířka paměťové sběrnice [bit] | Cena vč. DPH [Kč] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 512 | 28500 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 256 | 28720 |
GeForce GTX Titan X | Nvidia | ref. karta | 1002 | 1089 | 7012 | 12288 | 384 | 29600 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 384 | 18800 |
Radeon R9 Fury X | AMD | ref. karta | 1050 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 18800 |
Radeon R9 Fury | Asus | Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming | 1000 | – | 1000 | 4096 | 4096 | 16400 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 256 | 13900 |
GeForce GTX 970 OC | MSI | 970 Gaming | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 256 | 9900 |
Radeon R9 390X OC | Asus | Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming | 1070 | 1070 | 6000 | 8192 | 512 | 12800 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 512 | 10100 |
Radeon R9 390 OC | Sapphire | Nitro R9 390 8G Tri-X OC | 1010 | 1010 | 6000 | 8192 | 512 | 9800 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 512 | 9200 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 384 | |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 384 | |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 256 | |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 384 | 7200 |
Radeon R9 380X OC | Sapphire | Nitro R9 380X 4G Dual-X OC | 1040 | 1040 | 6000 | 4096 | 256 | 7200 |
Radeon R9 380 OC | Sapphire | Nitro R9 380 4G Dual-X OC | 985 | 985 | 5800 | 4096 | 256 | 6200 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 256 | 5500 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 384 | |
GeForce GTX 960, 4 GB | MSI | GTX 960 Gaming 4G | 1216 | 1499 | 7012 | 4096 | 128 | 6500 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 128 | 5400 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 256 | 4800 |
GeForce GTX 950 OC | Gigabyte | GV-N950WF2OC-2GD | 1102 | 1279 | 6612 | 2048 | 128 | 4100 |
Radeon R7 370 OC (4 GB) | Asus | Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming | 1050 | – | 5600 | 4096 | 256 | 4800 |
Radeon R7 370 OC (2 GB) | MSI | R7 370 Gaming 2G | 1050 | – | 5700 | 2048 | 256 | 4000 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 256 | |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 192 | |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 | 5400 | 2048 | 128 | 3600 |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 256 | 4100 |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 128 | 3200 |
Testovací sestava, ovladače, návod na interaktivní grafy
Testovací sestava
Výkonné grafické karty testujeme na monitoru BenQ BL3201PT (32" 4K2K, IPS).
Jako testovací platforma posloužila základní deska Gigabyte X79-UD5 s BIOSem F12. Procesor je šestijádrový Core i7-3960X s TDP 130 W, který je přetaktovaný na 4,2 GHz při 1,36 V. Asistuje mu 16GB kit operačních paměti DDR3 od Kingstonu.
- základní deska: Gigabyte X79-UD5
- procesor: Core i7-3960X (deaktivovaný HTT, C1E, EIST), 4,2 GHz na 1,36 V
- chladič CPU: Noctua NH-D14
- paměti: 4× 4 GB Kingston DDR3 KHX2133C11D3K4/16GX @ 1600-9-11-11-24-1T, 1,5 V
- zdroj: Enermax Revolution 85 ERV920EWT-00, 920 W
- pevný disk: Intel SSD 510 (250 GB) + Seagate 7200.12 (500 GB)
- skříň: Gelid DarkForce
- operační systém: Windows 7 x64
Ovladače
Použitou verzi ovladačů najdete jako plovoucí nápovědu k jednotlivým pruhům (grafikám) v interaktivních grafech. U většiny Radeonů to byly Catalyst 14.12 Omega, v Catalyst 15.7 jsme přeměřili několik her a doměřili karty ve hrách nově přidaných. Radeony 300 Series a Fury jsou potom kompletně změřeny v Catalyst 15.7. Nejnovější R9 380X a z velké části také R9 Fury i R9 280X už jsou přeměřeny s 15.11 Crimson Ed. Karty GeForce jsou naměřeny povětšinou s ovladačem 347.52, GTX 980 Ti pak s 352.90 a Titan X s 353.30. Ve hrách Metro Last Light a stejně jako u Radeonů ve War Thunder, Witcher III, GTA V a Project Cars došlo k naměření všech karet s 353.30. Nejnověji jsou obě GeForce GTX 960 přeměřeny s 359.00 WHQL.
Jak na interaktivní grafy 3.0
- Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace.
- V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
- Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
- Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
- Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
- Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
- Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
- Interaktivní grafy 2.1 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 12.x), Internet Explorer 8, 9 a 10 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
- V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.Jak na interaktivní grafy 2.1
Aliens vs. Predator, Assassin's Creed Unity
Aliens vs. Predator
Pro testy používáme benchmark, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží v režimu DirectX 11 a jde o test, který není ani zdaleka limitovaný procesorem a dobře v něm škálují i řešení postavená na multi-GPU. Průběh testu na videu (YouTube EHW).
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Assassin's Creed Unity
V AC Unity jsme dlouho zkoumali, kterak udělat opakovatelné testování (a současně dost náročné). Nakonec využíváme začátku jednoho úkolu, kdy necháme ujet kočár a místo toho s držením klávesy otáčíme kamerou v zaplněné pařížské ulici. Fraps je nastaven na třicet sekund. Detaily nastavujeme na maximum a i z toho důvodu už se v AC Unity jakožto jediné hře nepouštíme do testů v rozlišení UHD.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
GeForce GTX 980 SLI sice poskytuje nejvyšší výkon, ale s chybami v obraze (blikající kaluže). Ty v době testu nebyly opraveny v ovladači a ani žádnou záplatou ve hře.
Battlefield 4, BioShock Infinite
Battlefield 4
V Battlefield 4 testujeme jednu z nejnáročnějších cutscén kampaně. U multiplayeru budou zejména nároky na CPU vyšší, ale co se náročnosti GPU týče, tak tento průchod lodí s všemožnými efekty patří k těm nejlépe škálujícím. K testům používáme předvolený profil nastavení kvality grafiky Ultra. Chcete-li si srovnat výsledky, nastavte Fraps na 110 sekund od následující scény (odkaz vede na video na YT).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stejně jako další nové hry z AMD Game Evolved (či přímo Never Settle) i BioShock Infinite obsahuje docela hezký zabudovaný benchmark, který odzkouší několik lokací. Nastavení Ultra (DX11) zajistí využití všech moderních ve hře využitých technologií kromě DDOF (Diffusion Depth Of Field). Výsledkem v grafu jsou průměrná fps napříč všemi lokacemi (průměr průměrných fps). Testujeme s detaily nastavenými na maximum.
Company of Heroes 2, Crysis 3
Company of Heroes 2
V CoH 2 využíváme integrovaný benchmark a maximální možné nastavení detailů. To zahrnuje i anti-aliasing formou super-samplingu (což je skutečně zejména ve vyšších rozlišeních pro karty vražedné).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Crysis 3
V nastavení Crysis 3 nastala od minule změna takříkajíc v souladu s vyšším výkonem současných grafik. Nastavení detailů je nyní v podstatě na maximu (very high) a místo SMAA střední (2TX) používáme už klasické MSAA 4×.
Testujeme pořád na dlouhé, na rozličné efekty bohaté a poměrně náročné úvodní animaci z mapy „Swamp“, která přísluší čtvrté misi s českým názvem „S plným rizikem“. Počítejte s tím, že ve hře narazíte i na náročnější pasáže. Zejména při obtížně opakovatelných (měřitelných) přestřelkách může být výkon karet podstatně nižší.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Dragon Age: Inquisition, Evolve
Dragon Age: Inquisition
V DAI postaveném na enginu Frostbite využíváme integrovaný benchmark. Detaily na maximum a 4× MSAA (API DirectX 11).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Evolve
Detaily o testovaní v Evolve najdete v článku Evolve – nejnovější hra na CryEngine – vs. 28 grafických karet (test). V každém rozlišení testujeme s maximálními detaily a nejvyšším přímo ve hře dostupným stupněm anti-aliasingu (SMAA 1TX).
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Far Cry 4, GTA V
Far Cry 4
Ve Far Cry 4 jsme zvolili vždy stejné proběhnutí (95 sekund) ve vesnici Banapur (oblast Kyrat), dobu nastavujeme na poledne.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Pokud vás zajímá, jak si v obrovském množství různých nastavení GTA V najít optimální kompromis mezi kvalitou obrazu, využijte skvěle zpracovaného Průvodce nastavením grafiky v Grand Theft Auto V na webu GeForce.com. Škálování výkonu procesorů ve hře zase ukazuje tato kapitola testu na Techspotu.
V GTA V používáme integrovaný benchmark – konkrétně jeho čtvrtou (nejdelší) část (pass 4). Detaily jsou nastaveny takřka na maximu, s výjimkou rozlišení 3840 × 2160 px je testováno s MSAA 4×. Použiténastavení by se mělo vejí do 4 GB grafické paměti. Přestože u Soft Shadows vypadají nejlépe asi Nvidia PCSS, zvolili jsme pro testy „objektivnější“ volbu Softest.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Metro: Last Light, Project Cars
Metro: Last Light
Metro testuji pomocí vestavěného benchmarku, který je velmi náročný (přinejmenším je náročnější než několik úvodních hodin hry pro jednoho hráče). Průběh testu (i s proužky pro FCAT) si můžete prohlédnout na videu v našem kanálu na YT.
Testujeme s tímto nastavením:
Tedy s deaktivovanou GPGPU akcelerací PhysX.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
V Project Cars používáme vlastní 75sekundový záznam na trati s lesnatým okolím a především za bouřky. Používáme maximální detaily, z nabízených druhů vyhlazování pak MSAA 4×. Zvolené nastavení vidíte na screenshotu níže.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Sleeping Dogs, Stalker: Call of Pripyat
Sleeping Dogs (+ hi-res texture pack)
Také Sleeping Dogs nemohli být oproštěni od zabudovaného benchmarku. Textury ve vysokém rozlišení si můžete na Steamu do hry stáhnout jako DLC a s ním dává hra už zabrat nejedné dnešní grafice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Stalker: Call of Pripyat
Ke třetímu dílu Stalkera naštěstí existuje volně šiřitelný benchmark, v něm používáme k testům pouze čtvrtou, nejnáročnější část (nastavení se slunečními paprsky – SunShafts). Vše je nastaveno na naprosté maximum (DX11 funkce jako teselace nebo CHS), MSAA pak na stupeň 4×.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Thief, Tomb Raider
Thief
Thief nabízí poměrně dobrý zabudovaný benchmark, a tak jej využíváme i v naší metodice.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Tomb Raider (2013)
S předloňským Tomb Raiderem jste se mohli setkat už ve dvou testech podrobných měření s nástrojem FCAT (viz např. FCAT a testy (ne)plynulosti: když se nehraje jen na průměry), takže jste s teselovanou Larou jistě obeznámeni.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Total War: Shogun 2, Witcher (Zaklínač) III
Total War: Shogun 2
Plná verze Shoguna 2 nabízí nejen DirectX 11, ale také vestavěný benchmark. Testujeme s vlastním nastavením detailů (na maximum) a vyhlazováním MSAA 4×.
Witcher III: Wild Hunt (Zaklínač 3)
Používáme maximální v menu hry dostupné detaily včetně HairWorks. Zvolené nastavení můžete detailně vidět na screenshotech níže. Třetí a čtvrtý obrázek pak ukazuje začátek testovací lokace (kde odečítáme také příkon PC na wattmetru) a potom místo, kde už postavu zastavíme a necháme doběhnout Fraps do stanoveného časového limitu.
Testovaná lokace patří mezi nejnáročnější scenérie ve hře – hustý les dává většině grafických karet opravdu zabrat. Po nahrání uložené pozice jen spustíme logování Frapsem na 35 sekund a pomocí W běžíme dopředu až zhruba dva metry před vodu. Všechny karty jsou otestovány ve verzi hry 1.06.
Zajímá-li vás vliv jednotlivých nastavení na obraz a výkon, využijete článku The Witcher 3: Wild Hunt Graphics, Performance & Tweaking Guide na GeForce.com.
War Thunder, World of Tanks
War Thunder 1.53 a 1.51
S War Thunder je to taky veselé. Alespoň z pohledu pravidelných testů grafických karet. Zatím jsem nepřišel na žádnou možnost, kterak „zakonzervovat klienta“ na nějaké verzi (podobně jako WoT) a moci tak srovnávat nově vydané karty třeba s grafikami již před rokem vrácenými.
Jak víte, od verze 1.45 jsme začali používat místo replaye integrovaný benchmark (režim Tank Battle). Ten je neměnný napříč microaktualizacemi, bohužel byly výsledky zcela změněny v 1.47 (nejspíše dané změnami na mapě Polsko, možná i dalšími nepopsanými optimalizacemi vykreslování enginu). Všechny výsledky níže ale pochází z jediné verze (1.51) a jsou tedy zcela porovnatelné.
Zajímavosti o enginu a detailní rozbor hry jsme vám přinesli loni v létě. Teď už vás čeká jen porovnání v aktuální verzi (1.51) a s aktuálními grafickými kartami a jejich ovladači.
V aktualizaci 1.53 přešel engine WT na PBR (Physically Based Rendering) a pro účely recenze 380X jsem stihl naměřit zatím tři karty. Je zajímavé, že GTX 960 i 380X si oproti výkonu v 1.51 polepšily několiky procent, výkon 280X zůstal hlavně ve vyšším rozlišení stejný.
War Thunder 1.53, Tank Battle | Radeon R9 280X OC | Radeon R9 380X OC | GeForce GTX 960 OC |
1920 × 1080 px [avg. fps] | 75,6 | 93,1 | 80,8 |
2560 × 1440 px [avg. fps] | 54,5 | 63,8 | 54,0 |
3840 × 2160 px [avg. fps] | 30,5 | 34,3 | 27,6 |
1920 × 1080 px [min. fps] | 68,4 | 83,5 | 69,4 |
2560 × 1440 px [min. fps] | 48,3 | 52,7 | 48,1 |
3840 × 2160 px [min. fps] | 27,0 | 28,8 | 24,6 |
World of Tanks 9.5
Detaily o testech grafik ve WoT 9.0 a podrobnější výsledky najdete v článku tomu věnovaném.Od té doby se prakticky nic nezměnilo, Wargaming se dost zasekl i v přidávání HD modelů tanků (či výměně starých modelů za nové a detailnější). Přesto jsme opět ověřili, že GPU nejvíce prověří stále mapa Fjords (těsně před Windstorm) a na Wotreplays opět vybrali z několika replayů (13,5 MB ZIP) na vytipovaných mapách, ve kterých hraje hlavní roli tank s tzv. HD modelem, ten nejnáročnější (odkaz vede na soubor .wotreplay o velikosti 1,8 MB) a nejlépe škálující s GPU.
Replaye/mapy na Core i5-4670K, GeForce GTX 680 v rozlišení 2560 × 1440 px s max. detaily a FXAA (240 sec) | ||
Mapa/replay | Avg. fps | Min. fps |
Windstorm #1 (T-54) | 43,7 | 15 |
Windstorm #2 (Firefly) | 42,0 | 20 |
Fjords #1 (Chaffee) | 39,2 | 23 |
Fjords #2 (T-54) | 38,9 | 17 |
Stalingrad (T-54) | 51,1 | 26 |
Winter Ruinberg (Panther) | 38,7 | 27 |
Windstorm Arty (Grille) | 54,3 | 40 |
Kharkiv (T-54) | 43,9 | 19 |
Windstorm #3 (Hellcat) | 45,3 | 30 |
Přesné nastavení, jaké používáme, najdete v konfiguračním XML. Po načtení výše odkazovaného replaye počkáme na čas 0:28 před startem bitvy a potom logujeme Frapsem 270 sekund.
Minimální fps v 1920 × 1080 px
Minimální fps ve 2560 × 1440 px
Minimální fps v 3840 × 2160 px
Hlučnost
Pro měření hlučnosti používám jinou sestavu a především noční klid. V době testu byl v PC v provozu jediný ventilátor a to ten velmi tichý v 500wattového Platimaxu od Enermaxu. Podařilo se mi tak dosáhnout na hranici ambientního hluku pouhých 30,1 dBA. To je na spodní hranici schopností hlukoměru VoltCraft SL-200, takže se nemělo smysl snažit umlčovat i zdroj.
Sestava pro měření hlučnosti:
- skříň: Fractal Design Define 4
- zdroj: Enermax Platimax, 500 W
- základní deska: Gigabyte Z87X-UD3H
- procesor: Intel Core i5-4670K
- chladič CPU: Noctua NH-U12P (při měření hluku v pasivním režimu)
- systémový disk: Kingston HyperX 3K, 240 GB
Měřil jsem s hlukoměrem položeným zhruba 20 cm od otevřené bočnice skříně Fractal Design Define 4.
MSI GTX 960 Gaming 4G (Twin Frozr V) | |||||||||
% | 0 | 25 | 30 | 33 | 40 | 50 | 60 | 75 | 100 |
rpm | 560 | 700 | 750 | 920 | 1150 | 1380 | 1720 | 55,3 | |
dBA | 30,7 | 31,2 | 31,9 | 33,2 | 37,3 | 42,3 | 48,4 | 2280 |
Opět uvádím 3D zátěž v Unigine Valley (vlevo) a dále ve War Thunder (vpravo). Všimněte si, jak dlouho trvá, než regulace podle teploty vůbec alespoň líně roztočí větráky:
Mimo špatně větraných skříní si prostě automatická regulace GTX 960 Gaming 4G vystačí maximálně se 750 ot./min. A to z ní dělá suverénně nejtišší kartu této výkonnosti i navzdory zjištěnému neduhu v podobě cvrkotu cívek. Ten je ale velice jemný a v podstatě ho nebylo možné hlukoměrem zachytit ani na začátku 3D zátěže, kdy se větráky karty ještě vůbec netočily. Musíte prostě strčit ucho až skoro ke kartě předtím, než se nějaké ventilátory roztočí.
Teď už jen připomínka dříve naměřených a tentokrát tak v podstatě referenčních výsledků. Sapphire R9 380 4 GB Nitro je v podstatě přímou konkurencí:
Sapphire R9 380 Nitro (Dual-X) | ||||||||||
otáčky relativně [%] | 0 | 25 | 30 | 40 | 45 | 50 | 53 | 60 | 75 | 100 |
otáčky absolutně [rpm] | 0 | 0 | 0–450 | 700 | 1000 | 1250 | 1380 | 1700 | 2240 | 3000 |
hlučnost [dBA] | 29,8 | 29,8 | 33,8 | 33,6 | 37,9 | 43,4 | 45,3 | 52,1 | 58,6 | 67,4 |
R9 380 od Sapphire mě potěšila tím, že cívky nevydávají žádné parazitní zvuky (cvrčení, pískot…). Pravdou je, že motorky ventilátorů nejsou úplně nejtišší a už při 500 ot./min je citlivé uši zaznamenají. Při intenzivní herní zátěži se lze dostat na hodnoty kolem 1400 ot./min a ze 20 cm naměřených 45,3 dBA už je výrazně více než kolik vykazují třeba chladiče MSI Twin Frozr IV na kartách s podobným TDP.
V případě GTX 960 jsem v testech hlučnosti již dříve prověřil tři různá provedení od Gigabyte:
960 ITX | Hlučnost | ||||||||
% | 0 | 22 | 25 | 33 | 39 | 50 | 66 | 80 | 100 |
rpm | 0 | 700 | 800 | 1060 | 1250 | 1600 | 2100 | 2560 | 3180 |
dBA | 31,1 | 32,8 | 36,3 | 38,5 | 44,1 | 50,3 | 54,8 | 60,1 |
960 WF2 | Hlučnost | WF2 | |||||||
% | 0 | 20 | 25 | 31 | 39 | 50 | 66 | 80 | 100 |
rpm | 0 | 0 | 875 | 1090 | 1360 | 1730 | 2310 | 2760 | 3500 |
dBA | 30 | 33,1 | 37,7 | 41,8 | 47,1 | 55 | 59,7 | 65,4 |
Poznámka k 960 WindForce 2X: vrčivý zvuk motorku i na min. otáčkách, hluboký, pomalá perioda.
960 G1 | Hlučnost | G1 | |||||||
% | 0 | 22 | 25 | 33 | 39 | 50 | 66 | 80 | 100 |
rpm | 0 | 0 | 800 | 1060 | 1250 | 1600 | 2070 | 2550 | 3200 |
dBA | 30 | 31,3 | 32,2 | 34,6 | 39,3 | 46,9 | 50,3 | 57,3 |
Zatímco GeForce GTX 960 WF2OC i G1 Gaming netrpěla cvrkotem cívek při 3D zátěži (ověřeno uchem takřka na kartě při současně zapnutém testu Unigine Valley), u GTX 960 ITX velmi zblízká jemný cvrkot slyšet je. Oproti zvuku ventilátoru však už zhruba ve vzdálenosti 20 cm od karty zanikne. Ventilátor GTX 960 ITX vykazuje stejný vrčivý zvuk jako dvojice (stejně vypadajících) na WF2OC.
Dříve naměřené grafické karty:
Asus R9 Fury Strix | ||||||||||
otáčky relativně [%] | 0 | 25 | 30 | 35 | 40 | 43 | 50 | 60 | 75 | 100 |
otáčky absolutně [rpm] | 0 | 380 | 790 | 1150 | 1530 | 1730 | 2180 | 2680 | 3300 | 3730 |
hlučnost [dBA] | 30,6 | 35,1 | 35,6 | 39,2 | 43,9 | 47,2 | 53,1 | 58,2 | 64,2 | 67,7 |
bez zátěže [dBA] | 31,3 | 32,1 |
Parazitní zvuky z cívek při zátěži se bohužel týkaly takřka všech nově přidaných Radeonů, ať už se jednalo o verze s chladiči Sapphire Tri-X, nebo Asus DirectCu III (Strix). Kdyby například nebyl u karty R9 Fury Strix přítomen cvrkot cívek, tak při hladině otáček 800 za minutu vykauje hlučnost jen 32,1 dBA a nikoli 35,6 dBA. U Sapphire R9 390 Nitro je tento rozdíl ještě významnější – na 1450 ot./min bez zátěže GPU naměříte 32,1 dBA, ale s 3D zátěží je to už 38,6 dBA.
Poměrně důležitá je hladina otáček, na kterou se karta dostane při běžné herní zátěži s automatickou regulací. U Sapphire R9 380 Nitro je to 53 % (1380 ot./min), u R9 390 Nitro 44 % (2060 ot./min) a větráky R9 Fury Strix se ve hrách drží kolem 43 % (1730 ot./min). Při snaze o manuální regulaci a současně udržení teploty GPU pod 80 stupňů Celsia jsem u R9 Fury Strix nalezl hodnotu 35 % otáček (zhruba 39,2 dBA) a u R9 390 Nitro pak 1690 ot./min při hlučnosti 42,3 dBA.
Sapphire 390 Nitro (Tri-X) |
||||||||||
otáčky relativně [%] | 0 | 25 | 30 | 35 | 40 | 44 | 50 | 60 | 75 | 100 |
otáčky absolutně [rpm] | 0 | 1160 | 1450 | 1690 | 1930 | 2060 | 2380 | 2740 | 3220 | 4080 |
hlučnost [dBA] | 30,1 | 35,2 | 38,6 | 42,3 | 45,5 | 47,3 | 50,9 | 54,5 | 58,9 | 65,5 |
Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (speciálně vybraná scéna v Crysis v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) ve skříni Gelid DarkForce (ze skříně Fractal Design Define R4 se mi opravdu nechtělo vyjímat kvůli jediné kartě koš disky) takto:
Sapphire R9 Fury Tri-X | |||||||||||
procenta | 0 | 10 | 20 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 60 | 75 | 100 |
rpm | 1040 | 1270 | 1520 | 1750 | 2000 | 2350 | 2870 | 3600 | |||
dBA | 45,4 | 45,6 | 46,9 | 48,6 | 51,9 | 57,3 | 64,3 |
Ventilátor R9 Fury Tri-X se roztočí zhruba od 55 stupňů Celsia. Cvrkot cívek je bohužel přítomen při jakémkoli využití GPU, tedy i při přehrávání videa s využitím GPU akcelerace (DXVA).
Cvrkot cívek má ale trochu jiný charakter než při vysoké 3D zátěži v náročných hrách (charakterizoval bych ho jako pomalý a jemný). Při delší smyčce Unigine Valley se ve skříni Gelid DarkForce držely otáčky na 31 % (1070 rpm, 44,4 dBA).
Hlučnost méně výkonných karet (stejnou metodikou):
R7 370 Twin Frozr V |
||||||||||
% | 0 | 25 | 30 | 31 | 35 | 40 | 50 | 60 | 75 | 100 |
rpm | 0 | 1110 | 1240 | 1270 | 1370 | 1510 | 1750 | 1940 | 2200 | 2540 |
dBA | 30,3 | 36,6 | 39,6 | 39,9 | 41,8 | 44,4 | 49,2 | 51,4 | 55,1 | 58,6 |
Oproti GTX 950 WF2OC je MSI R7 370 výrazně tišší kartou, v klidu a v nízké zátěži dokonce zcela bezhlučnou (pasivní chlazení). Přesto MSI v nastavení automatické regulace neodvedla z pohledu nadšence pro tiché PC tentokrát tu nejlepší práci a nechává Twin Frozr V raději na vyšších otáčkách, než by bezpečné uchlazení R7 370 vyžadovalo. V dlouhodobé 3D zátěži se větrák držel na 31 % (cca 1370 ot./min, což odpovídá necelým 40 dBA.
Gigabyte 950 WF2OC | ||||||||
% | 33 | 40 | 50 | 60 | 69 | 71 | 75 | 100 |
rpm | 1590 | 1590 | 1590 | 1880 | 2160 | 2230 | 2360 | 3040 |
dBA | 40,7 | 40,7 | 40,7 | 43,6 | 46,9 | 47,3 | 48,8 | 54,8 |
Jak vidíte, GTX 950 s chladičem WindForce 2X rozhodně není tichou kartou. Neumí hybridní režim, takže i v klidu ve Windows se oba větráky točí 1600 ot./min a tiché rozhodně nejsou. Při hraní War Thunder v dobře větrané skříni Define R4 jsem dosáhl dokonce na 2230 ot./min (71 %), což odpovídá 47,3 dBA. Podobné hodnoty jsem naměřil u 275W Radeonů s jinými chladiči, na 90W GTX 950 je to skutečně ostuda. Alespoňže se k větrákům nepřidávají žádné parazitní zvuky cívek.
Při ponechání automatické regulace vypadala dlouhá souvislá 3D zátěž (zmíněný test/demo Unigine Valley v 1920 × 1080 px s 4× MSAA) GTX 960 ITX v Define R4 takto (1250 ot./min):
Ještě připomenu, že v tak trochu umělé zátěži (extrémní scéna) v Crysis se po chvíli větrák karty v Gelid DarkForce dostal na 45 % (kolem 1400 rpm) a v Define R4 s vypnutým systémovým větrákem vypadalo hodinové hraní War Thunderu takto (max. 1700 rpm):
Srovnání s hlučností chladičů DirectCU II, Twin Frozr V a Accelero Twin Turbo III
Hned na začátku musím připomenout, že obě GeForce GTX 970 (MSI Gaming i Asus Strix) trpěly stejným problémem – cvrkotem cívek při 3D zátěži. Cvrkot cívek u GTX 970 byl na hlukoměru zachytitelný v pasivním režimu a v nízkých hladinách otáček. Měření jsem dělal při stejném nastavení jako u výše zmíněných GTX 960, ale hlukoměr mi tehdy před pár měsíci ukazoval jako minimum 30,1 dBA.
Asus Strix GTX 970 DirectCU II | |||||||||||||
otáčky relativně [%] | 0 | 10 | 20 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
otáčky absolutně [rpm] | 0 | 0 | 0 | 0 | 720 | 990 | 1250 | 1460 | 1832 | 2140 | 2340 | 2610 | 2880 |
hlučnost [dBA] | 30,1 | 32,3 | 35,7 | 40,4 | 44,1 | 48,9 | 54,6 | 57,8 | 59,5 | 64,1 | |||
hlučnost s 3D zátěží [dBA] | 32,5 | 34,2 | 35,7 |
MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V | |||||||||||||||
otáčky relativně [%] | 0 | 10 | 20 | 25 | 30 | 35 | 40 | 45 | 48 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 |
otáčky absolutně [rpm] | 0 | 0 | 0 | 563 | 690 | 810 | 920 | 1040 | 1070 | 1160 | 1380 | 1620 | 1850 | 2090 | 2260 |
hlučnost [dBA] | 30,1 | 0 | 0 | 31,1 | 31,4 | 33,2 | 35,3 | 36,8 | 37,7 | 41,8 | 45,8 | 51,5 | 52,8 | 55,7 | |
hlučnost s 3D zátěží [dBA] | 32,6 | 35,2 |
Arctic Accelero Twin Turbo III | ||||||||||||
procenta | 0 | 10 | 20 | 30 | 35 | 40 | 45 | 50 | 55 | 60 | 70 | 80 |
rpm | 660 | 660 | 690 | 900 | 1140 | 1320 | 1500 | 1860 | 2160 | |||
dBA | 30,1 | 31,5 | 31,5 | 31,6 | 32,4 | 34,8 | 37,2 | 40,4 | 45,9 | 49,9 |
Přetaktování, příkon (spotřeba), příkon/výkon
Přetaktování
Bez nějakých modifikací, jen se zvýšeným Power Limitem, se mi povedlo dosáhnout efektivních taktů 1549 MHz pro GPU (neměnná frekvence Boost ve hrách) a 8 GHz efektivně pro paměti. V několika hrách jsem udělal srovnání s R9 380X přetaktovaným na maximální stabilní takty testované edice Nitro a rovněž oproti možná ne úplně na snadno dosažitelné maximum přetaktované 2GB GTX 960 ITX:
GeForce GTX 960 OC 4 GB, 1549/8002 MHz | GeForce GTX 960 OC 2 GB, 1514/7412 MHz | Radeon R9 380X OC 4 GB, 1110/6600 MHz | ||
Crysis, 1080p | příkon PC [W] | 280 | 267 | 388 |
avg. fps | 64 | 61 | 71 | |
Crysis 3, 1440p | příkon PC [W] | 261 | 261 | 354 |
avg. fps | 21 | 21 | 26 | |
GTA V, 1080p | avg. fps | 38,9 | 37,2 | 42,3 |
min. fps | 24,9 | 2,1 | 20,1 |
Příkon (spotřeba)
Spotřeba (ano příkon) celé sestavy s daným procesorem je měřena pomocí zásuvkového měřiče spotřeby elektrické energie FK Technics.
Příkon PC ve Windows: Naměřená hodnota odpovídá spotřebě počítače při nečinnosti, kdy je zobrazená pouze pracovní plocha systému. Naměřená hodnota odpovídá „práci“ v systému Windows 7, který má (z ryze praktických důvodů) vypnuté rozhraní Aero.
Příkon PC v Battlefield 4: Po skončení testovací scény necháme scénu (na člunu) zhruba půl minuty „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Spotřeba (příkon) při intenzivní zátěži v Crysis: V druhém grafu je spotřeba celé sestavy v náročné statické scéně v Crysis. Grafické karty v ní dosahují vyšší spotřeby i zahřívání než při běžném hraní, zřejmě nemají daleko k maximální hodnotám, na které u grafické karty při běžném hraní dá vůbec dostat.
Nejde o jedinou špičkovou hodnotu, kterou zaznamenal wattmetr, ale o hodnotu odečtenou po několika minutách (v době, kdy je ukazatel příkon ustálen) této takřka neměnné zátěže. Při běžném hraní, kde není grafické jádro tolik vytížené a karty se tak nezahřívají, mohou být rozdíly mezi kartami odlišné.
Příkon PC v Crysis 3: Po proběhnutí testovací scény (úvod Swamp) necháme pohled zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC v Evolve: Po skončení testovací sekvence necháme ještě pohled kamery namířen na otevřenou scenérii s bránou do další části tutoriálu, poletujících částic a samozřejmě hřbetem Goliatha a v tomto okamžiku odečítáme jak příkon celého PC (z „uklidněného wattmetru“), tak ještě jednou zobrazovanou snímkovou frekvenci (tak, aby korespondovala s příkonem v dané scenérii).
Jelikož jsme příkon změřili jen v rozlišení 1920 × 1080 px, jsou na zobrazované efektivitě jakoby bity drahé a výkonné grafiky. Není tomu tak úplně, jelikož ty levnější zase penalizuje žravý přetaktovaný procesor (odečítán je příkon celého PC).
Příkon PC ve Far Cry 4: Po proběhnutí testovací scény (Kyrat) necháme pohled na celé údolí a protější hory zhruba minutu „v klidu“ a pak odečítáme příkon na wattmetru.
Příkon PC ve Witcher III: Po načtení začátku testovací sekvence uprostřed hustého lesa čekáme chvíli na „klid na wattmetru“ a v zobrazených fps, následně hodnoty odečítáme.
Některé karty s automatickým řízením spotřeby nebo přetaktování mohou při vyšší zátěži narazit na nastavené limity spotřeby či teploty a následně snížit takty, s čímž klesne i spotřeba. Potom se bude naměřená spotřeba ve srovnání s ostatními kartami jevit lepší, než by tomu bylo u porovnání při nižší zátěži.
V následujících grafech je vypočtený poměr výkon/watt ze stejné scény. Číslo je to jen přibližné, platí pro celou sestavu a vyjadřuje, kolik snímků za sekundu zvládá počítač na 1 W. Lepší jsou vyšší hodnoty. Opět připomínám, že jde o situaci při intenzivním vytížení grafické karty náročnou scénou a v méně náročných situacích jsou rozdíly menší.
Důležitou věcí je i to, že s přetaktovaným procesorem, který se nemálo podílí na celkovém příkonu sestavy, jsou v tomto poměru dost penalizovány levnější grafiky. Následující podíl berte tedy jako relevantní, jen pokud máte podobně žravý procesor, případně pokud ho chcete brát jako měřítko efektivitu pro „high-end“ gaming.
Abyste si udělali trochu snáze celkový obrázek o poměru výkon/příkon, máme pro vás jeden průměrující graf:
Chování PowerTune a Boost
V Crysis schválně odečítáme příkon a aktuálně zobrazený výkon (Fraps) hned po načtení testovací scény.
Ačkoli detekované takty (základ i Boost) jsou výše než u dříve testované 2GB GTX 960 ITX od Gigabytu, ve 3D zátěži GTX 960 Gaming 4G rovněž nasadí pevných 1329 MHz a těch se drží.
Všimněte si, jak je u některých grafik příkon podstatně vyšší než potom po zásahu Boost/PowerTune:
Výrobce karty | Označení modelu | Takt GPU [MHz] | Takt Boost [MHz] | Takt pamětí (efektivně) [MHz] | Velikost grafické paměti [MB] | Zjištěný takt GPU v zátěži [MHz] | |
Radeon R9 295X2 | AMD | ref. karta | 1018 | 1018 | 5000 | 4096 ×2 | 1018 |
GeForce GTX 980 SLI | Nvidia + Asus | Strix-GTX980-DC2OC-4GD5 | 1178 | 1279 | 7012 | 4096 ×2 | 1126 |
GeForce GTX Titan X | Nvidia | ref. karta | 1002 | 1089 | 7012 | 12288 | 1164, pak 1139, pak 1001 |
GeForce GTX 980 Ti | Nvidia | ref. karta | 1000 | 1076 | 7012 | 6144 | 1190 (po chvíli 1088) |
Radeon R9 Fury X | AMD | ref. karta | 1050 | – | 1000 | 4096 | 1050 |
Radeon R9 Fury | Asus | Strix-R9Fury-DC3-4G-Gaming | 1000 | – | 1000 | 4096 | 993 |
GeForce GTX 980 | Nvidia | ref. karta | 1127 | 1216 | 7012 | 4096 | 1151 |
GeForce GTX 970 OC | MSI | 970 Gaming | 1178 | 1329 | 7012 | 4096 | 1354 |
Radeon R9 390X OC | Asus | Strix-R9390X-DC3OC-8GD5-Gaming | 1070 | 1070 | 6000 | 8192 | 1006 |
Radeon R9 290X OC | Gigabyte | GV-R929XOC-4GD | 1040 | 1040 | 5000 | 4096 | 995 |
Radeon R9 390 OC | Sapphire | Nitro R9 390 8G Tri-X OC | 1010 | 1010 | 6000 | 8192 | 1010 |
Radeon R9 290 | AMD | ref. karta | 947 | 947 | 5000 | 4096 | 928 |
GeForce GTX 780 Ti OC | Gigabyte | GV-N78TOC-3GD | 1020 | 1085 | 7000 | 3072 | 1137 (po chvíli 1124) |
GeForce GTX 780 | Nvidia | ref. karta | 863 | 902 | 6008 | 3072 | 993 (po chvíli 967, pak až na 928) |
GeForce GTX 770 | Nvidia | ref. karta | 1046 | 1085 | 7012 | 2048 | 1150 (po chvíli 1071) |
Radeon R9 280X OC | MSI | R9 280X Gaming 3G | 1050 | 1050 | 6000 | 3072 | 1050 |
Radeon R9 380X OC | Sapphire | Nitro R9 380X 4G Dual-X OC | 1040 | 1040 | 6000 | 4096 | 1040 |
Radeon R9 380 OC | Sapphire | Nitro R9 380 4G Dual-X OC | 985 | 985 | 5800 | 4096 | 956 |
Radeon R9 285 OC | MSI | R9 285 Gaming 2G | 973 | 973 | 5500 | 2048 | 973 |
Radeon R9 280 OC | MSI | R9 280 Gaming 3G | 972 | 972 | 5000 | 3072 | 925 |
GeForce GTX 960, 4 GB | MSI | GTX 960 Gaming 4G | 1216 | 1499 | 7012 | 4096 | 1329 |
GeForce GTX 960 OC | Gigabyte | GV-N960IXOC-2GD | 1165 | 1228 | 7012 | 2048 | 1329 |
GeForce GTX 760 OC | Asus | GTX760-DC2OC-2GD5 | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 1137 |
GeForce GTX 950 OC | Gigabyte | GV-N950WF2OC-2GD | 1102 | 1279 | 6612 | 2048 | 1354, po chvíli 1316 |
Radeon R7 370 OC (4 GB) | Asus | Strix-R7370-DC2OC-4GD5-Gaming | 1050 | – | 5600 | 4096 | 1050 (propady na 925) |
Radeon R7 370 OC (2 GB) | MSI | R7 370 Gaming 2G | 1050 | – | 5700 | 2048 | 1050 |
Radeon R9 270 OC | MSI | R9 270 Gaming 2G | 975 | – | 5600 | 2048 | 975 |
GeForce GTX 660 OC | MSI | N660 Gaming 2GD5/OC | 1006 | 1072 | 6008 | 2048 | 1124 (občas propad na 1110) |
GeForce GTX 750 Ti OC | MSI | N750Ti TF 2GD5/OC Gaming | 1085 | 1228 | 5400 | 2048 | 1228 (kolísá na 1202) |
Radeon R7 265 | Asus | R7265-DC2-2GD5 | 925 | – | 5600 | 2048 | 925 (po chvíli spadne na 900) |
Radeon R7 260X OC | Asus | R7260X-OC-2GD5 | 1075 | – | 5000 | 2048 | 1075 |
Shrnutí a verdikt
Shrnující grafy
Shrnující graf je vytvořen tak, že v každé hře tvoří 100 % (základ) nejlepší výkon a od něj jsou odvezeny další relativní výkony. Takto nemá žádná hra větší váhu. Průměrující grafy jsou samozřejmě značně zavádějící a na rozdíl od předchozích kapitol rozhodně nejsou určeny pro čtenáře, kteří se o problematiku srovnávání grafik zajímají hlouběji. Her je do průměru započítáno devatenáct, z dvaceti otestovaných se na něm nepodílí jen War Thunder.
Výkon v 16 hrách v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
Výkon/cena
Jestli je něco ale opravdu hodně zavádějící, pak jsou to grafy poměru výkon/cena. Lačníte-li ale po nich, nezklameme vás.
Výkon cena v 1920 × 1080 a 2560 × 1440 px (průměr)
„4K“ alias UHD alias 3840 × 2160 px
GeForce GTX 960 se 4 GB videopaměti jsme stejně jako R9 380/380X i v kompletní metodice pro rozlišení 3840 × 2160 bodů. To jsme u všech níže zastoupených karet vynechali jen v případě supernáročné hry Assassin's Creed Unity, proto je průměr z 18 a ne 19 her:
Verdikt
Pokud máte monitor s rozlišením Full HD (1920 × 1080 px), můžete být naprosto klidní i s 2GB GTX 960. Je skutečně jen málo her, kde dojde k vyčerpání takto velké videopaměti a z toho v některých (například AC: Unity) stejně na hratelnou snímkovou frekvenci nedosáhnete. Jestli budou hry jako GTA V, kde má 4GB GTX 960 skutečně smysl, přibývat jako hub po dešti, to se netroufám hádat. Faktem je, že v současné době je takových her uváděno opravdu poskrovnu.
Úplně jiná pohádka jsou vyšší rozlišení, jako například už dost rozšířené 2560 × 1440 px krátce (1440p) nebo rovněž cenově snadno dostupné 2560 × 1080 px. Zde jednoduše GTX 960 na svou konkurenci v podobě R9 380 a 380X nestačí. A 4 GB videopaměti na tom v podstatě nic nemění. Kdo kupříkladu kvůli provozním vlastnostem, schopnostem videoprocesoru či třeba nějaké zkušenosti s ovladači žádný z těchto Radeonů nechce, musí chtě nechtě připlatit alespoň na GTX 970. Otestování rozlišení 4K (3840 × 2160 px) na GTX 960 už můžete brát skutečně jen jako zajímavost. S ultravysokým rozlišením si GM206 poradí jen v opravdu nenáročných titulech.
Prostor pro 4GB GTX 960 je tedy v praxi opravdu malý – oproti 2GB variantě má daleko k dobrému poměru výkon/cena a investovat do ní má smysl asi jen tehdy, když máte mezi oblíbenými zrovna GTA V či třeba sérii Assassin's Creed. A ještě současně musíte mezi prioritami mít silnou zbraň Maxwellů – tedy nepoměrně nižší příkon oproti srovnatelným Radeonům a z toho plynoucí další výhody. Ty jsou konkrétně u GTX 960 Gaming 4G podtrženy efektivním a supertichým chlazením. Do úplně malé skříně ale tuto variantu GTX 960 nenacpete.
Za zapůjčení grafické karty MSI GeForce GTX 960 Gaming 4G děkujeme společnosti 100Mega Distribution, která provozuje e-shop Digitor.cz
Graf ceny produktu MSI GTX 960 GAMING 4G poskytuje server Heureka.cz