MSI Radeon R6850 Cyclone: představení a parametry
MSI vyrábí R6850 Cyclone ve dvou verzích – model R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition se standardním taktem jádra i pamětí (775/4000 MHz) a přetaktovaný model R6850 1GD5 Power Edition/OC s jádrem taktovaným na 860 MHz a pamětmi na 4400 MHz efektivně. U nás se v cenících vyskytuje ten výkonnější a právě ten je i předmětem dnešního testu.
Radeony HD 6850 už tu s námi nějaký ten pátek jsou a důvěrně se s nimi známe. Klíčové technologie a vlastnosti, kterými se tato karta od běžných HD 6850 liší, jsou podle výrobce:
- Triple over voltage
- 6+1 napájecí fáze
- vyšší napětí pro GPU a paměť
- vyšší stabilita a možnosti přetaktování
- vyšší stabilita ve špičkové zátěži
- MSI Afterburner
- podpora pro pokročilé nastavení řízení otáček ventilátoru
- podpora vestavěného zátěžového testu (MSI kombustor)
- Cyclone Thermal Design
- 9cm venitlátor s PWM regulací s o 40 % vyšším průtokem vzduchu
- design omezující usazování prachu
- o 15,7 % tišší než referenční karta
- o 14 °C teploty při hlučnosti o 5 dB nižší než referenční chlazení.
- Přepínač P/S
- možnost volby mezi dvěma profily pro vysoký výkon (P) nebo tichý chod (S)
- režim Performance je vyladěný na nejlepší chlazení, Silent pro vyvážený poměr hlučnosti a teploty jádra
- Komponenty Military Class II
- Hi-C kondenzátory pro přesnější řízení napájecího napětí jádra
- SFC – cívky s kovovým zapouzdřením
- kondenzátory s pevným dielektrikem
Karta je osazená chladičem s dvojicí heatpipe, se kterým se už hodně dlouho u karet MSI z edice Cyclone setkáváme a který patří především bez zátěže k tomu nejlepšímu, co je u slabších karet k mání.
originál | originál
originál | originál
Chladič už existuje i v novější mutaci vybavené ventilátorem s lopatkami s rovnou náběžnou hranou (MSI tuto technologii označuje jako propeller blade). R6850 Cyclone má ještě starší ventilátor s klasickým tvarem lopatek.
Nedá říct, že by byl některý z nic výrazně horší, hlučnější nebo naopak tišší, zkrátka mají trochu odlišný zvukový projev a tón tohoto ventilátoru je o něco hlubší.
Karta zabírá prostor dvou slotů.
originál | originál
originál | originál
Na šířku je o něco rozměrnější, z chladiče do strany vyčnívá dvojice heatpipe, která odvádí teplo do žebrování po obvodu ventilátoru.
Cyclone si vystačí s jedním přídavným šestipinovým napájecím konektorem, stejné je to i u referenčního provedení.
Rozložení konektorů neodpovídá referenčnímu provedení (2× DVI, HDMI, 2× miniDP), místo něj má podobnou kombinaci konektorů jako Radeony řady HD 5000, tedy 1× DisplayPort, 1× HDMI, 1× DVI-D a 1× dual link DVI-I. Ke kartě tedy bez „rozbočovače“ na DisplayPort zapojíte nanejvýš tři monitory.
Military Class II, aneb cívky s kovovým pouzdrem a kondenzátory s pevným dielektrikem. Ale ty už jsou u lepších modelů grafických karet u pečlivějších výrobců standardem.
Ventilátor je připojený čtyřžilovým kabelem, znamená to podporu PWM regulace, monitoring otáček je samozřejmostí.
Karta má na délku bezmála 22 cm, napájecí konektor je navíc otočený do strany, takže byste s osazením neměli mít problémy ani u nejkratších skříní. O malinko horší to může být do šířky (například u zúžených skříní pro HTPC), ale asi jen u málokteré opravdu narazíte.
Paměťové čipy Elpida W1032BABG-50-F jsou stavěné na pracovní frekvenci 5000 MHz efektivně při napětí 1,5 V. Otázka je, kolik karta do podtaktovaných čipů skutečně pouští.
Přepínač pro přepínání mezi profilem pro tichý chod a vysoký výkon je schovaný pod žebrováním chladiče.
V příslušenství najdete běžnou základní výbavu: redukci ze dvou čtyřpinových diskových molexů na šestipinový přídavný napájecí konektor, redukci z DVI-I na D-sub, rychlou instalační příručku a stručný manuál a CD s ovladači.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Kartu jsem testoval na ovladačích AMD Catalyst 11.9.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Anno 1404 (DX10), Battlefield Bad Company 2 (DX11), Call of Duty 5: World at War (DX9)
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10), Unigine Heaven 2.1 (DX11)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Unigine Heaven 2.1
V Unigine Heaven nastavuji DirectX 11, shaders na High, anti-aliasing na 4× a anizotropní filtrování 16×. Zkoušeno je nastavení teselace na off, normal a extreme.
Spotřeba, teploty, hlučnost, přetaktování
Spotřeba bez zátěže je o něco nižší než v případě referenční karty, ale rozdíl není dramatický a do jisté míry je na vině i chyba měření.
V zátěži je nárůst spotřeby je ve srovnání s nárůstem výkonu celkem výrazný, což je pro výše taktované karty obvyklé. Zvláštní je, že už je spotřeba velmi blízká HD 6870, přestože je jádro taktované níže a ještě má část deaktivovanou. Dá se to vysvětlit třeba tím, že se do výkonnějších modelů vybírají lépe vydařené čipy.
Hlučnost
Ke hlučnosti bez zátěže snad ani není co dodávat – jakákoliv pomaloběžná stodvacítka v sestavě s výjimkou nejdražších ventilátorů na 600 ot./min bude hlučnější než ventilátor na Cyclone, který se bez zátěže otáčí na nějakých 1200-1300 ot./min.
V tichém režimu se ventilátor roztočil nejvýš na 2230 ot./min, přičemž se teplota držela na nízkých na 72 °C, což je o 12 °C méně než u referenční karty. Hlučnost v zátěži byla podstatně nižší – 43,2 dBA.
V režimu Performance už byl o při vysoké zátěži ventilátor o poznání hlučnější, běžel na 2416 ot./min. Teplota se pohybovala na velmi nízkých 68 °C v zátěži, což je dokonce o stupínek lepší než výrobcem deklarovaná o 14 °C niží teplota proti referenční kartě, hlučnost samotné karty ovšem byla o něco vyšší. Pokud ale kartu posadíte do skříně s plnou bočnicí, bude na tom hůře referenční provedení, protože zatímco Cyclone si šumí uvnitř skříně, referenční chladič hlučí ven ze skřně skrz záslepku.
Zvukový projev Cyclone je také o něco příjemnější, axiální ventilátor vydává jemnější šum než referenční chladič s radiálním ventilátorem s lopatkami po obvodu.
Teplota bez zátěže se sice může zdát ve srovnání s ostatními chladiči horší, ale jestli má jádro 30 nebo 38 °C opravdu není zapotřebí řešit. Spíše naopak, je dobře, že výrobce zbytečně nezvyšuje hlučnost karty nastavením vyšších otáček, při kterých nás teplota čipu nepálí (doslova)
I přesto, že samotné Radeony HD 6850 a 6870 kvůli vyšším frekvencím docela topí a karta je navíc přetaktovaná, patří v zátěži k těm chladnějším. Ani s tichým profilem by se na tom moc nezměnilo – 72 °C, kterých potom karta dosahuje, je pořád slušná rezerva, která vám dovolí kartu dále ztišit manuálním doladěním regulace.
A rozhodně není zbytečná ani v případě, že vás hlučnost obtěžovat nebude – při přetaktování po zvýšení napájecího napětí a zvednutí taktů na 1 GHz už se teplota jádra pohybovala kolem 93 °C.
Přetaktování
Přestože je karta už v základu slušně přetaktovaná přímo od výrobce, podařilo se mi frekvenci výrazně zvednout. Bez navýšení napětí karta ustála 960 MHz na jádře a 1230 MHz (4920 MHz efektivně na pamětech). Spotřeba sestavy se zvedla na 274 W.
S navýšením napájecího napětí se mi podařilo dostat přes 1 GHz na 1020 MHz, u pamětí už ale zvedání napětí k vyšší frekvenci nepomohlo. Podobné nastavení už ale nemůžu doporučit, výrazně se zvedla teplota (93 °C), hlučnost (z 2400 ot./min. na 3400 ot./min) i spotřeba (oproti 960 MHz o dalších 60 W), přičemž výkon se už tak dramaticky nepohnul.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
Testovaný Radeon HD 6850 je výkonem někde na polovině cesty mezi standardně taktovanou HD 6850 a HD 6870.
U každého testu v celkovém hodnocení pro každé řešení spočítáme, kolika procent z maximálního naměřeného výsledku od všech testovaných karet dosahuje. U každé hry pak spočítáme průměrný výsledek ze všech testovaných nastavení, v celkovém výsledku je tedy každá hra započtena jednou se stejnou vahou.
Sta procent by dosáhlo řešení, které by bylo ve všech testech nejvýkonnější. V současnosti je strop ve většině dílčích testů tvořen trojicí GTX 580 ve 3-way SLI.
Pokud výše uvedené výsledky přepočteme tak, aby testovaný Radeon HD 6850 tvořil základ, výsledné rozdíly výkonu vypadají nějak takto:
Ceny uváděných karet nemusí přesně odpovídat kartám uvedeným v testu. Platí to zejména pro levnější modely karet, u kterých výrobci používají nereferenční chladiče. V některých případech může jít i o o výše taktované modely (jsou–li podstatně levnější než karty s referenčními takty či v případě, že obdobně drahé karty s referenčními takty nejsou na skladech). Cenu HD 5870 a 5850 už neberte moc vážně, jsou to jen poslední položky, které zůstaly v cenících (nikoliv na skladech), bazarová hodnota karet už bude podstatně nižší.
Poměr cena/výkon je u novinky o Cyclone o malinko horší než u nejlevnějších HD 6870, ale zase je lepší než v případě obyčejných HD 6850.
Záverečné hodnocení
Celkové hodnocení
Spotřeba karty je o něco vyšší než v případě referenční karty, ale to je obvyklý nešvar přetaktovaných karet – s vyššími takty roste rychle nahoru.
Velmi příjemnou vlastností je výrazná rezerva pro přetaktování. Nebylo by to zase tak divné, kdyby se frekvence při přetaktování přehoupla lehce přes 900 MHz, stejné jádro, které je u HD 6850 standardně taktované na 775 MHz, běhá u HD 6870 na vyšších 900 MHz. Jenže ona šla ještě podstatně výš. Z referenčních 775 na 1020 MHz je to skutečně obrovský skok.
Co se chlazení týče, bez zátěže patří Cyclone k tomu nejtiššímu, co můžete pořídit. V zátěži s performance profilem a zejména po přetaktování už je to o něco horší (125 W a víc už je zkrátka zapotřebí něčím uchladit).
S tichým profilem se dostanete na úroveň, při které už jej přehluší počítač s lepším zdrojem s ventilátorem regulovaným na nějakých 1000 ot./min, systémovými ventilátory na nějakých 1100 ot./min a nadprůměrné procesorové chladiče s cenovkou kolem 800 korun.
Cena je trochu vyšší, než u nejlevnějších HD 6850, ale oproti lépe vybaveným modelům HD 6850 se nijak významně neliší. Jenže právě cena je největší vadou na kráse všech HD 6850 s výjimkou těch nejlevnějších – stačí přidat o dvě, tři, čtyři stovky navíc a dostanete nejlevnější modely HD 6870 s o poznání lepším poměrem výkon cena. Snad jen z tohoto jediného důvodu kartě unikne ocenění SmartBuy.
Pokud ale ještě cena o nějakou tu stovku spadne, není co řešit. Ve srovnání s většinou ostatních HD 6850 s obdobnou cenou nabízí vyšší výkon a zároveň tiché chlazení a určitě se vyplatí.
MSI R6850 Cyclone Power Edition/OC
+ výrazné přetaktování v základu
+ dva profily pro chladič
+ zvýšení napětí jádra, pamětí a VDDCI
+ s tichým profilem tišší a přitom výkonnější chlazení než referenční
+ velká rezerva pro přetaktování
+ nevelký příplatek oproti běžným HD 6850
− s profilem performance hlučnější než některé výkonnější karty
− za malý příplatek už lze pořídit HD 6870
− vyšší spotřeba v zátěži