Může to ovšem být i naopak. Někdo se může schovávat za dobrý
záměr se špatnými úmysly. Microsoft např. sbírá
telemetrická data ve Windows 10, která vzhledem k překotnému
rozvoji operačního systému pomáhají rychle
odhalovat a napravovat chyby. Eventuálně firma může odklánět
aktualizace, aby nepoškodili určité počítače. I Microsoft sbírá informací o
používání zařízení mnoho, kdo se ale na programu pro zlepšování softwaru
podílet nechce, má možnost se z něj skoro úplně vyvázat a zůstat jen u sdílení
nejzákladnějších diagnostických dat.
Ačkoli lze sběr telemetrických dat nazvat „populárním strašákem“ dnešní doby, jak jej označil kolega
Jan Olšan, zrovna případ Vodafonu v nás důvěru nevyvolává. Obchodní
podmínky webové a mobilní aplikace Můj Vodafone naleznete na webu www.vodafone.cz. Nástroj, jenž je
určen pro správu služeb u operátora, operátorovi prozrazuje celou řadu informací,
u nichž lze polemizovat, nakolik se jedná o pouhou telemetrii nezbytnou k vylepšování
sítě. Někdy to není možné dokázat.
Zastavit se můžeme jistě také u klasik jako reklamní sdělení.
Reklamy mohou být cíleny na základě polohy:
- „Součástí
této sekce jsou zprávy pro každé telefonní číslo s informacemi ze společnosti
Vodafone, stejně jako nabídky třetích spolupracujících stran. Tyto nabídky mohou být cíleny na základě
polohových a provozních údajů čísla. (VIII. Zprávy z Vodafonu – komunikace
se zákazníkem, odst. 2)“ - „Aplikace
Můj Vodafone může zasílat i tzv. Oznámení na telefon, na kterém je aplikace nainstalována.
Tato oznámení mohou obsahovat systémové zprávy nebo reklamní sdělení
společnosti Vodafone nebo Třetích stran.
Oznámení může být cíleno na základě polohových a provozních údajů.
Oznámení je možné nastavit přímo v zařízení nebo v nastavení aplikace. Uživatel
dává aktivní souhlas pro zasílání těchto Oznámení. (VIII. Zprávy z Vodafonu –
komunikace se zákazníkem, odst 7)“
Nejde o nic nového, ale nemyslím si, že bychom si takové
věci neměli připomínat. Sdělením se lze vyhnout jejich vypnutím přímo v aplikaci.
Pojďme ale zabrousit do citlivější oblasti.
Sběr dat pro zlepšení kvality sítě
V podmínkách najdete, jak aplikace sbírá data o vašem
zařízení či o síti. Některá vyjádření jsou poměrně vágní, ale v tomto případě
mohli bychom uznat, že se jedná o běžnou telemetrii využívanou ke zlepšení
kvality sítě:
- „Jelikož
zákazníci Vodafone mají možnost využívat i různé aplikace Vodafone, které si
instalují na své zařízení, i u takových aplikací dochází ke zpracování různých
druhů údajů, a to jak údajů, které jsou osobními údaji, tak údaji, které
nespadají pod režim osobních údajů. V rámci
zvyšování kvality naší sítě mohou jednotlivé aplikace zpracovávat
v anonymizované podobě informace o tom, jakým způsobem je Váš telefon
propojen s naší sítí a službami, což nám umožňuje zjišťovat problémy
s konektivitou či kvalitou spojení a zajišťovat ve Vaší oblasti zlepšování
kvality sítě. Pro zlepšení sítě a zařízení, není nutné předávání osobních
údajů. To znamená, že osobní údaje
nezaznamenáváme, ale veškerá síťová data jsou anonymizována přímo samotnou
aplikací předtím, než dojde k jejich odeslání společnosti Vodafone.
Jsou-li zpracovávána anonymní data, aplikace nikdy nezaznamenává telefonní
číslo, čísla, na která voláte a která volají Vám, obsah Vaší komunikace,
odesílatele ani příjemce informace textové zprávy na Vašem zařízení, jména hot
spotů WiFi.“ (IX. Správa oprávnění, odst. 8)
Sledování pohybu mezi vysílači
Vodafone data anonymizuje, přesto zachází dále, než by možná
bylo nutné. Telemetrii související se sítí pokrývá v podmínkách v části
IX. Správa oprávnění – Síťové pokrytí.
- „Síťové
pokrytí - Aplikace ukládá statistické
údaje o konektivitě Vašeho telefonu pro účely volání. To nám umožňuje
zjišťovat problémy s konektivitou či kvalitou spojení a zajišťovat ve Vaší
oblasti zlepšování kvality sítě. V této oblasti zaznamenáváme: procento času,
po které je Váš telefon registrován v síti; číslo Cell ID a umístění použitých
telefonních stožárů, včetně Vašeho
pohybu mezi nimi po dobu, kdy je Váš telefon zapnutý, sílu signálu, oblasti
omezených služeb nebo jejich úplného výpadku, kvalitu pokrytí (2G, 3G, 4G).“
I tady najdeme některé mírně znepokojivé údaje, např.
sledování pohybu mezi vysílači, pakliže jste přihlášeni k síti. Na druhou
stranu stále chápu, jak takové údaje přispějí k případnému zlepšování
sítě. Můžeme se ohánět tím, že podobné sbírání údajů o poloze překračuje
určitou hranici. Faktem nicméně zůstává, že když jste k mobilní síti připojeni,
může být vaše poloha vysledována.
Navíc skrze jiné aplikace svou polohu rádi sdílíme, týká se
to zejména služeb jako Google Maps, které jsou schopné dokonce v reálném čase
prozrazovat, jak
je na jakých místech plno. V tomto bodě nastává rozpor. Jedná se
bezpochyby o službu užitečnou, bezpochyby jsou ale skrze naše zařízení
prozrazovány tak citlivé údaje, že to někomu nemusí být příjemné.
Ve výsledku je to tak o tom, jak jste vy osobně nastavení.
Pokud podobné prozrazování všeho o sobě nemáte rádi, můžete lokalizační služby
vypnout. V případě Mého Vodafonu se můžete bránit odebráním aplikace ze
zařízení. Sledování pohybu mezi vysílači nicméně považuji stále za věc
normální. Vadí mi, že není určeno, jak dlouho bude firma údaje uchovávat.
Sběr dat souvisejících s Wi-Fi
Jenže Můj Vodafone dále sbírá data související s Wi-Fi:
- „Konektivita
internetu - Aplikace ukládá statistiku o
internetové konektivitě či pokrytí telefonu datovou sítí. To nám umožňuje
diagnostikovat problémy s konektivitou nebo kvalitou spojení. V této
oblasti zaznamenáváme: test prováděný každou hodinu, zda máte k dispozici
připojení na internet, rychlost nahrávání a stahování dat, číslo Cell ID a
umístění použitých telefonních stožárů, včetně Vašeho pohybu mezi nimi po dobu,
kdy je Váš telefon zapnutý, oblasti omezených služeb nebo jejich úplného
výpadku, kvalitu pokrytí, jak dlouho trvá nastavit připojení k internetu, kvalitu sítě Wi-Fi, MAC adresy jednotlivých
hot spotů Wi-Fi, které vidí Vaše zařízení.“ (IX. Správa oprávnění, odst.
9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)
Sítě Wi-Fi s telefonní sítí nesouvisí, je proto otázka,
proč je ověřována kvalita Wi-Fi nebo dokonce sledovány adresy MAC sítí v dosahu.
V tomto případě můžeme bezpečně říci, že operátor získává spoustu informací, které nepotřebuje.
Pochybné je dále též sledování spotřeby dat. Operátor neměří
jen provoz ve vlastní síti, sleduje i data přenesená přes Wi-Fi. Také v tomto
případě získává informace, které nelze považovat za ospravedlnitelné:
- „Využití
dat - abychom mohli diagnostikovat celkové využívání internetových dat na
různých modelech telefonů, zaznamenáváme údaje o tom, kolik internetových služeb a dat Vaše zařízení využívá. To nám
napomáhá zlepšovat efektivitu, s jakou své zařízení a síťová data
využíváte Vy, jakož i jiní zákazníci, a to na základě informací o využívání dat
v reálném provozu. V této
oblasti zaznamenáváme: hodinovou spotřebu dat, kolik dat Váš telefon využívá,
pokud je ve stavu standby, kolik dat prochází přes připojení WiFi vs. mobilní
síť.“ (IX. Správa oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující
typy údajů)
Víme, které aplikace používáte
Za největší a jednoznačně neospravedlnitelný zásah do
soukromí považuji fakt, že Můj Vodafone operátora informuje o tom, jaké
aplikace používáte:
- „Aplikace
- abychom byli schopni identifikovat trendy ve využívání dat, která nám
pomáhají alokovat do Vaší oblasti kapacitu pro aplikace s velkou spotřebou dat,
hodnotíme, jaké množství dat využívají aplikace na Vašem telefonu. V tomto ohledu zaznamenáváme: které
aplikace jsou na Vašem telefonu instalovány, dobu, po jakou jsou v provozu,
kolik dat a jakou rychlostí každá aplikace tato data přijímá a odesílá.“
(IX. Správa oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)
Informace o zařízení
Ještě něco bychom mohli považovat za sporné. Aplikace sbírá
soustu konkrétních údajů o zařízení. Tyto údaje mohou být použity pro
diagnostiku potíží nebo pro zlepšování služeb, myslím ale, že ne každý je s takovým
sběrem smířen:
- „Informace
o zařízení - abychom byli schopni posoudit výkon jednotlivých zařízení v naší
síti a diagnostikovat problémy jednotlivých telefonů i celkový stav Vašeho
konkrétního telefonu, zaznamenáváme: značku a model telefonu, číslo IMEI,
kódované a skryté tak, aby nebylo možné ho identifikovat a zůstalo anonymní,
operační systém, verzi firmware, hardwarové možnosti, jazyk a lokalizaci, stav
baterie, stav využití paměti, čas od posledního rebootu.“ (IX. (IX. Správa
oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)
Co s tím?
Když teď víte, co všechno Můj Vodafone může dělat, můžete se
sami rozhodnout, jak s ním naložit. Pokud vám sbírané údaje připadají
užitečné a nevadí vám, že je operátor sbírá, nemusíte dělat nic. Jestliže rozsah
sběru považujete za neopodstatněný, máte jedinou možnost, jak tomu zabránit. Protože
se sběr nedá vypnout, nezbývá vám než se aplikace
zbavit odebráním z telefonu. To ostatně radí sám Vodafone:
- „V
případě, že nesouhlasíte s podmínkami Aplikace či se zpracováním údajů v rámci
aplikace Můj Vodafone, které aplikace provádí, Aplikaci
neinstalujte/nepoužívejte nebo odinstalujte. Pokud se při využívání Aplikace
rozhodnete, že chcete určitá udělená oprávnění pro zpracování osobních údajů
odvolat, je vám taková možnost dána přímo v nastavení aplikace Můj Vodafone, a
to v sekci Soukromí. Aplikace zpracovává různé typy údajů, u nichž vám dále
poskytujeme úplný výčet.“ (I. Obecné,
odst. 5) - „V
případě, že nesouhlasíte s podmínkami a oprávněními Aplikace Můj Vodafone,
aplikaci si neinstalujte.“ (II. Přístupy a hesla, odst. 10)
Zdroj: Vodafone via @jiripeterka