Hlavní navigace

Můj Vodafone je pěkný šmírák. Sleduje také to, jaké aplikace používáte

20. 12. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Jiří Peterka, člen rady ČTÚ, na svém Twitteru upozornil na podmínky, s nimiž souhlasíte, když používáte aplikaci Můj Vodafone. Každá služba či produkt mají stanoveny určité podmínky používání. Ani sběr telemetrických dat pro diagnostiku není výjimečný. Sledovací prakticky jsou ovšem diskutabilní vždycky. Dobrý záměr lze chybně identifkovat jako nedůvodné jednání.

Může to ovšem být i naopak. Někdo se může schovávat za dobrý
záměr se špatnými úmysly. Microsoft např. sbírá
telemetrická data ve Windows 10
, která vzhledem k překotnému
rozvoji operačního systému pomáhají rychle
odhalovat a napravovat chyby
. Eventuálně firma může odklánět
aktualizace
, aby nepoškodili určité počítače. I Microsoft sbírá informací o
používání zařízení mnoho, kdo se ale na programu pro zlepšování softwaru
podílet nechce, má možnost se z něj skoro úplně vyvázat a zůstat jen u sdílení
nejzákladnějších diagnostických dat.

Vodafone

Ačkoli lze sběr telemetrických dat nazvat populárním strašákem dnešní doby, jak jej označil kolega
Jan Olšan, zrovna případ Vodafonu v nás důvěru nevyvolává. Obchodní
podmínky webové a mobilní aplikace Můj Vodafone naleznete na webu www.vodafone.cz. Nástroj, jenž je
určen pro správu služeb u operátora, operátorovi prozrazuje celou řadu informací,
u nichž lze polemizovat, nakolik se jedná o pouhou telemetrii nezbytnou k vylepšování
sítě. Někdy to není možné dokázat.

Zastavit se můžeme jistě také u klasik jako reklamní sdělení.
Reklamy mohou být cíleny na základě polohy:

  • „Součástí
    této sekce jsou zprávy pro každé telefonní číslo s informacemi ze společnosti
    Vodafone, stejně jako nabídky třetích spolupracujících stran. Tyto nabídky mohou být cíleny na základě
    polohových a provozních údajů čísla
    . (VIII. Zprávy z Vodafonu – komunikace
    se zákazníkem, odst. 2)“
  • „Aplikace
    Můj Vodafone může zasílat i tzv. Oznámení na telefon, na kterém je aplikace nainstalována.
    Tato oznámení mohou obsahovat systémové zprávy nebo reklamní sdělení
    společnosti Vodafone nebo Třetích stran.
    Oznámení může být cíleno na základě polohových a provozních údajů
    .
    Oznámení je možné nastavit přímo v zařízení nebo v nastavení aplikace. Uživatel
    dává aktivní souhlas pro zasílání těchto Oznámení. (VIII. Zprávy z Vodafonu –
    komunikace se zákazníkem, odst 7)“

Nejde o nic nového, ale nemyslím si, že bychom si takové
věci neměli připomínat. Sdělením se lze vyhnout jejich vypnutím přímo v aplikaci.
Pojďme ale zabrousit do citlivější oblasti.

Sběr dat pro zlepšení kvality sítě

V podmínkách najdete, jak aplikace sbírá data o vašem
zařízení či o síti. Některá vyjádření jsou poměrně vágní, ale v tomto případě
mohli bychom uznat, že se jedná o běžnou telemetrii využívanou ke zlepšení
kvality sítě:

  • „Jelikož
    zákazníci Vodafone mají možnost využívat i různé aplikace Vodafone, které si
    instalují na své zařízení, i u takových aplikací dochází ke zpracování různých
    druhů údajů, a to jak údajů, které jsou osobními údaji, tak údaji, které
    nespadají pod režim osobních údajů. V rámci
    zvyšování kvality naší sítě mohou jednotlivé aplikace zpracovávat
    v anonymizované podobě informace o tom, jakým způsobem je Váš telefon
    propojen s naší sítí a službami, což nám umožňuje zjišťovat problémy
    s konektivitou či kvalitou spojení a zajišťovat ve Vaší oblasti zlepšování
    kvality sítě.
    Pro zlepšení sítě a zařízení, není nutné předávání osobních
    údajů. To znamená, že osobní údaje
    nezaznamenáváme, ale veškerá síťová data jsou anonymizována přímo samotnou
    aplikací předtím, než dojde k jejich odeslání společnosti Vodafone
    .
    Jsou-li zpracovávána anonymní data, aplikace nikdy nezaznamenává telefonní
    číslo, čísla, na která voláte a která volají Vám, obsah Vaší komunikace,
    odesílatele ani příjemce informace textové zprávy na Vašem zařízení, jména hot
    spotů WiFi.“
    (IX. Správa oprávnění, odst. 8)

Sledování pohybu mezi vysílači

Vodafone data anonymizuje, přesto zachází dále, než by možná
bylo nutné. Telemetrii související se sítí pokrývá v podmínkách v části
IX. Správa oprávnění – Síťové pokrytí.

  • „Síťové
    pokrytí - Aplikace ukládá statistické
    údaje o konektivitě Vašeho telefonu pro účely volání
    . To nám umožňuje
    zjišťovat problémy s konektivitou či kvalitou spojení a zajišťovat ve Vaší
    oblasti zlepšování kvality sítě. V této oblasti zaznamenáváme: procento času,
    po které je Váš telefon registrován v síti; číslo Cell ID a umístění použitých
    telefonních stožárů, včetně Vašeho
    pohybu mezi nimi po dobu, kdy je Váš telefon zapnutý
    , sílu signálu, oblasti
    omezených služeb nebo jejich úplného výpadku, kvalitu pokrytí (2G, 3G, 4G).“

I tady najdeme některé mírně znepokojivé údaje, např.
sledování pohybu mezi vysílači, pakliže jste přihlášeni k síti. Na druhou
stranu stále chápu, jak takové údaje přispějí k případnému zlepšování
sítě. Můžeme se ohánět tím, že podobné sbírání údajů o poloze překračuje
určitou hranici. Faktem nicméně zůstává, že když jste k mobilní síti připojeni,
může být vaše poloha vysledována.

Můj Vodafone je nejlepší mobilní aplikací roku 2016

Navíc skrze jiné aplikace svou polohu rádi sdílíme, týká se
to zejména služeb jako Google Maps, které jsou schopné dokonce v reálném čase
prozrazovat, jak
je na jakých místech plno
. V tomto bodě nastává rozpor. Jedná se
bezpochyby o službu užitečnou, bezpochyby jsou ale skrze naše zařízení
prozrazovány tak citlivé údaje, že to někomu nemusí být příjemné.

Ve výsledku je to tak o tom, jak jste vy osobně nastavení.
Pokud podobné prozrazování všeho o sobě nemáte rádi, můžete lokalizační služby
vypnout. V případě Mého Vodafonu se můžete bránit odebráním aplikace ze
zařízení. Sledování pohybu mezi vysílači nicméně považuji stále za věc
normální. Vadí mi, že není určeno, jak dlouho bude firma údaje uchovávat.

Sběr dat souvisejících s Wi-Fi

Jenže Můj Vodafone dále sbírá data související s Wi-Fi:

  • „Konektivita
    internetu - Aplikace ukládá statistiku o
    internetové konektivitě či pokrytí telefonu datovou sítí
    . To nám umožňuje
    diagnostikovat problémy s konektivitou nebo kvalitou spojení. V této
    oblasti zaznamenáváme: test prováděný každou hodinu, zda máte k dispozici
    připojení na internet, rychlost nahrávání a stahování dat, číslo Cell ID a
    umístění použitých telefonních stožárů, včetně Vašeho pohybu mezi nimi po dobu,
    kdy je Váš telefon zapnutý, oblasti omezených služeb nebo jejich úplného
    výpadku, kvalitu pokrytí, jak dlouho trvá nastavit připojení k internetu, kvalitu sítě Wi-Fi, MAC adresy jednotlivých
    hot spotů Wi-Fi, které vidí Vaše zařízení
    .“
    (IX. Správa oprávnění, odst.
    9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)

Sítě Wi-Fi s telefonní sítí nesouvisí, je proto otázka,
proč je ověřována kvalita Wi-Fi nebo dokonce sledovány adresy MAC sítí v dosahu.
V tomto případě můžeme bezpečně říci, že operátor získává spoustu informací, které nepotřebuje.

Pochybné je dále též sledování spotřeby dat. Operátor neměří
jen provoz ve vlastní síti, sleduje i data přenesená přes Wi-Fi. Také v tomto
případě získává informace, které nelze považovat za ospravedlnitelné:

  • „Využití
    dat - abychom mohli diagnostikovat celkové využívání internetových dat na
    různých modelech telefonů, zaznamenáváme údaje o tom, kolik internetových služeb a dat Vaše zařízení využívá. To nám
    napomáhá zlepšovat efektivitu, s jakou své zařízení a síťová data
    využíváte Vy, jakož i jiní zákazníci, a to na základě informací o využívání dat
    v reálném provozu. V této
    oblasti zaznamenáváme: hodinovou spotřebu dat, kolik dat Váš telefon využívá,
    pokud je ve stavu standby, kolik dat prochází přes připojení WiFi vs. mobilní
    síť
    .“
    (IX. Správa oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující
    typy údajů)

Operátoři nechtějí, abyste surfovali zadarmo. O2 je v tom nejpřísnější

Víme, které aplikace používáte

Za největší a jednoznačně neospravedlnitelný zásah do
soukromí považuji fakt, že Můj Vodafone operátora informuje o tom, jaké
aplikace používáte:

  • „Aplikace
    - abychom byli schopni identifikovat trendy ve využívání dat, která nám
    pomáhají alokovat do Vaší oblasti kapacitu pro aplikace s velkou spotřebou dat,
    hodnotíme, jaké množství dat využívají aplikace na Vašem telefonu. V tomto ohledu zaznamenáváme: které
    aplikace jsou na Vašem telefonu instalovány, dobu, po jakou jsou v provozu,
    kolik dat a jakou rychlostí každá aplikace tato data přijímá a odesílá
    .“

    (IX. Správa oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)

Informace o zařízení

Ještě něco bychom mohli považovat za sporné. Aplikace sbírá
soustu konkrétních údajů o zařízení. Tyto údaje mohou být použity pro
diagnostiku potíží nebo pro zlepšování služeb, myslím ale, že ne každý je s takovým
sběrem smířen:

WT100

  • „Informace
    o zařízení - abychom byli schopni posoudit výkon jednotlivých zařízení v naší
    síti a diagnostikovat problémy jednotlivých telefonů i celkový stav Vašeho
    konkrétního telefonu, zaznamenáváme: značku a model telefonu, číslo IMEI,
    kódované a skryté tak, aby nebylo možné ho identifikovat a zůstalo anonymní,
    operační systém, verzi firmware, hardwarové možnosti, jazyk a lokalizaci, stav
    baterie, stav využití paměti, čas od posledního rebootu.“
    (IX. (IX. Správa
    oprávnění, odst. 9. Aplikace zpracovává následující typy údajů)

Co s tím?

Můj Vodafone se stal aplikací roku 2016.

Když teď víte, co všechno Můj Vodafone může dělat, můžete se
sami rozhodnout, jak s ním naložit. Pokud vám sbírané údaje připadají
užitečné a nevadí vám, že je operátor sbírá, nemusíte dělat nic. Jestliže rozsah
sběru považujete za neopodstatněný, máte jedinou možnost, jak tomu zabránit. Protože
se sběr nedá vypnout, nezbývá vám než se aplikace
zbavit odebráním z telefonu
. To ostatně radí sám Vodafone:

  • „V
    případě, že nesouhlasíte s podmínkami Aplikace či se zpracováním údajů v rámci
    aplikace Můj Vodafone, které aplikace provádí, Aplikaci
    neinstalujte/nepoužívejte nebo odinstalujte. Pokud se při využívání Aplikace
    rozhodnete, že chcete určitá udělená oprávnění pro zpracování osobních údajů
    odvolat, je vám taková možnost dána přímo v nastavení aplikace Můj Vodafone, a
    to v sekci Soukromí. Aplikace zpracovává různé typy údajů, u nichž vám dále
    poskytujeme úplný výčet.“
      (I. Obecné,
    odst. 5)
  • „V
    případě, že nesouhlasíte s podmínkami a oprávněními Aplikace Můj Vodafone,
    aplikaci si neinstalujte.“
    (II. Přístupy a hesla, odst. 10)

Zdroj: Vodafone via ‏@jiripeterka