„Rozhraní pro grafiku je 'Direct3D 11.x' a hardware Xboxu One nabízí nadstavbu funkcionality Direct3D 11.2. Jiná grafická API jako OpenGL nebo AMD Mantle nejsou na Xboxu One přístupná,“ píše se v blogpostu. „Na Xboxu One jsme také významně vylepšili implementaci Direct3D 11, zejména v oblasti výpočetní režie. Výsledkem je velmi efektivní runtime, které podává výkon na úrovni 'close to metal'.“
AMD popisovalo Mantle jako multiplatformní API a předpokládali jsme, že klíčem k jeho úspěchu je právě kompatibilita s oběma next-gen konzolemi a PC navrch. Společnost ale byla nucena v reakci na dotěrné dotazy na Twitteru přiznat, že to není tak docela pravda.
Stupid question: How does @AMDRadeon #Mantle make cross-platform development easier if Mantle isn't on Xbox One? http://t.co/SmumWZlyAP!
— Jason Evangelho (@killyourfm) October 14, 2013
@killyourfm @francmoo Mantle is NOT in consoles. What Mantle creates for the PC (cont'd: http://t.co/cEQn97xZsn) ^RH
— AMD Radeon Graphics (@AMDRadeon) October 14, 2013
Níže je vyjádření AMD v plném znění:
Nechceme nad Mantlem vynášet ukvapené soudy, avšak rázem to vypadá, že John Carmack odhadl situaci dobře a Microsoft se Sony vskutku nejsou AMD příliš nápomocné. Mimochodem, AMD hovoří o nízkoúrovňových konzolových rozhraních. Na Xboxu One ale bude k dispozici jen a pouze DirectX 11, které nabídne i nízkoúrovňovější přístup. Jak tohle vůbec jde dohromady a hlavně jak se taková hra potom portuje na Windows, upřímně vůbec netuším.
Mantle na Xboxu každopádně nepoběží a na Playstationu 4 také ne, byť magazín Eurogamer tvrdí, že jeho API je Mantlu podobné a zde by si tedy vývojáři mohli trochu usnadnit práci. Jenže proč to vůbec dělat, když pro kompatibilitu s PC je beztak nutné hru přepsat do DirectX nebo OpenGL? Jediná možnost je, že AMD bude vývojářům za použití Mantlu platit (nebo dodávat vlastní programátory, jako to dělávala Nvidia v programu TWIMTBP) a na oplátku budou hry na Radeonech běhat rychleji.
Všechno by se ještě dalo zachránit, pokud by Mantle bylo otevřené API a podporovaly ho i Nvidia a Intel. Na současném kurzu totiž s největší pravděpodobností skončí jako PhysX akcelerované přes GPU. Tedy jako zajímavá funkce exkluzivní grafickým kartám AMD, avšak využitelná maximálně v hrstce her.
Zdroj: VR-Zone