Už za dva týdny by měl Intel vydat novou generaci desktopových procesorů, 7nm čipy Alder Lake. Ty by díky nové architektuře měly zajímavě zlepšovat výkon, nicméně se zdá, že s nimi mohou být spojené i problémy. Alder Lake údajně může mít problém se spuštěním některých her, protože jejich ochrany proti kopírování (tzv. DRM) nejsou kompatibilní s architekturou, která je v osobních počítačích běžících s Windows poměrně nová.
Na platformě x86/PC a Windows se obvykle předpokládá, že všechen existující software bude dál fungovat na budoucím hardwaru. Někdy tomu však různé překážky brání. Podle dokumentace pro vývojáře her mohou nové procesory Alder Lake (které budou oficiálně prodávané jako „Core 12. generace“) takové problémy s kompatibilitou mít u některých her. Nejde přímo o problém s herním kódem samotným, ale s DRM, tedy ochranou proti kopírování. DRM jsou značně nízkoúrovňový software, u kterého se mohou nekompatibility projevit spíše než u běžných aplikací.
Některé DRM technologie budou podle Intelu potřebovat aktualizace, aby správně fungovaly s procesory Alder Lake. Problém je zřejmě s hybridní („big.LITTLE“) kombinací jader. DRM může zjišťovat informace o použitém procesoru v rámci své snahy zabránit spuštění hry na jiném počítači, než tom patřícím vlastníkovi licence. U hybridního procesoru ale vrácené informace o CPU (tzv. CPUID) mohou být odlišné podle toho, zda software detekci provede při běhu na velkém jádru („P-Core“) nebo na malém/efektivním jádru (E-Core) – na toto dokumenty Intelu přímo upozorňují. Pokud ale DRM na takový případ není připravené, může pouhá nevinná migrace vlákna z jednoho jádra na druhé na stejném CPU spustit poplašné mechanismy. Tato nekompatibilita s DRM by se pak projevila tak, že vám hra nepůjde spustit, nebo spadne.
Postižené hry budou potřebovat aktualizace
Nejde o hardwarovou chybu, zranitelnost nebo nějaký nedostatek v návrhu, ale čistě o to, že procesor má vlastnosti, s kterými v minulosti vývojáři softwaru nepočítali, ačkoliv nejsou nějak nelegitimní. Řešením bude opravit software, který existence dvou různých typů jader v procesoru takto rozbije. To znamená, že různá DRM, která na Alder Lake přestanou fungovat, bude třeba aktualizovat. Podle Intelu se to týká například technologie Denuvo, která bude vyžadovat takovýto update. Intel na tom s jejich vývojáři již spolupracuje či spolupracoval.
DRM ale obvykle nelze aktualizovat samostatně, protože je hluboce integrované do samotné hry. To znamená, že opravu bude muset provést vývojář hry, bude třeba vydat nové sestavení s aktualizovanými komponenty DRM. Toto nebude problém u nových her, které stále dostávají aktualizace i z jiných důvodů. Ovšem u titulů, které již vydavatelé přestali udržovat a podporovat, taková aktualizace nikdy nemusí přijít. Toto bude asi největší problém.
- Tip: Intel Alder Lake má historicky nejvyspělejší x86 jádro. Rozbor CPU architektury Golden Cove
- Tip: Rozbor CPU architektury Intel Gracemont: „Malá jádra“ Alder Lake jsou silnější, než čekáte
- Tip: Intel Thread Director: trumf, díky kterému má fungovat big.LITTLE v procesorech Alder Lake
Náhradní řešení
Zatím nevíme, jak rozšířený problém toto u procesorů Alder Lake bude. Je možné, že i v případě, že DRM nebude aktualizované, bude možné hry rozchodit určitými obezličkami. Snad by mohlo pomáhat použití afinity (přiřazení procesu na vlákna CPU) tak, aby se procesory hry a DRM vždy spouštěly jen na jednom druhu jader. Otázka je, zda toto bude proveditelné i pro komponenty DRM běžící na úrovni jádra jako služby a ovladače.
Pak by ale možná mohlo být řešením dočasně po dobu hraní zcela deaktivovat jeden druh jader. To by snad mohly umožňovat BIOSy (přesněji UEFI firmware) základních desek. Bude pro to sice třeba restartovat PC, ale tento problém s kompatibilitou procesoru by pak snad měl být u všech her zažehnán.
Některé konfigurace Alder Lake (35W, možná 65W modely Core i5 a Core i3) by zřejmě měly mít jen velká jádra/P-Core a žádná malá/efektivní jádra. U těchto procesorů Alder Lake by samozřejmě tento problém neměl vyvstat, nejde tedy něco, co by se týkalo procesorů 12. obecně generace bez výhrad.
Zdroj: Tom's Hardware