Když by se psal sestavoval seznam věcí, o nichž jsme před deseti lety lety netušili, že udělají díru do světa, patřily by na něj asi i mechanické klávesnice. Z libůstky náročných uživatelů se z nich stala už docela běžná výbava hráčů. Momentálně se možná na trhu objevila další velká novinka v této donedávna popelkovské oblasti, i když těžko říct, zda se taky jedná o něco, co čeká široké rozšíření.
Klasické klávesnice včetně všech mechanických fungují „digitálně“ – spínač je buď zapnutý nebo vypnutý. Letos se ale pomocí crowdfundingu dostala na trh klávesnice nazvaná Wooting One, která tento princip konečně překonává s používá pro jednotlivé klávesy analogové mechanické senzory. Pro psaní to asi nebude nic významného, ale tento princip by mohl být velmi plodný v klávesnicích pro hráče.
Wooting One je klávesnice typu „tenkeyless“, tedy bez numerického bloku, používající dva typy snímačů Flaretech. Jeden (červený) je lineární se silou stisku zhruba 55 g a bez zpětné vazby, druhý (modrý) cvakne po zamáčknutí o 1,7 mm. Tyto dva typy by snad měly být podobné povahou spínačům Cherry Red a Blue, přičemž by se měly dát na klávesnici zaměňovat. Rovněž na ně můžete nasadit i vlastní klávesy určené pro klávesnice se spínači Cherry MX, „muří nožka“ snímače má schválně stejný tvar.
Analogové snímaní, jako u joysticků a gamepadů
Zásadní rozdíl je ale v tom, jak u této klávesnice dochází k sepnutí. Místo spojení elektrických kontaktů Wooting One používá optický princip. Infračervený senzor pod klávesou měří její vzdálenost od PCB a co je podstatné, tento údaj také posílá dál. Místo dat typu stisknuto/nestisknuto tedy psaní či hraní generuje data o tom, jak hluboko jsou jednotlivé klávesy „zamáčknuté“.
To znamená, že dodávaným softwarem se dají nastavit nejen barvičky podsvícení jednotlivých kláves a podobné obvyklé věci, ale také jejich chování, tedy výška, v jaké snímač registruje stisk. Zároveň lze ale ve hrách používat i plně analogový režim. Klavesnice pro tento účel předstírá, že je analogový gamepad a pro tento účel lze nastavit křivku citlivosti a mezi jakými výškami má být stisk registrován.
Pro takovéto analogové ovládání, kdy hra dostává místo on/off stisku plynulý údaj o síle zmáčknutí, je k dispozici rozsah pohybu klávesy zhruba 2 mm (což je polovina z celkového rozsahu 4 mm). Není to mnoho, i tak by mělo být možno tímto stylem mnohem přesněji ovládat třeba simulátory a závodní hry. Hry s tím samozřejmě ne vždy počítají, někdy například nemusí být ochotné brát vstup zároveň z takto simulovaného gamepadu i myši. Klávesnice Wooting One tak zatím není moc univerzální řešení, které bude všude fungovat bez problémů a bez laborování. Potenciál této koncepce je ale značný.
Klávesnice má hliníkový vršek (vyměnitelný) s klávesami posazenými na něm, nejsou tedy zapuštěné jako u klasické koncepce. Náročného uživatele asi potěší i různé další detaily, třeba že kabel je odpojitelný Světlo zespod zároveň slouží k podsvícení kláves (a odstín je nastavitelný). Je ještě třeba pamatovat, že budete potřebovat podporu systému pro onen ovládací software. Momentálně je k dispozici pro Windows a MacOS, přičemž se chystá také verze pro Linux, zatím ale ještě není.
Brzo v našich luzích a hájích
Pokud jste fandové do klávesnic a líbí se vám možnost natavení chování spínače nebo si chcete vyzkoušet to analogové ovládání, máte už možnost. Klávesnice Wooting One se totiž bude prodávat i u nás. V katalogu ji totiž už má Alza.cz, byť bez českých popisek, které si budete muset dořešit sami. A to je také trochu i důvod, proč nám o tom všem stojí za to psát: ačkoliv je to skoro až experimentální kus hardwaru, nebude cena zas tak vysoká – kus vás takto vyjde na 3999 Kč. Pokud beru v úvahu, že u zcela obyčejných mechanických klávesnic jsou běžné cenovky někde okolo dvou tisíc a nadšencům do cvakacího psaní to moc nevadí, přijde mi tato částka docela dobrá.