Na návštěvě v Bohemia Interactive: na unikátním zařízení tu přidávají herním postavám lidské obličeje

10. 4. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

Herní studio Bohemia Interactive vzniklo v roce 1999 a hned zkraje se proslavilo hrou Operation Flashpoint. Její odnož od dceřinky Bohemia Simulations dodnes využívá armáda. Ještě větší ohlas ale vzbudila Arma 3, kterou aktuálně hrají miliony hráčů, a proslýchá se, že se už chystá čtvrtý díl. Nasvědčovalo by tomu i několik dveří s cedulkami, kam jsme neměli přístup, ale z kamenných obličejů šéfů vývoje se bohužel nedalo nic rozeznat. Nejvíce je sice nyní slyšet o Warhorse Studios a Danu Vávrovi díky úspěchu hry Kingdom Come, ale studia se neberou jako konkurence. Spíše je tu šance přilákat více pozornosti na Česko jako zemi, kde vznikají kvalitní hry. Bohemia Interactive sídlí v Mníšku pod Brdy a má několik poboček. Včetně té brněnské zde pracuje na 350 zaměstnanců z několika zemí, jen asi 60 % jich je z Česka.

Chtěli byste mít ve hře vlastní obličej?

Bohemia Interactive má již tři roky vlastní oddělení výzkumu a vývoje (R&D), což byl i hlavní důvod naší návštěvy. Vznikají zde technologie, které studio poté využívá při tvorbě her. Podle šéfa technologického (CTO) vývoje Petra Benýška se zabývají hlavně umělou inteligencí a neuronovými sítěmi pro analýzu obrazu i zvuku. Vedle nich je v současnosti nejvíce viditelnou částí je ale zařízení pro fotogrametrii.

Petr Kolář (Project Leader) a Jarek Kolář (šéf vývoje)

V brněnské pobočce, nenápadném domě kousek od nádraží, se nachází místnost plná digitálních zrcadlovek. Ty jsou spolu s pěti studiovými blesky namířené na židličku a spojené řídící elektronikou do počítače. Na krátký čas jedné tisíciny sekundy dokáže tato soustava pořídit současně 40 snímků a vytvořit 3D model vaší hlavy.

Elektoniku si v Bohemia Interactive navrhli a vyrobili sami, zrcadlovky jsou značky Canon EOS 1300D. Objektivy (50mm) mají světelnosti f/1.8 a fotí s clonou F13 až F16 na ISO 100. Celkové kumulativní rozlišení činí 720 Mpx.

Fotogrametrie – 40 zrcadlovek pro vytváření 3D modelů

Jde o docela výpočetně náročnou úlohu, která trvá i na silném počítači se dvěma Radeony (Vega) okolo hodiny. Výsledek je ale úchvatný a ve hře vypadá takový model mnohem lépe. Celkem se u každé tváře takto fotí okolo šedesáti výrazů, mezi kterými se pak ve hře pro vyjádření emocí morfuje.

Jde vlastně o lidské tváře naroubované na vymodelované herní postavy. Pro nasnímání celého člověka by bylo zapotřebí fotoaparátů více a jednou budou taková zařízení i v českých herních studiích.

Takto vytvořené obličeje by se měly objevit i ve hře Arma 3 pomocí některého z dalších DLC. Stejným způsobem jsou ve studiu schopni naskenovat i neživé objekty, které by grafici modelovali jen velmi složitě. Například kůru stromů.

V exteriéru pro takové skenování stačí i jediný fotoaparát (a dostatek světla), neboť strom se příliš nehýbe. Umělá inteligence by jednou měla zvládnout rozhýbat obličej podle toho, jak bude hráč mluvit i v případě, kdy nepůjde o cinematickou hranou vložku.

Před a po:

ja

Nový engine Enfusion

R&D vyvíjí také nový herní engine nazvaný Enfusion. Do něj si vývojáři vzali jako základ to dobré ze svých starších enginů, ale přizpůsobili jej moderní době, hlavně co se týče schopností využívat nové procesory a grafické karty. Cílem je i přizpůsobení rozsáhlým lokacím a sandboxovaným prostředím, kde si hráči v novém editoru budou vytvářet vlastní mapy prostřednictvím sady nástrojů a rychlé iterace.

Bohemia Interactive se snaží zapojovat i studenty vysokých škol, kde byl ke hrám ještě nedávno poměrně skeptický přístup ze strany vedení. Získat šikovného programátora nebo grafika tak stále není jednoduché, ale podle slov projektového šéfa Petra Koláře se to lepší.

Tady už se vytváří něco nového:

ICTS24

 

Autor článku

Šéfredaktor Cnews.cz, dříve editor Computeru. Nadšenec do notebooků a příznivce kompaktních smartphonů. Najdete mě na Twitteru nebo LinkedInu.