Nadpis je nepřesný až lživý.
V low-endu AMD nemá nic v nabídce.
A právě zobrazovdel v ceně pod 4000Kč se prodá nejvíce.
V chudých zemích jako je Čína a Indie
Tyto karty by ale neměli být řazeny mezi herní.
Podíl herních grafik vypadá úplně jinak:
https://twitter.com/TechEpiphanyYT/status/1763089131322720595
6. 3. 2024, 22:22 editováno autorem komentáře
Přinejmenším je to jenom retailový prodej (v Německu), zatímco většina prodejů počítačů je na úrovni OEM trhu (hotové sestavy), kde právě asi ty podíly vypadají jinak.
BTW, přijde mi že je rozdíl mezi "nelíbí se mi to", "nesouhlasím s tím", "je to omyl" a "je to lež" a je to taková podceňovaná věc, kterou málokdo ví...
6. 3. 2024, 23:42 editováno autorem komentáře
Teď tomu už vůbec nerozumím.
V článku píšete:
"...na samostatném trhu, kde si kartu uživatel často sám (a někdy asi dost dlouho a pečlivě) vybírá..."
V komentáři to otočíte a tvrdíte že statistika je o hotových sestavách OEM.
Ano těch se prodá nejvíce. A nejčastěji jsou osazrny něčím jako GT 1030. Což není herní karta. Z nadpisu jsem myslel že se bavíme o herních kartách.
Ad BTW
Ano, hezky napsané. Poznávám se.
Těch GT 1030 (nebo hůř, GT 710...) tam myslím bude relativně málo.
IMHO jsou tyhle statisticky desktopových přídavných karet rozhodně lepší reprezentace herního trhu (proto napsáno "herní karty"), než ta druhá statistika kde jsou všechna GPU včetně integrovaných. Přestože se tam někdy zamíchá "2D karta" koupená jenom protože někdo potřeboval iGPU ale neměl ho.
Pokud jde o to OEM - ano, i v téhle statistice mají hlavní slovo asi OEM počítače. Ale to i v té celkové statistice. Pořád platí, že ten skutečně herní trh je tím zastoupený líp.
Jinak GT 1030 v OEM segmentu podle mě zrovna už moc nebudou. OEM jsou halvně velcí výrobci - HP, Dell, Acer, Asus, Lenovo, (a Apple, který se do tohohle počítat nebude). Skládačky dělané v menším měřítku třeba Alzou jsou zlomek toho trhu.
Dneska ty OEM sestavy těchhle firem rozhodně nebudou obsahovat kartu typu GT 1030, protože to je těžce neekonomické, v těch jsou používané buď iGPU, nebo vyšší modely samostatných grafik, pokud jde o herní počítače. Velká většina OEM sestav. kde nějaká samostatná grafika bude, budou míněné jako herní počítače, takže IMHO do téhle statistiky patří. Určitě plně patří do toho herního trhu.
Jiná věc je, že OEM desktopy budou podobně jako desktopy asi trošku jako ty notebooky v tom smyslu, že o volbě grafiky častěji rozhoduje výrobce než uživatel. Předpokládám, že v OEM PC bude podíl AMD nižší a Nvidie vyšší (a možná i Intelu) než jaké jsou prodeje samostatných grafik v retailu. Ale to neznamená, že to do té statistiky nepatří, to jsou holt pozice, které si třeba ta Nvidia dlouhodobě vytvořila.
7. 3. 2024, 15:39 editováno autorem komentáře
Stačí znát počet prodaných karet a obrat celého trhu dGPU. Vydělenim se dozvíme průměrnou cenu. Což dá hrubou představu o jakých kartách je OEM.
Je to největší obchod v největší zemi na evropském kontinentu.
Jestli se Vám to zdá málo, tak dejte odkaz na větší statistiky.
Mindfactory přesně vystihuje definici:
"... na samostatném trhu, kde si kartu uživatel často sám (a někdy asi dost dlouho a pečlivě) vybírá..."
Mindfactory je pravdepodobne nejvetsi obchod, co se tyce retail prodeju komponent. Potazmo nekdy se radi mezi "TOP 3", kde je pravdepodobne zase nejvetsi z nich.
Coz je relevantni pro dane tema. Jestli jsou obchody s hadrama nebo autama nebo Amazon vetsi, je z toho pohledu jedno.
7. 3. 2024, 11:17 editováno autorem komentáře
Niekde som cital, ze Mindfactory co sa tyka obratu nie je v Nemecku ani v prvej desiatke. Neviem co je na tom pravdy, ale urcite nie je najvacsi.
Je největší ze kterého máme data.
A dost velký na to aby se dal brát vážně.
Vždyť během 8. týdne prodal 1900 AMD karet s cenou přes $1 000 000.
A to není předvánoční špička. Jen obyčejný běžný týden.
A porad maly na to, aby se z toho daly extrapolovat pomery v celkovem prodeji. Ikdyz tomu samozrejme nekteri veri a radi vztahuji jeho statistiky na cely svet.
Ano. Však to taky nedělám.
IMHO mohli si v AMD všimnout že se o nich mluví, a dát jim lepší ceny. Ale to samé mohla udělat nVidia.
A hlavně to je trh s velkou kupní silou.
S výrazně větší než indie, china,...
Průměrná cena za Radeon je něco přes $500 ≈ 10 000Kč.
Takže tam nejsou všechny ty 1030.
To ale neomlouvá AMD že má jen 19% trhu.
Mohli u GloFo na 12+nm vyrobit malou RDNA 3, přilepit k tomu 2GB GDDR5 a chrlit to ve velkém do světa za pár korun. A tvářit se jak velké prodeje mají "herních" grafik.
Místo toho vzali RDNA 2 notebookový chip vyrobený na drahém TSMC 6nm a nacpali ho do desktopu. S cenou přes 4000Kč těžko prodejná věc i když má 4GB GDDR6.
7. 3. 2024, 12:39 editováno autorem komentáře
Ja si naopak myslim, ze prave toto jsi (mozna neumyslne) udelal:
"Podíl herních grafik vypadá úplně jinak:
https://twitter.com/TechEpiphanyYT/status/1763089131322720595"
Ale verim tomu, ze jsi na ten zbytek vety ", minimalne v jednom dulezitem retail shopu v Nemecku", proste jen zapomnel. ;-)
Ve zbytku souhlasim, nicmene velkou kupni silu maji i jine zeme/regiony, a tam to muze vypadat uplne jinak. Takze jsme zpet u JPR.
7. 3. 2024, 12:45 editováno autorem komentáře
Kdyby autor článku nedal do nadpisu slovo "herních", tak by to bylo naprosto v pořádku.
A nemuseli jsme tady slovíčkařit.
Mindfactory jsem vzal jako ukázku toho, jak to vypadá, když kupující pečlivě vybírají herní grafiku.
Když se tedy podívám na JPR (jediný pravý).
Tak vidíme že AMD vyletěli prodeje během roku na dvojnásobek. Kdežto nVidia vyrostla jen o 20%.
Těch 20% odpovídá tomu jak rostl celý trh s PC.
Úspěch AMD je díky herním kartám. Čemu by odpovídalo to že celosvětově prodeje budou podobné jako v Německu.
7. 3. 2024, 13:51 editováno autorem komentáře
NV konci s vyrobou GTX rady, tak uvidime do budoucna, zda mas pravdu a odrazi se to v prodejich, resp. v marketshare. Do te doby jsou to jen spekulace.
Ty nízké grafiky jdou dneska v podstatě jenom do upgradů a to je co se objemů týká mizivé množství, OEM tenhle segment osazují APU. Nízké grafiky jsou pro výrobce nerentabilní, proto je situace jaká je (ono celkem velkou dardu stojí vývoj čipu takže co z toho že se to bude vyrábět na levnějším procesu když do ceny bude třeba rozpustit vývoj - i to byl důvod proč AMD vzalo hotový notebookový čip a nevyvíjelo nový)
Tak to byste se meli nejak sjednotit v argumentaci, ty pises, ze OEM tenhle segment osazuji APU, kolega zase, ze vetsinu trhu obsazuji modely 1030, proto ma podle nej NV tak vysoky podil. A zaroven se vsichni shodnou, ze trhem hybou hlavne OEM, coz si teda myslim i ja. V tom aby se pak Vasek vyznal. :-)
Máte mojí omluvu za mojí mylnou informaci.
1030 opravdu v OEM PC nenajdete.
Výrobci to nahradili buď APU a nebo RTX 3050.
(Koukal jsem na HP a Dell).
Koukal jsem i na Newegg a Amazon.
Nejprodávanější karty jsou podobný mix RX a RTX jako Mindfactory. To je ale třeba brát s rezervou. Protože prodejci mají snahu prodat zboží s větším ziskem. Tedy upřednostňují dražší modely.
Rozdíl ve statistikách bude IMHO způsobem zeměmi s velkým počtem chudých obyvatel.
Indie, Čína. A skutečností, že v tomto low-endu AMD nemá co nabídnout.
V pohode, beru, nikdo neni neomylny.
Tedy az na vyjimky, ktere si to o sobe mysli, a podle toho take "diskutuji". :-)
"Rozdíl ve statistikách bude IMHO způsobem zeměmi s velkým počtem chudých obyvatel. Indie, Čína. A skutečností, že v tomto low-endu AMD nemá co nabídnout."
No jo, jenze NV osciluje kolem tech 70-80% dlouhodobe, tedy i v dobach, kdy AMD pokryvalo cele vykonnostni spektrum. Musi to mit i jine duvody. Navic RTX 3050 neni uplne levna karta, ale ktera dnes je, ze.
8. 3. 2024, 14:04 editováno autorem komentáře
Jak nemá co nabídnout - OEM výrobcům nabízí APU - nejnižší grafika co je výkonnější než APU je u nvidie RTX3050 (případně 1660 Super) a u AMD 6500XT. Nižší grafiky než tyhle prostě APU vymazaly ze sortimentu a nevyplatí se je vyrábět.
Bavime se od zacatku o dedikovanych GPU, o kterych je clanek, takze tady asi opravdu nema co nabidnout.
Teorii, ze APU nahradi velky kus trhu a vytlaci GPU tady bylo v minulosti dost, zatim se to ale uplne nenaplnuje.
Ale u těch low end grafik se to už stalo - APU je celkem efektivně vyvraždily. V podstatě už 7 let nepřišla na trh žádná nová low end grafika.
To zrovna není problém. Jestli je největší nebo jenom velký, není až tak důležité, pokud je už rozumně velký. Ty prodané počty vypadají dost vysoké, takže relevantní vzorek to je. I německý trh je poměrně velký, což je taky plus.
Ty "problémy", nebo přesněji věci, které si člověk musí pamatovat a nebrat kvůli nim ty čísla absolutně jsou jiné.
1) Je to čistě retail, kde jsou trošku jiné podmínky než v OEM trhu - to už tu bylo vysvětlené. Současně retail je menší část celkého trhu proti OEM, takže to může ukazovat náladu spotřebitele, který si sám kupuje kartu, ale ne to, jaký bude celková tržní podíl na trhu, protože podmínky na OEM trhu retail snadno přebijou. Tj. například když v retailu drtivě vedou Ryzeny a Radeonů třeba mají i 40 % (čistě ilustrační vymyšlené čísla), ale v OEM má 90 % Intel a Nvidia, tak to dopadne +- jak ukazují aktuální statistiky.
2) Je to Německý trh, ne globální. Tržní podíly i v tom samotném retailu se můžou dost lišit region od regionu.
Ale když si člověk tohle pamatuje, tak to je určitě zajímavá informace, hlavně dlouhodobě (aby se třeba odfiltrovaly lokální časově omezené akční slevy). Jediný potenciální problém, který vidím, je že by si toreticky ty čísla třeba mohli vymýšlet.
Ty cisla si temer urcite nevymysleji. Na nemeckych webech jsem nikdy neco podobneho nezaznamenal, ze by nekdo neco takoveho vubec vyrkl. Ono by to mozna bylo asi i soudne napadnutelne.
Ta cisla se opravdu meni dynamicky, jednu dobu jsem to i ze zajimavosti sledoval. Super na tom je to, ze existuji dlohodobe prehledy i nekolik let zpatky a da se na nich krasne videt, jak se ten trh postupne menil, az se zmenil :)
Jinak co se tyce prodeje samotnych komponent, tak je mindfactory opravdu nejspis nejvetsi prodejce v nemecku
7. 3. 2024, 21:11 editováno autorem komentáře
Debilka Stratosa mindfactory je ako Steam štatistika pre druhého, to jest tak pre dobrý pocit ako sa darí jeho obľúbenej značke :D
Zaujímavé, že tieto štatistiky sa nikdy neobjavia na amde fan weboch ako diitko, či ddgaráž z Plzne. Asi by tam červených ultras drblo keby to museli čítať ((:
Na diitku článek je, věnují se intelu, který nikoho zajímá.
Na statistiky Steam se těším. Jestli se to projeví. Ale to by prodeje museli udržet několik let, aby to pohnulo významně zastoupením mezi hráči.
Máš pravdu, som si nevšimol, ale to pako Sucek tam zas velebí amde a intelu praje len všetko najhoršie. Objektívny autor my ass!
7. 3. 2024, 18:04 editováno autorem komentáře
Si nemyslim. Uznej sam, ze pokud si hrac, ktery aktivne hraje hry treba novinky nebo naopak starsi, tak Arc jednoduse nekoupis, protoze Inteli drivery (preskocim vyssi spotrebu a cenu). Hodil jsem tam nekolik testu novych her, kde ty karty v dobe vydani maji podprumerne vykony. Nekomu to doporucit, tak ti to omlati o hlavu...:)
Na druhou stranu je to skoda, ale Intel to jeste ani po 1,5roce nedostal do stavu,z e se da na to spolehnout. Nebo mozna na to studia z hlediska optimalizaci kaslou, ale to se nezmeni, dokud Intel nebude mit vetsi trzni podil a nebo jim to necalne.
Nvidia má u TSMC o chlup větší kapacity než AMD, a dělá tam jen akcelerátory a grafiky. AMD tam kromě akcelerátorů a grafik vyrábí procesory všech velikostí od mobilních po serverové a miliony čipů do herních konzolí (které se do počtů prodaných grafik nepočítají).