Trh grafických karet má některé zvyklosti, které nevidíme úplně rádi. Patří sem přeznačování, tedy vyrábění nových modelů tím, že se vezme starší hardware a uvede se v „nové generaci“ pod novým jménem (pravda, někdy s nějakými novými vlastnostmi nebo lepšími parametry, nelze úplně paušalizovat). Horší je ovšem obrácená varianta. Tedy prodej hardwaru, který je v něčem jiný, pod stejným starým jménem, se kterým už jsou mezitím spojena odlišná očekávání.
Tento případ jsme tu měli s Radeony RX 560, které se začaly prodávat ve slabší konfiguraci s 896 stream procesory, ačkoliv původně konfigurace předepisovala 1024. Podobné zmatky nyní nastávají znovu, tentokrát u modelu Radeon RX 550 vydaného loni na jaře. S tím rozdílem, že tentokrát se parametry kupodivu posunují opačným směrem, ona „pokoutní verze“ by paradoxně měla být výkonnější.
Na trhu se objevily Radeony RX 550, které obsahují 640 místo předepsaných 512 stream procesorů. Tyto karty musejí být založená na čipu Polaris 11 z Radeonu RX 560 ořezaném na 10 CU, nikoliv na čipech Polaris 12, které mají fyzicky jen 512 shaderů. Karta obsahuje 40 texturovacích jednotek a stejně jako standardní Radeon RX 550 také používá 128bitovou paměťovou sběrnici; dostupné jsou 2GB a 4GB varianty.
Víc jednotek, nižší takty
Ovšem zdá se, že zatímco tato verze Radeonu RX 550 má více výpočetních jednotek, AMD to vykompenzovalo nižším taktem. Zatímco referenční takt boostu pro klasický RX 550 je 1183 MHz, karty se 640 shadery mají boost jen 1071 MHz (nevíme ale, zda je toto referenční takt, ten by teoreticky mohl být i nižší). A také paměti zřejmě mohou být pomalejší. První karty, o nichž víme, nesou GDDR5 na efektivním taktu 6,0GHz (propustnost 96 GB/s), zatímco normálně u Radeonu RX 550 najdete 7,0GHz paměti. Nicméně Radeonu RX 550 propustnost příliš neschází (vzhledem k tomu, že má stejnou šířku sběrnice jako výrazně silnější Radeon RX 560), takže toto by nemuselo být příliš na překážku.
Konfigurace se 640 shadery není úplně neslýchaná. Tyto parametry totiž AMD mělo na webu prakticky od začátku. Tehdy asi šlo o specifikaci, platnou jen pro OEM karty, které nezřídka mívají odlišné parametry. Nyní se ale tyto karty reálně objevily i normálně v obchodech, dokonce i v našich končinách. Nabízí je firma Sapphire, po označením Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (4GB paměť) a Sapphire Pulse Radeon RX 550 2GD5 (2GB paměť). Od těchto karet také pocházejí parametry, které jsme zde uvedli, tedy takt GPU 1071 MHz a 6,0 GHz pro paměti. TDP má být do 65 W. Karta Pulse má chladič zabírající jeden a půl slotu s jedním axiálním ventilátorem, pod nímž je prostý hliníkový pasiv s radiálními žebry. Nepoužívá přídavné napájení a výstupy jsou DVI, HDMI 2.0 a DisplayPort 1.4.
Komplikované je to tím, že Sapphire zdá se Radeon RX 550 v provedení Pulse prodává také se standardními 512 shadery. Nestandardní karty odlišíte podle kódu. Původní 512shaderové karty mají kód 11268-02 a 11268-03 (pro 4GB a 2GB verzi), zatímco pokud chcete 640shaderovou kartu, musíte jít po kódech 11268-15 a 11268-16. Na trhu se asi mohou vyskytovat obě.
640shaderový model by teoreticky mohl být výhodný, pokud ho chcete přetaktovat. Nižší takt a více shaderů vám totiž pravděpodobně dovolí vymáčknout z něj více výkonu navíc. I na výchozím taktu by ale 640shaderová verze mohla mít o něco vyšší hrubý výkon (na maximálním boostu asi o 11 %, pokud jsem někde neudělal chybu). Nicméně to by tyto karty nesměly stát moc. Jejich cena je ale nyní o něco vyšší, než běžných Radeonů RX 550. Za tuto cenu už se dříve prodávaly i nějaké Radeony RX 560, ovšem nyní jsou zdá se také vyprodané kvůli kryptokopům omámeným těžní horečkou. Uvidíme však, jak se ceny vyvinou po jejím eventuálním opadnutí. Pokud by 640shaderový model stál stejné peníze jako běžný a neměl vyšší spotřebu, byl by asi zajímavější variantou. Lákavé by bylo, pokud by se u těchto karet objevila možnost odemykání, ale to zatím samozřejmě nevíme.