Čtvrtina nakupujících si ve srovnávači vyhledá nejlevnějšího prodejce a pak se dle recenzí rozhodne, dá-li mu přednost. Druhá čtvrtina má dopředu vytipovaných několik obchodů a mezi nimi si pak vybere nejvýhodnější nabídku. Dalších 20 % rovnou nakoupí v e-shopu, se kterým již má dobrou zkušenost.
Nejnižší cena je klíčovým faktorem, ale ne všichni se rozhodují podle ní
Dle APEKu také velmi záleží na typu zboží. Počítače, černou a bílou elektroniku nakupuje 30 % respondentů primárně podle výhodné ceny, oblíbený obchod rovnou volí jen 15 % z nich. U bot a oblečení se podle ceny rozhoduje jen 18 % dotázaných, zatímco v oblíbeném e-shopu nakoupí 27 % z nich.
„Móda či módní produkty mají velkou výhodu – zákazníci vědí, že konkrétní internetový obchod vyhovuje jejich vkusu a nakupují tak opakovaně na stejném místě. Naopak při výběru mobilního telefonu se jedná o stejný výrobek u mnoha prodejců – a zde hraje roli cena, i když ne zcela rozhodující. Zákazníci stále více dávají přednost vyzkoušeným e-shopům,“ komentuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Lidé navíc mají čím dál větší odvahu a rovnou kupují v e-shopu bez předchozí zkušenosti s výrobkem v kamenné prodejně. V roce 2012 si téměř vždy šlo výrobek vyzkoušet 7 % zákazníků a naopak téměř nikdy 34 % z nich. Loni však do kamenného obchodu nejdříve zamířilo již jen 4 % dotázaných a naopak rovnou online nakoupilo 47 % lidí.
Zdroj: APEK