Tak nízké číslo je způsobeno především velkým přílivem podvodníků, kteří vycítili v neinformovaných zákaznících příležitost. „Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem. Vloni, navštívili‘ inspektoři ČOI přes tisíc internetových obchodů a bez zjištění prošla kontrolou pouze čtvrtina z nich,“ řekl Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.
Inspektorát | Počet kontrol | Počet zjištění | Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 201 | 159 | 79,1 % |
Jihočeský a Vysočina | 78 | 50 | 64,1 % |
Plzeňský a Karlovarský | 102 | 53 | 52 % |
Ústecký a Liberecký | 113 | 79 | 69,9 % |
Královéhradecký a Pardubický | 98 | 83 | 84,7 % |
Jihomoravský a Zlínský | 237 | 170 | 71,7 % |
Moravskoslezský a Olomoucký | 192 | 155 | 80,7 % |
Celkem | 1 021 | 749 | 73,4 % |
Za celý loňský rok bylo provedeno celkem 1021 kontrol zkoumajících především správnost plnění informačních povinností vůči zákazníkovi. Kontroly se také zaměřovaly na prodej padělků a problematikou prodejů mobilních telefonů z cizích trhů (tzv. „šedivek“). Spousta kontrol byla provedena na základě stížností zákazníků.
Za porušení právních předpisů v rámci kontrolní akce bylo uloženo 620 pokut v celkové výši 2 328 700 Kč (jednotlivé pokuty se pohybovaly v rozmezí několika set korun do 30 000 Kč). Nejčastějším proviněním byly nekalé obchodní praktiky, nedostatečné informování zákazníka o jeho právech při reklamaci a nepřijetí či nevyřízení reklamace v zákonem stanovené lhůtě.
Z výsledků je jasné, že nakupování přes internet si stále vyžaduje velkou obezřetnost a zlepšení není úplně v dohlednu. Na závěr bych proto rád přidal pár doporučení ČOI:
- věnujte náležitou pozornost identifikaci e-shopu, ve kterém si chcete objednat zboží nebo službu, včetně adresy jeho sídla
- seznamte se pečlivě se všemi obchodními podmínkami, a to před uzavřením smlouvy
- neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží
- průběžně sledujte reference (diskuse) o serióznosti e-shopů, v nichž chcete nakupovat
- nepodceňte nikdy kontrolu identity prodávajícího, včetně sídla společnosti, neboť za e-mailovou adresou s koncovkou „cz“ se může ukrývat i společnost se sídlem mimo země Evropské unie, od níž je vymáhání plnění uzavřené kupní smlouvy i jakýchkoliv dalších nároků velmi problematické (informace o přeshraničních nákupech najdete na webu Evropského spotřebitelského centra www.evropskyspotrebitel.cz)
- mějte na paměti, že nesplnění smluvních podmínek dodavatelem je vymahatelné pouze soudní cestou (rady, jak postupovat při uplatnění nároků při nedodání zboží nebo nevrácení peněz dodavatelem, získáte na www.dtest.cz).
Zdroj: ČOI