23", 1920 × 1080 px, e-IPS a LED podsvícení
Pamatujete si ještě na recenzi NEC MultiSync EA231WMi?
Na sklonku podzimu ohlášená novinka EA232WMi jakoby svému předchůdci z
oka vypadala, rozdíl je především v podsvícení. Trubice CCFL byly
nahrazeny bílými LED a uvidíme, co to udělá z tehdy dvěma slabinami
monitoru: rovnoměrností podsvícení a jeho prosvítáním.
Proč se ale o EA232WMi zajímat? Jedná se o 23" LCD monitor s
rozlišením 1920 × 1080 px a matricí e-IPS. A těchto monitorů do 8000 nebo i 10 000 Kč není mnoho.
Díky LED podsvícení se snížil také příkon, maximální je někde kolem 39
W, v Eco režimu pak 17 W. Při zmínce LED jste určitě začali také doufat, že budou dobře rozmístěny a jejich světlo
dobře rozptylováno, aby rovnoměrnost byla alespoň trochu lepší než u
předchozího EA231WMi.
Tím, že se jedná o e-IPS, je dán také max. kontrast 1000:1, pokrytí
barevného prostoru sRGB a doufejme, že si monitor udrží velmi dobré
tovární přednastavení, co se barev týče. To pro jistotu ověřím ještě
další sondou s novým softwarem (Spyder 3), kterou mi NEC pro test také
zprostředkoval. Nejsem si totiž úplně jist výsledky naší sondy a
software pro panely s podsvícením LED. O polohování (pivot, otáčení
skoro o 360 stupňů na podstavci), správě kabelů, či menu s joystickem se
už nechci v aktualitě rozepisovat, ať mi něco zbude do recenze.
Koneckonců společného toho má EA232WMi s předchozím EA231WMi opravdu hodně, a tak jste velkou část už možná stejně viděli.
Když už jsem měl pana Hrušku z NECu k dispozici k rozhovoru, rovnou jsem se ho zeptal na pár věcí kolem EA232WMi.
NEC: Rozsah jasu je u EA232WMi jiný, min. až 5 cd/m2.
NEC: Odezvy jsou stejné.
NEC: 14bit
3D LUT výškově nastavitelný stojan o 15cm, polohovací čidlo.
DisplayPort emulace bar prostorů jako u PA241W, PA271W, PA301W a
SpectraView reference. Digital Uniformity Control, programmable USB hub
s funkcí KVM přepínače. PIP a PAP. Quick Release Stand.
EHW: Nádechy
modré a fialové při pohledu na tmavou (především černou) homogenní
obrazovku jsou dost viditelné (jen o něco lepší než u Dell U2311H). Jak
si vysvětlujete toto chování a proč je u monitorů PA241w nebo dokonce
mnohem větší plochy na PA271w situace mnoho lepší (a neduhy IPS daleko
lépe potlačeny)? Úrovně černé jsme přitom při nízkém jasu naměřili lepší
právě na EA232WMi (díky LED)…
NEC: Modely PA 24“ a výše mají p-IPS panel.
Parametry
Tentokrát jsem se do srovnání parametrů rozhodl dát celkem pět monitorů, proto je obvyklá tabulka realizována jako obrázek (pro čitelnou velikost klepněte na náhled).
Fotografie, příslušenství, detaily, polohování, správa kabelů
Fotografie vybalování monitoru z krabic obyčejně do recenzí nedávám. V tomto případě jsem ale udělal výjimku jednoduše proto, že u 16:9 23" monitorů za nevysoký peníz rozhodně nebývá zvykem, aby monitor byl ve veliké krabici, kde může stát už pěkně smontovaný.
Příkladná je také kabeláž. Každý vstup tu má svůj kabel, napájecí i DVI kabel jsou pěkně dlouhé. Tento zvyk si tedy podobně jako uložení monitoru v krabici NEC přenáší z vyšších tříd monitorů.
Ačkoli zepředu vypadá EA232WMi jako velmi tenký panel, z bodu a zezadu vás překvapí například držadlem, vybouleninami pro reproduktory nebo robustním stojanem.
Možnosti polohování a vstupy/výstupy
Co se polohovatelnosti týče, rozplývali jsme se nad ní už u EA231WMi. U 232 zůstalo naštěstí vše při starém a můžeme se rozplývat znovu.
USB hub vám z jednoho vstupu udělá celkem čtyři výstupy, dva na straně a dva dole vedle vstupů obrazu. Konektor pro sluchátka je umístěn také velmi prakticky.
Opravdovou lahůdkou je ale noha umožňující uklidit všechny kabely.
Monitor můžete na noze vytáhnout, nebo naopak snížit o 11 cm.
Seznam vstupů jste už viděli v úvodní parametrové tabulce, zde obrázkem místo důkazu. Vlevo je DisplayPort, vedle něj DVI-D (s HDCP), analogový D-Sub, audiovstup, USB (2.0) vstup a dva USB výstupy.
Podstavec umožňuje také otáčení o 170 stupňů v obou směrech (celkem tedy o 340).
Funkci pivot jste už viděli na ilustraci ke správě kabelů. Vězte, že stejně jako u dalších 16:9 monitorů musíte před otočením na výšku monitor na stojanu také trochu naklopit spodní stranu dopředu.
Ovládání a nabídka OSD
Ovládání
Zleva doprava: čidlo automatické regulace
jasu, hlavní tlačítko pro nabídku OSD, čtyřsměrný joystick pro pohyb
menu, potvrzovací tlačítko, tlačítko pro Reset (v menu), nebo pro režim
Eco, vypínač s LED indikující zapnutí.
Ovládání sice není až tak pohodlné jak u MultiSync PA (dvě dvousměrná tlačítka), přesto je i díky kontextové nápovědě a joysticku v třídě těchto ne až tak drahých monitorů jedno z nejlepších.
Nabídka OSD
OSD se od EA231WMi prakticky nezměnilo. Položky jsou organizovány logicky a nazývány svými jmény.
Automatická regulace jasu je něčím, co má NEC vychytáno opravdu skvěle a LCD je touto funkcí povýšen o dvě třídy v ergonomii výše. Senzor osvětlení okolí už je celkem běžnou záležitostí, ale kombinace s detekcí poměru světlých ploch na aktuální obrazovce z něj dělá opravdu velmi silného pomocníka pro vaše oči. A to především při práci v šeru. Když přičtete schopnost monitoru jít na nízké hodnoty jasu bez ztráty kontrastu, jedná se o kandidáta na ergonomickou korunu.
Monitoru nechybí profily pro různé činnosti, já bych vám asi obecně doporučil se jim u všech monitorů vyhnout a používat standardní (někdy označený jako kancelář apod.). To hned další obrázky ukazují praktičtější volbu barevných profilů od nativního, přes sRGB, různé teplotní až po vlastní volbu barevných složek.
Testovací metodika
Metodika testování
Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm v ideálním
případě alespoň den běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň
částečně zahoří a ustálí. Pak následuje měření optickou sondou X-Rite
eye one, kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním
nastavení. To bývá u řady panelů doslova katastrofální. Pak následuje
kalibrace obrazu optickou sondou na co nejlepší hodnoty blížící se
teplotě barev
6500 K, gamma 2,2 a jasu 150 cd/m2 a u pozdějších testů 120 cd/m2.
Po kalibraci optickou sondou následuje zjišťování pozorovacích úhlů,
barevného podání na testovacím obrazci a podání jasu s kontrastem. K
těmto účelům používám speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou
práci na VUT vytvořil můj dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko).
Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných
kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé
platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.
Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve
dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti
krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a
230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou
přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není
schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které
zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování
nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.
To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině
můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak
světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci
se velmi pěkně pozorují např. problémy S-IPS panelů s nejtmavšími
odstíny.
Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými
přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém
přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.
První obrazec (se střídavými černými a bílými obdélníky) je věnován
měření stability kontrastu. Měřeny jsou vždy rozdíly na dvou stejných
sousedních bodech (dvě dvojice), jejichž výsledky jsou pak zprůměrovány.
Tím je eliminováno zhoršení výsledků vlivem nerovnoměrnosti podsvícení.
Stabilitu kontrastu měřím celkem v jedenácti krocích - pro nastavení
jasu od 0 % do 100 % po 10% skocích. Výsledkem je pak graf, který
najdete v příslušné kapitole.
Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této
aplikaci zobrazím libovolně hustou (v mém případě 10 × 6) síť, v níž
probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na 100%, aby bylo
zamezeno kmitání obrazu na osciloskopu vlivem blikání podsvětlovacích
trubic. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny
do grafického obrazce s příslušnou legendou.
Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je
věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního
průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s
odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255
(šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG –
gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý TN panel nejhorší, protože se
krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není
možné v takové míře použít OverDrive.
Za zapůjčení digitálního osciloskopu M526 děkujeme společnosti ETC.
Za zapůjčení optické sondy X-Rite eye-one display 2 děkujeme společnosti X-Rite.
Barevné podání, kontrast, (ne)slevání barev, ICC profily od EHW
Barevné podání, profily
Obyčejně začínáme továrním nastavením, u monitorů jako EA232WMi však musíme vypnout také automatické úpravy jasu nebo různé šetřící režimy. Proto neberte trochu vyšší přednastavený jas jako chybu výchozího nastavení. Každopádně EA232WMi v zelených a modrých tónech mírně přesahuje gamut sRGB, u barevných odchylek bych si nebyl tak jistý. Je otázkou, nakolik je měření s x-Rite Eye One Display 2 na W-LED monitoru přesné. O tom ale více na konci této kapitolky. Trochu více ustřelený modrý a zelený kanál nám ale nakonec potvrdí něco trochu jiného. Úroveň černé ve výchozím nastavení byla naměřena jako 0,18 cd/m2, výsledný kontrast potom dosahuje takřka deklarovaných 1000:1.
Jak vidíte na dalším obrázku, po nastavení profilu sRGB se prakticky nic nezmění a tento je tedy nastaven i v továrním nastavení.
Z NECu mi kvůli ověřování problematiky měření barev na W-LED monitoru zapůjčili ještě další kolorimetrickou sondu: Spyder 3 od Datacoloru. Pomocí Spyderu 3 jsem se pokusil monitor v režimu sRGB softwarově zkalibrovat (vytvořený ICC profil si v případě zájmu můžete od nás stáhnout).
Úprava křivek Spyderem dopadla takto (stahování modrého kanálu není u LED nečekaná a jak vidíte, shodli se na ní obě sondy):
Nejlepších výsledků ale monitor dosahuje v režimu Native. Barvy jsou sice trochu studenější, ale při 39 % jasu (zhruba 120 cd/m2) jsem naměřil černou 0,12 cd/m2 a kontrast tedy 1000:1. Barevné odchylky jsou navíc docela nízké.
Vyzkoušel jsem si nastavit něco jako noční režim, tedy jas na 65 cd/m2 (20 %) a černá se dostala na 0,06 cd/m2. Kontrast tedy díky zaokrouhlení na dvě desetinná místa oněch 1000:1 i přesáhl. Na e-IPS či obecně IPS je to skvělý výsledek.
Pro zajímavost se můžete podívat, že na stahování modrého kanálu se shodneme dokonce s NECem. ICC profil pro EA232WMi přímo od výrobce načtený v LUT Manageru:
A na jaký, že jas se lze dostat? Při 0 % sice na monitoru ani ve tmě mnoho neuvidíte, zato 6 cd/m2 pro bílou jsem ještě u žádného monitoru nenaměřil.
Poznámka: máte-li problém s použitím ICC profilu přes Správu barev ve vašem operačním systému, můžete vyzkoušet freewarový LUT Manager. Ten nasazení, aktivaci i deaktivaci ICC profilu značně zpřehledňuje.
(Ne)slévání tmavých a světlých barev
EA232WMi nemá žádné vážné problémy se slevání barev. A to jak ve světlých, tak tmavých tónech.
Rovnoměrnost podsvícení
Rovnoměrnost podsvícení
Jelikož EA231WMi nebyl se svými dvěma CCFL trubicemi co se týče podsvícení žádný zázrak a podobný Dell U2311H byl ještě horší, mohl se NEC jen zlepšit. A přestože použil Edge-LED (a nejspíše jen ve spodní části panelu), dosáhl velmi slušných výsledků. Oba BenQ VA LED ale byly o chloupek lepší.
NEC MultiSync EA232WMi: Rovnoměrnost podsvícení při jasu 120 cd/m2
BenQ BL2400PT a rovnoměrnost podsvícení při 120 cd/m2
BenQ VW2420H a rovnoměrnost podsvícení při 120 cd/m2
Samsung SyncMaster F2380M a rovnoměrnost podsvícení při 120 cd/m2
Dell U2311H: Rovnoměrnost podsvícení při jasu 150 cd/m2
NEC MultiSync EA232WMi: Rovnoměrnost podsvícení při jasu 150 cd/m2
NEC MultiSync EA231WMi: Rovnoměrnost podsvícení při jasu 150 cd/m2
Pozorovací úhly, panel v noci
Pozorovací úhly: e-IPS
e-IPS nabízí takřka stejně dobré pozorovací úhly a zachování kontrastu i barev jako dražší typy IPS obrazovek, pouze černá (a obecně tmavé větší homogenní plochy) jsou problémem. O tom ale ještě o kousek níže.
Jestli vás zajímají obecná srovnání IPS vs. VA, potom vás odkáži na už udělané kapitoly tomuto věnované v předchozích recenzích, zde bych se prakticky jen opakovatl.
- srovnání pozorovacích úhlů VA vs. (levnější varianty) IPS
- off-centre contrast shift demonstrovaný na A-MVA BenQ BL2400PT
- absence výše zmíněného jevu na IPS Dell U2711 (stejný příklad)
+ odkaz na úhly u Dell 2711 + na úhly u BenQ
Panel v noci, (ne)prosvítání
Když se podíváte
na ilustrační obrázek EA231WMi od NECu (až
na 2 místo 1 je obrázek EA232 naprosto totožný), všimnete si modravého
nádechu/přechodu na monitoru. Jenže ten obrázek je pro NEC možná přesný
až moc; právě tak nějak totiž vypadá tmavá plocha na EA232WMi při
pohledu z úhlu. Podobné modrání známe třeba z Dell UltraSharp U2311H. Modrání je na EA232WMi dobře
patrné, ale zase musím říci, že je to takový pozvolnější a mírnější
přechod než sytě modrofialové (či trochu do stříbrna) rohy u U2311H.
Jak vidíte na fotografiích níže, modrání se týká hlavně opravdu černých obrazovej, na světlejších (na příkladu je zelená) si stěží něčeho všimnete. Už vůbec potom na nějakých nehomogenních obrazech. Jev vám bude tedy vadit při startu počítače a příp. Windows a pak možná u nějakých portrétových fotografií, kde černá zaujímá většinu.
Dobrá zpráva je, že podsvícení nikde neprosvítá. To přitom rozhodně neplatilo pro všechny kusy EA231WMi.
Průběh jasu a spotřeba (příkon)
Průběh jasu a spotřeba
Spotřebu nemáme na EHW úplně ideálně měřenou a většinou musíte přes dvě kapitoly a párovat hladiny jasu s absolutním jasem a pak se spotřebou (abyste srovnali dva monitory). Zkusil jsem to částečně vyřešit grafem, co se změní po najetí myši, snad bude srovnání snadnější.
Pokud bych měl také pokračovat ve srovnávání spotřeby panelů po kalibraci, s běžnou krajinnou tapetou ve Windows a na 120 cd/m2, pak by vypadalo nějak takto:
- NEC EA232WMi (23", 1920 × 1080 px, e-IPS LED): 18 W
- Dell UltraSharp 2311H (23", 1920 × 1080 px, e-IPS): 22 W
- Samsung SyncMaster F2380M (23", 1920 × 1080 px, cPVA): 21 W
- BenQ BL2400PT (24", 1920 × 1080 px, A-MVA LED): 19 W
- HP ZR24w (24", 1920 × 1200 px, H2-IPS): 39 W
- NEC MultiSync PA271w (27", 2560 × 1440 px, p-IPS): 66 W
- Dell UltraSharp U2711 (27", 2560 × 1440 px, p-IPS): 73 W
O nějakém citelném zahřívání se u EA232WMi nedá mluvit ani při maximálním jasu. Ten mimochodem docela o slušný kus překračuje deklarovaných max. 250 cd/m2, což se může někdy hodit.
Jas a spotřeba (najeďte kurzorem na graf výše pro jeho změnu)
Odezva a interpolace
Odezva
Jak už víte z první kapitoly, ohledně odezvy se oproti EA231WMi vůbec nic nezměnilo. Já si tak mohu s klidem propůjčit hodnoty z recenze Radka Bábíčka. Následující tabulka srovnává námi naměřené LCD po stránce odezvy:
BenQ VW2420H (A-MVA, AMA) |
Dell UltraSharp U2311H (e-IPS) |
NEC MultiSync EA231(2)WMi (e-IPS) |
Samsung SyncMaster F2380 (cPVA) | EIZO Foris FX2431 (S-PVA) |
LG Flatron W2220P (e-IPS) |
HP ZR24w (H2-IPS, Overdrive) |
|
odezva 0-255 (rise) [ms] |
18,0 | 7,5 | 19,5 | 19,6 | 14,0 | 7,2 | 4,3 |
odezva 0-255 (fall) [ms] |
12,0 | 9,1 | 10,0 | 8,4 | 10,0 | 7,0 | 6,3 |
odezva 0-225 (rise) [ms] |
18,0 | 7,9 | 19,6 | 18,1 | 15,5 | 7,1 | 5,4 |
odezva 0-225 (fall) [ms] |
12,0 | 8,3 | 8,3 | 7,1 | 10,0 | 6,0 | 5,9 |
odezva 0-200 (rise) [ms] |
20,0 | 7,4 | 18,5 | 18,3 | 14,0 | 9,1 | 5,7 |
odezva 0-200 (fall) [ms] |
11,0 | 7,0 | 6,6 | 7,8 | 10,0 | 5,1 | 5,3 |
odezva 0-175 (rise) [ms] |
20,0 | 7,1 | 15,3 | 21,7 | 15,0 | 7,8 | 5,8 |
odezva 0-175 (fall) [ms] |
9,0 | 5,7 | 6,1 | 5,8 | 10,0 | 4,1 | 4,9 |
odezva 0-150 (rise) [ms] |
25,0 | 6,1 | 16,1 | 25,3 | 16,0 | 7,0 | 5,7 |
odezva 0-150 (fall) [ms] |
7,0 | 4,6 | 5,5 | 4,8 | 8,0 | 3,3 | 4,8 |
odezva 0-125 (rise) [ms] |
26,0 | 6,4 | 15,9 | 23,5 | 12,0 | 6,5 | 5,5 |
odezva 0-125 (fall) [ms] |
6,0 | 4,7 | 5,3 | 4,0 | 7,0 | 3,2 | 4,7 |
odezva 0-100 (rise) [ms] |
26,0 | 6,2 | 15,0 | 24,7 | 10,0 | 6,3 | 5,2 |
odezva 0-100 (fall) [ms] |
6,0 | 4,5 | 5,1 | 4,2 | 5,0 | 3,4 | 4,2 |
odezva 0-75 (rise) [ms] |
25,0 | 5,9 | 15,4 | 24,1 | 10,0 | 5,8 | 5,4 |
odezva 0-75 (fall) [ms] |
5,0 | 4,2 | 4,8 | 3,9 | 5,0 | 3,1 | 4,4 |
odezva 0-50 (rise) [ms] |
25,0 | 5,2 | 14,2 | 24,9 | 10,0 | 6,2 | 4,9 |
odezva 0-50 (fall) [ms] |
5,0 | 3,9 | 4,4 | 3,8 | 4,0 | 3,2 | 4,1 |
odezva 127-255 (rise) [ms] |
14,0 | 6,1 | 12,0 | 4,1 | 6,0 | 6,3 | 5,6 |
odezva 127-255 (fall) [ms] |
25,0 | 9,1 | 14,6 | 22,9 | 10,0 | 7,7 | 5,6 |
odezva 75-180 (rise) [ms] |
18,0 | 7,0 | 16,7 | 19,6 | 10,0 | 8,9 | 6,0 |
odezva 75-180 (fall) [ms] |
24,0 | 8,8 | 9,2 | 16,4 | 13,0 | 5,3 | 5,3 |
čitelnost pohyblivého textu |
6,0 | 7,0 | 6,5 | 6,0 | 6,5 | 6,7 | |
BenQ BL2400PT (A-MVA, AMA) |
BenQ G2411HD (TN) |
BenQ V2420H (TN) |
NEC MultiSync 2690WUXi2 (H-IPS) |
NEC MultiSync 2690WUXi2 (H-IPS, Overdrive) |
Samsung SyncMaster PX2370 (TN) |
HP ZR24w (H2-IPS) |
|
odezva 0-255 (rise) [ms] |
18,0 | 3,2 | 16,1 | 25,1 | 10,2 | 12,2 | 17,6 |
odezva 0-255 (fall) [ms] |
12,0 | 1,2 | 1,6 | 14,2 | 15,3 | 2,0 | 6,9 |
odezva 0-225 (rise) [ms] |
18,0 | 3,5 | 20,3 | 29,7 | 15,4 | 14,0 | 16,9 |
odezva 0-225 (fall) [ms] |
12,0 | 1,1 | 0,8 | 12,7 | 15,2 | 2,0 | 6,3 |
odezva 0-200 (rise) [ms] |
20,0 | 4,6 | 19,3 | 31,2 | 15,7 | 13,2 | 16,6 |
odezva 0-200 (fall) [ms] |
11,0 | 0,7 | 0,6 | 13,4 | 15,1 | 1,6 | 5,5 |
odezva 0-175 (rise) [ms] |
20,0 | 4,4 | 19,4 | 31,1 | 14,4 | 13,3 | |
odezva 0-175 (fall) [ms] |
9,0 | 0,6 | 0,9 | 11,8 | 1,2 | 4,2 | |
odezva 0-150 (rise) [ms] |
25,0 | 3,3 | 19,1 | 30,1 | 9,6 | 10,2 | |
odezva 0-150 (fall) [ms] |
7,0 | 0,5 | 0,8 | 12,4 | 0,8 | 3,6 | |
odezva 0-125 (rise) [ms] |
26,0 | 2,3 | 18,4 | 29,6 | 9,2 | 9,8 | |
odezva 0-125 (fall) [ms] |
6,0 | 0,4 | 0,6 | 12,4 | 0,8 | 3,4 | |
odezva 0-100 (rise) [ms] |
26,0 | 2,4 | 19,2 | 28,7 | 15,4 | 8,8 | 9,2 |
odezva 0-100 (fall) [ms] |
6,0 | 0,4 | 0,7 | 12,6 | 11,7 | 0,8 | 3,1 |
odezva 0-75 (rise) [ms] |
25,0 | 2,1 | 18,9 | 27,8 | 8,4 | 8,8 | |
odezva 0-75 (fall) [ms] |
5,0 | 0,3 | 0,6 | 13,1 | 0,6 | 2,9 | |
odezva 0-50 (rise) [ms] |
25,0 | 2,2 | 18,7 | 26,9 | 7,6 | 8,9 | |
odezva 0-50 (fall) [ms] |
5,0 | 0,3 | 0,6 | 12,7 | 0,5 | 3,1 | |
odezva 127-255 (rise) [ms] |
14,0 | 4,2 | 6,4 | 25,3 | 14,7 | 9,2 | 16,6 |
odezva 127-255 (fall) [ms] |
25,0 | 3,8 | 18,1 | 32,1 | 13,8 | 23,4 | 12,1 |
odezva 75-180 (rise) [ms] |
18,0 | 4,7 | 17,8 | 29,7 | 13,9 | 23,6 | 15,4 |
odezva 75-180 (fall) [ms] |
24,0 | 1,9 | 2,4 | 18,4 | 13,8 | 6,2 | 7,1 |
čitelnost pohyblivého textu |
6,0 | 6,0 | 6,5 | 2,0 | 3,0 | 6,5 | 6,5 |
Průběh odezvy odpovídal osazenému typu panelu. Byl
tedy velmi rovnoměrný ve všech přechodech, kde průměrně odezva
dosahovala hodnoty kolem 20 ms. Rozmazávání při sledování filmů
patrné nebylo a ku cti NECu patří rovněž fakt, že u monitoru nepoužil
dnes tolik využívaný Overdrive. Po přepnutí do profilu Gaming se odezva u
přechodu černá-bílá (0-255-0) zkrátila na z necelých 30 ms na 18 ms, u
ostatních přechodů ale již zůstala v podstatě nezměněna.
Obrázky z osciloskopu krásně ukazují, jak si NEC poradil i bez Overdrivu.
Průběh odezvy 0-255-0, 1 dílek = 40 ms
Průběh odezvy 127-255-127, 1 dílek = 40 ms
Průběh odezvy 50-200-50, 1 dílek = 40 ms
Nyní se můžete podívat na porovnání s většinou testovaných panelů.
V PixPerAn jsme ještě okometricky změřili nejvyšší možnou rychlost pohyblivého textu, který byl ještě čitelný. Je to možná právě i díky tomu, že EA232WMi nepoužívá žádný OverDrive, ale nebylo problém přečíst ještě text s docela vysokou rychlostí 6,5.
Interpolace
U interpolace se nejprve znovu zopakuji: U moderního panelu je to v roce 2010 skoro zbytečná část testu LCD, ale dejme tomu,
že si z nějakého důvodu třeba nechcete zapnout zobrazení 1:1 v
ovladačích grafické karty (u digitálního výstupu by to mělo snadno jít
jak u Radeonů, tak u GeForce).
NEC bohužel nenabízí zobrazení 1:1 (tedy samozřejmě nabízí, ale jen pro nativní 1920 × 1080 px), musíte si vystačit s režimy:
- Full – Plný - Změní měřítko vstupního obrazu tak, aby vyplnil obrazovku. Ideální pro obrazy s poměrem stran 16:9
- Aspect – Vstupní obraz je zobrazen bez geometrického deformování s vyplněním co největší plochy displeje. Obrazy s poměrem 16:9 vyplní obrazovku vodorovně, zatímco obrazy 4:3 nebo 5:4 vyplní obrazovku svisle.
Zatímco při zachování poměru stran (Aspect) je interpolace velice dobrá, při roztahování na plnou šíři obrazovky je spíše podprůměrná. Takže jestli něco takového chcete dělat, byli jste varováni.
Verdikt
Verdikt
MultiSync EA232WMi se NECu jednoznačně povedl. Podsvícení LED zbavilo předchozí a jinak také velmi dobrý EA231WMi Achillovy paty v podobě velmi slabé levé strany odhalené při měřeních rovnoměrnosti podsvitu a také už snad nehrozí jeho prosvítání. Navíc se zlepšilo podání černé a kontrast fantasticky drží kolem hodnoty 1000:1 i při velmi nízkém jasu.
Další aspekty monitoru jsem pochválil už v průběhu recenze a najdete je znovu vypíchnuty v dlouhém seznamu plusů a minusů. Raději se ale podívejme, kdo NEC EA232WMi, který mimochodem začíná za příznivější cenu než předchozí EA231WMi, konkuruje:
BenQ BL2400PT nabízí skoro stejně dobrou ergonomii, má větší úhlopříčku (a také bod), jeho nevýhoda (i když pro některé výhoda) spočívá v použití A-MVA a polomatného displeje. Zatímco takové večerní sledování filmů z přímého pohledu a fotografie, na nichž chcete obdivovat kontrast, jsou na BL2400PT zážitkem, kvůli off-centre contrast shiftu typickém pro VA panely je méně vhodný na nějakou vážnější práci s barvami a také při dvoumonitorovém osazení, kdy prostě to samé na obou monitorech uvidíte jinak. Cena je pro změnu jasně na straně BenQ.
Dell U2311H je levnější už jen o 1000 Kč a troufám si říci jediné: nejste-li hráči, tuhle tisícovku nešetřete. EA232WMi porazí Dell U2311H takřka ve všem. Výjimkou je jen odezva. Zato polohování, rovnoměrnost podsvícení, automatický jas a také méně výrazné modrání/fialovění rohů na tmavých obrazovkách (e-IPS) jasně mluví pro NEC.
Fujitsu P23T-6 je nejbližší konkurencí (je to parametrově skoro stejný e-IPS LED), ale zatím jsme ho ještě k recenzi neměli. Mám tu ale otestován P27T-6, takže trochu vím, co od funkcí a polohování P23T-6 čekat a celkově se dá asi říci, že s o něco vyšší či srovnatelnou cenou nebude lepší než EA232WMi. Možná díky OverDrive vyhraje v odezvě, ale automatický jas bude omezen na senzor okolního osvětlení a černé provedení Fujitsu v nabídce nemá.
Samsung F2380M s cPVA zřejmě brzy skončí, přesto ho ve výběru můžete v potaz vzít také. Od doby uvedení VA LED BenQ pro něj za podobnou či vyšší cenu nevidím mnoho důvodů. Snad jen kdybyste hledali kombinaci monitoru s dobrou polohovatelností a HDMI. Fundamentální rozdíl oproti EA232WMi spočívá v už několikrát zopakovaném VA vs. IPS.
Abychom se podívali také na něco dražšího než recenzovaný NEC EA232WMi, vzal jsem si na pomoc HP ZR24w. Stejně jako všechny další monitory do této ceny se omezuje na barevný prostor sRGB, kvůli zřejmě až šesti CCFL trubicím má docela slušnou rovnoměrnost podsvícení a platí za to na dnešní poměry vyšší spotřebou elektrické energie. H2-IPS u HP bude zřejmě krycí název pro e-IPS (u vyšších modelů s wide gamutem, jako třeba ZR30W, pak p-IPS), je ale fakt, že ZR24w zdaleka netrpí takovým modráním rohů jako EA232WMi nebo nedej bože Dell U2311H. Černá jde na ZR24w spíše do šeda a hlavně s nižším jasem má ZR24w trochu problém udržet kontrastní hodnotu (černá se pod nějakých 0,16 cd/m2 moc nechce). ZR24w se tedy od EA232WMi liší cenou, úhlopříčkou, poměrem stran (16:10), rozlišením (1920 × 1200 px), podsvícením či spotřebou, naopak ohledně matrice, ovládání či polohovatelnosti zde až tak zásadní rozdíly nejsou. Jaké priority přiřadíte tomu kterému kritériu je už jen na vás.
Nakonec ještě ve zkratce, k čemu bych NEC EA231WMi doporučil:
- ergomická kancelář, programování apod.
- dvoumonitorové sestavy
- amatérská grafika, fotografie, webová grafika
- noční práci
- sledování filmů
a k čemu naopak ne:
- vážnějšímu hraní rychlých her
- profi fotografie (gamut jen sRGB, nádechy černé)
NEC MultiSync EA232WMi
+ IPS (dobré pozorovací úhly)
+ skvělá stabilita kontrastu
+ jas černého bodu se blíží VA
+ polohovatelnost, správa kabelů
+ vstupy + kompletní a kvalitní kabeláž
+ USB hub
+ decentní design, tenký rámeček, matné povrchy, výběr mezi černým a bílým monitorem
+ nízká spotřeba, nezahřívá se
+ lepší rovnoměrnost podsvícení než u CCFL předchůdce
+ konkurenceschopná cena
+ vynikající funkce pro automatický jas (senzor + zastoupení bílého obsahu)
+ dobré OSD, pohodlné ovládání (joystick)
+ s jasem možno jít tařka na nulu, možnost měnit jas LED indikující zapnutí
+ žádný brum ze zdroje
+ zabudované reproduktory (pro Skype apod. použitelné)
– levnější e-IPS = různé nádechy na černé už z mírných úhlů
– reproduktory nejsou nevýkonné, ale hrají opravdu velice špatně
– chybí zobrazení 1:1, interpolace v režimu vyplnit obrazovku není ideální
– pomalejší odezva (ale bez OverDrive)
Za zapůjčení LCD monitoru MultiSync EA232WMi děkujeme
společnosti NEC Displays Solution Europe GmbH