NEC MultiSync P232W : 23palcový AH-IPS s veškerou japonskou parádou

4. 10. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

P232W: seriózní Full HD není oxymóron

A čím, že by vás NEC mohl přesvědčit, když používá „stejný panel LG“  jako mnohé třeba i dvakrát levnější monitory? No, ani to s tím stejným panelem nemusí být tak docela pravda, neboť osazený LG LM230WF3-SLE1, už je z nové generace IPS uvedené začátkem tohoto roku. LG matrici označuje jako AH-IPS, přestože ono Advanced nemá vlastně žádný důvod. Jednoduše je pořád ta samá varianta (resp. varianty) H-IPS, žádné super vysoké rozlišení na čtvereční jednotku jako v některých mobilních zařízeních se nekoná.

Ale určité změny tu přece jen jsou. Na rozdíl od většiny dnešních 23" s IPS má NEC P232W nejspíše nativně 8bitový panel a ne 6bitový (+ FRC). Americký NEC a nějaké specifikační PDF uvádí myslím dokonce 10 bitů na barevný kanál (8 bitů + FRC), ale to je podle všeho nesmysl (německý NEC to má asi správně). Další změnou, byť jen velmi nepatrnou, je antireflexní vrstva. LG ji označuje stále jako hard coating (3H), ale když jsem měl vedle sebe HP ZR24w (starší generace H-IPS) a NEC P232W, špinavý efekt na světlých barvách (hlavně bílé) byl určitě méně citelný na P232W.

NEC má design svých MultiSync P a PA v podstatě sjednocený, takže pokud se podíváte na recenzi P241W nebo třeba PA271W, budete vědět, jaké všechny nadstandardní funkce MultiSync nabízí. Na prvním místě bych určitě zmínil korekci nerovnoměrnosti podsvícení. Ta vás sice bude stát „oříznutí“ maximálního jasu (a tím pádem statického kontrastního poměru mezi bílou a černou), to je však více než akceptovatelná oběť. Zejména pro grafika, který si určitě do monitoru slunce svítit nenechá a více než 200 cd/m2 určitě nepotřebuje.

Základní přednosti v kostce mohu v podstatě bez uzardění zkopírovat od P241W:

  • panel AH-IPS s pokrytím 96,8 % sRGB
  • interní programovatelná 14bitová 3D LUT tabulka (vysvětlení a rozdíl proti 1D LUT zde)
  • DisplaySyncPro – pro dva počítače vám stačí jeden monitor, myš a klávesnice, P232W integruje funkci KVM switche
  • AmbiBright – automatická regulace jasu podle okolí (senzor) a obsahu
  • vstupy čítající D-Sub, dva DVI-I a DisplayPort
  • pět programovatelných režimů obrazu
  • XtraView – široké pozorovací úhly díky použité matrice (zde 178/178 stupňů nad kontrastní poměr 10:1)
  • PIP/PBP – funkce obraz v obraze a obraz vedle obrazu (rozdělená obrazovka)
  • Digital Uniformity Compensation – přidaná elektronika vyhodnocuje a kompenzuje chyby v rovnoměrnosti podsvícení (a s nimi spojené odchylky barev/tónů šedé)

Parametry P232W a dalších monitorů ve srovnání

U parametrů max. jas a kontrast je u obou monitorů NEC v tabulce počítat s tím, že zejména při zapnutí korekce rovnoměrnosti podsvícení jsou hodnoty nižší.

 

Asus
PA238Q

Eizo FlexScan EV2335W

NEC MultiSync P232W

Asus 
PA248Q

NEC MultiSync P241W

viditelná úhlopříčka 23"  23" 23" 24" 24"
typ panelu (matrice, podsvícení) e-IPS, LED  S-PLS, LED AH-IPS, LED  e-IPS, LED  e-IPS, CCFL
poměr stran 16:9 16:9 16:9 16:10 16:10
maximální rozlišení 1920 × 1080  1920 × 1080 1920 × 1080 1920 × 1200 1920 × 1200
bodová rozteč [mm] 0,266 0,266 0,266 0,269 0,269
barevné provedení černá  černá, nebo světle šedá černá, nebo stříbrno-bílá černá černá, nebo bílá
úhel pohledu horizontální/vertikální 178°/178°  178°/178° 178°/178° 178°/178° 178°/178°
horizontální frekvence digital/analog [kHz] 30–83  31–68 31,5–83 30–83 31,5–93,8
vertikální frekvence digital/analog [Hz] 56–75  55–76 50–85 50–76 50–85
barevná hloubka 6+2-bit, 16,7 mil.  6+2-bit, 16,7 mil. 8-bit, 16,7 mil. 6+2-bit, 16,7 mil. 8-bit, 16,7 mil.
barevný prostor (gamut) sRGB  sRGB sRGB AdobeRGB sRGB
jas [cd/m²] 250 250 250 300 360
kontrast – typický 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1 1000:1
kontrast – dynamický 50 000 000:1  výrobce neuvádí výrobce neuvádí 80 000 000:1 výrobce neuvádí
odezva [ms] 6 – GTG  6 – GTG 8 – GTG, 14 – BWB 6 – GTG 8 – GTG, 15 – BWB
spotřeba běžná/úsporný režim [W] 65 (max.)/ 35 (max.)/21 (typ.)/0,1 W (standby) 29 (max.)/23 (typ.)/18 (Eco 2)/0,3 75/1 95/1
videovstupy 1× DisplayPort 1.1a, 1× HDMI 1.3, 1× DVI-D s HDCP, 1× D-Sub  1× DisplayPort, 1× DVI-D s HDCP, 1× D-Sub 1× D-Sub, 1× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort, 1× HDMI 1× DVI, 1× DisplayPort 1.1a, 1× D-Sub, 1× HDMI 1.4 1× D-Sub, 2× DVI-D s HDCP, 1× DisplayPort
kabely 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, USB, napájecí  1× DisplayPort, 1× DVI, audio, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, USB, napájecí D-Sub, DVI, DisplayPort, USB 3.0, napájecí 1× D-Sub, 1× DVI, 1× DisplayPort, USB, napájecí
rozbočovač USB/doplňkové porty ano, 2 + 2, USB 2.0  ne ano, 3× USB 2.0 (dva vstupy pro funkci KVM switche) ano, 4× USB 3.0 ano, 3× USB 2.0 (dva vstupy pro funkci KVM switche)
reproduktory ne  ano, 2× 0,5 W ne ne ne
výstup na sluchátka ano  ano ne ano ne
kamera ne  ne ne ne ne
mikrofon ne  ne ne ne ne
příslušenství instalační CD, manuál  instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál instalační CD, manuál
nastavení 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí  8 tlačítek, přímo pro režimy Eco, přepnutí vstupů, předvolený režim, hlasitost, vstup do menu, úpravu jasu a zapnutí/vypnutí 8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu jas, režimy obrazu, PIP, OSD menu 7 tlačítek, přímé pro QuickFit, režimy/profily, kontrast, OSD, jas, vstupy a zapnutí/vypnutí 8 tlačítek, přímé pro volbu vstupu jas, režimy obrazu, PIP, OSD menu
ovládání mírně složitější  mírně složitější jednoduché mírně složitější jednoduché
barevné profily v OSD Standard, sRGB, Scenery, Theater, User  User1, User2, sRGB, Paper, Movie Rec709/HDTV, sRGB, High Bright, Full, Programmable Standard, sRGB, AdobeRGB, Scenery, Theater, User 1/2 Rec709/HDTV, sRGB, High Bright, Full, DCI
pokročilé nastavení barev RGBCMY  RGB RGBCMY RGBCMY RGBCMY
odnímatelný stojan ano  ano ano ano ano
úhel náklonu -5° až 20°  0 až 30° -5° až 20° -5° až 20° -5° až 20°
otočení na výšku ano  ano ano ano, Pivot ano
otočení kolem osy 120°  344° 170° 120° 170°
výšková nastavitelnost [mm] 100 165 150 100 150
ovladače ano, na CD  ano, na webu ano, na CD ano, na CD ano, na CD
barevné profily ne  ano, na webu ano, na CD ne ano, na CD
další software Eizo EasyPIX2, EcoView NET, ScreenSlicer, ScreenManager Pro MultiProfiler, NaviSet MultiProfiler, NaviSet
rozměry s podstavcem  (v × š × h) [mm] 396–496 × 549 × 201  360–518 × 547 × 246 338–488 × 544 × 228 416–516 × 557 × 235 378–528 × 557 × 228
hmotnost s podstavcem [kg] 5,5 6,7 9,2 6,4 10,5
záruka [roky] 3 (ZDP)  5 (3 na panel) 3 3 (ZDP) 3
cena [Kč] 6190 8400 11 110 9 990 17 240

Ceny byly zjištěny v e-shopech Alfa.cz, Alza.cz, CZC.cz, Mironet, Softcom.cz a T.S.Bohemia (nejnižší cena monitoru skladem, resp. u dražších monitorů alespoň se stavem na cestě či do několika dnů, včetně DPH).

Monitor Asset Manager nedokáže rozpoznat typ ani výrobce elektroniky. Frekvenční rozsahy jsou zjištěny pro změnu dobře, NEC P232W bohužel nepodporuje 24 Hz (zato 50 Hz skutečně není problém nastavit).

NEC P232W recenze

 

 

Vnější provedení, vstupy, příslušenství, OSD a nadstandardní funkce

Provedení, vstupy, příslušenství

Do testu nám NEC poslal stříbrno-bílou variantu, koupit však můžete i plně černé provedení:

NEC P232W ilustrace

 

NEC P232W ilustrace

NEC má dobrý zvyk dávat k monitorům pořádné kabely, D-Sub byl tentokrát tlustý opravdu rekordně. NEC zřejmě počítá s tím, že by monitor mohl být nasazen jako upgrade někde, kde není grafický adaptér s digitálním výstupem.

NEC MultiSync P232W
NEC P232W ilustrace

 

Ačkoli se jedná o 23" monitor, krabice je jako obyčejně obrovská. NEC MultiSync P se prostě vozí pořádně chráněn a nikoli v rozloženém stavu. Stojan přesto můžete odmontovat a využít standardní rozteče VESA pro uchycení na zeď.

NEC MultiSync P232W

NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W NEC MultiSync P232W

NEC P232W ilustrace

OSD

OSD je prakticky stejné jako u P241W, jedinou změnou (z mého pohledu přece jen k horšímu) je nastavování jasu v procentech místo cd/m2. Ale možná jsem jen přehlédl volbu, jak toto nastavit na absolutní hodnoty.

NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace 

Hardwarová kalibrace

Ačkoli je na to P232W nejspíš stavěný, hardwarová kalibrace je výsadu SpectraView Reference. A SpectraView Reference P232 ještě na trhu není (a nevím, zda bude). Pokud by byla, pak počítejte se zhruba dvojnásobnou cenou oproti MultiSyncu (v ní máte asi ještě stínítko a lepší záruku na počet vadných bodů) a v Evropě pak hardwarovou kalibraci díky programu SpectraView Profiler (software od basICColoru). V zámoří mají přímo aplikaci zvanou SpectraView. Jelikož lze u P series přehrávat firmware, tak by to možná mohla být pobídka koumákům, kteří by jej upravili a hardwarovou kalibraci zprovoznili (monitor bude se musel SpectraView Profileru hlásit jako SpectraView Reference).

MultiProfiler

Stejně jako u NEC PA Series či P241W i u P2332W máte k dispozici MultiProfiler. Tato aplikace slouží k emulaci barevných prostorů a vlastností dalších zařízení, typicky pak monitorů a tiskáren. Existuje asi více scénářů použití, tyto bych viděl jako nejčastější:

  • po upgrade monitoru na NEC podporující MultiProfiler si můžete emulovat v případě potřeby váš dosavadní monitor (tento případ ocení třeba grafici, kteří nechtějí či nemohou používat ICC profily tiskárny, ale zato už za ty roky vědí, jak která barva na jejich monitoru dopadne v tisku)
  • při použití více monitorů, z nichž je jeden NEC PA či P (a další ideálně alespoň také IPS, není to ale podmínkou), můžete NEC nastavit tak, aby byl co nejvíce podobný druhému (či dalším)
  • práce v barevném prostoru tiskového zařízení se pak samozřejmě nabízí jako třetí častý scénář

V MultiProfileru získáváte také možnost pohodlně ovládat skoro vše, kvůli čemuž byste jinak museli do OSD. Na této obrazovce je veledůležité tlačítko Edit... S ním se vám otevřou možnosti pro emulaci různých barevných prostorů nebo pro emulaci nějakého zařízení, jehož ICC profil MultiProfileru předložíte.

NEC P232W recenze

NEC P232W recenze NEC P232W recenze  NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze

AmbiBright

AmbiBright je honosný název pro senzor intenzity osvětlení před monitorem a následnou automatickou úpravu jasu. Tento senzor máte pod kontrolou, takže ho můžete a nemusíte používat. Doplňují jej dva režimy Eco, které rovnou nastaví určité (nižší než výchozí) hladiny jasu.

Digital Uniformity Compensation

Technologii DUC najdete v nabídce OSD jako Uniformity, což trošku lépe vypovídá o tom, co by asi tak mohla dělat. Zajišťuje rovnoměrnější intenzitu podsvícení, tedy homogenitu panelu. Daní je určité snížení max. jasu, to ale většině uživatelů zdaleka vůbec vadit nebude. DUC by měla být jedinečně naprogramována pro každý jednotlivý panel a pokud dojde při servisu právě k výměně této součásti (což typicky zřejmě ne), měl by se celý přeměřit a znovu naprogramovat.

NaviSet

NaviSet si možná pamatujete ještě z dob CRT monitorů NEC (a Mitsubishi), tehdy to byla opravdu velmi šikovná pomůcka (nastavit geometrii přes OSD bylo opravdu často na dlouho). U LCD se už geometrie a konvergence zdlouhavě neladí a hlavně má zrovna tento NEC velice povedené ovládání své nabídky přímo v monitoru, takže ani nemáte nutkání tento doplně do svého operačního systému instalovat.

PIP, PBP, Picture in Picture, Picture by Picture

Funkce PBP a PIP jsou stejné jako u PA Series, a proto jsem si ze své starší recenze vypůjčil vyfocení možné funkcionality. Co jsem nevyzkoušel a přesto by měl monitor umět, to je kombinace funkcí PIP/PBP s MultiProfilerem. Mělo by být možné si například na levé polovině monitoru nechat zobrazení s barevným profilem tiskárny a na pravé třeba s vaším předchozím monitorem.

  

Funkce KVM switche

P241W má stejně jako třeba PA271W dva USB vstupy. K jedinému (ano, ne zrovna levnému) monitoru tak můžete připojit dva počítače a stačí vám stále jediná klávesnice a jediná myš. Podle toho, který je zapnutý (nebo který zvolíte), s tím potom také pracujete.

 

Testovací metodika, návod k použití interaktivních grafů

Metodika testování

Před tím, než začnu jakýkoli panel testovat, tak na něm alespoň týden běžně pracuji. Tím se čerstvě vybalený panel alespoň částečně zahoří a ustálí. Hlavně u monitorů s podsvícením CCFL je důležité začít měřit až po době záběhu a v den měření pak alespoň po hodině od zapnutí.

 

Většina měření je prováděna kolorimetrickou sondou i1 Display 3 Pro (v retailu přímo od X-Rite je označena jen jako i1 Display Pro), kterou změřím barevné podání a jeho odchylky v továrním nastavení. Používám metriku CIE94 a není-li řečeno jinak, srovnání je prováděno oproti standardnímu gamutu s D65 (sRGB, gamut je stejný také jako Rec. 709 či HDTV). Softwarem, který zpracovává výsledky ze sondy a také slouží jako generátor signálu, je ChromaPure.

Následuje zjišťování pozorovacích úhlů, barevného podání na testovacím obrazci, regulace jasu a hodnot kontrastu. K těmto účelům používám kromě zmíněného ChromaPure speciální aplikaci, kterou jako svou diplomovou práci na VUT vytvořil náš dlouholetý kamarád Jirka Švec (díky Jirko). Díky ní jsem schopen zjistit rozsah zobrazení jednotlivých barevných kanálů RGBCMYK, zejména v jejich kritických krajních rozsazích. To samé platí o podání jasu s kontrastem na stupních šedi.

Na barevném obrazci vidíte zastoupení jednotlivých barev RGBCMYK ve dvou řadách. Spodní pruh zobrazuje celé spektrum odstupňované po deseti krocích v rozmezí 0–255, horní pruh pak jemné detaily v rozmezích 0–25 a 230–254 pro každou barvu. Díky tomu jsem schopen s celkem velkou přesností určit, jaké barevné odstíny jednotlivých barev již panel není schopen ani po kalibraci zobrazit. Výsledkem jsou pak dva grafy, které zobrazují, od jaké hodnoty bylo možné na monitoru rozeznat odstupňování nejtmavších a nejsvětlejších jemných odstínů.

To samé platí pro testovací obrazec se stupni šedi. V horní polovině můžete vidět rozmezí 1–24 na černém pozadí (0), v dolní polovině pak světlé odstíny v rozmezí 231–254 na bílém pozadí (255). Na tomto obrazci se velmi pěkně pozorují např. problémy některých monitorů IPS s nejtmavšími odstíny.

Se zkalibrovaným panelem se pak podívám, jak si poradí s barevnými přechody a případným ditheringem. Ten je nejvíc patrný v černo-bílém přechodu, kde je velmi často vidět alespoň jemné pruhování.

Následuje měření homogenity podsvícení, ke kterému si díky této aplikaci zobrazím síť 5 × 3, v níž probíhá měření. Jas je v tomto případě nastaven na hodnotu kolem 120 cd/m2 pro střed. Výsledky měření jsou pro lepší grafickou přehlednost převedeny do grafického obrazce s příslušnou legendou.

Při stejném nastavení pak probíhá i měření odezvy. Tomuto účelu je věnována také jedna záložka aplikace LCD Tester. Kromě standardního průběhu odezvy měřené v rozsahu 0–x mě zajímá i jak si panel poradí s odezvami pro běžný provoz podstatně typičtějšími a to 127–255 (šedá–bílá) a 75–180 (šedá–šedá, někdy označována jako GTG – gray-to-gray). Tyto hodnoty jsou pro každý panel TN nejhorší, protože se krystal musí ustálit na dvou ne krajních hodnotách, při nichž není možné v takové míře použít OverDrive.

Za zapůjčení digitálního osciloskopu M525 děkujeme společnosti ETC.

X-Rite i1 Display 3 Pro byla zakoupena v OEM verzi u ChromaPure (USA)

Jak na interaktivní grafy 2.0

  1. Pokud se vám nelíbí písmo se stíny, velmi snadno je vypnete v Nastavení. Máte-li ještě problémy s rychlostí zobrazování, můžete v Nastavení povypínat také animace. 
  2. V základním nastavení jsou pruhy seskupeny dle úhlopříčky monitory a dále seřazeny dle naměřené hodnoty (vzestupně, či sestupně pak podle toho, je-li zrovna vyšší = lepší či naopak). Toto můžete snadno změnit zvolením řazení dle naměřené hodnoty v testu, seskupením třeba podle matrice apod.
  3. Po najetí myší na některou z položek (třeba na HP ZR24w) se z této stane 100 % (základ) a ostatní položky se spočítají podle ní. Všechny absolutní hodnoty se změní na relativní. Zpět se změní, až kurzor myši opustí oblast s názvy položek (v tomto případě procesorů).
  4. Budete-li chtít nějakou položku (monitor) v grafech sledovat, můžete si její pruh libovolně obarvit. Stačí klepnout levým tlačítkem myši na barevném pruhu a vybrat si z palety. Máte-li povoleny cookies, mělo by vám nastavení vydržet i pro další grafy v dalších kapitolách.
  5. Cenu a další základní parametry (například rozlišení či úhlopříčku) můžete zobrazit kdykoliv v každém grafu: stačí u vybraného procesoru najet kurzorem myši nad pruh s hodnotou (měření) a chvíli počkat. Objeví se jako plovoucí nápověda (tooltip).
  6. Zámek základu (monitor, který se stane těmi 100 % a od něhož se odvíjí další relativní hodnoty) aktivujete pomocí současného stisku klávesy CTRL a levého tlačítka myši nad procesorem (či jeho pruhem v grafu), který chcete uzamknout.
  7. Před prvním použitím grafů si pro jistotu vyprázdněte cache prohlížeče (zřejmě bude stačit refresh) a v případě problém smažte i příslušné cookies.
  8. Interaktivní grafy 2.0 jsou kompatibilní s prohlížeči Firefox (testovány verze 4.x), Opera (testováno s 11.x), Internet Explorer 8 a 9 (verze 7 a starší už nejsou podporovány) a Chrome (zde mají tooltipy hranaté rohy namísto kulatých).
  9. V případě problémů se nejdříve ujistěte, že máte v prohlížeči povoleny skripty i cookies, dále splnění bodů 7 a 8, teprve potom nám chybu prosím co nejpřesněji reportujte. Jedná se o první ostré nasazení grafů, takže i přes delší testování autorem a redakcí při komplexnosti aplikace určitě ještě nějaké mouchy v nějaké kombinaci objevíte.

Rovnoměrnost podsvícení

Rovnoměrnost podsvícení

Při zapnutí korekce nerovnoměrnosti podsvícení sice pozbudete skoro čtvrtinu kontrastního poměru a není možné nastavit jas nad 70 %, přesto se ale hlavně grafikům určitě vyplatí. Kromě pravého horního rohu se kompenzace elektronice daří skvěle a srovnatelný výsledek mají už jen dva monitory: NEC P241W a Eizo EV2335W. Oba jsou samozřejmě vybaveni stejnou, resp. obdobnou funkcí. Kousek níže můžete vidět i „mapu“ podsvícení s volbou Uniformity Off. Zde průměrná odchylka činila stále velmi dobrých 7 %, maximálních 17 % však už náročnější uživatele neuspokojí.

Monitor je sondou i1 Display 3 Pro přezkoumán v patnácti kontrolních bodech a hodnotíme jak průměrnou odchylku od průměrné naměřené hodnoty podsvícení (cd/m2), tak odchylku maximální. To je kritérium snad ještě podstatnější, protože pokud vám na v průměru docela rovnoměrně podsvíceném monitoru jeden roh či jedna strana třeba oproti středu skoro svítí velmi málo, může to být rušivé při sledování filmů či her a práci znesnadňující při editaci fotek, videa či obecně práci s grafikou.

 

Pro lepší ilustraci rovnoměrnosti podsvícení jsme pomocí interpolace z hodnot v měřících bodech vytvořili také jakési mapy podsvícení. Pokaždé platí stejná legenda, kterou lze ve stručnosti vysvětlit takto: obrazovka pokrytá z drtivé většiny bílou či velmi světle žlutou barvou se dá označit za rovnoměrně podsvícenou, nádechy světle zelené už jsou odchylky, které mohou být pro profesionální grafiky neakceptovatelné, tmavě zelené či dokonce zelenomodré plochy už jsou tak velké odchylky podsvícení, že je velmi snadno zpozorujete i necvičeným okem. Stačí jakákoli jednolitá barevná plocha a tmavý roh (typicky) působí, jakoby byl vyveden jinou, o několik odstínů tmavší, barvou.

NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity=5


NEC MultiSync P232W, 120 cd/m2, Uniformity Off

NEC MultiSync P241W, 120 cd/m2, Uniformity=5


LG Flatron IPS235V, 120 cd/m2


Philips 227E3QPH, 120 cd/m2


Asus PA238Q, 120 cd/m2


Eizo FlexScan EV2335W, 120 cd/m2


Philips 241P4QPYK, 120 cd/m2


Asus PA248Q, 120 cd/m2


HP ZR2440w, 120 cd/m2


HP ZR24w, 120 cd/m2


Asus PA246Q, 120 cd/m2


Samsung SyncMaster S24A850DW, 120 cd/m2


BenQ XL2420T, 120 cd/m2

Samsung S27B970D, 120 cd/m2

HP ZR2740w 2012, 120 cd/m2

HP ZR2740w 2011, 120 cd/m2

Samsung SyncMaster S27A850D, 120 cd/m2


Samsung T27B550, 120 cd/m2


Samsung UE32D5500, 120 cd/m2

 

Barevné odchylky (dE, CIE94)

Barevné odchylky

Barevné odchylky zjišťujeme pomocí kolorimetrické sondy i1 Display 3 Pro a softwaru ChromaPure. V grafu je zastoupena nejlepší hodnota (nejnižší odchylka) zaznamenaná v některém z předvolených režimů (někdy sRGB, někdy 6500K apod.) a případně s pomocí přiloženého barevného profilu od výrobce (pomůže-li).

 

Podrobněji o barevných odchylkách v další kapitole. Zde jsou jen nejlepší výsledky v jednom z režimů předpřipravených od výrobce.

Barevné odchylky, gama a škála šedé detailně

Tovární nastavení – režim High Bright (Native)

Už první pohled na monitor naznačuje, že se jedná o továrně dobře nastavený přístroj. Daný kus měl jen nějak posunutou teplotu barev zhruba o 500 K. Je zajímavé, že v recenzi jiného kusu na TFTcentral tamní P232W prakticky přesně dodržoval nastavené teploty.

NEC P232W recenze

Vysvětlení reportu gamutu a barevných odchylek: v horní tabulce vidíte barevné odchylky (dE) pro tři primární barvy, tři sekundární a bílou. Hodnota dE by měla být co nejnižší, dE > 5 už znamená většinou znamená pouhým okem odlišitelnou odchylky od standardu. Pod tabulkou se nachází klasický barevný diagram CIE 1931. Zatímco pozice čtverců patří optimálnímu umístění barev v diagramu, kolečka patří naměřeným hodnotám a graficky máte znázorněnu odchylku. Pokud na obrázek klepnete, uvidíte i graf odchylek luminance jednotlivých barev – tento rozměr není v klasickém diagramu CIE 1931 (xy) zobrazen. U monitorů s podsvitem bývá zpravidla luminance modré přehnaná a naopak u červené nedostatečná.

 

Režim High Bright s nastavením 6100 K

Pro vyléčená daného kusu P232W stačilo nastavit namísto 6500 jen 6100K. Rázem je vše takřka dokonalé: 

NEC P232W recenze

 

NEC P232W recenze

 

 

NEC P232W recenze

 

Režim High Bright s barevným profilem

Pokud si raději nevezmete kus bílého papíru a podle něj jen správně nenastavíte teplotu barev, můžete využít třeba profil přiložené v na CD jako součást ovladačů. Profil danému kusu P232W lehce pomohl.

      NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze

Režim sRGB

Opět stejný problém jako v High Bright: 6500 K je spíše 7000 K

NEC P232W recenze NEC P232W recenze

Zato 6100K je o hodně blíže optimu:

 NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze

 

Gamut (barevný rozsah), srovnání se standardem

Gamut

Gamut si ukážeme opět ještě formou diagramu, o němž jsme debatovali. Na diagramech s barevným rozsahem jsme s Adamem Vágnerem notně zapracovali a nejenže máme (doufejme) přesnější diagram pro CIE 1931, ale nově je tu také modernější CIE 1976 (CIE LUV). Hodnoty jsme zanášeli do bitmap z japonských stránek ColorAC.

NEC MultiSync P232W v sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

NEC MultiSync P232W v High Bright vs. sRGB, CIE 1931:

 

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1931:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1931:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1931:

Philips 241P4QPYK (v továrním nastavení) (v režimu Standard) vs. sRGB, CIE 1931:

 

Asus PA248Q (v režimu Standard) vs. sRGB, CIE 1931:


HP ZR2440w vs. sRGB, CIE 1931:

LG Flatron IPS235V vs. sRGB, CIE 1931:

S24A850DW vs. sRGB, CIE 1931:

 

 

NEC MultiSync P232W v sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync P232W v High Bright vs. sRGB, CIE 1976:

NEC MultiSync P241W vs. sRGB, CIE 1976:

Samsung S27B970D v režimu sRGB vs. sRGB, CIE 1976:

HP ZR2740w r.v.2012 vs. sRGB, CIE 1976:

Philips 241P4QPYK (v továrním nastavení) vs. sRGB, CIE 1976:

Asus PA248Q (v režimu Standard) vs. sRGB, CIE 1976:


HP ZR2440w vs. sRGB, CIE 1976:

LG Flatron IPS235V vs. sRGB, CIE 1976:

S24A850DW vs. sRGB, CIE 1976:

 

Kontrast, úroveň černé, slévání barev

Kontrast

V jediném grafu kontrastního poměru najdete maximální naměřenou hodnotu tzv. statického kontrastu. Nepočítáme tedy poměry mezi různými obrazovkami, jako to dělá marketing výrobců pro nesmysl zvaný dynamický kontrast. O tom, jak je kontrast stabilní, pak hovoří srovnání kontrastního poměru při jasu 120 cd/m2 a pak při minimálním nastavitelném jasu. Druhé srovnání samozřejmě neberte jako přímé: zatímco u některých monitorů pod 120 cd/m2 jas už nesnížíte, jinde jde i s CCFL pod 40 cd/m2 (NEC P241W) a jinde dokonce pod sondou měřitelné hodnoty (Eizo EV2335W, bílá kolem 2 cd/m2, černá měřitelná až při jasu od 2 %).

V režimu High Bright dosahuje kontrast téměř 1050:1, v režimu sRGB je to o trochu méně, snížení na zhruba 800:1 má pak na svědomí korekce nerovnoměrnosti podsvícení (uniformity). Kontrast je až na spodní konec (jas pod 30 cd/m2) velice stabilní.

 NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze 

 

Úroveň černé

Úroveň černé měříme jak při jasu 120 cd/m2, tak při minimálním jasu. Důležitý aspekt pro milovníky nočních filmů podobně jako kontrast favorizuje VA nad IPS.

Slévání barev

Slévání barev taktéž zkoušíme na testovacích obrazcích LCD testeru od Jirky Švece, tam také počítáme počet nerozlišených (slitých) čtverečků odstínů černé/šedé (K), červené (R), žluté (Y), zelené (G), zelenomodré (C), modré (B) a fialové (M). Ideálně by monitory měl ve svém sloupečku mít na střídačku 0 (= rozliším i nejtmavší odstíny) a 255 (= rozliším i nejsvětlejší odstíny).

 

Rozlišitelnost všech barevných tónů není naprosto dokonalá, rozhodně však i v tomto ohledu patří NEC P232W k nadprůměru.

  LG Flatron IPS235V Asus PA238Q Eizo FlexScan EV2335W NEC
MultiSync
P232W
Dell UltraSharp U2412M HP ZR2440w Philips Brilliance 241PQPYK
slévání barev – K 5 2 4 2 3 3 2
slévání barev – K 253 254 254 253 255 254 254
slévání barev – R 1 2 2 2 2 1 2
slévání barev – R 253 254 255 254 255 255 254
slévání barev – Y 1 2 2 2 1 0 1
slévání barev – Y 254 254 255 254 255 255 255
slévání barev – G 1 2 2 2 1 0 1
slévání barev – G 254 254 255 254 255 255 255
slévání barev – C 1 2 2 2 1 0 1
slévání barev – C 254 254 255 254 255 255 255
slévání barev – B 2 3 2 2 2 2 1
slévání barev – B 254 253 254 253 253 254 255
slévání barev – M 2 2 2 1 1 2 1
slévání barev – M 254 254 255 254 255 255 254
  BenQ XL2420T Samsung SyncMaster S24A850DW Asus PA248Q NEC
MultiSync
P241W
Asus PA246Q Samsung S27B970D HP ZR2740w r.v. 2012
slévání barev – K 1 4 3 0 3 3 4
slévání barev – K 253 253 254 254 253 254 254
slévání barev – R 2 2 1 0 2 1 1
slévání barev – R 255 254 255 255 254 255 255
slévání barev – Y 0 1 1 0 1 1 1
slévání barev – Y 255 254 254 255 255 254 255
slévání barev – G 0 1 1 0 1 1 1
slévání barev – G 255 254 254 255 255 254 254
slévání barev – C 0 1 1 0 1 1 1
slévání barev – C 255 254 254 255 255 254 254
slévání barev – B 0 2 2 0 3 1 2
slévání barev – B 253 252 254 254 255 254 254
slévání barev – M 0 1 1 0 2 1 1
slévání barev – M 251 254 255 255 255 254 255

 

Odezva a input lag

Input lag

Pro zjištění input lagu jsem použil počítadlo od FlatPanelsHD a klonování obrazu na GeForce GTX 680. Input lag se pohyboval nejčastěji kolem 0 či 20 ms. V průměru 46 případů mi ne úplně přesnou metodou input lag vycházel na 10,7 ms. Na TFTcentral s lepším softwarem naměřili kolem 20 ms. I tak se ale NEC P232W dá označit za monitor s nízkým input lagem.

Poznámka: měření input lagu touto metodou a neplaceným programem z FlatPanelsHD musíte brát jen jako hrubě orientační. Proč není přesné a jak měřit input lag přesněji je dobře vysvětleno v článku na Prad.de (odkaz vede na anglickou verzi článku).

NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag NEC MultiSync P232W - input lag

Odezva

Odezvu měříme pomocí osciloskopu a software od ETC a vždy při maximálním jasu. Jen tak jde alespoň většina hodnot odečíst, v některých případech ale nepomáhá ani změna měřítka. Pár dříve testovaných monitorů je v některých případech trochu poškozeno (nebo naopak vylepšeno) odečtením hodnoty přímo z měření programu od ETC. Je třeba ručně nastavit hodnoty podle standardu VESA (ukázka je na přechodu bílá-černá-bílá) a počítat s naznačenými 10 %. Dále se naše výsledky mohou odlišovat také tím, že pokud monitor vykazuje použití OverDrive, bereme hodnotu odezvy až na sestupu (či naopak vzestupu na opačné hraně) křivky vychýlené OverDrive (a nikoliv už před ní).

Níže můžete vidět už rovnou sečtené hodnoty rise + fall, tabulka zájemcům ukáže distribuci času mezi náběžnou a sestupnou hranu signálu. Přechod 0–255–0 znamená černá–bílá–černá, 0–50–0 potom černá–šedá–černá, 75–180–75 šedá–šedá–šedá a 127–255–127 pak šedá–bílá–šedá. Měli bychom tak mít políčeno jak na pomalé monitory s matricí TN, tak VA či IPS.

 

U P232W musíte stejně jako u dalších MultiSynců OverDrive v případě zájmu zapnout v OSD Menu (Response Improve). Efekt je jen velmi mírný a nemusíte se opravdu bát nějakých artefaktů.

0-255-0,:

 NEC P232W recenze NEC P232W recenze 

0-150-0:

r:NEC P232W recenze NEC P232W recenze

127-255-127:

 NEC P232W recenze NEC P232W recenze

75-180-75:     

NEC P232W recenze   NEC P232W recenze

75-180-75, Response Improve Off:   

NEC P232W recenze    NEC P232W recenze

Tabulkové srovnání odezvy P232W s už otestovanými monitory:

  LG Flatron IPS235V Asus PA238Q Eizo FlexScan EV2335W NEC MultiSync P232W HP ZR2440w Dell UltraSharp U2412M
odezva 0–255 (rise) [ms] 21 11 11 11 12 10
odezva 0–255 (fall) [ms] 14 10 10 10 12 12
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 34 21 21 21 24 22
odezva 0–150 (rise) [ms] 24 8 11 13 8 9
odezva 0–150 (fall) [ms] 9 7 5 7 8 6
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 33 15 16 20 16 15
odezva 127–255 (rise) [ms] 18 7 10 10 10 9
odezva 127–255 (fall) [ms] 22 10 15 17 11 8
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 39 17 25 27 21 17
odezva 75–180 (rise) [ms] 21 8 10 10 8 8
odezva 75–180 (fall) [ms] 15 6 12 11 9 9
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 36 14 22 21 16 17
  Asus PA248Q BenQ XL2420T Asus PA246Q HP ZR2740w r.v. 2012 Samsung S27B970D Philips Brilliance 241PQPYK
odezva 0–255 (rise) [ms] 9 3 12 13 13 6
odezva 0–255 (fall) [ms] 10 1 15 11 8 7
odezva 0–255 (rise + fall) [ms] 19 4 27 24 21 13
odezva 0–150 (rise) [ms] 6 2 19 17 15 9
odezva 0–150 (fall) [ms] 7 1 11 7 5 6
odezva 0–150 (rise + fall) [ms] 13 3 30 24 20 14
odezva 127–255 (rise) [ms] 7 4 8 8 12 3
odezva 127–255 (fall) [ms] 8 2 19 19 13 7
odezva 127–255 (rise + fall) [ms] 15 6 27 27 25 10
odezva 75–180 (rise) [ms] 6 2 19 17 7 6
odezva 75–180 (fall) [ms] 6 1 18 11 8 7
odezva 75–180 (rise + fall) [ms] 12 4 37 28 15 13

Do grafů jsem zanesl vždy jen celkový čas odezvy (rise + fall):

Monitory v recenzích testujeme i pomocí PixPerAn, v testu čitelnosti pohyblivého textu se často ukáží případné artefakty způsobené ne úplně zdravou implementací OverDrive. Vyšší číslo znamená lepší výsledek, jinými slovy budete na monitoru schopni přečíst text pohybující se vyšší rychlostí.

Pozorovací úhly a monitor v noci

Pozorovací úhly

IPS je pozorovacích úhlech LCD špičkou a NEC P232W to jen potvrzuje.

Čelně:

NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci
NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci 

Ze strany:

NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci
NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci 

Zespoda:

NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci

 NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci 

Srovnat můžete s (v podobných úhlech nafoceným) Samsungem S27B970D s matricí S-PLS:

S27B970D čelně:

Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

S27B970D ze strany:

Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

S27B970D zespodu:

 Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci Samsung S27B970D pozorovací úhly a monitor v noci

 

Referenční výsledky

Našel jsem si několik tapet zastupujících různé situace a kompletní srovnání učinil pro S-PLS Samsung S24A850DW, H-IPS HP ZR2740w a BenQ XL2420T zastupující matrici TN (Twisted Nematic). Díky Samsungu UE32D5500 jsem mohl doplnit konečně nějakého zástupce VA.

Musíte mi prominout, že jsem při focení pozorovacích úhlů ještě nevěděl o tom, že režim Film nakonec dokáže zajistit vcelku normální obraz a při srovnání pozorovacích úhlů se soustředit jen na změny a ne na ten který snímek absolutně (přesaturované barvy z kolmého pohledu způsobují, že při ztrátě kresby z úhlu začne fotka teprve vypadat normálně). V každém případě musím říct, že na VA má UE32D5500 pozorovací úhly dost nadprůměrně dobré, k vypranosti barev dochází až z ostřejšího pohledu. Slévání tmavých odstínů v černou z kolmého pohledu, neduh všech VA, bohužel platí i u UE32D5500.

 

U ZR2740w jsem neúmyslně nastavil trochu ostřejší úhly (nemám na to přesné testovací podmínky a rozdíly jsem viděl až při skládání v bitmapovém editoru), přesto je myslím dobře vidět to hlavní – jak u IPS, tak u PLS dochází jen k velmi malému barevnému a kontrastnímu posunu i při pohledu z ostřejších úhlů.

Zato na BenQ XL2420T jsem byl při pozicování fotoaparátu (pohledu) ještě mírný, přesto vidíte velice rychlou a v inverzní podání ústící změnu při pohledu zespoda (shora to není tak strašné a výsledek je jen o něco horší než ze strany). Ale i při pohledu ze strany vidíte už po pár stupních ztrátu kontrastu a blednutí sytějších odstínů i pleťovek, při pohledu ještě více ze strany je už ztráta kontrastu velice citelná.

Ještě jednu věc vezměte před prohlížením následujících složenin fotografií v potaz: ne vždy se podařilo vyvážit bílou tak, aby fotka odpovídala přesně tomu, co jsem viděl. Nehodnoťte tedy rozdíly mezi čelními fotografiemi napříč matricemi, ale hodnoťte velikost změny právě oproti čelnímu (kolmému) pohledu na obrazovku při pohledu z jiných úhlů.

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

TN (BenQ XL2420T)

A-MVA (Samsung UE32D5500)

S-PLS (Samsung S24A850DW)

H-IPS (HP ZR2740w)

Abyste nemysleli, že s omezenými pozorovacími úhly XL2420T (TN) maluju čerta na zeď, podívejte se ještě na následující příklad. V něm se snažím dívat na bílou plochu z typického posezu na kancelářské židli zhruba ze vzdálenosti natažené ruky s kolmým pohledem asi někam do výšky horní vodorovné linky.

TN na tom také může být ale o trochu lépe, více v kapitole Pozorovací úhly (+ Magic Angle) v recenzi Samsungu T27B550.

Dodatek: VA off-centre color/contrast shift

Jev zvaný off-centre contrast/color shift u VA najdete demonstrován třeba v už starším testu 17 LCD monitorů (odkaz vede na příslušnou kapitolu, pod nadpisem Další demonstrace off-centre contrast shift u VA najdete popis problematiky) a je vidět i na těchto dvou sadách fotek 24" monitoru s A-MVA (Philips 241P4QPYK). Druhá série je pořízena jen z mírně posunutého úhlu. Matrice VA vinou tohoto není považována za vhodnou pro náročnější úpravu fotografií.

Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly 
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly


Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly
Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly Philips 241P4QPYK pozorovací úhly

Monitor v noci

Mezi dobré zprávy lze řadit to, že monitor je zcela tichý bez ohledu na hladinu jasu, jas můžete navíc snížit až na 19 cd/m2. Přitom většina kontrastu zůstane zachována. Zdá se mi, že P232W má trochu mírnější IPS glow než další monitory IPS testované v poslední době (mimo ZR2740w). Prosvítání podsvitu v horní části a spodním pravém rohu je patrné až při vyšším nanstaveném jasu (což v noci asi moc dělat nebudete).

 NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci 

NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci
NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci 

NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci NEC P232W pozorovací úhly a monitor v noci

Regulace jasu, spotřeba (příkon), interpolace

Regulace jasu

NEC P232W k regulaci jasu bohužel používá PWM, a to na frekvenci 180 Hz. Citlivějším jedincům by to nemuselo dělat dobře (a já už vím, že citlivějším jedincem nejsem). 

100% jas:

NEC P232W recenze NEC P232W recenze NEC P232W recenze

50% jas:

NEC P232W recenze NEC P232W recenze 

0% jas: 

 NEC P232W recenze NEC P232W recenze 

Jas bílého bodu je měřen vždy uprostřed monitoru a vždy až po jeho dostatečném zahřátí. Ponechán je jak nativní kontrast, tak výchozí (tovární) režim a barevný profil.

Spotřeba (příkon)

Pro měření příkonu monitoru využíváme zásuvkový wattmetr FK Technics a běžná krajinná tapeta znamená obrázek číslo 6 ze sady tapet Hamada Darwishe pro Windows Vista.

Interpolace

Až na vyloženě špatnou interpolaci 1680 × 1050 px nemá P232W nikde problém, navíc můžete volit i zachování poměru stran a zobrazení 1:1.

NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace 

NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace

 

NEC MultiSync P232W - OSD a interpolace

 

Verdikt a doporučení 

NEC P232W ilustrace

 

Verdikt a doporučení

U P232W platí opravdu takřka do puntíku to samé, co o P241W. Malou odchylku mají na svědomí právě LED tvořící podsvícení. Díky nim je podstatně snížen příkon monitor a současně jejich vinou je třeba více bojovat s nádechy modré.

 

V každém případě je NEC P232W nejlepším 23palcovým monitorem, který prošel redakčním testem. Jako jedinou opravodovou slabinu bych viděl PWM použité pro regulaci. Je mi jasné, že málokteré čtenáře nenapadne, že za cenu jednoho P232W by mohl mít dva 24" monitory rovněž s matricí IPS. Nenapadne to ale grafika, který se zrovna rozhodl vyměnit 17 či 19palcový monitor za něco nového, co by rozhodně mělo mít nějakou jistotou homogenity podsvitu.

Jak vidíte jen o kousek níže, seznam kladů drtivě převažuje nad zápory a když se nám něco moc líbí a jen to bohužel není cenově nejdostupnější, zpravidla to oceníme pomocí We want it!. NEC P232W nebude výjimkou.

bitcoin_skoleni

NEC MultiSync P232W

+ matrice IPS a dobré pokrytí sRGB
+ zejména po zapnutí korekce Uniformity skvělá rovnoměrnost podsvícení
+ dobře nastavené barvy už z výroby, po změně teploty barev v menu vynikající
+ skvělý stojan, polohovatelnost, správa kabelů
+ tenký rámeček usnadní skládání více monitorů vedle sebe
+ perfektní ovládání, dobře uspořádáné a funkčně bohaté OSD menu
+ všechny důležité videovstupy
+ nízký příkon

+ USB hub, funkce KVM switche
+ dostatečně rychlá odezva, jen slabý OverDrive u šedá-šedá
+ žádný brum zdroje, LED indikující napětí lze regulovat
+ podsvícení takřka neprosvítá (sotva znatelně při vyšší hladině jasu)

+ český návod v PDF

± rozlišení 1920 × 1080 px a 23" úhlopříčka
± matná povrchová úprava (žádné odlesky, ale trochu špinavý efekt na světlých plochách)

- regulace jasu realizována pomocí PWM (s nedostatečně vysokou frekvencí)
- vyšší (byť ospravedlnitelná) cena
- HW kalibrace dostupná jen u SpectraView Reference (nejspíš s dvojnásobnou cenou) 
- nižší kontrast po zapnutí Uniformity, částečně také při emulaci sRGB
IPS glow
- nepodporuje 24 Hz

Graf ceny produktu NEC P232W poskytuje server Heureka.cz