Omezení (prakticky zrušení) pokut za nedodržení úvazku by mohlo přispět k tomu, že se nesmyslné dvouleté smlouvy přestanou vyskytovat nebo prostě ztratí význam - operátoři se budou muset snažit si zákazníka udržet jinak. Takže je to správně. Úvahy o nutnosti dodržet smlouvy mě právě v tomto případě vůbec neberou, ačkoliv jsou jinak správné. Bohužel ty dlouhodobé smlouvy s koncovými zákazníky jsou v ČR pro zákazníky obvykle natolik nevýhodné, že by se tomu měla udělat přítrž i v jiných oborech. Co takhle možnost změnit pojišťovnu (nemyslím zdravotní) nebo dodavatele energií jen během jednoho týdne v roce, jinak to neplatí? A určitě by se našly i jiné příklady, které dokazují jak je v mnoha oblastech ekonomiky české prostředí nekonkurenční, zabetonované ve prospěch silných firem. Smlouvy na dobu neurčitou by měly být vypověditelné kdykoliv, maximálně s nějakou lhůtou, stejně jako je to např. se zaměstnaneckým poměrem.
Vedlejším efektem může být to, že operátoři úvazky zruší a všechny tarify rovnou zdraží. Když tak učiní všichni, zákazníci stejně nebudou mít kam odejít. To by byl nejčernější scénář.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
To si nemyslím, že by si Operátoři.CZ, Lajzli Zvýšení Cen !
To si jen Někteří myslí, že není kam Odejít - ale je kam Odejít !
Já už Odešel, protože Nejsem Ochoten Platit Předražené Služby Českým Operátorům .
Na Svoje Volání využívám Slovenské Předplacené SIM, s velmi nízkými cenami služeb, bez nějakých poplatků .
Na příjem slouží Předplacenka Kaktus, za 50kč. Ročně .
A vyřešeno ! Klidně Spím .
Mám dotaz pane Václavíku. Píšete "V Česku operace po technické stránce trvá 4 dny ... v Kanadě dokonce do 20 minut ...". V čem je jiná ona technická stránka v Kanadě oproti té české, že to u nás trvá 4 dny (což je ale stejně irelevantní údaj, protože fyzicky to stále trvá 10 dní) a tam 20 minut? Osobně si myslím, že na "hardwareové" straně je to tam i tady stejné, problém je tedy na straně "softwareové", tedy na lidském faktoru. Nevidím důvod, proč by tenhle úkon měl trvat i těch 20 minut (ale budiž, byl by to úspěch) natožpak 4 dny.
Ono si vem, ze bezne si clovek nepamatuje, odkdy je u operatora a nechces platit pokutu, tak si reknes, ze to vydrzis do konce uvazku, jenze konec byl v rijnu, ty jsi myslel, ze az od listopadu, prosvihnul jsi to a podle obchodnich podminek operatora ti bezi novy dvoulety uvazek. Tohle jsou svinarny, ktere operatori furt praktikujou a fakticke zruseni uvazku tim, ze se zrusi pokuty, situaci resi.
Logicky teda mas pravdu, ze kdyz si nekdo dohodne uvazek, tak by ho mel dodrzet, ale ve skutecnosti to neplati. Ja mel dohodnutej uvazek u UPC na 2 roky a ono to platilo jenom pro me. ::) Pro UPC ne, tudiz jednou vyhlasili zdrazeni a pokud se ti to nelibi, tak muzes odejit. Jaktoze nedodrzeli uvazek nebo mi neplatili pokutu? Musel jsem dat vypoved, obratem se mi ozvali a nabidli jeste lepsi cenu, takze jsem na tom vydelal, ale principialne tady pravidla neplati pro obe strany a to je spatne, tudiz budu rad, kdyz uvazky zrusi uplne.
Souhlas, jak pise tynyt.
Chci se zeptat, mluvi se o ctvrtem operatorovi. Frekvence pro nej se sebere kde? Co vim, tak volne zustavaji jen frekvence v pasmu 700MHz, coz vetsina mobilu nepodporuje a pak jeste snad nejaka pasma 3300MHz?, coz nepodporuje zadny foun.
Mozna to trochu pletu, ale kazdopadne jsem nekde cetl, ze z toho,co zbyva se regulerni ctvrtej operator udelat neda!
Jako obvykle, řeší se nepodstatné a nic neřešící věci. Abyste si uvědomili, oč se hraje:
https://byznys.ihned.cz/c1-66293610-trzby-operatoru-loni-stouply-o-2-4-procenta-na-vice-nez-117-miliardy-korun-nejvice-se-jim-darilo-v-oblasti-mobilniho-internetu
https://www.mobilmania.cz/clanky/o2-na-konci-roku-2017-navysilo-cisty-zisk-novi-zakaznici-mobilnich-sluzeb-ale-nepribyvaji/sc-3-a-1340830/default.aspx
Jde o cca 30-40 miliard ročně ČISTÉHO ZISKU (suma všech tří operátorů), tj. to jsou peníze po započtení odpisů a dalších nákladů. Z výše uvedených dat je patrné, že náklady na sítě jsou v ročním úhrnu okolo 15-20mld na operátora (a to včetně investic).
Takže jestli si někdo myslí, že zkrácením úvazků a zrychlením převodu sníží ceny, tak je blázen. Operátoři spolu nebudou soupeřit, protože i kdyby přišel čtvrtý, bude v pozici otloukánka úplně stejně, jako byl kdysi Oskar/Vodafone, se kterým nikdo nechtěl sdílet infrastrukturu. Oni prostě vědí, že takto vydělají nejvíc a nasraní zákazníci je nezajímají.
A celé to má kořeny v tom, že stát chtěl vydělat a frekvence dražil.
článek je argumentačně nesmyslný. Trh je díky závazkům ve stylu "smrádek, ale teploučko" - nehrozí jakákoli cenová změna, protože snížením cen nelze přetáhnout zákazníky konkurence - ti jsou "uvázaní". Lukáši, představ si, že u MOL uzavřeš smlouvu na 2 roky, měsíční odběr benzínu za min 2000 Kč, cena 31,5/l. MOL ji může kdykoli vypovědět, ty bys za výpověď zaplatil 3 měsíční paušály a po vypovězení smlouvy bys platil 39.9/l. - vnímal bys to jako výhodnější, oproti současnému stavu, kdy můžeš přijet k jakékoli pumpě, která je po cestě nebo má zrovna ten den dobrou cenu?
"Sleva" operátorů za závazek je jen virtuální, jiným zákazníkům dávají ještě mnohem nižší ceny.
asi se vsichni shodnem ze ten hlavni kdo za toto nese odpovednost je CTU a to, jak ten trh mobilnich operatoru nezvlada. Kdyz mel tu dobrou moznost sem prinest 4. operatora, kdyz jeste mel volne frekvence, tak toho nevyuzil, protoze nenabidl novemu hraci takove podminky aby se mu vubec vstup na trh vyplatil.
a ted nese odpovednost ze, kdyz uz teda dovolil nekonkurencni trh, tak ho neumi regulovat.
tot vse. operatori se samozrejme chovaji tak, jak jim to regulator dovoli, takze maximalizuji zisky
Pane Václavíku, když už jste si dělal rešerši, jak dlouho trvá ve vyspělé cizině převod čísla, tak jste mohl zároveň udělat rešerši, jak na Západě fungují smluvní vztahy mezi operátory a zákazníky. Dlouhé úvazky jsou pouze u tarifů, které v měsíční ceně zahrnují mobilní telefon, jehož cena se musí rozprostřít do jednotlivých měsíčních plateb. Ale u tarifů bez mobilu (v anglicky mluvících zemích se jim říká "sim-only") funguje v drtivé většině případů systém úvazku na dobu neurčitou s měsíční výpovědí (tj. aktuální měsíc + 1 další měsíc). Takové řešení je fér k zákazníkovi, operátorovi i konkurenčnímu prostředí....
Proto jsem i já kritický k tomu řešení, se kterými přichází Piráti+Babiš, protože implicitně přistupuje na hru místních operátorů s dlouhými úvazky a snaží se ji nějak parametricky omezit (někdy zas až přehnaně). Je to bohužel český nešvar, že jednoduchá a férová řešení jsou nahrazovány složitě konstruovanými triky ze strany poskytovatelů služeb v ČR, které pak stát ještě dále regulatorně zesložití ve snaze je změkčit... Takže jako správné řešení bych viděl, aby vláda tlačila na operátory (a to nejlépe se obrátit přímo na vedení mateřských firem těch korporací) , aby ČR brali jako civilizovanou zemi, pokud v ní chtějí podnikat a nastolili tady podmínky jako na Západě - páky na to vláda má, např. hrozbu zavedení sektorové daně pro telekomunikační firmy.
Když operátoři zdraží, lidé přejdou na levnější tarify a omezí volání i data. Takže nic nevydělají. Jedinců, kterým je lhostejné, jestli měsíčně platí 750 nebo 1000, není tolik, aby v milionových počtech zákazníků hráli roli.
A pokud by zdražili, tak by v současné situaci jednali dost kontraproduktivně - přivolali by na sebe takový tlak, že by to nemuseli ustát. Například státní regulaci cen - dnes je v levicové EU možné i to.
Za 4 dny se to stihne u předplacenek, u paušálů se smluvními záležitostmi je to teď 10 dní. V čem je to jiné, nevím. Operátoři na celém světě dodržují nějaké standardy dané asociací GSMA a fungovat by to mělo všude stejně. I ty naše čtyři dny jsou ale pořád ještě OK, ve světě to někdy trvá až měsíc.
Jsi vedle, tohle už je dnes zákonem ošetřené.. Pokud ti končí úvazek, tak operátor musí sám požádat o automatické prodloužení (nejdříve tři měsíce před a nejpozději měsíc před uplynutím účinnosti) a ty s tím budeš muset souhlasit. Nejde to udělat bez tvého vědomí. A pokud to operátor nějak obešel, máš možnost to reklamovat.
Smyslem článku bylo ukázat, že co se týká závazků, spotřebitel už je dostatečně chráněný. Při jakékoliv změně podmínek lze smlouvu vypovědět bez pokuty. Do úvazku každý vstupuje dobrovolně. Na příkladu Vodafonu ukazuji, že ty slevy oproti volným tarifům jsou někdy fakt velké. Každý si může zvážit, jestli se mu ten úvazek vyplatí a dva roky přežije, nebo odejde s pokutou.
Úvazek je podle mé férový marketingový nástroj, který by tahle novela zlikvidovala. Proto říkám, že má smysl se bavit třeba o snížení pokuty, nikoliv zrušení. Kritizuji také fakt, že tahle věc proletěla vládnou zrychleně bez připomínkování. Takový velký zásah si přitom podle mě žádá, aby se o něm diskutovalo, podívalo se, jak to funguje v zahraničí, co by to způsobil v jiných telco odvětvích spadajích pod tentýž zákon apod.
Ano, někteří mají levnější neceníkové tarify, ale proč kvůli tomu zasahovat do úvazků?
To je dobrá poznámka, že je tam nerovnost při změně podmínek. Ale to neznamená, že by lidi měli bezhlavě něco podpisovat a pak se na to vykašlat. To samé, pokud někdo neví, kdy mu končí úvazek. Jeho problém. Ale zase, nemělo by docházet k automatickému prodloužení smlouvy se závázkem. Buď by se měl přepnout na tarif bez úvazku a nebo nejlépe by měl operátor zákazníka nějak kontaktovat. To jsou věci, které by se řešit měly, ale ty 3 měsíce vnímám jako problém. Lidé jsou učeni, že dané slovo neplatí.
Platilo to možná za starého vedení ČTÚ, teď se snaží. V poslední aukci měl 4. operátor podmínky dobré. Měl jisté vyhrazené pásmo, zajištěný národní roaming, aby mohl využívat síť konkurentů, dokud nevybuduje vlastní. Dva nováčci se dokonce přihlásili, ale přihazovací části se vůbec nezúčastnili, takže ten vyhrazený blok propadl stávající trojce.
Podle všeho to vypadá, že ty dva byli jen nastrčení bílí koně, aby odradili případné další zájemce. Přiznalo to i Kellnerovo PPF, které se do aukce přihlásilo jako jeden z nováčků, ale odstoupilo proto, že ČTÚ zakázal dražitelům fúzi s některým ze současných operátorů. A krátce nato PPF koupila O2. Kellner mohl tímhle krokem teoreticky získat dvě třetiny vyhrazeného pásma a "obrat" T-Mobile a Vodafone.
Jsou technicke duvody pro trvani prevodu cisla v radu desitek minut. Operator ma radu ruznych a ruzne propojenych systemu, kde se data kesuji a davkove synchronizuji. Prave ta davkova synchronizace je duvodem tech zdrzeni - synchronizuje se treba jednou za 5 minut. Proste je treba pockat, az nove data probublaji, kam maji.
Cokoliv nad tech par desitek minut je podle mne umela snaha operatora ztizit prechod a tim odradit nektere zakazniky od prechodu ke konkurenci.
Jinak, Kanada taky nema pokuty za predcasne ukonceni. Pokud jste meli ke smlouve dotovany telefon, doplatite zbytek ceny, nechate si ho odblokovat a muzete vesele prejit jinam. Celkova situace je ale podobne zoufala, jsou tu 3 velci operatori, jejichz nabidky se lisi v jednotkach dolaru. V prubehu casu pak kazdy z nich koupil jednoho virtuala a udelal z nej levnejsi alternativu k sobe samemu. Rozdil je zavisly hodne od zpusobu pouziti, typicky se nevyplati, pokud hodne cestujete do USA a chcete tam data. Je tu jeste 4. operator, ktery buduje vlastni sit, ale pokryti mimo mesta je mizerne. Mimo jeho vlastni sit pak jste v roamingu se zoufalymi daty.
Operator na zakony pece a ano muzes to u CTU reklamovat, ale kolik lidi to udela, bezne clovek bud nevi, ze nejakou moznost ma nebo na handrkovani se s operatorem nema cas, takze to zkousne.
Ja ti jen vysvetluju, ze operatori si svyma smejdskyma metodama sami zavarili a je teda dobre, kdyz se Babisovi povede jim zatnout tipec.
Ono je právě otázkou zda je vůbec možné najít toho čtvrtého operátora. Zda je skutečně reálné, aby se našel někdo, kdo pude proti silné trojce, kdo by měl dostatek financí, aby dokázal splnit požadavky ČTÚ na termíny pokrytí.
V současné době spoustu lidí a bohužel spoustu politiků nejapně mluví o čtvrtém operátorovy jako o hotové věci, která vyřeší všechny problémy. Uvádí lidi v omyl, že během chvíle bude vše vyřešeno. V reálu jediné volné frekvence budou draženy až v polovině roku s tím, že snad nějaké alespoň částečné pokrytí je otázka min. 2-3 let. Navíc v 5G síti, tudíž nic pro současné telefony, přístroje.
Jediným řešením je zatlačit na současnou trojku, ale nejsem si jistý zda je ta správná cesta prakticky zrušit úvazky (při tříměsíční výpovědní lhůtě nebude žádný smysl pro operátory uzavírat dvouleté smlouvy).
Pak ale má smysl řešit vysoké ceny. ČTÚ na to má mechanismy a může začít regulovat, pokud na základě testů zjistí, že konkurenční prostředí nefunguje.
Úvazek je prostě forma slevy s podmínkou. Funguje to ve všech odvětvích, že pokud "slíbíš věrnost", dostaneš lepší ceny.
Jsem u O2 bez přerušení od roku 2004 (od časů GPRS/CDMA trvale cca ~1kKč/měs datový tarif). Vždy bez závazku, abych mohl relativně nákladný tarif bez potíží okamžitě ukončit. Nepamatuji si, že bych za tuto věrnost něco požadoval a oni měli potřebu se mi za ni revanšovat. Nezaměňoval bych proto pojem věrnost (ctnost) se závazkem (oboustranným obchodem).
Počkat, dnes mám FUP o 25% vyšší než tehdy (10GB místo 8GB). Tak ne, to mají všichni s tímto tarifem. ;-)