Ceny internetové veřejnosti (uživatelská anketa)
Kategorie Zpravodajství už posedmé za sebou patřila serveru iDnes.cz. Navzdory méně než poloviční návštěvnosti oproti seznamáckým Novinkám je stále mezi lidmi nejpopulárnější portál Mafry. Tentokrát to už ale opravdu nečekali. I božský Karel letos našel přemožitele.
Deník iDnes.cz vyhrál i mezi Mobilními službami. Zaslouženě. Mají povedenou a dobře hodnocenou aplikaci pro Android a Windows Phone. Jen pro iOS je nepochopitelně z části placená.
V oblasti Internetového obchodování letos lidé nejvíce hlasovali pro e-shop Alza.cz. Druhý největší obchod za poslední rok prošel velkým redesignem, vybudoval širší síť poboček a ještě více se odchýlil od původního čiště počítačového obchodu. Koupíte tam třeba i dámský parfém. Plyšového ufona Alzáka ale nikoliv!
Vítězství v Nástrojích a službách letos obhájil portál Mapy.cz. Letos si nás Seznam hýčkal lepšími turistickými mapami, novými šiknými snímky, aktualizovaným leteckým pokrytím pro půlku republiky nebo třeba příjemnějším navigováním. Jedna s oblastí, kde s Googlem minimálně drží krok, nebo jej i překonává.
Zájmovým webům letos kraloval dTest.cz. Spotřebitelská organizace, která hledá lumpárny tuzemských obchodníků nebo vám poradí, jakého tuňáka či pneumatiky rozhodně nekupovat, se letos výrazněji přesunula z papírového časopisu. Nově nabízí i čtečku pro Android a iOS, aktivity na webu jsou rovněž šiřší. Za zmínku stojí asi nejlepší srovnávač mobilní tarifů na českém internetu. Bohužel to není ani měsíc, kdy zemřela zakladatelska a šéfredaktorka dTestu, paní Ida Rozová.
One (wo)man show pro nejzajímavější projekt vedený jedním člověkem letos vyhrálo Modnípeklo.cz. Blogerka Ada se vtipně trefuje do nevkusu českého oblékání. Peklem jsou ponožky v sandálích, běžecké boty ve společnosti i všudypřítomný outdoorový batoh. Modní peklo už od letoška není nezávislým webem, na jaře jej Ada prodala firmě Webdio. To se projevilo třeba na hodně divných a neoznačených PR článcích, které jinak kazí dojem z dobrého blogu.
Křišťálovou lupu za Veřejně prospěšnou službu obdržely Potraviny na pranýři. Obvykle jsou weby provozované ministerstvem nebo jiným úřadem děsné, ale PnP fungují dobře a hlavně užitečně informují. Na webu se dozvíte o ejakostních, falšovaných a nebezpečných potravinách, které byly nalezeny při náhodných „šťárách“ v obchodech. Na metanolovou kauzu byly stránky přesto krátké.
Ceny odborné poroty
Experní panel Lupy má soutěži dodat na vážnosti, vybírá totiž projekty užitečné a inovativní, nikoliv populární a lidové. Projektem roku se stal prodej obchodu Mall.cz. Z uživatelského hlediska nezajímavá událost ale výrazně otřásla českým internetem. Nizozemská společnost Naspers koupila prostřednictvím Allegra za miliardu většinový podíl ve firmě Netretail Holding, která vlastní síť Mall.cz. Jeden z největších obchodů českého internetu už možná nemá co překonat. Leda, že by někdo koupil Alzu nebo třeba upadající Centrum.
Osobností roku je Ondřej Fryc, spolumajitel holdingu Netretail, pod který patřil Mall.cz. Prodej významného české e-shopu tak byl nepřímo oceněn ještě jednou.
Kategorii Marketingová inspirace vyhrála Prezidentská kampaň Vladimíra Franze. Ale ruku na srdce, kdybyste o žádném z kandidátů nic nevěděli, který z těch 11 by vás podle fotografie upoutal nejvíce? To se to pak dělají kampaně!
E-commerce inspirací se stal Ticketon.cz, hodně inovativní způsob, jak prodávat lístky na různé akce od koncertů až po zahrádkářskou Bramboru roku. Ticketon se stará o to, aby akce byla vidět, abyste lupeny mohli mít jen v mobilu a pro pořadatele má pokročilé analytické nástroje.
Seznam si včera večer odnesl ještě jednu cenu, netradiční videoklipové rádio Mixér.cz vyhrálo cenu Obsahová inspirace. Web jsme pochválili i na Cnews. Účel Mixéru je snadný, naladíte se na jedno téma a posloucháte nekonečnou smyčku. Tématy navíc není provařený rock, pop, rnb atd., ale právě mixy jako Hity z kazeťáku, Na pohodu, Neohrané písničky.
Globálním projektem českých tvůrců je letos společnost GoodData od Romana Staňka. Firmu ovládá Čech, ale sídlí v Sillicon Valley. Zabývá se vývojem nástrojů business intelligence jako SaaS (software jako služba). Jde o pokročilou analýzu informací ve velkých databázích. Z nestrukturovaných data je třeba dělat užitečné výstupy. Firma GoodData se pustila do souboje s giganty jako IBM, Oracle nebo evropský SAP. A daří se jí.
Každoroční perličkou je Anticena. Letos byla konkurence tvrdá. Mezi nominovanými bylo české LTE, neschopný předseda ČTÚ, internetové daň pro Fond kinematografie, zrušený IZIP, předražený a zbytečný web Tojecool.cz. Výherce se ale stal Centrální registr vozidel. Snad proto, že se dotkl nejvíce lidí v ČR a že ještě doteď má problémy.
Výsledková listina
Internetové obchodování
1. Alza.cz
2. Aukro.cz
3. Heureka.cz
4. Mall.CZ
5. Bazoš.cz
6. Fler.cz
7. VotocVohoz.cz
8. Kosmas.CZ
9. iTesco.cz
10. BigBrands.cz
Mobilní služba
1. iDnes.cz – aplikace
2. Novinky.cz – aplikace
3. ČT 4 – aplikace
4. AVG Antivirus pro Android – aplikace
5. Pubtran pro Android
6. iKatastr2
7. zprávy.rozhlas.cz – aplikace
8. Publero
9. Zonerama Android
10. SmogAlarm
Nástroje a služby
1. Mapy.cz – turistické mapy
2. Úschovna.cz
3. ČSFD.cz
4. aaapoptávka.cz
5. ePoptávka.cz
6. Twitter
7. Zákony pro lidi.cz
8. Scuk.cz
9. Jízdomat.cz
One (wo)man show
1. Módnípeklo.cz
2. Debilní kecy
3. Protivná blondýna
4. Hudební masakry
5. @schwarzenbergk na Twitteru
6. Exoplanety.cz
7. Pooh.cz
8. – 9. Myokard
8. – 9. Drkot.cz
10. On War/On peace
Veřejně prospěšná služba
1. Potraviny na pranýři
2. Dopravniinfo.cz
3. Paměť národa
4. Dobrýanděl.cz
5. Demagog.cz
6. KohoVolit.eu
7. Rozpočet obce
8. NašiPolitici.cz
9. VsechnyZakazky.cz
10. Vášmajetek.cz
Zájmové weby
1. dTest.cz
2. Živě.cz
3. ProŽeny.cz
4. Edna.cz
5. Games.cz
6. Motorkáři.cz
7. SvětAndroida.cz
8. Psychologie.cz
9. eMimino.cz
10. Armádnínoviny.cz
Zpravodajství
1. iDnes.cz
2. Novinky.cz
3. Aktuálně.cz
4. ČT24
5. iHned.cz
6. Českápozice.cz
7. Lidovky.cz
8. Zprávy.rozhlas.cz
9. TN.cz
10. E15.cz
Anticena
1. Centrální registr vozidel
2. Tojecool.cz
3. IZIP
4. Internetová „daň“ pro Fond kinematografie
5. Kardinál Vlk za zrušení účtu @kardinalvlk
6. – 7. Předseda rady ČTÚ
6. – 7. „Komerční“ spuštění LTE
E-commerce inspirace
1. Ticketon.cz
2. VotocVohoz.cz
3. ChlapskaZasilka.cz
4. Naučmese.cz
5. Supraphonline
6. Palmknihy
7. – 8. Krejčomat
7. – 8. Audiotéka.cz
9. Tescoviny.cz
Globální projekty českých tvůrců
1. GoodData
2. Shipito
3. Botanicula
4. – 5. apiary.io
4. – 5. Brand Embassy
6. WeekOfLife.com
7. Pool Live Tour
8. Overkill
9. Dead Trigger
Marketingová inspirace
1. Prezidentská kampaň Vladimíra Franze
2. Placený model FFFilm
3. QRstore Mall.cz
4. Muži v Česku
5. Den nepřečtených knih
6. – 7. Práce s fanoušky Kniha Zlín
6. – 7. Videoflot.com
8. Mateřská.com
Obsahová inspirace
1. Mixér.cz
2. – 3. Česká televize – Letní olympijské hry
2. – 3. Žít Brno
4. – 5. Datová žurnalistika na iHned.cz
4. – 5. InfoBaden.cz
6. Deník Insider
7. PribehyNaPadesatSlov.cz
8. Prahou na kole
9. Fabriky.cz
10. Artalk.cz
Osobnost roku
1. Ondřej Fryc
2. Josef Šlerka
3. Pavel Zima
4. Patrick Zandl
5. Miloš Endrle
6. Olga Biernátová
7. František Fuka
8. Jan Šedivý
9. Jan Barta
10. Jiří Peterka
Projekt roku
1. Mall.cz – prodej firmy
2. AVG – vstup na NYSE
3. Demagog.cz
4. iTesco.cz
5. Rozpocetobce.cz
6. Datová žurnalistika na iHned.cz
7. – 8. InfoBaden.cz
7. – 8. Mixér.cz
9. Vsechnyzakazky.cz
10. Supraphonline
11. Správa základních registrů
Zvláštní cena serveru Lupa.cz
Zakomunistů.cz
Zdroj: Lupa.cz