Nejrychlejší hráčský monitor: Asus s Nvidií představily ROG Swift s frekvencí 500 Hz

25. 5. 2022

Sdílet

 Autor: Asus
Zatím nejrychlejší monitor pro profesionální soutěžní hráče je založený na panelu s technologií „Esports TN“ a údajně má minimální ghosting. Zda k tomu ale pomáhá přímo ta 500Hz frekvence…

Zdá se, že tu máme další průlom v rychlosti speciálních herních monitorů. Před pár lety Nvidia (která dodává moduly G-Sync pro svou technologii adaptivního obnovování) s výrobci monitorů oznámila LCD s frekvencí 360 Hz. Teď na Computexu 2022 představil Asus spolu s Nvidií plán dostat na trh monitory s obnovovací frekvencí rovnou 500 Hz. Pochopitelně to má být spojeno s proprietární technologií G-Sync a má jít o monitor série Asus ROG.

Monitor se bude jmenovat Asus ROG Swift 500Hz (nebo to je alespoň jeho momentální jméno, později asi dostane přesnější označení) a měl by podle Nvidie být vůbec nejrychlejším monitorem pro Esports hraní.

Rozlišení bude standardních 1920 × 1080 bodů. Kromě omezení nároků na GPU při soutěžním hraní to také snižuje požadavky na propustnost rozhraní, kterým je monitor připojen ke GPU – a s těmito frekvencemi už i DisplayPortu 1.4a ve FullHD dochází dech. Bude to na také na úhlopříčce 24,1 palce, která je pro soutěžní monitory také obvyklá.

Jako elektronika bude použit modul G-Sync, jehož součástí bude režim „Nvidia G-Sync Esports Mode“, v němž má být možné nastavit úroveň zesílení barev (a zejména asi jasu v tmavých scénách). Používán by měl být i variabilní overdrive. A také bude přítomná technologie Reflex Analyzer, s níž se dá změřit latence od vstupu po zobrazení (Reflex ale musí podporovat také myš).

Představení Esports monitoru Asus ROG Swift 500Hz Představení Esports monitoru Asus ROG Swift 500Hz (Zdroj: VideoCardz)

Esports TN

Panel v Asus ROG Swift 500Hz má být založený na technologii TN, přičemž Nvidia v tiskové zprávě dokonce mluví o speciální technologii „Esports TN“ či E-TN, jež má prý (dle Asusu) mít až o 60 % lepší odezvu než běžné TN panely. To nicméně může být jen marketingová nálepka, přímo od výrobců panelů se toto, zdá se, zatím nikde neobjevilo. Pravděpodobně bude základem klasické TN, ale panel, je-li vyroben speciálně pro takto rychlé monitory, může být nějak upravený. Otázka je, zda jsou v tom i nějaká hardwarová zlepšení, nebo spíše nastavení parametrů elektroniky (overdrive) a firmwaru.

Vyšší frekvence má podle Nvidie usnadnit sledování cíle ve hrách Vyšší frekvence má podle Nvidie usnadnit sledování cíle ve hrách (Zdroj: VideoCardz)

Nvidia uvádí, že tento panel má mít „maximální“ čistotu obrazu v pohybu a v marketingovém videu ukazuje srovnání s obrazem 144Hz a 240Hz monitoru, které podle videa trpí ghostingem, zatímco 500Hz monitor prakticky ne. Toto se ale nezdá moc realistické a jde nejspíše o snahu nějak vyjádřit potenciální přínos vysoké obnovovací frekvence, což na fotografiích jde špatně.

Ve skutečnosti by samotná 500Hz frekvence neměla nijak zkracovat odezvu a omezovat ghosting, protože za ten je zodpovědné samotné obnovení (změna pixelu), ale frekvence těchto obnovení nezkracuje dobu, kterou pixely potřebují k změně barvy. Pokud tedy „Esports TN“ panel bude v tomto mít nějaké velké pokroky, bude to něčím jiným než frekvencí.

A odstranit ghosting ale to pravděpodobně není něco co by saotná obnovovací frekvence mohla dokázat A 500Hz frekvence má také minimalizovat ghosting kvůli odezvě pixelů, ale to pravděpodobně není něco, co by samotná obnovovací frekvence měla způsobovat (Zdroj: VideoCardz)

Vyšší a vyšší frekvence a zákon klesajícího užitku

500Hz frekvence může teoreticky ukázat plynulejší pohyb, ale pro lidské oko asi bude velmi těžké to „poznat“, protože se pohybujeme ve velmi vysokých frekvencích a časy snímků jsou extrémně krátké. Zatímco u 144Hz monitoru trvá snímek 6,94 ms, u 240Hz je to 4,16 ms. Monitory s 360Hz frekvencí už čas snímku dostaly jen na 2,77 ms a teď 500Hz monitor zkrátí čas snímku na rovné 2 ms. Procentuálně jsou to sice pořád velké redukce, ale v absolutní délce je ta změna čím dál menší. A podobně je na čím dál menší škále i dopad, který zkrácená délka snímků může mít na input lag a prodlevu mezi nějakou akcí ve hře a časem, za který může hráč zareagovat.

Jak moc bude tento monitor schopný skutečně ovlivnit „sportovní výkon“ hráčů v Esports soutěžích, to si tedy úplně neodvažujeme hádat. Pokud ale ještě nejsme v situaci, kdy už nemá moc význam dál zvyšovat frekvenci, protože doba odezvy pixelů bude důležitějším faktorem než délka trvání snímku, asi se k takovému stavu přinejmenším přibližujeme. Pak by teoreticky mohly OLED nebo v budoucnu MicroLED panely porazit takováto LCD i při nižších frekvencích. Nicméně ani OLED nemá změnu barvy bodů úplně okamžitou, takže úplně přímočaré to také nebude. To, že zatím takovéto „závodní monitory“ na OLED nepřešly, snad bude mít nějaké důvody.

bitcoin_skoleni

Na druhou stranu – pokud tyto 500Hz monitory postupně nahradí dnešní 360Hz LCD a bude to stát stejné peníze, není důvod se vyšší frekvenci nějak bránit. Kolik bude 500Hz ROG Swift stát a kdy se bude dát koupit, nicméně zatím Asus ani Nvidia neuvádějí.

Zdroje: Nvidia, Asus, VideoCardz