Čínský trh se zdá nekonečný a prodeje stále rostou. Tak to už neplatí, ani tahle mašina s 1,4 miliardou potenciálních zákazníků neroste do nebe. Počet prodaných (respektive shipments, tedy naskladněných) kusů smartphonů se proti roku 2016 zmenšil o 4,9 %. Jde o první pokles od roku 2009. Čína se přitom stala největším světovým trhem ve smartphonech teprve před šesti lety, kdy předstihla Spojené státy. Loni se pak na třetí a čtvrtou příčku dostala Indie s Brazílií, které předstihly Velkou Británii. K tématu: Prodeje smartphonů již klesají Největší podíl na čínském trhu drží Huawei následovaný značkou Oppo, Vivo, Xiaomi a až pátým Applem. A zatímco Huawei a Xiaomi mocně rostli (nejvíce Xiaomi), ostatní se drží kolem nuly. Apple klesl o 8,3 %, ale větší problém mají spíše další výrobci, kteří drží zbývající čtvrtinu trhu a jejichž prodeje klesly v meziročním srovnání zhruba o třetinu.
Huawei a Xiaomi rostly, Apple klesl
Převážně jde o levnější značky, které tratí na tom, že trh je zřejmě nasycen. Vedle toho prodeje Applu jsou limitovány velkými městy, jako je Peking nebo Šanghaj. Apple totiž jasně vede u smartphonů v ceně nad 600 dolarů, ale v tomto segmentu posiluje i Huawei.
Čínská střední třída už smartphony má a nic ji nenutí k rychlému upgradu za nové modely. Kdo si v Číně mohl dovolit smartphone, tak už nějaký má. Možnou cestu naznačuje značka Vivo, která opouští nejlevnější smartphony a bude se zaměřovat na kvalitnější modely. Ovšem průměrný čínský zaměstnanec si vydělá okolo 10 000 dolarů za rok, a to se těžko kupují vlajkové lodi.
Pokles čínského trhu je ovšem viditelný jen podle počtu kusů. Podle jiné statistiky je celková hodnota prodaných smartphonů naopak stále vyšší a loni vzrostla o 14,4 % proti roku 2016. Dalo by se tak říct, že si Čínani sice kupují méně smartphonů, ale zato dražší.