Nejvíce utrácíme za počítače, prodej ostatní elektroniky klesá

19. 5. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Jedna TV vládne všem, jedna jim všem káže

Spotřební elektroniku vždy táhly ploché televizory (LCD, plazmy). Co se týče prodaných kusů, jejich počet stagnuje, ale s klesající cenou jednotlivých modelů klesl také o 10 % jejich obrat. To také ovlivnilo zbytek spotřebky, která celkově klesla o 17 %. Může to bý jednak nasycením trhu, jednak očekáváním nových modelů. Full HD, Blu-ray a 3D, to by měly být hlavní taháky nadcházejících sezón.

Očima majitelů starších generací LCD a plazem s nižším rozlišením je zřejmé, že zatím nemají důvod k přechodu na aktuální modely. HDTV platí v našich končinách téměř za sprosté slovo. Pokud nechytnete těch pár stanic na satelitu, v omezených testech pozemního vysílaní nebo nejste v dosahu rychlé optické linky s IPTV, příliš možností oficiální příjmu není. S tím souvisí i Blu-ray. Vyšší ceny modrofialových filmových edic jsou v ostrém kontrastu s takřka „bezplatnými“ trafikovými DVD.

Vyčkáváme na příchod HDTV a 3DTV? zdroj: Samsung

A 3D? V posledních dvou letech se stereoskopická projekce přesunula z IMAXu a počítačů také do běžných multiplexů. To už je pár kroků od našich obývacích pokojů, ale bez Blu-ray 3D a 3DTV (pár zahraničních stanic už na satelitu běží) to nejde. A protože se rychle nerozšiřují ani obyčejné Blu-ray, těch pár 3D titulů (zatím snad pouze americká verze animáku Monstra vs. Vetřelci) celý trh nespasí. Ano, výrobci to na nás zkoušejí s přepočty 2D/3D, ale to je v podstatě stejné „šidítko“ jako upscale SD obrazu na HD či převod stereo zvuku na osmikanálový.

Trh možná letos nebo příští rok rozproudí LCD s LED podsvícením. Lepší barvy, kontrast, hloubku v řádech milimetrů a nižší spotřebu zatím brzdí poměrně vysoké ceny. A ostatní spotřebiče se přizpůsobí. Všechno závisí na všem a kdo už má HD televizi, předpokládá se, že nakoupí i další vybavení. Platí to i naopak.

Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v ČR. Vrcholy jsou tradičně o Vánocích, zdroj: GfK

Netbooky za vodou

Jediným segmentem trhu, který zaznamenává stabilní růst, je IT. Ze všech sledovaných oblastí má také dlouhodobě nejvyšší obrat. Nárůsty křivky způsobuje zvýšený zájem o notebooky a především boom minibooků (netbooků). S trendem Full HD a větších úhlopříček se také zadařilo počítačovým monitorům, naopak klasických stolních počítačů se prodá každé čtvrtletí méně.

Netbook MSI Wind U160: téměř jako šperk, ExtraNotebook

Výrazně klesl obrat digitálních fotoaparátů – zrcadlovek i kompaktů. Ty zažily největší slávu před pár lety, teď už nemají stávajícím majitelům co nabídnout. Běžný uživatel, který hledí pouze na megapixely a zoom, ten starší kompakt na fotky 10 × 15 prostě stačí. Právě tyto masy lidí ovlivňují prodeje nejvíce, ne ten zbytek fotomilů, kteří začínají s tělem D-SLR, kterému pak dokupují objektivy za tisíce korun. Je také možné, že už se lidé obrací na fotomobily, ostatně několik let se předpovídá, kdy levné kompakty vytlačí.

Jenže telekomunikace zažily největší propad. V době, kdy je u nás mobilů více než lidí se ani není čemu divit. Roste poptávka po chytrých telefonech a především modelech s dotykovým displejem, ale prodejci a výrobci musí tlačit ceny hodně dolů, aby se zboží zbavili. Proto onen čtvrtinový pokles.

Kancelářská technika se už lehce vzpamatovává. Rostly především prodeje multifunkčních tiskáren, což ale nestačí klesajícími zájmu o ostatní zařízení v tomto segmentu.

 

Q2 2009 [mil. Kč]

Q3 2009 [mil. Kč] Q4 2009 [mil. Kč] Q1 2010 [mil. Kč] Rozdíl Q1 [mil. Kč]
Spotřební elektronika  3 561 3 325 5 728 3 378 −16,7 %
Foto  668  628  823  499 −11,7 %
Velké domácí spotřebiče  3 479  3514  3 718  2 996 −2,9 %
Malé domácí spotřebiče  949  933  1 969  966 −1,5 %
Informační technologie  4 089  4 227  7 124  4 730 4,3 %
Telekomunikace  2 056  2 151  3 118  1 697 −25,2 %
Kancelářská a výpočetní technika  625  613  833  629 −9,3 %
Celkem  15 426  15 391  23 315  14 896 −8,0 %

 

Nižší obraty v elektronice zaznamenali i naši východní sousedé. Slovákům jen lehce porostly malé domácí spotřebiče a o desetinu procenta také spotřební elektronika. Tento trend se ale týká celé východní Evropy. Na západě se všeobecně dařilo. Všechny statistiky podle regionů najdete na stránkách GfK TEMAX.

Zdroj: GfK


GfK TEMAX Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK TEMAX Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GfK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě.

ICTS24

O skupině GfK

GfK Group (skupina GfK) je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí ve třech obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology a Media. Skupina GfK svými 115 společnostmi pokrývá více než 100 zemí. Další informace o GfK Group najdete na webových stránkách www.gfk.com.