Je to šílenost, ozývá se z Mountain View
Ne nadarmo se návrhu zákona začalo říkat „daň na Google“ (Google tax). Světová jednička na poli vyhledávání jej pochopitelně označuje za šílený a příčící se základním principům hypertextového webu. Platit autorům za každý zobrazený úryvek Google nehodlá, namísto toho je zkrátka nebude zobrazovat. Argumentuje, že bez nich bude pro uživatele složitější nalézt články z německých serverů, a nakonec zapláčou sami vydavatelé, na jejichž stránky nyní Google přivádí klidně i polovinu z celkového počtu návštěv.
Během druhého čtení zákona bude prezentováno také hodnocení komise osmi odborníků. Google ale tvrdí, že tři z nich jsou zástupci vydavatelské lobby, zatímco zástupce Googlu vůbec k jednání přizván nebyl.
Zákon navíc přesně nedefinuje, co to je úryvek z díla, v případě sporu by to tedy musel rozhodnout soud. Je úryvkem, na který se zákon vztahuje, nadpis, nebo URL vytvořené z nadpisu či klíčových slov? To už je, pravda, extrémní případ, ale návrh zde nechává volnost interpretace.
Zákon by zasáhl i Facebook a další sociální sítě
Zákaz zveřejňovat úryvky bez souhlasu autora by se samozřejmě týkal i sociálních sítí, kde uživatelé sdílejí odkazy na články či webové stránky. Jak Facebook, tak Google Plus umí z odkazu inteligentně vytáhnout nejen nadpis a prvních pár vět (aby ostatní uživatelé věděli, o čem článek pojednává), ale i ikonku.
Navrhovaný zákon je v tomto ohledu opět možno vyložit různě. „Podle nejnovějších interpretací, které jsme viděli, předpokládáme, že Twitteru, Facebooku a podobných se to bude týkat také,“ říká tiskový mluvčí Googlu Rolf Bremer. I když ale Facebook a spol. na základě zákona vypnou inteligentní parsování odkazů na články z německých serverů, co zabrání uživatelům, aby úryvky z nich do svých statusů sami zkopírovali?
Chceme jen svá práva, tvrdí vydavatelé
Postoj druhé strany vysvětloval novinářům Christoph Keese, viceprezident pro vztahy s investory a veřejné záležitosti společnosti Axel Springer AG, která vydává bulvární deníky v celé střední Evropě. Reforma má prý přiblížit německou legislativu té americké, kde vydavatelé užívají silnějších práv, a též sjednotit práva vydavatelů s hudebním a filmovým průmyslem.
„Pečlivě jsme zvažovali, jaký to bude mít dopad na kulturu webových start-upů hlavně v Berlíně,“ prohlašuje Keese v reakci na námitku Googlu, že obchodní model startupů je na úryvcích článků často existečně závislý. „Žádné negativní efekty nebudou. Naopak: přijdou nové obchodní modely postavené na legálně licencovaném obsahu.“ Pokud prý poplatky za licencování výňatků budou rozumné, žádný obchodní model to nepoškodí.
Vydavatelé mají ale podle Googlu nereálné představy. Slovy Rolfa Bremera: „Každá společnost, která by chtěla použít tyto úryvky, by musela individuálně kontaktovat vydavatele. 'Dobrý den, mohu prosím použít úryvek z vašeho díla a kolik mě to bude stát?' Když si uvědomíte, že vydavatelů je více než 1200, umíte si asi představit, že to zkrátka není možné.“
Spolkový sněm však ještě nerozhodl, jakou formou by poplatky byly vybírány, a v úvahu připadá i model s výběrčí agenturou. To jistě nemůže dopadnout jinak než skvěle, není-liž pravda?
Zdroj: TechCrunch