Překonání nejprodávanější konzole všech dob (PS2 se 155 miliiony) už je poměrně blízko. Nintendo odhaduje že prodá v 2023 cca 18 milionů, což bude celkově 143 milionů. Koncem roku 2024 by mohlo Nintedo dosáhnout 160 prodaných kusů a tím se stát nejprodávanější konzolí v historii.
A to všechno samozřejmě díky skvělým ARM procesorům, kterým x86 v efektivitě a IPC nesahají ani po kotníky. Ostatně PS2 měla také pořádny RISC procesor MIPS 5900 a ne nějaké prehistorické x86 z roku 1978.
Aby to srovnání bylo fér, měl by jsi do prodejů PS5 započítat i 102 milionů prodaných PS4, který se krejou s prodejem Switche. Switch se přece jenom prodává o pár let dýl než PS5.
"A to všechno samozřejmě díky skvělým ARM procesorům, kterým x86 v efektivitě a IPC nesahají ani po kotníky."
Koukněte se někdy na IPC Crotexu-A57, možná? A efektivita závisí i na výkonu, takže si troufám tipnout, že dneska to teda moc hezky vycházet nebude.
V tom použitém čipu záleží hlavně na GPU toho mobilního SoC - a Nvidia měla přichystané z dřívějška použitelné řešení ve správný okamžik, když Nintendo po neúspěchu Wii U narychlo mimo plán potřebovalo novou konzoli, která by ho nahradila.
Hlavně ale asi u Switche nejvíc zabral ten nápad koncipovat ho jako primárně handheld. Tradičně na výkonu/kvalitě CPU/GPU až tak nesejde - respektive, stačilo že to Nintendo neošidilo zas tak moc a díky mobilnímu provedení se vyhnulo přímému srovnávání se Sony/MS.
2. 8. 2023, 19:50 editováno autorem komentáře
Technicky je A57 o jednu generaci starší jak A72 co je dnes v Raspberry Pi 4 (cca 16% IPC rozdíl). Tu mám doma a ta má IPC někde na úrovni FX Bulldozeru AMD, tedy polovinu toho co Zen 2. Ten ARM je na 28 nm a přitom nepotřebuje chladič, prostě holej čip se 4mi jádry a jede jak ďas. Ukaž mi x86 CPU na 28nm jak běží s holým CPU. Docela dobře si pamatuji když se mi na firemním notebooku sekl větrák na 32nm Sandy Bridge 2420M a výkon klesl na 400 MHz a díky throttlingu prakticky na nulu. A to tam byl heatsink a heatpipe. To se fakt nedá vůbec porovnávat jak je ARM účinností úplně jinde, ostatně byl na tohle navržen včetně ISA.
Úspěch Nintenda Switch není ve výkonném HW, ale v hratelnosti. Swithc je vylepšené Nintendo DS, kterého se taky prodalo neuvěřitelných 150 milionů. a předtím Gameboy. Rodinná hratelnost a záruka veselých herních postaviček Mária spol co můžeš dát do ruky malýmu dítěti a máš záruku že tam nenajde porno jako na Steam Decku. Spoustu rodičů si za tuhle kvalitu připlatí, zvláště pokud sami vyrůstali na NESu.
Ten původní NES je taky svým způsobem HW zázrak. Super Mario Bros se vlezlo do 32 kB ROM a ten čip v NESu měl jen 2 kB RAM i pro grafiku IIRC. Plynulej scrolling jak na Amize, 5-kanál zvuk, některé hry měli animované pozadí, třeba TMNT2 v prvním levelu ty plameny, a procák to mělo jako C64 nebo Atari 130XE, tedy MOS6502. Neuvěřitelný co ždímali z 8-bitů a miniaturní RAM. U Switche v podstatě dělají to samé. Zajímavé je že ta A57 ve Switchi má 48kB L1i což je o 50% víc než má Zen 4 se 32 kB L1i.