Když jsme zařízení prvně uviděli, čekali jsme nějakou elektroniku. Miniaturní baterii v podstavě, Bluetooth přijímač a snadné spárování s tabletem. Už jsme holt v redakci takoví. Joystick na to ale jde jinak. Jeho tělo je vyrobeno z kvalitního kovu (kvůli váze a vzhledu to odhadujeme na nerezovou ocel), ve spodní části je pak umístěna kovová „drátěnka“ a také malá plastová přísavka. Toť vše, žádné čipy, žádné vysílače.
Jak tedy tahle sranda funguje? Joystick připlácnete na dotykovou plochu tabletu v místě, kde se u hry nachází čtyřsměrný ovládací kříž. (Logicky tedy funguje jen u her, které tento typ ovládání nabízejí.) Přísavka zajistí, že joystick bude pevně držet na jediném místě a navíc ze spodní části trochu vystupuje, takže v rovnovážné poloze se pak joystick dotykové plochy tabletu nedotýká (vyjma nevodivé přísavky). Když pak joystick uchopíte a zatočíte s ním na nějakou stranu, podstava se nahne a displeje se dotkne drátěnka. Ta je, jak již bylo řečeno, částečně vyrobena z kovových vláken, ale je dostatečně jemná, aby vám displej nepoškrábala. Její kovové provedení však zajišťuje elektrickou vodivost a to je zásadní. Jakmile se totiž dotkne displeje, do tohoto místa se promítne změna napětí, která projde vodivým tělem joysticku z lidské ruky. Na tomto principu totiž moderní kapacitní displeje fungují. (V rukavicích ovládat nejdou, stejně jako by nešel ovládat tento joystick.)
Ovladač je poměrně dobře vyladěn, takže správně interpretuje jak náhlé změny stran, tak i plynulé kroužení (nic jiného vlastně ani dělat nejde). Problém ale může nastat u příliš chytrých her. Při testování pomocí fotbalového simulátoru PES 2012 (pro iPad) jsme se setkali s pokročilým ovládáním – směrový kříž (tedy v tomto případě kolečko) se objevuje v pravém spodním rohu, ale jeho pozice se mění podle toho, kam ťuknete prstem. Následný relativní pohyb prstu po displeji určuje směr hráče (či přihrávky) ve hře. Jakmile ale prst zvednete a zase vrátíte na displej, ovládací prvek se přesune pod váš prst. To je samozřejmě příjemné pokud hru ovládáte rukama. Protože ale joystick nemá stálý kontakt s displejem, kříž se vždy přesune podle toho, kam joystick nakloníte a to samozřejmě není dobré. Ideální jsou tedy hry s pevným ovládacím křížem nebo ty, kde se dá jeh pohyb v nastavení vypnout.
U různých tabletů a různých her jsme pozorovali odlišné uživatelské zkušenosti, celkově se ale s joystickem hraje dobře. Kromě toho, že na tabletu vypadá dobře, nabízí také pevně fixovaný fyzický ovládací prvek, což je pro mnohé hráče velmi příjemné. Je ale možné, že v některých hrách nemusí nabízet stejnou přesnost jako prst. Cena zařízení nám přijde malinko vyšší, než by bylo ideální, na druhou stranu musíme vyzdvihnout kvalitní zpracování a povedený design. NGS Sonar je povedený doplněk pro tablety, ideálně se může hodit třeba jako dárek pro blízkého hráče.
nápad | cena mohla být nižší |
zpracování | nižší citlivost než prst |
jednoduchá instalace a ovládání | nepodporuje všechny hry |
Hodnocení | |
Cena: 300 Kč |