Ámsterdám, pár bílejch vrán
Abychom byli přesní, akce se konaly dvě. Jedna v New Yorku, my jsme sledovali evropskou show v Amsterdamu. Trvala přibližně hodinu, její průběh řídil poměrně známý britský moderátor Jonathan Ross s tím úplně nejtypičtějším ostrovním přízvukem.
Na rovinu ale musím přiznat, že to byla ukrutně dlouhá hodina. Keynote se vlekla, vývojáři šetřili detaily, ale plýtvali chválou. Pouze jeden z nich (Yoshinori Ono, tvůrce Street Fighteru) se snažil sál trochu rozproudit, jenže neuměl anglicky a prkenný překladatel veškerou srandu zabíjel. Ostatní vývojáři už byli nezajímaví i ve své mateřštině. Věřím, že americká akce byla záživnější, loňská show na E3 byla povedená. Jediný vtip bylo přirovnání evropského obchodního ředitele pro Evropu, Laurenta Fischera, k herci Georgi Clooneymu. Je mu fakt podobný, nemyslíte?
Laurent Fischer, nebo George Clooney?
Největším problémem bylo, že jsme se téměř nikam neposunuli. Od veletrhu E3 uplynulo sedm měsíců, přesto nevíme o mnoho více. Nintendo neprozradilo konkrétní evropskou cenu, ani přesné hardwarové parametry. Jen pojmenovalo nové funkce, ukázalo více her a řeklo, kdy se začne prodávat. Ale vydržte do konce, my detaily nešetříme.
Nintendo 3DS, co všechno víme
Hlavní parametry srovnává naše starší tabulka. Výdrž bohužel stále neznáme. Podivné rozlišení 3DS znamená, že je displej autostereoskopický, tedy 3D, ale nepotřebujete k němu brýle. Obraz je jakoby prokládaný, před ním je nastavitelná paralaxní bariéra, která určuje, co které oko uvidí. Vedle displeje je posuvník, kterým se 3D efekt reguluje, případně úplně vypíná. A pokud by to z popisu nebylo jasné, 3D zobrazení podporuje pouze ten vrchní displej. Spodní zůstává dotykový, v balení je také stylus.
DS | DS Lite | DSi | DSi XL | 3DS | |
displej | 2× 3", 256 × 192 px, 262 tisíc barev | 2× 3,12", 256 × 192 px, 262 tisíc barev | 2× 3,25", 256 × 192 px, 262 tisíc barev | 2× 4,2", 256 × 192 px, 262 tisíc barev | horní: 3,53", 800 × 240 px; dotykový: 3,02", 320 ×240 px |
rozměry | 149 × 85 × 29 mm | 133 × 74 × 22 mm | 137 × 75 × 19 mm | 161 × 91 × 21 mm | 135 × 74 × 20 mm |
hmotnost | 300 g | 218 g | 214 g | 314 g | 227 g |
výdrž | 10–14 h | 15–19 h | 9–14 h | 13–17 h | ? |
Nad displejem je VGA kamerka, vzadu pak další dvě pro 3D fotografie. Novinkou je „Circle Pad“, analogový ovladač nad směrovým křížem pro jemnější kontrolu. Jinak zůstávají tradičně japonské trademarky: tlačítka ABXY, Select a Start. Kromě nich je uvnitř schováno ještě tlačítko Home a vypínač. Nintendo integrovalo i akcelerometr a gyroskop, takže ovládat budeme moci také pohybem celé konzole v šesti různých osách. Z hardwaru už je potvrzen jen mikrofon, stereo reproduktory a Wi-Fi. Umí navíc připojit SD karty.
Chvíli se spekulovalo, že na pozadí běží první generace Nvidia Tegra, nakonec prosákla informace o grafickém procesoru Pica200. Ve výsledku je to stejně fuk, Nintendo to s výkonným hardwarem nikdy nepřehánělo a zaujalo jinými formami.
Software, hry, video a dostupnost
Software
3DSko má dvě funkce, jak zůstat neustálo připojeno se světem:
- StreetPass: výměna dat s ostatními 3DS, které jsou v dosahu, mají se přenášet pouze malé packety dat, ve kterých jsou uloženy různé mapy, avatary Mii, nejvyšší skóre apod.
- SpotPass: doma nebo při připojení ke kompatibilním hotspotům bude stahován nový obsah a aktualizace, to vše automaticky, i když je 3DS v režimu spánku
Obě funkce je možné vypnout. Kompatibilními hotspoty se myslí nasmlouvaní partneři Nintenda. U nás zatím nic podobného není, na západě možná využijete připojení Tmn, Meteok, Guglielmo, Linkem, KPN, Deutsche Telekon nebo Btfon.
V 3DS bude předinstalována aplikace pro focení nebo Face Raiders (vyfotíte svůj obličej a pak jej budete ničit). Co je zajímavé, v režimu spánku funguje 3DS jako pedometr a za nastřádané metry dostanete „Play Coins“, za které budeme moci nakupovat další obsah. Takže nosit stále s sebou! 3DS přehraje MP3 a AAC, chybět nebude ani internetový prohlížeč. Podobně jako v konzoli Wii, i 3DS bude podporovat avatary Mii. Ty můžete buď „naklikat“, nebo si je nechat vytvořit z vlastní fotografie.
V menu bude i aplikace Nintendo eShop. V ní si budete kupovat/stahovat hry jednak pro 3DS, ale i starší 2D Nintenda DS. A stejně jako u Wii dostanete přístup ke starým hrám z GameBoye. V portálu budou stažitelná i dema nebo videa, produkty lze také hodnotit nebo prohlížet reference ostatních uživatelů. Platí se kartou nebo kupóny.
Nintendo slibuje hry s rozšířenou realitou. Zadní 3D kamera zachytí reálný svět, k němu dopočítá nějaké efekty a zobrazí na obrazovce. Jenže to – zdá se – nebude fungovat všude (namířím na Empire State Building a na něm se objeví King Kong), ale na šesti dodávaných kartičkách, ze kterých má vylézt vždy nějaké monstrum. Viz video. Určitě si dovedu představit zábavnější formu augmented reality. Snad někteří vývojáři využijí potenciálu lépe.
3DS podporuje herní cartridge z konzolí DSi, ze starších GameBoy nikoliv. Konzole podporuje rodičovský zámek her, 3D a internetu. Abyste mohli se dvěma konzolemi hrát multiplayer, musí se nejdříve spárovat. Další připojení je už automatické.
A teď to nejdůležitější, Nintendo 3DS přijde do Evropy 25. března. V Amsterodamu bohužel neprozradili cenu. Američani se konzole dočkají o dva dny později za 249,99 USD. V Evropě bude cena zřejmě stejná, avšak v eurech. Nejdříve přijde modrá a černá verze. V balení bude 2GB SD karta.
Hry a video
Velkým zklamáním byla prezentace her. I když se na podiu vystřídali významní japonští vývojáři, nikdo z nich neukázal reálný gameplay, na pozadí běžela pouze dema. Některé záběry byly moc hezké, něco jako Wii, ale na menším displeji, takže detailnější. Ve skutečnosti ale grafika může mít blíže staršímu Game Cube.
V prvních třech měsících prodeje má být dostupná zhruba třicítka her. Přímo od Nintenda přijdou nintendogs + cats, moderní tamagoči, nově také s koťaty. Co mě zaujalo, mazlíčci vás prý poznají podle obrazu v kamerce, takže svého pána pozdraví, na cizího začnou štěkat apod. Dále přijdou pokračování zavedených sérií The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, Star Fox 64 3D, Kid Icarus: Uprising, Mario Kart, Animal Crossing nebo Paper Mario.
Trochu jiné žánry přijdou od třetích stran: mlátičky Super Street Fighter IV, Dead or Alive Dimensions, sportovní Pro Evolution Soccer 2001 a Madden NFL Footbal, střílečky od Toma Clancyho.
Souhrn:
- Capcom: Super Street Fighter IV 3D Edition, Resident Evil: The Mercenaries 3D
- Electronic Arts: The Sims 3, Madden NFL Football
- LucasArts: LEGO Star Wars III The Clone Wars
- Konami: PES 2011 3D – Pro Evolution Soccer
- Namco Bandai: Ridge Racer 3D
- Sega: Monkey Ball 3D, Crush 3D, Thor : God of Thunder
- Ubisoft: Tom Clancy’s Ghost Recon Shadow Wars, Tom Clancy’s Splinter Cell 3D, Rayman 3D, Asphalt 3D, Combat of Giants Dinosaurs 3D, James Noir’s Hollywood Crimes, Driver Renegade, Rabbids 3D
- Square Enix: Puzzle Bobble Universe
- Tecmo Koei: Samurai Warriors: Chronicles and Dead or Alive Dimensions
Také 3D filmy
I když to na malém displeji nebude jako v kině, Nintendo bude spolupracovat s producenty na několika 3D kanálech. Mluví se o Eurosportu 3D, Britové dostanou filmový Sky 3D a Aardman Animations budou tvořit nové krátké klipy Shaun the Sheep (u nás jako Ovečka Shaun) ve 3D. S dalšími Nintendo jedná, k nám se tyto vymoženosti zřejmě nedostanou. Internetové streamy budou nejspíš regionálně chráněné.
Komentář
Snad nebude výsledná konzole stejně nemastná a neslaná jako včerejší přenos. Nintendo na to má, její poslední konzole se staly hitem. 3DS prověří, jestli je ještě vůbec zájem o kapesní modely, když se na jejich místo budou čím dál více tlačit chytré telefony. Šéf Nintenda už vyjádřil obavy z iPhonů a iPodů touch, Sony Ericsson chystá herní PSP Phone. Nintendo 3DS je pořád tak trochu ze staré školy a jedinou výraznou inovací je 3D zobrazení. Popularita tohoto formátu zřejmě rozhodne o úspěchu a neúspěchu konzole. V Japonsku se výrobci tradiční daří, ale přenese se nadšení i do zbytku světa?
Záznam včerejšího přenosu si můžete pustit zde. První dojmy a několik videí dal dohromady například Engadget.
Zdroje obrázků: Nintendo