Osobně si myslím, že čisté zaměření na rasterizační výkon bez chytrých řešení typu DLSS je chyba, která snižuje perspektivnost karty. Přece jen, když dám 30 tisíc za kartu, čekám že mi nějaký ten rok bude sloužit...
Stejně tak zohledňovat pouze výkon v hrubé rasterizaci u 4090 je chyba. Pamatuju si, jak se u prvních Pentií říkal vtip, že jsou rychlejší než 486 proto, že 486 všechno počítá, kdežto Pentium to jen odhaduje. A je to tak. Pokud chcete neustále zvyšovat výkon bez brutálních nároků na energii, velikosti čipu a složitost výroby, musíte vymýšlet chytrá řešení a pomáhat si berličkami. DLSS je v tomto budoucnost a jediný problém je nízká rošířenost ve hrách, ale od půlky roku 2021 je DLSS pro vývojáře zdarma a čekám tedy jeho masivní rošíření, minimálně ve všech AAA hrách.
Nemá ten teoretický souhrnný memory bandwidth být 5,3TB/s?
https://youtu.be/kN_hDw7GrYA?t=642
Jaký výkon má RTX 4090 omezená na 355W?
"Some people asked during the stream so I asked AIBs and they are saying about only 3% OC over the XTX with preliminary drivers (that have been used mostly for thermal testing, to be fair). If true then it looks like the XTX is already close to maxed out ????"
https://twitter.com/coreteks/status/1588329053530251265?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1588329053530251265%7Ctwgr%5Eb3638ecabe31e2703450b052ffb34985364c6104%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fforum.beyond3d.com%2Fthreads%2Famd-rdna3-specifications-discussion-thread.63037%2Fpage-13
RX 6800XT ... 300W ... 20.74 TFlops = 69.13 MFlops/W
RX 6900XT ... 300W ... 23.04 TFlops = 76.80 MFlops/W
RX 6950XT ... 335W ... 23.65 TFlops = 70.59 MFlops/W
RX 7900XTX . 355W ... 61.00 TFlops = 171.83 MFlops/W = +123.74%, 2.64x
RTX 3090 ... 350W ... 35.58 TFlops = 101.65 MFlops/W
RTX 4090 ... 450W ... 82.58 TFlops = 183.51 MFlops/W = +80.53%, 2.32x
RTX 4090 ... 546W . 100.97 TFlops = 184.92 MFlops/W = +81.82%, 2.83x
Čísla jsou z AMD a TechPowerUp (nVidia jaksi nemá důvod uvádět čísla)
Přeberte si to jak chcete.
Ta přetaktovaná 4090 byla řádně vymazlená když stoupl nejen výkon ale výkon/Watt.
Uvidíme, co přinesou testy "nezávislých"
Abyste se nenechali nachytat na multimediální výbavu.. Stav podpory AMD projektu ffmpeg a další zajímavosti. Moje korespondence s vývojaáem:
Je zřejmé, že hardwarová akcelerace médií není pro AMD středem zájmu. Nešťastné je, že udělají prezentaci, ve které se zmíní o ffmpegu, a všichni si myslí, že veškerý jejich hw bude s ffmpegem fungovat bez problémů, i když s ním (zatím) nefunguje ani malá část kódování AV1. Jenže když už jsme u toho (včera, dnes, zítra), tak se správcem AMF ve ffmpegu má stát člověk, který není z AMD - protože "někdo" je aspoň lepší než "nikdo".
Když se na to podíváme z širšího pohledu, každý z "hráčů" má své oblasti zaměření. Intel je až na prodeji CPU (donedávna), které se vyhýbají nutnosti mít samostatné GPU desky pro hw akceleraci médií - což je velký prodejní argument. Nvidia potřebuje mediální hwa pro své funkce streamování her a pro případy použití cloud computingu. AMD zaspalo v oblasti streamování her a později udělalo jen minimum pro splnění nejběžnějších případů použití. Ani v datacentrových řešeních nikdy nebyli tak silní a pravděpodobně si vystačili se svými stávajícími možnostmi hwa, protože integrace middlewaru (ffmpeg, handbrake) má pro tyto (cílenější) případy menší význam.
Dokud by nedošlo k jasné změně strategie, nebude se hardware AMD nadále doporučovat pro použití s Emby Serverem, pokud je požadována hw akcelerace (jinak samozřejmě v pořádku).
Ale odklon od AMD a návrat ke kódování AV1 - to je bohužel ještě velmi daleko:
V současné době má pravděpodobně méně než 0,1 % uživatelů Emby k dispozici hardware, který je schopen provádět kódování AV1.
Tento týden byl zveřejněn patchset pro ffmpeg, který umožňuje AV1 enkódování s hw akcelerací; bylo to včetně komentáře, že vývojář patche nebyl schopen ověřit, že to funguje, protože nemá k dispozici žádný hw, který by to uměl.
Lze považovat za samozřejmé, že podpora kódování AV1 nebude přidána do dřívějších hardwarových zařízení
Na straně Intelu je to téměř stejný obrázek
Sečteno a podtrženo, od situace, kdy by se kódování AV1 mohlo stát běžnou funkcí, nás dělí mnoho let. Platí zde totéž, co v případě H.265. Široce přijatý streamovací protokol pro AV1 je v tuto chvíli v nedohlednu, softwarové kódování je příliš pomalé a hw kódování je z velké části netestované, protože většina lidí neumí testovat...
Pozitivní je, že
Všechno musí někde a někdy začít. U H.264 tomu nebylo jinak, když přišly první implementace hwa.
Stejně jako tehdy chvíli potrvá, než bude připraveno k masovému použití, a v době, kdy se tak stane, je velká šance, že budou existovat i odpovědi na další otázky (např. podpora streamovacích protokolů).
Jak to vidím já: Zatím docela příjemné překvapení. A to z těchto důvodů:
1. jakžtakž přijatelná spotřeba (ne že bych si někdy koupil 355W užrance, ale dává to naději, že nižší modely budou i kolem hraničních 150W příjemně výkonné.)
2. Ačkoli nejsou venku výkonové výsledky, AMD si je docela jisté, že bude prodávat za celkem odvážné ceny. To může (ale nemusí - raději to píšu explicitně) indikovat to, že onen konkurenční "soupeř" 4080 bude soupeřem cenovým, ale nikoli výkonovým, pokud chceme číst mezi řádky vyjádření lidí z AMD.
3. Protože mě RT absolutně nezajímá (mám jen jednu (možná dvě) hru podporující RT, a tam mě to vůbec nebolí), řeším spíše ty praktičtější věci, jako spotřeba, efektivita. I proto, že z nových her není prakticky nic, co by mě oslovilo natolik, abych si tu hru koupil. Mám nasysleno tolik starších (a kvalitních) her z dob, kdy hry ještě za něco stály, že mě ty dnešní nedodělané, zabugované a kraťoučké sračky nezajímají.
4. Zvednuvší se shitstorm nV fanatiků a AMDhaterů mě pobavil - asi mají nějaký problémek. ????
Jinak RX7900 není nic pro mě, čekám na Navi 32/33, pak uvidíme, jestli přijde upgrade, pokud bude rozumná cena, spotřeba a výkon.
co si pamatuju tak top VEGA 64 s HBM a drahým Interposerem stála nějakých 18,000,-Kč Frontier byla o dost dražší.... Dneska se nástupce prodává za 30 litrů a lidem to přijde jako dobrá cena :-D
( asi v porovnání s Nvidíí )
Nereferenční Polaris RX580 s 8GB stál v době vydání kolem 8 - 9 tisíc korun
za mě je to dost mizérie... od RDNA3 jsem fakt čekal víc
Sice mám doma už 2.nvidii v řadě...ale...proč takovej hate? Karty jsou super. Dobrý generační posun, dobrý výkon (a taky příkon !) a dobré ceny. Jestli navíc bude opravdu brzy FSR3 a přinese výkon, co AMD tvrdí á la DLSS3 a ještě ho přinese plošně zpětně i pro RDNA2(což je očekávatelné, ale nikdo nic takového samozřejmě oficiálně netvrdí)....tak hail to the AMD. Za mě velice sympatické uvedení nové generace, které nezanechává tak obrovskou pachuť jako to od nVidie, kde jediný, co bylo dechberoucí bylo uvádění DLSS3 čísel jako generační skok přitom realita je jiná.
na co by mela nvidia odpovidat? po internetu uz kolujou srovnani vykonu na zaklade prezentovanych framerate cisel a v amd budou radi, kdyz se radeony priblizi aspon k rtx4080. hlavne v raytracingu je to tragedie - nvidia uz s rtx3000 mela obrovsky naskok a u rtx4000 raytracing vykon zdvojnasobili. na rtx4090 uz se da 4k 60fps raytracing i native bez dlss. jen 50% zlepseni u amd tak ve skutecnosti znamena jeste hlubsi propad za konkurenci. a vsechny ty zminky o technologiich, ktere nvidia ma uz delsi dobu a amd rika: uvadime ted, dodame nejdriv za pul roku - to ma byt jako vtip??? jakoze "kupujte nase gpu na vanoce. vypadaj opravdu hrozne, ale za pul roku az rok mozna nebudou. verte nam!!1!" :D :D :D :D
A je to zase tu - pro lepší efektivitu si podvoltujte.. Já si nehodlám snižovat výkon, za který jsem si zaplatil jen protože Nvidia/AMD/Intel mi to díky číslům hnaným na krev mohli cenově napálit. Já koupím to, co je vyladěné za adekvátní cenu. Prostě dnešní praktiky výrobců honících čísla na úkor spotřebitele nehodlám podporovat.
"asi v porovnání s Nvidíí "
.. tak to je asi klicove. Nejake ty vyssi naklady se do toho museji taky zapocitat. Celkove je ta cena porad nadsazena, ale aspon neni kompletne ujeta, jako u NV.
Vykonove v rastru z tech par udaju vychazi 7900XTX asi 10-15% pod 4090 ale s cenou o 35% niz.
Vyapada, ze prevalcuje s klidem i 4080 16GB, jak vykonove, tak cenove.
Nicmene pro mne bude az urcujici mainstram, tohle necham tem, kteri chteji jak Kozenakovy, tak Lise pridat na novou "kuchyn" ;)
Jo Vega měla launch price 500 USD. Reálně stála nad 15k Kč. 30000 je fakt moc. Ale beru to tak, že 7900 jsou na úrovni 6900 a 4090 a že ten masovější flagship by měl bejt 7800 a tam by ta cena měla bejt už lepší. Ale to je otázka. Je to nějaký modelový označení. Při uvedení RDNA2 se uváděly 68xx i 69xx, kde 69xx byly cenově na úrovni 79xx a 68xx se daly sehnat i za těch 18000 Kč (resp. nedaly, protože jich bylo málo - ale reálně se tak v obchodech začaly prodávat). Nicméně 6800 XT nesla už byla v podstatě topka, kde 6900 XT jen vykřesala něco víc, ale nebylo to tak rozdílná konfigurace. Tady je už v řadě 79xx rozdí 24 vs 20 GB včetně různě široké paměťové sběrnice. Co bude 78xx ? Nabízí se 16 GB se zase o jeden MCD méně, tj. zase o 64bit užší sběrnicí. Pak bude záležet, jestli to bude mít Navi31 nebo 32. Doufám, že 7800 XT bude mít ještě Navi31, což by mohla být za rozumnou cenu (700 USD ?) hodně dobrá karta. Jestli bude už znatelněji zkriplená, tak se budou rezevírat nůžky rozdílu 68xx / 78xx VS 69xx / 79xx. A to by mi přišlo už nezajímavý.
asi takhle - AMD:
"raytracing neni potreba (protoze my ho neumime)"
"ai jednotky nejsou potreba (protoze my je neumime)"
"reflex je nesmysl (protoze my to neumime)"
o par let pozdeji - opet AMD:
"pridali jsme rt cores, raytracing je najednou super"
"pridali jsme ai cores a (nekdy tak za pul roku az rok) fsr 3.0, uprava obrazu pomoci akcelerovanych nn je super"
"pridame konecne snad funckni snizovani latence u fps her (nekdy tak za pul roku az rok)"
vsechny ty features jsou vyrazne horsi, nez u nvidie. AMD se chova podobne jako Bezos. jsme pozadu za konkurenci? tak jim budeme podrazet nohy co se da, i za cenu zpomaleni az zastaveni inovaci, ktere by prospely vsem. proto si zaslouzi veskerej hejt, co dostavaj :D
a pokud bude fsr 3.0 opravdu postavene na ai cores, tak to tezko naportujes na starsi generace, ktere je nemaji (pri nejlepsim nejakou orezanou verzi).
Porovnávat výkon v RT, který téměř nikoho nezajímá? Bože, to už je fakt diagnoza a možná i škoda komentáře. Tak se omlouvám všem ostatním a normálním.
Nvidia by mohla mít slogan: "Za příplatek stovek dolarů a stovek Wattů navíc budete mít RT a hry vás budou víc bavit!!!". Sice to skoro nikdo nepoužívá, ale ono se pár troubů, kdo kvůli RT tu 4090 koupí, najde.
AMD zřejmě dost spolehá na FSR 3.0, které přinese další nárust snímků a tím se discrepance výkonu sníží ....
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/iNSt7NKuEdv5ionWnPHYej-1200-80.png.webp
"Výkon RT stále zoufale nízký a bez upscalingu nepoužitelný "
ehm :D leda tak na amd kartach. raytracing na rtx4090 podle tpu ve 4k bez dlss:
control 68.1 fps
cyberpunk 41.8 fps
deathloop 121.5 fps
f1 2022 85.2 fps
far cry 6 96.4 fps
metro exodus 116.5 fps
watch dogs legion 75.3 fps
jojo totalne nehratelny :D :D :D
"assuming the upcoming RTX 4080 (16 GB) is around 10% slower than the RTX 4090" tak absokutně nemá smysl kupovat RT 4090, především.
To tam na TPU fakt řekli takovou blbost? Podle specifikací by měla být RTX 4080 minimáně tak o 25-30% pomalejší... teď jsem si spočítal TFLOPS (FP32 * takt boostu) a RTX 4080 vychází, že má jenom 59 % výpočetního výkonu RTX 4090. Paměťové propustnosti má 71 %.
P.S. takhel ten rozdíl prezentuje Nvidia https://images.nvidia.com/aem-dam/Solutions/geforce/ada/news/rtx-40-series-graphics-cards-announcements/geforce-rtx-40-series-gaming-performance.png
Ten relativní rozdíl by měl sedět, Nvidia vždycky měla mezi top kartou a druhou v pořadí takovýhle větší rozdíl. (Flight Simulator ignoruju, tam je limit v CPU).
"Opensource je budoucnost".
K tomu mám dvě poznámky:
1. Tohle spojení jsem hodně začínal slýchávat před 15ti lety na vysoké škole. Dodnes mají všichni nainstalované Windowsy a Officy a Photoshopy i přes to, že jsou již dostupné kvalitní opensoftwarové náhrady. Budoucnost je nejistá, ale opensoftware určitě ne.
2. Neplést si opensource a software, který je dodáván zdarma. To hlavně ti co se vyznají v opensoftware nemají rádi ????
elpin, vzhledem k tomu, že v opensource se pohybuji už tak 15 let, tak si skutečně opensource, freeware a shareware nepletu.
Co se týká budoucnosti, asi jsi nezaregistroval např. masivní odliv Číny od Windows Server k Linuxu. Také že Microsoft před pár lety značně změnil politiku a v opensource se začali angažovat. Ono pro menší projekty a krátkodobý vývoj (např. hry) opensource není třeba, ale něco jako OS má bez komunity daleko pomalejší a mnohdy těžce udržitelný vývoj.
Za mě je prostě lepší nevyvíjet kolo znovu a znovu.
No a zase lžeš, jako vždy. A ještě to pokládáš tak, že to tak je, takže "Ještě větší lhář (blbec) než jsme si mysleli".
Právě naopak, AMD má kolem mě drtivá menšína, myslím, že ani ne těch 20% co má AMD podíl ve světě.
Tak se ptám znvou, ještě nějaký "Y"nteligentní názor/dogma?
(pozor, neříkám, že RT nevyzkoušeli, ale za pár dní ho všichni vypnuli, takže přínos téměř čistá NULA)
Dedekhribb, nesouhlasit můžeš, ale asi jen kvůli pocitům.
Právě MS otočili hodně. O to víc, že MS má na spoustu svých produktů prakticky monopol. Tady máš pár odkazů k prostudování (a tím ta “otočka” samozřejmě nekončí):
https://www.suse.com/partners/alliance/microsoft/
https://azure.microsoft.com/en-us/solutions/linux-on-azure/#overview
jj. Celý Azure je v podstatě postavený na OS. MS pochopil, že čůrat proti větru se moc nedá a price/perf je u OS jednoznačně lepší, protože to není o tom že to je zadarmo (to velmi často není pravda), ale o tom, že vylepšit a opravit to může úplně každý.
A když si odmyslíme win32api, což je svým způsobem zkamenělina, podobně jako staré unixy (nebo OS/400 apod.), kde se hraje na nějakou historii a zpětnou kompatibilitu, tak vítězné tažení OS je prostě vidět.
jo, máš pravdu. Moc se neuchytil ????. Zašel jsem si na Alzu a dal vyfiltrovat nabídku podle funkce f/g-sync.
Plný G-sync má jen 35 monitorů, certifikaci G-sync compatible nějakých 118 a u Freesync je jich jen 375....
Já bych i řekl, že se hrubě pleteš a implementace F-sync je tak levná, že ji v alespoň základní podobě podporuje prakticky každý herní monitor.
Přínos DLSS nevidím naopak vůbec žádný, pokud se nebavíme o RT hrách, a tam opět nevidím žádný přínos, jen zbytečně vysokou HW náročnost. DLSS bych viděl jako optimální řešení u starých/slabých karet, ale tam to kupodivu nefunguje...
tynyt
Asi bych se úpně neřídil nabídkou monitorů na Alze. Podávané informace na některých produktech jsou nekompletní, tudíž mezi Freesync monitorama mohou být i G-Sync compatible. Každopádně většina monitorů, co umí Freensinc (a nemá nálepku G-Sync compatible) nemá problém ani s použitím Nvidia karet.
Teda, nějak se nemůžu ubránit offtopicu, ale náhodou open source pro aplikace je super, už jenom proto, že pak ten software většinou má lepší schopnost přežít ztrátu zájmu původního autora. A někdy je ta kolaborace umožněná GPL opravdu velký přínos (x264 začal někdo úplně jinej než cca 2 lidi, kteří ho pak pozvedli na světovou úroveň, ale i těm pak v těch zlatých letech pomáhalo dost dalších lidí to pozvednout ještě o level víc a obohatit o další featury na které by se core duo nezmohlo, případně pomáhali s bugfixy, a tihle další lidi to pak mohli udržovat po roce cca 2012 - 2013, kdy to nejdůležitější duo ztratilo zájem).
U operačního systému jako platformy to teda je to komplikovanější, tam to až tak skvěle nefunguje, protože už je zase velkej problém tříštění a chybějící koordinace a vedení, takže se přiznám tam je pro mě Linux ta konkurence, jejíž přínos je v tom, že Microsoft nezvedne ceny :) Teda, funguje to dost na to, aby se vytvořila použitelná alternativa, ale ne na to, aby byla jasně lepší.
A vyloženě jasná výhra je to u různých knihoven, které se třeba používají v serverových aplikacích, tam open source fakt jede. Občas až moc, kdy třeba miliony serverů i velkých korporací závisí na nějaké malé knihovně, kterou někdo udržuje ve volném čase a nejradši by s tím seknul, protože ho nikdo neplatí a nemá čas. negativní důsledek, ale ten open source tak kvůli snadnému použití má nesporné výhody.