Abyste se nenechali nachytat na multimediální výbavu.. Stav podpory AMD projektu ffmpeg a další zajímavosti. Moje korespondence s vývojaáem:
Je zřejmé, že hardwarová akcelerace médií není pro AMD středem zájmu. Nešťastné je, že udělají prezentaci, ve které se zmíní o ffmpegu, a všichni si myslí, že veškerý jejich hw bude s ffmpegem fungovat bez problémů, i když s ním (zatím) nefunguje ani malá část kódování AV1. Jenže když už jsme u toho (včera, dnes, zítra), tak se správcem AMF ve ffmpegu má stát člověk, který není z AMD - protože "někdo" je aspoň lepší než "nikdo".
Když se na to podíváme z širšího pohledu, každý z "hráčů" má své oblasti zaměření. Intel je až na prodeji CPU (donedávna), které se vyhýbají nutnosti mít samostatné GPU desky pro hw akceleraci médií - což je velký prodejní argument. Nvidia potřebuje mediální hwa pro své funkce streamování her a pro případy použití cloud computingu. AMD zaspalo v oblasti streamování her a později udělalo jen minimum pro splnění nejběžnějších případů použití. Ani v datacentrových řešeních nikdy nebyli tak silní a pravděpodobně si vystačili se svými stávajícími možnostmi hwa, protože integrace middlewaru (ffmpeg, handbrake) má pro tyto (cílenější) případy menší význam.
Dokud by nedošlo k jasné změně strategie, nebude se hardware AMD nadále doporučovat pro použití s Emby Serverem, pokud je požadována hw akcelerace (jinak samozřejmě v pořádku).
Ale odklon od AMD a návrat ke kódování AV1 - to je bohužel ještě velmi daleko:
V současné době má pravděpodobně méně než 0,1 % uživatelů Emby k dispozici hardware, který je schopen provádět kódování AV1.
Tento týden byl zveřejněn patchset pro ffmpeg, který umožňuje AV1 enkódování s hw akcelerací; bylo to včetně komentáře, že vývojář patche nebyl schopen ověřit, že to funguje, protože nemá k dispozici žádný hw, který by to uměl.
Lze považovat za samozřejmé, že podpora kódování AV1 nebude přidána do dřívějších hardwarových zařízení
Na straně Intelu je to téměř stejný obrázek
Sečteno a podtrženo, od situace, kdy by se kódování AV1 mohlo stát běžnou funkcí, nás dělí mnoho let. Platí zde totéž, co v případě H.265. Široce přijatý streamovací protokol pro AV1 je v tuto chvíli v nedohlednu, softwarové kódování je příliš pomalé a hw kódování je z velké části netestované, protože většina lidí neumí testovat...
Pozitivní je, že
Všechno musí někde a někdy začít. U H.264 tomu nebylo jinak, když přišly první implementace hwa.
Stejně jako tehdy chvíli potrvá, než bude připraveno k masovému použití, a v době, kdy se tak stane, je velká šance, že budou existovat i odpovědi na další otázky (např. podpora streamovacích protokolů).