Bezradný Ubisoft
Tyhle zprávy jsou ale už ale nějaký ten pátek staré a nejnovější prohlášení zástupců vydavatelů a herních studií ukazují, že názor se rychle mění. Yves Guillemot, generální ředitel Ubisoftu, se Xboxu „Durango“, Playstationu 4 a Wii U, už nemůže dočkat.
Jinými slovy, prodej her pro stávající konzole klesá. Zčásti možná proto, že na zastaralém hardware už nelze vyčarovat lepší grafiku; z větší části ale kvůli tomu, že Ubisoft nedokáže sám přijít s inovativním herním konceptem a spoléhá se, že jej spasí Nintendo, Microsoft a Sony.
Odbočka: o pirátství na PC a free to play
Ve stejném interview se také Guillemot nechal slyšet, že u her využívajících obchodní model free to play, jindy nazývaný také freemium (používá jej mnoho MMO her, například World of Tanks), pouze 5–7 % hráčů generuje příjmy a zbytek hraje zadarmo, ale krabicovou hru si též koupí podobné procento lidí a zbytek hru ukradne. Netušíme, odkud Guillemot čísla vzal, ale pokud je na nich alespoň zrnko pravdy, ani se tomu tolik nedivíme. Ubisoft má jedno z nejotravnějších DRM vůbec (hned po Blizzardu), které navíc představuje bezpečnostní hrozbu pro váš počítač. A moc to asi na piráty nezabírá, i když Ubisoft samozřejmě tvrdí opak a úspěšnost DRM zavedeného u Assassin's Creed 2 si pochvaluje.
Na Gamesconu Ubisoft potvrdil, že příští rok nabídne hry pod vlajkami svých zavedených značek (Anno, Silent Hunter a Might and Magic) jako free to play ve webovém prohlížeči. Free to play hry jsou podle Guillemota levnější na vývoj a příjmy z nich jsou stabilnější po delší dobu. Jádrem nabídky vydavatelství ale nadále zůstanou hry pro konzole (a jejich ledabylé a opožděné porty na PC).
Remedy Entertainment: už vyvíjíme!
Server GamesIndustry oslovil také Oskariho Häkkinena z finského vývojářského studia Remedy Entertainment, které má na svědomí například hru Alan Wake. Jeho slova napovídají, že vydání nových konzolí v roce 2013 je velice reálné.
Häkkinen dále novinářům prozradil, že malý tým asi dvaceti lidí v Remedy pracuje na titulu pro očekávané konzole. To není zdaleka jediná věc, kterou studio připravuje: zřejmě hodně pozornosti dostává vývoj her pro mobilní přístroje s operačními systémy iOS a Android. Stejně jako Ubisoft ale Remedy zřejmě předpokládá růst herního trhu, momentálně se ve svém domovském městě Espoo poohlíží po větších kancelářských prostorech, kam by se před nabíráním nových lidí mohlo přestěhovat.
Zdroj: GamesIndustry 1 | 2, bit-tech.net, X-bit labs