Hlavním nástrojem českého eGovernmentu jsou od 1. července 2009 datové schránky. Šifrovaná obdoba e-mailu sloužící pro komunikaci firem, úřadu i běžných občanů prý státu za oněch deset let ušetřila jen na poštovném 13,8 miliardy korun. Zpráva je oproti dopisu až o 91 % levnější, do současnosti se odeslalo přes 600 milionů zpráv. Celková investice do systému činila 3,5 miliardy a dle vlády se vyplatila. Datovku mají povinně úřady a firmy, zkrátka všechny právnické osoby. Pro běžné občany, tedy fyzické osoby, je pouze volitelná. Ministerstvo vnitra dnes uvedlo, že z 6,6 milionu dospělých Čechů si schránku zřídila jen dvě procenta populace. To by vláda chtěla změnit a dostat službu blíže k lidem. „Datové schránky výrazně zjednodušují a urychlují komunikaci státu s občany i firmami. Banku v mobilu dnes obsluhuje 4,5 milionu Čechů a my chceme, aby podobný počet v budoucnu využíval i datové schránky,“ uvedl ministr vnitra Jan Hamáček. TIP: Největší banky v Česku chtějí společnou firmou rozhýbat digitalizaci státu
Nové datové schránky
Jedním ze způsobů, jak datovky zatraktivnit, je předělat uživatelské rozhraní, které už deset let nahání hrůzu všem jejím uživatelům. Během tohoto víkendu proběhne odstávka systému a v pondělí 21. ledna 2019 dostanou datovky nový design.
Více připomíná klasický e-mail, je v něm jasně vidět, kde jsou přijaté a odeslané zprávy i kde napsat zprávu novou. Při přihlašování už uživatelé nebudou muset opisovat Captchu. V průběhu roku by měla přibýt i aplikace pro přihlašování mobilem. Web mojedatovaschranka.cz bude navíc nově responzivní, takže se přizpůsobí mobilům, tabletům i počítačům. Datovky letos dostanou také další nové funkce, přesný seznam ale nemáme.
Srovnání staré a nové datovky
Registrace na dálku, ale až příští rok
Datovou schránku lze zřídit pouze na kontaktním místě Czech Point, které jsou budovány na obecních úřadech, poštách apod. Podle ministra Hamáčka by ale od příštího roku mohla fungovat i vzdálená registrace, bude však nejprve třeba upravit legislativu. Taková registrace každopádně bude vyžadovat eObčanku (eID) a Portál občana, což jsou další nepovinné systém elektronické státní správy. O tom, k čemu je a jak zřídit eObčanku, píšou kolegové na Finance.cz.
K čemu se může datové schránka hodit běžným občanům? Spoustu věcí mohou vyřídit z domova, nemusí chodit na úřady ani posílat doporučené dopisy. Odeslání datové zprávy úřadům mají navíc zdarma.
Datovkou lze:
- získat výpis z trestního, obchodního nebo živnostenského rejstříku
- zjistit bodový stav řidiče
- informovat se o změnách v katastru nemovitostí
- podat daňové přiznání a odeslat přehled pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu
- žádat o rodičovský příspěvek
- odeslat omluvenku dětem do školy
- nechat si vystavit nové doklady
„Portál občana bude jakousi elektronickou obdobou úřadu, datová schránka komunikačním nástrojem občana a eObčanka klíčem, kterým se každý k těmto službám dostane,“ řekl Hamáček.