Během předchozího roku opakovaně přicházely zprávy o tom, že nová generace grafik bude docela silně hřešit obžerstvím, tedy alespoň u nejvyšších modelů. Přitom už předchozí generace Ampere a Ada Lovelace měly spotřeby bezprecedentní, když zvýšily laťku nejdřív na 350 W a pak rovnou na 450 W, zatímco dřív bývaly tři stovky úplné maximum a víc už exces. Nová generace Blackwell ale půjde spotřebami ještě výš, už je to asi definitivní.
Nvidia představí nové grafiky již příští týden a v tuto chvíli jsou pravděpodobně už uzavřené parametry modelu GeForce RTX 5080, který přijde na trh jako první, a také GeForce RTX 5090, která asi nebude o moc vzdálenější a Nvidia ji pravděpodobně odhalí také, aby premiéra měla náležitý lesk. Na internetu se dnes objevily informace o tom, jaké tyto karty budou mít spotřeby, přesněji tzv. TGP (celkovou spotřebu karty, často se používá i zkratka TDP).
Vyšší spotřeba než u čehokoli předtím
U GeForce RTX 5090 se už chvíli šířily zprávy, že celková spotřeba bude 600 W, i když optimisté doufali, že to je jen tzv. power limit, a ne přímo TGP, které bude nižší. Leaker Kopite7kimi před časem přidal informaci, že nakonec Nvidia spotřebu trochu snížila. Kam přesně, teď sdělil leaker s přezdívkou Hongxing2020, podle kterého bude oficiální hodnota 575 W pro referenční karty. Přetaktované modely ale mohou mít spotřebu navýšenou, jako obvykle.
Bohužel se tedy z těch 600 W neubralo moc (jde o 4% snížení). Zdá se přitom čím dál víc, že tato hodnota není ten nevinnější power limit (který v podstatě uvádí, kam až se dá spotřeba zvýšit u přetaktovaných modelů, ale netýká se přímo nepřetaktovaného provozu), ale že takto vysoké bude skutečně TGP karty, čili výchozí spotřeba. Ne ve všech hrách bude karta plných 575 W konzumovat, protože řada her, zejména ty starší a v nižších rozlišeních, nemusí její výpočetní jednotky plně vytížit. Ale v náročných hrách při plné zátěži musíte s tím, že karta 575 W slupne, počítat.
Vedle spotřeby elektřiny, která se může projevit na účtech při častém hraní, je třeba řešit, že se do skříně PC bude uvolňovat ekvivalentní množství tepla (plus další bonus ze ztrát zdroje), což už bude signifikantní výzva pro chlazení a v létě může být i dost znát nárůst teploty okolo počítače. Otázky také budí, jak se s tímto příkonem bude pasovat napájení jen jedním 12+4pinovým konektorem. Předchozí model měl problémy s přehříváním konektoru a poškozením jak kabelu, tak karet, už při 450W spotřebě GeForce RTX 4090. A s vyšší spotřebou se riziko bude zhoršovat.
GeForce RTX 5090 bude doteď nejvýkonnější GPU s 21 760 shadery (170 bloků SM) a 512bitovými pamětmi GDDR7 s kapacitou 32 GB. Této konfiguraci právě navýšení spotřeby dovolí dosáhnout asi poměrně významného nárůstu výkonu nad předchozí model GeForce RTX 4090, nicméně je to za cenu již zmíněných nevýhod. Je asi jasné, že zvednout v každé generaci spotřebu skoro o čtvrtinu dlouhodobě není pozitivní trend.
360W RTX 5080
Leaker Kopite7kimi doplnil také spotřebu pro GeForce RTX 5080, tedy druhý model, který bude kvůli ceně asi pro většinu hráčů relevantnější. U této karty předběžné informace uváděly, že spotřeba by mohla být až 400 W. I zde ale Nvidia o něco ustoupila z původního pracovního „rozpočtu“. Podle Kopite7kimiho bude spotřeba (zřejmě TGP, tedy spotřeba celé karty) u tohoto modelu 360 W. Je to tedy o 10 % méně než předchozí údaj, ale o 30 W více než u RTX 4080 v předchozí generaci (také skoro o 10 %).
Vodou chlazená grafika Radeon RX Vega 64 měla TDP 345 W. Vzduchová verze ale respektovala nepsané pravidlo nepřekračovat u karet do PCI Expressu spotřebu 300 W, přestože je tato řada GPU spojena s pověstí extrémní žravosti. Poměry se od té doby dost změnily a Nvidii kritika vysokých spotřeb evidentně neodradila. Nebo nebyla dost slyšet
Toto je mimochodem vyšší spotřeba, než kdy měla jakákoli jednočipová grafika od AMD – Radeon RX Vega 64, právě pro spotřebu značně nepopulární, měl i v extrémní vodou chlazené edici TDP 345 W (TDP klasické verze bylo 295 W). Radeon RX 7900 XTX, což byl nejrychlejší model AMD v předchozí generaci GPU, se zastavil na „jen“ 355 W. A GeForce RTX 3090, kterou inflace žravosti u herních GPU začala, byla 350W karta, také však byla absolutní špičkou nabídky Nvidie. U všech těchto grafik jde o referenční hodnoty, přetaktované karty mohou mít často TDP navýšené, takže patrně uvidíme karty běžící na 400 W i více.
GeForce RTX 5080 nemá mít o tolik vyšší parametry proti GeForce RTX 4080. Její GPU (GB203) má mít 10 752 shaderů (84 SM proti 76 SM u modelu RTX 4080) a stále 256bitové paměti GDDR7 kapacitě 16 GB. Ty ale poběží na taktu 30,0 GHz efektivně, takže budou mít propustnost 960 GB/s, o 28 % lepší než 23,4GHz GDDR6X u RTX 4080.
Navýšení spotřeby asi Nvidii dovolí doprovodit toto zvýšení propustnosti adekvátním navýšením hrubého výkonu (GPU by snad mohlo dosahovat vyšších taktů než u RTX 4080), takže celkový herní výkon snad bude o dost vyšší než u RTX 4080.
DLSS 4
Aby to nebylo jen negativní, zdá se, že Nvidia s novou generací uvede také novou AI technologii. Příští týden by s novými grafikami údajně mělo být odhalené DLSS 4. Zatím není jasné, v čem bude spočívat. Před dvěma lety byla velkou novinkou DLSS 3 schopnost dopočítávat mezisnímky navíc (stejným principem, jakým zvyšují snímkové frekvence televize).
U této technologie je teoreticky možné dopočítávat nejen jeden snímek, ale více, takže by bylo možné i ztrojnásobení nebo zečtyřnásobení snímkové frekvence. Toto by teoreticky mohla být jedna z novinek DLSS 4. Ale více generovaných snímků je spojeno s prohlubujícími se negativními dopady, jako je zhoršení kvality, nerealistický pohyb (jelikož dopočítané snímky nejsou reálně vypočítané hrou) a zhoršená latence. Takže touto cestou možná Nvidia nepůjde a pochlubí se něčím úplně jiným.
Zdroje: VideoCardz (1, 2), Hongxing2020, Kopite7kimi (1, 2)