Operátoři možná budou muset vracet nevyčerpaný kredit a…

21. 3. 2019

Sdílet


Vládní novela zákona o elektronickým komunikacích, kterou jsme detailně rozebírali před měsícem a která by měla zlepšit práva zákazníků na úkor operátorů, se posunula o krok dál. Toto úterý o ní jednal sněmovní podvýbor pro ICT a telekomunikace, který si k diskuzi pozval i zástupce ministerstva průmyslu, předsedu ČTÚ a experty Ondřeje Malého (bývalý radní ČTÚ a náměstek MPO) a Lukáše Zeleného (dTest).

Předseda výboru Martin Jiránek (Piráti), který jednání svolal, chtěl diskuzí nahradit chybějící meziresortní řízení, jež Babišově novele nepředcházelo. Vláda totiž návrh postoupila zrychleně bez veřejné diskuze, přestože výrazně zasahuje do současného zákona.

TIP: Babiš, Piráti a TOP 09: Kdo chce jak zkrotit mobilní operátory?

Návrh upravuje čtyři konkrétní body:

  • Zavedení „one-stop shopu“. Při změně operátora a přenosu čísla budeme komunikovat pouze s novým operátorem, ten sám vyřídí administraci s vaším původním.
  • Pokud již smlouva na dobu trvala alespoň tři měsíce, budeme ji moci předčasně ukončit bez pokuty. Pokud byla kratší, pokuta může činit maximálně 5 % zbývajících plateb.
  • Přenos čísla včetně zrušení původní smlouvy se zkrátí z 10 na 2 dny.
  • Zákon bude stejnými prostředky chránit nejen spotřebitele, ale také mikropodniky. Tedy podnikající fyzické osoby a podniky (právnické osoby) s méně než 10 zaměstnanci a obratem do 2 milionů eur.

Při jednání podvýboru prý panovala všeobecná shoda, že první a čtvrtý bod jsou prospěšné. U přenosu čísel ale nebude záležet na tom, jestli proces potrvá dva, nebo čtyři dny. O zrušení pokuty při předčasném ukončení smlouvy se ale ještě povede další diskuze.

Jednatelé za MPO a ČTÚ ale navrhli i další body, které by novela měla přinést a které se budou dále projednávat ve sněmovně.

ICTS24

  • Operátoři by museli vracet kredit při ukončení smlouvy na předplacených kartách. V současnosti propadá, resp. nepřenáší se k novému operátorovi.
  • Operátoři by nesměli účtovat poplatky za přenos čísla. Podle jednatelů to operátoři nedělají, ale zákon jim to umožňuje. To je ale pravda jen napůl. Poplatky možná neúčtuje velká trojka, ale u několika virtuálů je přenos zpoplatněn.
  • Při změně podmínek či cen musí operátoři informovat zákazníka s měsíčním předstihem. Navrhovatelé by chtěli lhůtu prodloužit na dva měsíce, aby zákazníci měli delší dobu na rozmyšlenou.
  • Český telekomunikační úřad by chtěl vytvořit vlastní nezávislý srovnávač tarifů.
  • Počítá se s návrhem, který by vyřešil neúspěšné přenesení čísla. Konkrétně stav, kdy kvůli technickým problémům k převodu nedojde, ale zákazník již nemůže službu využívat.
  • Zákon by se také měl upravit s ohledem na GDPR tak, aby záchranné složky mohly zjistit polohu volajícího, který je v tísni. Mobilní systémy tyto informace mají, ale nemohou je předávat.

Jestli se některý z bodů nakonec opravdu dostane do zákona, to v tuto chvíli nevíme. Situaci ale budeme na Cnews nadále sledovat.