Novinky v GeForce Experience. A bez registrace už nestáhnete čerstvé ovladače

16. 10. 2015

Sdílet

 Autor: Redakce

Když Nvidia vypustila na trh GeForce GTX 950, spojila s ní i první oznámení nové funkce v přidružené aplikaci GeForce Experience – multiplayer a sdílení her pomocí streamování. Nyní firma do tohoto softwaru přidala několik dalších novinek. Ne všechny jsou ale stoprocentně pozitivní, zároveň se totiž změní způsob, kterými si budete stahovat ovladače pro grafiky: Nvidia je hodlá distribuovat právě přes svou aplikaci a nejnovější aktualizace nedostanete, pokud se nezaregistrujete.

Nejprve k vylepšením GeForce Experience, které se týkají různých streamovacích funkcí. Modul pro sdílení živého videa z vašeho hraní ve službě Twitch dostane možnost vysílat s vyšší kvalitou. Doposud jste mohli použít rozlišení 1280 × 720 při 60 snímcích za vteřinu, ovšem v nových verzích softwaru budete moci streamovat také s (doufejme) vyšší kvalitou 1080p a datovým tokem 9 Mb/s, také s 60 snímky za vteřinu. Druhá novinka je, že kromě Twitch budete nyní moci přímo vysílat i na podobnou službu YouTube Live, takže exhibicionistům mezi námi se (slovy klasika) otevrou nové obzory.

Novinky v GeForce Experience (Říjen 2015)

 

Potenciál pro zvýšení kvality dostane i lokální streamování pomocí funkce GameStream. Ta spočívá v tom, že z vašeho PC je obraz přenášen opět v komprimované podobě buď na mobilní konzoli Shield, nebo na její stacionární obdobu, set-top-box/konzoli Shield Android TV. Na druhé zmíněné zařízení bude nyní možno z počítače posílat video v rozlišení 4K/UHD s 60 snímky za vteřinu, pravděpodobně ve formátu HEVC.

To má samozřejmě zvýšené nároky na síť – doporučen je drátový Ethernet, stačit by ale měl být i 100Mb/s. Nicméně kvůli požadavkům na enkodér toto bude fungovat jen s grafikami, které jsou založené na GPU GM206, GM204 a GM200 (GeForce GTX 950/960/970/980/980 Ti/Titan X).

Novinky v GeForce Experience (Říjen 2015)

 

Pro přístup k ovladačům se budeme muset registrovat

Ona avizovaná negativní změna se pak týká toho, že Nvidia poněkud sváže přístup zejména k beta ovladačům – tedy těm, které mají označení Game Ready a vycházejí relativně často, obvykle v souvislosti s vydáním nějakého „velkého“ herního titulu. Tato vydání přinášející optimalizace pro nové hry, nebudou napříště normálně k dispozici na webu Nvidie k volnému stažení. Od prosince by měly být distribuovány už jen výhradně skrze aplikaci GeForce Experience.

Totéž co pro verze „Game Ready“ by zřejmě mělo částečně platit i pro standardní stabilní ovladače, i ty by měly být přednostně stahovány přes program Nvidie. Přímo na stránkách firmy k volnému stažení budou údajně publikovány už jen občasná vydání s tříměsíční frekvencí (stejná vydání mají údajně být i na Windows Update).

Kromě toho, že bude nutné mít nainstalováno GeForce Experience, se navíc budete muset zaregistrovat do nějaké připravované formy účtu. Nvidia bude při registraci chtít platnou emailovou adresu a s tímto účtem se asi v budoucnu budou spojovat i další funkce. Zřejmě vám také bude posílán „newslettter“, tedy v podstatě marketingové zprávy, i když Nvidia uvádí, že součástí této pošty mohou být i různé „výhodné nabídky“ a promo akce jako soutěže o hry nebo slevy. Ze zasílání newsletteru se ale po registraci budete moci zase odhlásit.

GeForce Experience bude jedinou možností, jak stáhnout Game Ready ovladače. Navíc bude třeba registrace
GeForce Experience bude jedinou možností, jak stáhnout Game Ready ovladače. Navíc bude třeba registrace

Hráči, pokud chtějí hrát aktuální tituly hned po vydání, budou patrně nuceni tuto registraci skousnout, aby měli přístup k beta ovladačům s čerstvě vydanými optimalizacemi. Pro uživatele karet GeForce, kteří příliš nehrají, ale o vyloženou nutnost nepůjde – v případě nutnosti stále nějaký ovladač stáhnou i z webu, jen nebude tak aktuální. Podobně by se na nehráčských PC měly nadále dát použít také ovladače z Windows Update.

 

 

Jen prstíček tam strčíme...

Nvidia se touto politikou patrně snaží přimět hráče, aby začali GeForce Experience více a častěji používat. Což má i ten strategický význam, že si pak na tuto utilitu zvyknete a spíše si příště opět koupíte kartu Nvidia. To, že jsou tyto a podobné schopnosti grafik na obou stranách specifické pro konkrétní značku, k ní zákazníka do jisté míry připoutává. Zároveň se nabalováním různých funkcí asi Nvidia snaží posílit roli této aplikace a vytvořit „ekosystém“ různých služeb (viz Shield), podobně jako se u Apple různé výrobky točí kolem hybridu aplikace a obchodu Itunes. GeForce Experience tak asi v budoucnu bude zasahovat do stále více věcí spojených s grafickou kartou.

ICTS24

Z hlediska zdravé konkurence na tomto trhu (s pouhými dvěma zbývajícími hráči) to asi není moc šťastné, na druhou stranu integrace různých funkcí a služeb, byť by třeba nebyla striktně nezbytná, přináší uživatelům určité výhody, takže jen s podezřením se na věc také dívat nelze. I když představa, že takovéto vymoženosti budou v budoucnu pokaždé duplikované mezi dvěma tábory (nebo třemi, pokud se hru rozhodne hrát i Intel), je poněkud odrazující. V minulosti, když jste k hraní vedle ovladače potřebovali jen DirectX a střídání značek GPU nic jako „ekosystémové“ služby (nebo FreeSync/G-Sync u LCD) nebránilo, bylo holt všechno jednodušší.

Zdroje: Nvidia, AnandTech, PC Perspective, The Tech Report